Terve kaikille
Olen tuossa lueskellut näistä d pumpuista ja täälläkin foorumilla useaankin otteeseen mainitaan miten paljon auto on muuttunut tuon säädätyksen jälkeen. No minäkin ajattelin moisen homman teetättää mutta kun soittelin klaukkalan diiseliin niin siellä mies sanoi että vaikka vie irtopumpun mukanaan niin kustannukset voivat helposti nousta 400-500 euroa ( eihän tuommoisen 81 arvokaan ole enempää ) Minulta löytyy myös toinen pumppu joka on ainakin kunnossa mitä haluaisin autooni kokeilla Sanokaapas nyt arvon asiantuntijat miten pahasti pystyn tuon homman mokamaan kun en ymmärrä vajaa vuoden mesen omistajana tuosta pumpusta yhtään mitään lueskelin haulla että ilmeisesti jonkunlaiset ajoitukset pitäisi olla kohdallaan muuten ei pelitä mutta voiko tuommoisessa pumpun vaihto remontissa tapahtua jotain peruutamatonta ja jos voi niin eikö ole halvempaa paikkaa uudella maalla missä tsekataan ja säädetään nuo pumput.
w 123 200d pumppu
w 123 200d pumppu
Jussi
Työlääksi hommaksi se minulle ainakin koitui.. Minulla ei kylläkään ollut tarkoitus säätää pumppua, mutta oman töpeksinnän takia siihen jouduttiin. Kannentiivisteen vaihdossa olin ilmeisesti pyöräyttänyt pumppua käyntisuuntaan nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin kuten myöhemmin sain kuulla d-pumpusta voi mennä paikoiltaan "jotkut helat". Aluksi kun ei tätä tiedetty, säädettiin ruiskutus kohdalleen olettaen koneen käynnistyvän uudelleen, mutta näinhän ei käynyt. Nyt auto seisoo pihamaalla odottaen lämpimämpiä aikoja, jolloin ajattelin kiskaista pumpun irti.
Tarkoitus oli siis sanoa, että pumpun kiertäminen "väärään" suuntaan voi rikkoa sen.. tai ainakin näin minulle selitettiin.
Tarkoitus oli siis sanoa, että pumpun kiertäminen "väärään" suuntaan voi rikkoa sen.. tai ainakin näin minulle selitettiin.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
W124 200D -90
W123 240D -84
Re: w 123 200d pumppu
Syötön ennakko on laitettava kohdalleen kun pumpun käyttää irti. Periaatteessa yksinkertainen homma, mutta voi siinä helposti epäonnistuakin jos ei tiedä mitä tekee. En oo mikään superasiantuntija, mutta muutaman kerran oon pumpun irti käyttänyt ja ennakon suurinpiirtein kohdalleen saanut. Jos haluaa saada ennakon oikein tarkasti kohdalleen kannattaa käyttää ns."kuikka-systeemiä" joka on neuvottu esim.W123 korjausoppaassa, mutta itse ei ole tullut tuota käytettyä( yritystä oli, mutta yks juttu[en nyt muista nimeä] oli jämähtänyt niin lujaan että päätin säästellä voimakeinoja ja olla särkemättä koko pumppua). Homma onnistuu suht hyvin myös pumpusta löytyvien ajoitusmerkkien avulla(mikäli ne ovat kohdallaan, jostakin muistan kuulleeni ettei jollain olisi ollut?!?).
Tärkeimmät kohdat mitä pitää ottaa huomioon:
Kun pumppu on otettu irti ja sitä laitetaan paikoilleen, pyöritetään kampiakseli oikeaan asentoon(korjausoppaasta löytyy oikea asteluku ja astemerkkien sijainti) ja tarkastetaan että etummaisen sylinterin venttiilit ovat kiinni( kurkkaa öljyntäyttöreiästä että nokat eivät paina keinuvipuja) eli ollaan "oikealla kierroksella", mikäli ollaan väärällä kierroksella pyöräytetään kampiakselia kierros eteenpäin ja asteluku kohdalleen(pyöritä kampiakselia keulasta katsottuna myötäpäivään aina). Pumpusta löytyy kohdistusmerkit akselista ja rungosta ja nämä on laitettava kohdalleen pyörittämällä pumpun akselia myötäpäivään(muistaakseni!), kun merkit ovat kohdallaan lukitaan pumpun akseli(jäljempänä lisää tästä). Mikäli merkkejä ei näy, on pumpun akselissa varmaan holkki paikoillaan(joskus jää koneeseen, joskus tulee pumpun mukana irroitettaessa), holkki lähtee irti kevyesti vetämällä ja sen alta löytyy kohdistusmerkki. Sitten vain pumppu paikoilleen ja pultit ja hilut kiinni ja vapautetaan pumpun lukitus ja sitte pitäis taas toimia.
Ongelma W123sen pumpuissa on että niitä ei periaatteessa voi lukita, jolloin pumpun akseli helposti pyörähtää asennuksessa. Käytännössä tämä kuitenkin onnistuu kun tekee pikkusen työkalun sitä varten. Jos aiot hommaan ryhtyä niin voin ottaa kuvan "erikoistyökalusta" ja kertoa miten sillä saa pumpun lukittua kunhan ehdin.
Nämä ohjeet on sitte mitä on, eli joka hommaan ryhtyy saa tehdä sen omalla vastuullaan sillä ohjeiden täydestä oikeellisuudesta en mene takuuseen. Korjailkaa viisaammat!
