C 180 Ilmamäärän mittaus anturi???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

C 180 Ilmamäärän mittaus anturi???

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Millä voi testata ilmamäärämittarin tai sen anturin mikä on putsarin jälkeen siinä putkessa se on Bosch merkkinen ,epäilemme että siinä olisi vikaa kun kone nykii,paukahtelee ja käy niin kun kolmella pytyllä.Merkkiliikkeessä testattiin tietokoneella testi mutta ei se löytänyt vikahistoriaa.Huolto mies epäilee sitä mutta kun se maksaa 505 ekee meseliikkeessä,paikallinen sähköliike myy sen anturin 80 ekee
auto on c 180 bensa vm 97 1.8 koneella
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

samaa vikaa kaverin c180ssä. vaikea saada käyntiin ja startatessa paukauttelee takaisin eli ilmanputsarista... saa starttailla 3-4 kertaa ennenkuin jää käyntiin. merkkiliikkeessä ei ole vikaa löydetty.
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Testasin juuri, että irroitin littimen siitä anturista ,ja samalla tavalla köhii.Paukkuu jossain konepellin alla.Eli onkohan se anturi todellakin sökö.Auto oli viime yön lämpimässä tallissa joten ei pitäisi olla jäätymis vika . Aamulla ulos ajaessa nyki ja tärisi samallalailla kun nytkin
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

sisaari kirjoitti:Testasin juuri, että irroitin littimen siitä anturista ,ja samalla tavalla köhii.Paukkuu jossain konepellin alla.Eli onkohan se anturi todellakin sökö.Auto oli viime yön lämpimässä tallissa joten ei pitäisi olla jäätymis vika . Aamulla ulos ajaessa nyki ja tärisi samallalailla kun nytkin
Kokeilisin näin pölvästipohjalta toista virranjakajan kantta. Siellä saattaa riehua ukkonen joka sotkee sytkää... :roll:
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Testerin (tietokoneohjelman)mukaan autossa ei ole mitään vikaa .Sehän se kumma juttu just onkin.Tai siis löyty sieltä kaksikin vikaa jotka kyllä tiedetään toinen on abs anturi,toinen on besamittarin jumiutuminen kerran
Avatar
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 24.08.2003 19:50

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Tarkista kaikkki sähköliitokset ensin. Ja mun autossa ei ole virranjakajaa. itselläni on vm.98 1.8
-Jallu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:04
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Jallu- »

Hmm.. tautia liikeellä? Omassa Bensa C:ssa ongelmani seuraavanlainen: Käynnistyy ja toimii ajossa hyvin, tyhjäkäynnillä (lämpimänä) käynti "humpaa noin 800-850 rpm:n paikkeilla ja kuulostaa kuin yks pytty käväsis hetken pois pelistä. Paikallinen "murskaamo" ei löytänyt vikaa :roll: Vinkkejä? Hermot menee, väsyttää ja ei jaksa kuunnella kavereiden vidduilua..
Konehuone on muuten pesty 1kk sitten, osasyyllinen tapahtuneeseen?

Pakokaasupäästöt olivat seuraavanlaiset:
CO 0,02
CO cor 0,02
CO2 13,93
ppm vol HC 6
% vol 02 0,0
Lamda 1,001
RPM 840
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

-Jallu- kirjoitti:Hmm.. tautia liikeellä? Omassa Bensa C:ssa ongelmani seuraavanlainen: Käynnistyy ja toimii ajossa hyvin, tyhjäkäynnillä (lämpimänä) käynti "humpaa noin 800-850 rpm:n paikkeilla ja kuulostaa kuin yks pytty käväsis hetken pois pelistä. Paikallinen "murskaamo" ei löytänyt vikaa :roll: Vinkkejä? Hermot menee, väsyttää ja ei jaksa kuunnella kavereiden vidduilua..
Konehuone on muuten pesty 1kk sitten, osasyyllinen tapahtuneeseen?

