W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
MB W203 vm.2003 180 kompuran Itseoppiminen ei toimi, p0172 vikakoodia ja seos rikkaalla. Nollattua itseoppimisen jälkeen on palaamatta 10-20km.
Kaikki muut arvot ok. Autoon vaihdettu kaikki mitkä voisi vaikuttaa, myös ecu.
Olisko Pirkanmaalla apuja?
Kaikki muut arvot ok. Autoon vaihdettu kaikki mitkä voisi vaikuttaa, myös ecu.
Olisko Pirkanmaalla apuja?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Eli mitkä kaikki on vaihdettuMavko kirjoitti:MB W203 vm.2003 180 kompuran Itseoppiminen ei toimi, p0172 vikakoodia ja seos rikkaalla. Nollattua itseoppimisen jälkeen on palaamatta 10-20km.
Kaikki muut arvot ok. Autoon vaihdettu kaikki mitkä voisi vaikuttaa, myös ecu.
Olisko Pirkanmaalla apuja?
esim onko myös jakopää uusittu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Onko myös taaempi lamda vaihdettu?
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Jakopää uusittu, molemmat lambdat, huohotinletku on uusittu.
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
koko huohotinletkusto uusittu takaiskuventtiileineen ?
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Oletko tarkastanut nokka-akselin asentoanturin liittimen ettei ole öljyssä?
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Tällä videolla on saatu fuel trimmit asettumaan uusimalla lambda2 anturi.
I changed it and all my trim issues and p0170 and p0172 was cleared. I also reset the trim and it has remained within normal range since the replacement. https://www.youtube.com/watch?v=9tjqwuhiRfA&t=0
Olen tuota ihmetellyt, kun se vaikuttaa koskevan vain mersun kompuroita eikä kukaan netissäkään tunnu tietävän miten niiden seossäätö toimii. Ilmeisesti jotenkin näin:
The voltage of the two-step sensor downstream of the catalytic converter (lambda2) is compared with a set point value (e.g. 600 mV) for this purpose. On this basis the control evaluates the deviations from the set point value and additionally alters additively the controlled rich or lean
shift of the first control loop of a two-step control or the set point value of a continuous-action control. https://mechanics.stackexchange.com/que ... re-control
Videon kommentissa:
However, mercedes SDS/DAS system was able to detect a slight variation in the data produced by the post cat O2 and a mercedes code was present.
Starilla on siis näkynyt MB:n oma koodi lambda2:sta, mutta sen OBD2 vikakoodia ei ole asetettu.
Tässä ketjussa jusber:n auton vikakoodin poisti lopulta katin vaihto http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=43397
Tuossa ketjussa AK65 viestin #5 Thumbnails 6/8 kuvassa on Lambda2:n Short term fuel trim B1-S2 = 99,2% ?! Ketjussa ongelma ei selvinnyt.
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... -auto.html
Tuo järjestelmä on hämmentävä, kun siinä on perinteisten seokseen vaikuttavien anturien, toimilaitteiden ja vikojen lisäksi otettava huomioon myös lambda2:n ja katinkin toiminta diagnoosissa. Seosvioissa on tässä syytä tehdä mahdollisimman kattava Star-diagnoosi fuel trim arvojen selvittämiseksi, varsinkin tuon Lambda2:n Short term fuel trim B1-S2.
Jaa onhan kankkis:kin näköjään huomannu tuon saman ilmiön:
I changed it and all my trim issues and p0170 and p0172 was cleared. I also reset the trim and it has remained within normal range since the replacement. https://www.youtube.com/watch?v=9tjqwuhiRfA&t=0
Olen tuota ihmetellyt, kun se vaikuttaa koskevan vain mersun kompuroita eikä kukaan netissäkään tunnu tietävän miten niiden seossäätö toimii. Ilmeisesti jotenkin näin:
The voltage of the two-step sensor downstream of the catalytic converter (lambda2) is compared with a set point value (e.g. 600 mV) for this purpose. On this basis the control evaluates the deviations from the set point value and additionally alters additively the controlled rich or lean
shift of the first control loop of a two-step control or the set point value of a continuous-action control. https://mechanics.stackexchange.com/que ... re-control
Videon kommentissa:
However, mercedes SDS/DAS system was able to detect a slight variation in the data produced by the post cat O2 and a mercedes code was present.
Starilla on siis näkynyt MB:n oma koodi lambda2:sta, mutta sen OBD2 vikakoodia ei ole asetettu.
Tässä ketjussa jusber:n auton vikakoodin poisti lopulta katin vaihto http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=43397
Tuossa ketjussa AK65 viestin #5 Thumbnails 6/8 kuvassa on Lambda2:n Short term fuel trim B1-S2 = 99,2% ?! Ketjussa ongelma ei selvinnyt.
https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... -auto.html
Tuo järjestelmä on hämmentävä, kun siinä on perinteisten seokseen vaikuttavien anturien, toimilaitteiden ja vikojen lisäksi otettava huomioon myös lambda2:n ja katinkin toiminta diagnoosissa. Seosvioissa on tässä syytä tehdä mahdollisimman kattava Star-diagnoosi fuel trim arvojen selvittämiseksi, varsinkin tuon Lambda2:n Short term fuel trim B1-S2.
