Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202 -94
Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202 -94
Hei
Olen tässä monien vuosien ja niiden aika korjattujen vikojen aikaan hitsautunut hyvin yhteen vanhan meseni kanssa. Nyt
ollaan kuitenkin totuuden hetkessä, onko turvallinen jatko vielä mahdollista (en järkevyydestä mene takuuseen).
Kuljettajan puoleinen etupää oli pihassa romahtanut jousen murtumisen vuoksi, joka lojui poikittain renkaan takana, metallinen ruostunut yläkuppi rempsotti vain osittain kiinni ja kumituki maahan tippuneena. Oli onnea ettei tämä tapahtunut vauhdissa. Viime katsastuksessa auton pohjaa kehuttiin ihan hyväksi, mitä nyt helmoissa on selkeää ruostumista, päästöt erinomaiset, jarrut hyvät jne. Nyt sitten tämä.
Kolmeen paikkaan (missä tehdään myös peltisepän töitä) olen ottanut Varsinais-Suomessa yhteyttä. Ensimmäisen paikan vastaus oli suorastaan tyly eikä kiinnostanut edes kokeilla mitä olisin vanhaan menopeliin ollut työn puolesta uhraamassa. Yläkupin ja jouset ja auton olisin itse raahannut paikalle. Toisessa paikkaa vanhempi mies sanoi kohteliaasti ettei tuo työ sovi enää hänelle ja kertoi että tuon mallin mersussa on paljon "kerroksia" joiden takia voi joutua kaivamaan aika syvälle että pääsee kunnolla kupin tukirakenteita tekemään. Hän haluaa nukkua yönsä rauhassa ja siihen työhön hänellä menisi liikaa aikaa. Kolmas mies ei ole vielä antanut mielipidettään.
Toivon teiltä nyt mielipiteitä. Voihan se tuntua hassulta että rahaa on näinkin vanhaan mobiiliin vielä heittämässä (nyt osat olisivat vähän yli 100 € ja hinaus 100 € + työ?). Tiedän kuitenkin mitä vuosien varrella olen autoon vaihdattanut ja missä viat voisivat olla niin joskus "uuden vanhan" ostaminen tuntuu että nämä kaikki sitten käy kuitenkin lävitse.
Kuvista näette paremmin. Saa takoa järkeä tai antaa toivoa, ihan mitkä vaan mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan.
Olen tässä monien vuosien ja niiden aika korjattujen vikojen aikaan hitsautunut hyvin yhteen vanhan meseni kanssa. Nyt
ollaan kuitenkin totuuden hetkessä, onko turvallinen jatko vielä mahdollista (en järkevyydestä mene takuuseen).
Kuljettajan puoleinen etupää oli pihassa romahtanut jousen murtumisen vuoksi, joka lojui poikittain renkaan takana, metallinen ruostunut yläkuppi rempsotti vain osittain kiinni ja kumituki maahan tippuneena. Oli onnea ettei tämä tapahtunut vauhdissa. Viime katsastuksessa auton pohjaa kehuttiin ihan hyväksi, mitä nyt helmoissa on selkeää ruostumista, päästöt erinomaiset, jarrut hyvät jne. Nyt sitten tämä.
Kolmeen paikkaan (missä tehdään myös peltisepän töitä) olen ottanut Varsinais-Suomessa yhteyttä. Ensimmäisen paikan vastaus oli suorastaan tyly eikä kiinnostanut edes kokeilla mitä olisin vanhaan menopeliin ollut työn puolesta uhraamassa. Yläkupin ja jouset ja auton olisin itse raahannut paikalle. Toisessa paikkaa vanhempi mies sanoi kohteliaasti ettei tuo työ sovi enää hänelle ja kertoi että tuon mallin mersussa on paljon "kerroksia" joiden takia voi joutua kaivamaan aika syvälle että pääsee kunnolla kupin tukirakenteita tekemään. Hän haluaa nukkua yönsä rauhassa ja siihen työhön hänellä menisi liikaa aikaa. Kolmas mies ei ole vielä antanut mielipidettään.