Pakokaasupäästöt olivat seuraavanlaiset:
CO 0,02
CO cor 0,02
CO2 13,93
ppm vol HC 6
% vol 02 0,0
Lamda 1,001
RPM 840


Tuo pesu on siihen syyllinen.
otappa venttiili kopan päältä kansi pois lähtee kuuskulma avaimella
sen alta löytyy tulpat ja tulpan johot jonne vesi on pääsyyt kun olet pessy konehuoneen.
mulla kävi sama homma kesällä hajos muuten tulpat samalla kun pääsi
vesi tulppien syvennykseen.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

ONKO TÄÄLLÄ PALSTALLA AMMATTILAISIA JOKA OSAISI NEUVOA SIINÄ ILMAMÄÄRÄMITTARIN TESTAUKSESSA. :evil: Eli mitä arvoja pitää niistä viidestä nastasta tulla jos mittaa yleismittarilla, ja mitä jos sinne laskee ilmaa niin mikä arvo pitää muuttua.En ole saanut sellaisia vastauksia viellä,mistä olisi apua :roll:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

sisaari kirjoitti:ONKO TÄÄLLÄ PALSTALLA AMMATTILAISIA JOKA OSAISI NEUVOA SIINÄ ILMAMÄÄRÄMITTARIN TESTAUKSESSA. :evil: Eli mitä arvoja pitää niistä viidestä nastasta tulla jos mittaa yleismittarilla, ja mitä jos sinne laskee ilmaa niin mikä arvo pitää muuttua.En ole saanut sellaisia vastauksia viellä,mistä olisi apua :roll:
Jos kerran oot päässyt testeriin, niin miksi ette sielä testannut ilmamäärämittaria? Ainakin mersun alkuperäis-testerillä pystyy testailemaan vaikka mitä tuosta osasta. Tule vierailemaan S-joella, niin pannan mersu kuntoon.....
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Juu Auto-sompa Kouvola mersu liike, ei ne siellä saanut mitään tolkkua vaikka laitto sen tietokoneen ja töpselin kiinni autoon, Olin itse vieressä katsomassa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

E300TD kirjoitti:Jos kerran oot päässyt testeriin, niin miksi ette sielä testannut ilmamäärämittaria?
Tuota neuvoa kannattaa epäilemättä noudattaa, vaikkin tuolla todettiin, ettei löytynyt vikahistoriaa. Ohessa kuitenkin "teensenihanite" miehille jotain ajatuksia, ja mielestäni merkkihuollon miehen pitää pystyä tuo komponentti mittaamaan ilman testeriä.

Minulta ei valitettavasti löytynyt muita kaavioita kuin Viton, jossa ilmamassamittari näyttäisi olevan neljällä nastalla. Tuota palikkaa ei tietenkään ole kaikissa Vitoissa, kuten ei omassanikaan.

Kuva

Ilmamassamittarin toimintaperiaate: Tietynlaisen 'metallilangan' läpi menee sähkövirta, joka lämmittää lankaa. Ilmavirtaus pyrkii jäähdyttämään lankaa. Langan resistanssi muuttuu lämpötilan mukaan ja tätä mitataan, jolloin tiedetään ilman määrä.

Tyypillisesti noista vanhuuttaan jotenkin kuluu se lanka siten, että se ei enää anna oikeita lukemia. Onkohan tuossa C180:ssä edes tällä periaatteella toimiva ilmamassamittari, niitä kun on muunkin tyyppisiä ? Tämä on siis "Heissfilm-Luftmassenmesser"

Kun katsotaan kuvan kytkentäkaaviota siitä ei minulle selviä aivan tarkkaan miten tuo toimii, mutta joitakin tarkastuksia voi tehdä. Nasta 2 (0,75 ruskea/vihreä) on maajohdin. Itse lämmitettävä lanka (tai filmi) taitaa löytyä nastan 1 ja 2 väliltä, joten sillä välillä luulisin olevan kohtalaisen pieni vastus.

Sitten tulee vaikea kohta, tuo lämpötilaa mittaava komponentti eli nastat 3 ja 4, se ei ole siis potentiometri (ne on merkitty nuolella). Uskoisin että nastan 4 ja 2 välillä pitää olla läpimenevästä ilmasta riippumaton resistanssi (=vastus), joka muuttuu lämpötilan mukaan. Miten suuri ei hajuakaan.