Sitten vielä tuosta hinnasta ku käyttää säädätyksessä, ite käytin viime syksynä irrallista pumppua täällä Ylivieskassa HP-dieselissä ja viisipyttyisen pumpun säätö maksoi muistaakseni 170 Euroa, mutta tuo hintahan riippuu varmaan aina useammasta tekijästä, mutta tuossa vähän suuntaa.
[/b]
Tärkeimmät kohdat mitä pitää ottaa huomioon:
Kun pumppu on otettu irti ja sitä laitetaan paikoilleen, pyöritetään kampiakseli oikeaan asentoon(korjausoppaasta löytyy oikea asteluku ja astemerkkien sijainti) ja tarkastetaan että etummaisen sylinterin venttiilit ovat kiinni( kurkkaa öljyntäyttöreiästä että nokat eivät paina keinuvipuja) eli ollaan "oikealla kierroksella", mikäli ollaan väärällä kierroksella pyöräytetään kampiakselia kierros eteenpäin ja asteluku kohdalleen(pyöritä kampiakselia keulasta katsottuna myötäpäivään aina). Pumpusta löytyy kohdistusmerkit akselista ja rungosta ja nämä on laitettava kohdalleen pyörittämällä pumpun akselia myötäpäivään(muistaakseni!), kun merkit ovat kohdallaan lukitaan pumpun akseli(jäljempänä lisää tästä). Mikäli merkkejä ei näy, on pumpun akselissa varmaan holkki paikoillaan(joskus jää koneeseen, joskus tulee pumpun mukana irroitettaessa), holkki lähtee irti kevyesti vetämällä ja sen alta löytyy kohdistusmerkki. Sitten vain pumppu paikoilleen ja pultit ja hilut kiinni ja vapautetaan pumpun lukitus ja sitte pitäis taas toimia.
Ongelma W123sen pumpuissa on että niitä ei periaatteessa voi lukita, jolloin pumpun akseli helposti pyörähtää asennuksessa. Käytännössä tämä kuitenkin onnistuu kun tekee pikkusen työkalun sitä varten. Jos aiot hommaan ryhtyä niin voin ottaa kuvan "erikoistyökalusta" ja kertoa miten sillä saa pumpun lukittua kunhan ehdin.
Nämä ohjeet on sitte mitä on, eli joka hommaan ryhtyy saa tehdä sen omalla vastuullaan sillä ohjeiden täydestä oikeellisuudesta en mene takuuseen. Korjailkaa viisaammat!
Sitten vielä tuosta hinnasta ku käyttää säädätyksessä, ite käytin viime syksynä irrallista pumppua täällä Ylivieskassa HP-dieselissä ja viisipyttyisen pumpun säätö maksoi muistaakseni 170 Euroa, mutta tuo hintahan riippuu varmaan aina useammasta tekijästä, mutta tuossa vähän suuntaa.
[/b]
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Tervehdys !
Kylläpäs tuli taas meikälaiselle kullan arvoisia neuvoja täytyypä oikein tulostaa nämä kotiin mukaan jahka ilmat vähän lämpiävät niin täytyy hommaan ryhtyä. Kyllä on hieno juttu tämä foorumi kun ei tämmöisiä neuvoja saa kyllä mistään muualta ja ilman tätä teidän tietotaitoa taitaisi Mese olla jo seisomassa ja odotella tiliä että olis varaa taas jollekkin pajalle se kuskata.
Kylläpäs tuli taas meikälaiselle kullan arvoisia neuvoja täytyypä oikein tulostaa nämä kotiin mukaan jahka ilmat vähän lämpiävät niin täytyy hommaan ryhtyä. Kyllä on hieno juttu tämä foorumi kun ei tämmöisiä neuvoja saa kyllä mistään muualta ja ilman tätä teidän tietotaitoa taitaisi Mese olla jo seisomassa ja odotella tiliä että olis varaa taas jollekkin pajalle se kuskata.
Jussi
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Jos löytyy 240d pumppu niin siinä olis 0.5 milliä isommat elementit kuin 200d. itselläni oli noin ja kyllä kulkupuoli muuttui ja eritoten alavääntöä oli huomattavasti paremmin lähti paikaltaan paljon paremmin liikkeelle. tosin nokitestissä huomasi k-arvo oli 8 ilman omaa kikkaa.
RED POWER IHC DT-358
pois tämä viesti
Viimeksi muokannut Antti M., La 12.03.2005 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Tässäpä nyt siitä lukituksesta, mikäli pumppu on ns. uudempaa "sivuluukullista" mallia (kai kakssatasissa vastaavasti niinku kolmisatasissaki) nii ohjeiden pitäis täsmätä, mutta mikäli pumppu on erilainen en tiedä löytyykö vastaavaa lukitusmahdollisuutta.
Alhaalla kuva pumpun kyljestä, nuolella merkitty ruuvi joka irroitetaan ja jonka tilalle ruuvataan toisessa kuvassa näkyvä(tai jokin vastaava) erikoistyökalu, en tiedä mihin erikoistyökalu pumpun sisuksissa vastaa, mutta ilmeisesti varovaisuutta on noudatettava eikä saa kiristää liian tiukalle!?!
Ja sitte ku pumppu on paikoillaan, kannattaa muistaa irrottaa lukitus.


Alhaalla kuva pumpun kyljestä, nuolella merkitty ruuvi joka irroitetaan ja jonka tilalle ruuvataan toisessa kuvassa näkyvä(tai jokin vastaava) erikoistyökalu, en tiedä mihin erikoistyökalu pumpun sisuksissa vastaa, mutta ilmeisesti varovaisuutta on noudatettava eikä saa kiristää liian tiukalle!?!
Ja sitte ku pumppu on paikoillaan, kannattaa muistaa irrottaa lukitus.


Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-