Toivon teiltä nyt mielipiteitä. Voihan se tuntua hassulta että rahaa on näinkin vanhaan mobiiliin vielä heittämässä (nyt osat olisivat vähän yli 100 € ja hinaus 100 € + työ?). Tiedän kuitenkin mitä vuosien varrella olen autoon vaihdattanut ja missä viat voisivat olla niin joskus "uuden vanhan" ostaminen tuntuu että nämä kaikki sitten käy kuitenkin lävitse.
Kuvista näette paremmin. Saa takoa järkeä tai antaa toivoa, ihan mitkä vaan mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Väyrysiinhän näitä vaihdeillaan kulutustavaran lailla.
Itse ainakin vielä onnistuin remontissa. Alkuperäinen kuppi oli usealla pistehitsillä kiinni, joten päädyin vain katkasu- ja lamellilaikalla hankaamaan siihen asti, kun kuppia ei enää näkynyt. Tähän meni noin puolen tunnin verran. Tietenkin iskarin alapään, alapallon, jousen yms. purkamiseen meni noin tunnin verran, ennenkuin pääsi tuohon kuppiin käsiksi.
Sen jälkeen kunnon puhdistus, ja uusi kuppi hitsaten paikalleen. Omassa tapauksessa pelti oli täysin ehjää rungon puolelta, ainoastaan kuppi oli halkiruostunut. Noin puoli vuotta pysynyt paikallaan, eikä ruostettakaan näy, kun melko huolellisesti suojailin.
Tl;dr: Onnistuu, jos vain löytää asentajan joka tekee - sillä oletuksella, että rungon puolella on ehjää peltiä. Kuvasta päätellen ainoastaan kuppi on ruostunut?
Itse ainakin vielä onnistuin remontissa. Alkuperäinen kuppi oli usealla pistehitsillä kiinni, joten päädyin vain katkasu- ja lamellilaikalla hankaamaan siihen asti, kun kuppia ei enää näkynyt. Tähän meni noin puolen tunnin verran. Tietenkin iskarin alapään, alapallon, jousen yms. purkamiseen meni noin tunnin verran, ennenkuin pääsi tuohon kuppiin käsiksi.
Sen jälkeen kunnon puhdistus, ja uusi kuppi hitsaten paikalleen. Omassa tapauksessa pelti oli täysin ehjää rungon puolelta, ainoastaan kuppi oli halkiruostunut. Noin puoli vuotta pysynyt paikallaan, eikä ruostettakaan näy, kun melko huolellisesti suojailin.
Tl;dr: Onnistuu, jos vain löytää asentajan joka tekee - sillä oletuksella, että rungon puolella on ehjää peltiä. Kuvasta päätellen ainoastaan kuppi on ruostunut?
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Kiitos. Olen nyt rapsutellut tuota kaaren pohjaa ja tummunutta kupin palasta irti siitä ja itse runko tuntuu sen alla "terveeltä". Harmi vain että tekijöitä on niin vähän.
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Helppo homma. Kaikki vanhan kupin jäänteet pois, myös ne terveen näköiset alakulmat. Uuteen kuppiin alaosiin poraten pari reikää niin saa hyvin tarttumaan niistäkin, sitten hitsaten paikalleen.
Jos ne pellit on loppu mihin kuppi kiinnittyy hommaa on vähän enemmän, mutta siltikin ihan kohtuullinen remontti tehdä.
Noin puolitoista tuntia per puoli sisältäen vanhan kupin irrotuksen ja maalailut hitsauksen jälkeen. Jos on valmiiksi puhdisteltu puhtaalle pellille niin eipä tuossa kauaa mene.
Kannattaa varmasti korjauttaa jos ja kun auto muuten tarpeet täyttää ja on kunnossa.
Jos ne pellit on loppu mihin kuppi kiinnittyy hommaa on vähän enemmän, mutta siltikin ihan kohtuullinen remontti tehdä.
Noin puolitoista tuntia per puoli sisältäen vanhan kupin irrotuksen ja maalailut hitsauksen jälkeen. Jos on valmiiksi puhdisteltu puhtaalle pellille niin eipä tuossa kauaa mene.
Kannattaa varmasti korjauttaa jos ja kun auto muuten tarpeet täyttää ja on kunnossa.
wiimax.fi
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Aikoinaan omaan väykkyynkin tehtiin nuo molemmat yläkupit eteen hitsaamalla ja sen jälkeen massaus ym ja ei hintakaan ollut kuin 300e muistaakseni koko hommalle.