Nastojen 2 ja 3 välinen vastus muuttuisi läpi puhalletun ilman mukaisesti jos lankaa lämmitetään samalla. Tämä olisi se varsinainen mitattava signaali.

Arvaisin, että nastojen 2 ja 4 välisellä 'signaalilla' mitataan peruslämpötilaa, joka ei siis riipu läpi menevästä ilmavirrasta, ja 2 ja 3 välinen signaali ilmaisee läpi menevään ilmavirta. Tai sitten nastaan 4 syötetään vakio jännite ja ilmavirta muuttaa nastan 3 jännitettä.

Mikäli kenelläkään ei ole tuollaista alkuperäistä, kunnossa olevaa komponenttia tai manuaalia aiheesta on jokseenkin mahdoton sanoa millaiset arvot pitää olla. Sen verran voi itse mitata, että se ei ole täysin tuhoutunut, itse tekisin seuraavat tarkastukset:
- 1 / 2 väli vastus löytyy, kohtalaisen pieni
- 4 / 2 väli vastus löytyy, suurempi
- 3 / 4 löytyykö vastus ?
- 3/ 2 löytyykö vastus ?
Sitten noiden mittausten perusteella lisää pohdintaa...

Niin ja nyt kyseessä oli 5 napainen komponentti, joten pitäisi soveltaa sen kytkentäkaavioon. Mikäli joltakulta löytyy kyseisen auton kytkentäkaavio niin pistää ihmeessä kuvan tänne, tai yv:llä.
sisaari kirjoitti:Testerin (tietokoneohjelman)mukaan autossa ei ole mitään vikaa .Sehän se kumma juttu just onkin.Tai siis löyty sieltä kaksikin vikaa jotka kyllä tiedetään toinen on abs anturi,toinen on besamittarin jumiutuminen kerran
Minä softaihmisenä ihmettelen miten ihmeessä se tietokone voi tietää onko moottorissa vikaa ja jos on niin missä. No se voi ilmaista seuraavan kaltaisia asioita, mutta niiden syy eli se vika jää pimentoon:
- ilmamäärää ilmaiseva signaali ei muutu ja on aivan ulkona normimittausalueelta.
- ilmanpainetta ilmaiseva signaali ei muutu ja on aivan ulkona
jne jne.
Mitenkään se testeri ei voi tietää miksi se itse signaali, ilmavirtaus tai paine on pielessä tai miksi tulppa ei sytytä seosta puristussvaiheessa. Siellä ei ole mitään anturia :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

KIITTI :P Nyt tuli ekakerta asiaa täytynee huomenissa töissä sähkärin kanssa pähkäillä,tosin nyt on herne nenässä että kuinka paljon se tarvii sähköö siihen langan lämmitykseen.No hätä kyllä se keksitään
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: C 180 Ilmamäärän mittaus anturi???

Viesti Kirjoittaja juha »

sisaari kirjoitti:Millä voi testata ilmamäärämittarin tai sen anturin mikä on putsarin jälkeen siinä putkessa se on Bosch merkkinen ,epäilemme että siinä olisi vikaa kun kone nykii,paukahtelee ja käy niin kun kolmella pytyllä.Merkkiliikkeessä testattiin tietokoneella testi mutta ei se löytänyt vikahistoriaa.Huolto mies epäilee sitä mutta kun se maksaa 505 ekee meseliikkeessä,paikallinen sähköliike myy sen anturin 80 ekee
auto on c 180 bensa vm 97 1.8 koneella
Kun asut noinkin lähellä lahtea niin käytä autoa bosch autosähkö hermusella, löytyy vika ihan varmasti ja saattaa tulla halvemmaksi maksaa se ~50e vian löytymisestä. Sitä ennen tsekkaa ettei ole imuilma tai alipainevuotoja. MAP anturia ei taida kotikonstein voida testata, lämpötila -anturin vastus huoneenlämmössä on 6060 ohm.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