Jaa onhan kankkis:kin näköjään huomannu tuon saman ilmiön:
Tuossahan putken mahdollinen ilmavuotokin heti katin jälkeen pienentää lambda2 mittausarvoa, joka kasvattaa fuel trimmiä (LTFT = pitkä-aikainen seoksen sopeutus %), josta voi sitten johtua rikas seos, P0172, korkea kulutus/päästöt ja katin tuhoutuminenkin.Muutama M271 koneinen ollut missä viallinen taaempi lamda pikkuhiljaa säätää seoksen säädön rikkaalle äärilaitaan joka laukaisee etummaiseen lamdaan viittaavan vian. Starilla näkee parametreistä seoksen säädön pitkä-aikaisen arvon ja oppiarvojen nollauksen jälkeen näkee jos alkaa pikkuhiljaa hiipimään rikkaalle. Kyseisessä moottorissa moneen muuhun poiketen myös taaempi lamda vaikuttaa pitkä-aikaiseen seoksen säätöön eikä vaan ole "tarkkailemassa" katalysaattorin toimintaa.
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Onko näitä trimmejä kukaan saanut kuntoon?
Itellä sama auto kuin MAVKO:lla, liian rikas seos vika tulee päälle ja moottori valo syttyy.
Etulambda näyttää n.900mv ja takalambda n.450mV. STFT =+19% ja LTFT=+15.9%.
- Jos pidän kierokset n.1500 r/min 30 minuuttia, saattaa STFT muuttua hitaasti +11%. Kun pidän toiset 30 min. 1500r/min STFT palaa +19%.
- Jos otan yhdestä sylinteristä puolan pois, jolloin kone käy kolmella, etulambda näyttää 1700mV ja takalambda 400mV, mutta STFT ei muutu juuri ollenkaan. LTFT ei muutu mihinkään, vaan näyttää aina tuota +15.9%.
- Lämpötilat, ilmamassamittari ym näyttävät järkeviä arvoja.
Auto kuluttaa bensaa pari litraa enemmän kuin aikaisemmin ja päästöistä ei mene läpi katsastuksessa.
Muuten auto pelaa tädellisesti.
Itellä sama auto kuin MAVKO:lla, liian rikas seos vika tulee päälle ja moottori valo syttyy.
Etulambda näyttää n.900mv ja takalambda n.450mV. STFT =+19% ja LTFT=+15.9%.
- Jos pidän kierokset n.1500 r/min 30 minuuttia, saattaa STFT muuttua hitaasti +11%. Kun pidän toiset 30 min. 1500r/min STFT palaa +19%.
- Jos otan yhdestä sylinteristä puolan pois, jolloin kone käy kolmella, etulambda näyttää 1700mV ja takalambda 400mV, mutta STFT ei muutu juuri ollenkaan. LTFT ei muutu mihinkään, vaan näyttää aina tuota +15.9%.
- Lämpötilat, ilmamassamittari ym näyttävät järkeviä arvoja.
Auto kuluttaa bensaa pari litraa enemmän kuin aikaisemmin ja päästöistä ei mene läpi katsastuksessa.
Muuten auto pelaa tädellisesti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
onkos tähän rehty myös kaikki mitä edllä olleseen,mko94 kirjoitti:Onko näitä trimmejä kukaan saanut kuntoon?
Itellä sama auto kuin MAVKO:lla, liian rikas seos vika tulee päälle ja moottori valo syttyy.
Etulambda näyttää n.900mv ja takalambda n.450mV. STFT =+19% ja LTFT=+15.9%.
- Jos pidän kierokset n.1500 r/min 30 minuuttia, saattaa STFT muuttua hitaasti +11%. Kun pidän toiset 30 min. 1500r/min STFT palaa +19%.
- Jos otan yhdestä sylinteristä puolan pois, jolloin kone käy kolmella, etulambda näyttää 1700mV ja takalambda 400mV, mutta STFT ei muutu juuri ollenkaan. LTFT ei muutu mihinkään, vaan näyttää aina tuota +15.9%.
- Lämpötilat, ilmamassamittari ym näyttävät järkeviä arvoja.
Auto kuluttaa bensaa pari litraa enemmän kuin aikaisemmin ja päästöistä ei mene läpi katsastuksessa.
Muuten auto pelaa tädellisesti.
jakopää uusittu, lambdat uusittu, huohotin systeemi uusittu, puristukset mittattu, normalli huolto tehty
Mökkillä
'
'
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Kyllä kaikki muut tehty paitsi takalambdaa en ole vaihtanut. Huollot tehty ajallaan mm. öljyt vaihdettu aina alle 15t.
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
Takalambdan irrottaminen liittimestä ei myösköön vaikuttanut trimmeihin mitenkään. Kun takalambdan irrotaa liittimestä, takalambdan mittausarvoksi tulee 418mV vastaavasti kun etulambdan irrottaa liittimestä, sen mittausarvoksi tulee 1478mV.
Käytin kolmella sylinterillä hieman pidempään, jolloin etulambda näytti 1781mV ja vastaavasti takalambda 62mV.
Eikö ECU:n pitäisi yrittää laihentaa seosta rajusti jo näillä lukemilla?
Käytin kolmella sylinterillä hieman pidempään, jolloin etulambda näytti 1781mV ja vastaavasti takalambda 62mV.
Eikö ECU:n pitäisi yrittää laihentaa seosta rajusti jo näillä lukemilla?
Re: W203 -03 180 kompressor itseoppiminen ei toimi
CO% mitattu 3.8 (sallittu 0.2) ja Lambda 0.91 sallittu: (0.97-1.03)