W210 E320cdi
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Kiitos teillekkin vastauksista. Tein nyt kuitenkin päätöksen etten korjauta enää meseä. Sain kyllä kolmannesta paikkaa (Turku) ihan hyvän tarjouksen: metallityön uuden kupin kiinnittämiseksi ja molemmin puolisten jousien vaihdon olisi kolmen tunnin palkalla (210 €) tämä yrittäjä tehnyt. Eli kun siihen lisää kuljetuksen ja osat niin yhteishintaa 430 € koko hommalle. Ei sinänsä paha mutta on pakko ottaa huomioon että jäähdytinnestettä joutuu lisäämään aikas paljon, moottorin vuotaa aikas mukavasti öljyä vaikkei sitä sinänsä syö ja helmat ovat mukavasti ruosteessa. Lambda-anturin vaihto korjasi ajon ja tyhjäkäynnin varmemmaksi mutta nyt oli sellainen tunne että tämä osiksi myynti parempi vaihtoehto. 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma 21.01.2013 18:27
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Jostain olen lukenut,että tehdas suosittelee 5mm ruostumattomilla popniiteillä kiinnittämistä pistehitsauspaikoista.Koriliima väliin ja sillä hyvä.
61.98N,5.13E
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Taitavat sitä vaatia katsastuksessakin jos oikein virallisia ovat. Kyllä tuon tehtyä saa, hyvinkin, mutta on siinä muutaman tunnin työ maalailuineen ja suojaamisineen. Niin ja purkaakin pitää että pääsee kunnolla työskentelemään.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Ei tuo kummoinen homma ole laittaa, jos on hitsaus vehkeet ja vähän metallimiehen vikaa.
Kysele vielä jos joku tuttu tuntisi jonkun joka harrastuksina näitä laittelee?
Kysele vielä jos joku tuttu tuntisi jonkun joka harrastuksina näitä laittelee?
W124 200E
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Mulla romahti sama puoli osittain (jousi pysy paikallaan) aikoinaan pikku jarrutuksessa. Siitä sitten varovasti ajaen KL:n kautta kaverille kuppia otta.... hitsauttaan. Vajaa pari tuntia hommaan meni, kun oli käytössä biltema jousilautaspuristin. Toinen puoli oli vielä tukevasti kiinni eikä katsastaja tullut koskaan tietämään koko rempasta. Kosmeettinen ruostehan tuota alkoi lopulta enemmän vaivaamaan, mutta mitään isompaa tai kallista vikaa siinä ei koskaan ollut.
Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Mersu on nyt päässyt lepoon ja jatkossa olen Volvofoorumeilla vikisemässä
... (Mese on vieläkin paras;)

Re: Etujousen yläkupin hitsaus, liian haastavaa? C-180 W202
Kun vanha kuppi on irroitettu ja sen ympäristö siivottu ruosteesta jatketaan näin. Porataan uuteen kuppiin 8mm:n reikiä 4 kpl. Niistä hitsataan kuppi runkoon kiinni.
Sitten sumutetaan sinkkimaalia koko alueelle. Maalin kuivuttua ruikautetaan alustamassaa varmistamaan ruosteenesto. Ei pitäisi olla vaativa tehtävä henkilölle joka
luokittee itsensä hitsariksi/metallimieheksi/autopeltisepäksi/autoalan-tee-se-itse-mieheksi. Autotuunarin perusidea on että"Älä luovuta". Kun vaikealta tuntuva hom-
ma on saatu onnistuneesti suoritettua TUNTUU NIIN PIRUN HYVÄLTÄ. Kun taas kesken jätetty tuunaus tuntuu v....tun pahalta.
Sitten sumutetaan sinkkimaalia koko alueelle. Maalin kuivuttua ruikautetaan alustamassaa varmistamaan ruosteenesto. Ei pitäisi olla vaativa tehtävä henkilölle joka
luokittee itsensä hitsariksi/metallimieheksi/autopeltisepäksi/autoalan-tee-se-itse-mieheksi. Autotuunarin perusidea on että"Älä luovuta". Kun vaikealta tuntuva hom-
ma on saatu onnistuneesti suoritettua TUNTUU NIIN PIRUN HYVÄLTÄ. Kun taas kesken jätetty tuunaus tuntuu v....tun pahalta.