vesa kirjoitti:
sisaari kirjoitti:Testasin juuri, että irroitin littimen siitä anturista ,ja samalla tavalla köhii.Paukkuu jossain konepellin alla.Eli onkohan se anturi todellakin sökö.Auto oli viime yön lämpimässä tallissa joten ei pitäisi olla jäätymis vika . Aamulla ulos ajaessa nyki ja tärisi samallalailla kun nytkin
Kokeilisin näin pölvästipohjalta toista virranjakajan kantta. Siellä saattaa riehua ukkonen joka sotkee sytkää... :roll:
Koskas C-sarjaan on ilmestynyt virranjakajan kansi ? Taitaa löytyä vain niistä teidän museovehkeistä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensamersun ilmamassamittarin vikoja on vaikea löytää testerillä.
Monta mersua joissa ei ole mitään vikamuistissa ja käynti on hukassa on kuitenkin tullut kuntoon juuri ilmamassamittarin vaihdolla.

Jos liitin on pyöreä, tarvikeosa ei käy ainakaan ilman soveltamista.
Muuten tarvikeosa on juuri yhtä hyvä/huono kuin alkuperäinenkin
(tässä tapauksessa).
wiimax.fi
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Nyt se myrkyn lykkäs!!
Ei ollut vika ilmamassamittarissa,vaihdoin tänään uuden mutta röpeltää edelleen .Kylmänä toimii joten kuten mutta kun lämpiää niin on kuin kolmipyttynen välillä yrittää kuin neljäs tulisi mukaan mutta ei niin ei,paukkuu ilmanputsarissa. Täytynee alkaa tutkia puola systeemiä sekä tulpanhattuja ja johtoja.Näytti olevan kaksi jonkunmoista puolaa niissä tulpanhattu hässäkässä.Olen rassaillut autoja noin 35v mutta kyllä nyt on herne nenässä,on nimittäin ensimmäinen ruisku peli ja muutenkin toi elektroniikka menee yli hilseen. Saatika sitten toi mesen tekniikka!!!!!!!!!!!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sisaari kirjoitti:Nyt se myrkyn lykkäs!!
Ei ollut vika ilmamassamittarissa,vaihdoin tänään uuden mutta röpeltää edelleen
Täältäkin tulee ääni jollekin muulle kuin massamittarivialle, jos kolmella käy välillä. Sytytysviat on ollu hankalia, ja nyt ne vasta hankalia on kun siellä on kaiken maailman ecuut ja anturit häiritsemässä. :roll:

Eihän siinä mitään venttiilivikaa voi olla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Eipä osaa sanoa, ei ne mersullakaan osannut mutta ensiviikolla vien sen sinne tutkittavksi.Huonoin homma tässä on kun ostin auton kaksiviikkoa sitten Autosommasta, kysyin myyjältä takuu hommia niin se sano että takuun piiriin kuuluu moottori ilman apulaitteita voimansiirto ilman kytkintä 3kk tai 5000 km. Ja nyt kun ilmamittari ja puolat ja muut härvelit on apulaitteita niin ei oo takuun piirissä ,KYLLÄ IHMETYTTÄÄ!!!.Senpä vuoksi tässä nyt itse olenkin etsinyt tuota vikaa kun ei viitsi maksaa joka ukolle 50 ekee tunti. Niin autolla on ajettu 300.000 km -97 kone 1.8 bensa.
Kyllä tää syö miestä rotanlailla
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kävisin ite melkeen vaikka perumassa koko kaupan ku tommoseen myyvät mikä ei edes käy ja tottakai ne sanoo että ei siinä myydessä vikaa ollu :)
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pietu71 kirjoitti:kävisin ite melkeen vaikka perumassa koko kaupan ku tommoseen myyvät mikä ei edes käy ja tottakai ne sanoo että ei siinä myydessä vikaa ollu :)
Kuluttajansuojatakuu kyllä hoitaa nuo viat, jotka ovat olleet tuotteessa myyntihetkellä...mutta ei kai tämä sellainen ole. Eihän kai kukaan osta kolmella käyvää autoa :shock:

Ei kai se kovin iso vika ole, hankala vain löytää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin