MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
E-mallin MB 270 cdi -04 ja ilmastointi lopetti yhtäkkiä toimimasta. Kylmä ainekin voi olla loppu, mutta mitä voisi ennen sitä itse tarkistaa ? En löytänyt kartasta sulakkeen paikkaa, mistä sen löytää ? Voisiko olla vielä jokin muu vikana ? Nyt vinkkejä kehiin !
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
No se testeri kyllä näyttää aika äkkiä onko aineet loppu vai jotain muuta vikaa.... kompurakin voi antaa vika koodin tai jotain muuta....
Ja jos aineet loppu niin onko vika lauhduttimessa vai muualla, niin se taas vaatii muuta tutkimista.....
Ja jos aineet loppu niin onko vika lauhduttimessa vai muualla, niin se taas vaatii muuta tutkimista.....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Hyvin harvoin mitään minkä voisi korjata ilman kylmäaineisiin puuttumista, eli paras vinkki on viedä auto mersupajalle missä ilmastoinnin huoltoon laitteet ja Star.
Paineentunnistin rikki, vuoto ja aineet vähissä, kompura rikki...
Paineentunnistin rikki, vuoto ja aineet vähissä, kompura rikki...
wiimax.fi
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Voihan sen suoraan viedä pajalle mutta ton neste paineen voit tarkistaa että painallat täyttö venttiilin neulaa jollakin ja suhahtaako se painetta.
Toki se voi olla vähän mutta onko siellä ollenkaan selviää tolla.
Toki se voi olla vähän mutta onko siellä ollenkaan selviää tolla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Yleinen syy ilmastoinnin toimimattomuuteen on kylmäaineen katoaminen ja toiseksi yleisin se että kompressori on hajonnut pitkän käyttämättömyyden takia. Sitä kylmäainetta katoaa hiljalleen ja kompressori leipoo kiinni kun sitä ei käytetä talvella pitkään aikaan. Ilmastointi kuluttaa kaupunkiajossa jopa litran per sata kilometriä lisää polttoainetta, eli kulutus nousee esim. 7,5 litrasta satasella 8,5 litraan satasella kaupunkiajossa, AutoBildissä tätä joskus testattiin. Eli turhaan sitä ei kannata käyttää. Silloin tällöin kannattaa viileämmilläkin keleillä pyöräyttää ettei kompressori kuivu ja leivo kiinni. Lisäksi ilmastointi pitäisi aina laittaa pois päältä ja puhallus kovalle n. 3-5 minuuttia ennen ajamisen lopettamista jotta ilmastoinnin kenno kuivuu eikä mene homeeseen mistä taas tulee hajua autoon. Harvapa tuotakaan viitsii tehdä vaan antaa homehtua vaan. Useimmat ajavat vaan ilastointi aina päällä polttaen ylimääräistä polttoainetta ja ilmastoinnin kennot homeessa kun eivät viitsi kuivattaa sitä ennen parkkiin tai talliin ajoa kun tulee kuuma pariksi minuutiksi muuten tai menevät ikkunat huuruun. Mutta talvellakin pitäisi välillä pyöräyttää sitä ettei kompura jumitu ja tiivisteet kuivu ja kylmäaineet katoa. Tosin tuossa SLK:ssa ilmastointi oli pois käytöstä seisonnan aikana syyskuusta toukokuuhun ja hyvin pelaa.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Mitä voit päätellä tuosta suhauttelusta ja mitä se auttaa?atlas kirjoitti:Voihan sen suoraan viedä pajalle mutta ton neste paineen voit tarkistaa että painallat täyttö venttiilin neulaa jollakin ja suhahtaako se painetta.
Toki se voi olla vähän mutta onko siellä ollenkaan selviää tolla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-200 ... luetuimmat" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tavallinen tallaaja pitäköön porakoneensa kaukana ilmalämpöpumpuista, maalämpöpumpuista ja auton ilmastointilaitteista.
Näin muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), joka tähdentää, että asennuspuuhiin saa ryhtyä vain pätevyyden hankkinut alan ammattilainen."
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Kylläö sillä ainakin tietää onko vuoto jossakin...omasta katsottiin että painetta on himan ja helpommalla saadaan ja halvemalla kun ei tartte imeä laitteistoa alipaineeseen vaan lisätään kaasua kun kaverilla on noi laitteet.
Toki korjaamot on tätä varten mutta kun laitteet löytyy .
Pientä vajavaisuuttahan ei voi huomata tolla muta omasta ce: niin tälleen tehdään...noi sitten erikseen missä voi lukea starilla missä vikaa.
Muuten toi systeemi on rakennettu niin että jos kaasun paine on liian matala ei järjestelmä käynnisty ollenkaan ja ei kompressorikaan ja se estää kompuran rikkoutumisen jos kaasut on tulleet ulos.
Toki korjaamot on tätä varten mutta kun laitteet löytyy .
Pientä vajavaisuuttahan ei voi huomata tolla muta omasta ce: niin tälleen tehdään...noi sitten erikseen missä voi lukea starilla missä vikaa.
Muuten toi systeemi on rakennettu niin että jos kaasun paine on liian matala ei järjestelmä käynnisty ollenkaan ja ei kompressorikaan ja se estää kompuran rikkoutumisen jos kaasut on tulleet ulos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Ja ennenkuin joku ehtii ottaa magneettikytkimen puheeksi niin 2004 Mersussa on jo muuttuvatilavuuksinen kompura joka pyörii aina. Siinä ei ole perinteistä hihnapyörällä olevaa on/off tyyppistä magneettikytkintä, vaan sähköinen solenoidi kompuran takaosassa ohjaamassa kylmäaineen kulkua. Solenoidille ei ole sulaketta vaan etu-SAM moduli ohjaa tätä. Solenoideja on joskus mennyt jumiin tai muuten kuollut. Itselläni on muuten yksi ylimääräinen uusi solenoidi, koska vika löytyikin kuolevasta etu-Samista. Oireet oli että kylmästöinti toimi satunnaisen aikaa ja sitten lakkasi toimimasta. Auton uudelleen käynnistäminen auttoi aina hetkeksi kunnes taas kuoli. Star antoi vikakoodin kompressorista / solenoidista ja sen virtapiiristä. Tämä on yleinen vika R171 korisissa. Muista en tiedä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Miksi kylmäaine asentajat on yleensä täysiä persereikiä? Ei voi olla noin tärkeilevää ammattikuntaa edes olemassa. Yleisesti ne jotka on muunammatin ohella luvat hankkineet on ok porukkaa. Jos osaa ja itse itselleen asentaa jonkin kylmälaitteen, ni rikos on sama ku ajaa pyörällä ilman kypärää tai ajaa 80 rajoituksella 81. Myös kiinnijäämisen riski on täysi 0. Ei myöskään kiinnosta rakennustarkastajaa tai vakuutusyhtiötä omasta kokemuksesta yhtään mitkään asennustodistukset ja millaisen autosta sitten saa? Autolle vaikeampi mitään tehdä itse, muta kuka soittaa lupamiehiä paikalle, jos pitää auto purkaa ja putkissa ainettaetrade kirjoitti:Mitä voit päätellä tuosta suhauttelusta ja mitä se auttaa?atlas kirjoitti:Voihan sen suoraan viedä pajalle mutta ton neste paineen voit tarkistaa että painallat täyttö venttiilin neulaa jollakin ja suhahtaako se painetta.
Toki se voi olla vähän mutta onko siellä ollenkaan selviää tolla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-200 ... luetuimmat" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tavallinen tallaaja pitäköön porakoneensa kaukana ilmalämpöpumpuista, maalämpöpumpuista ja auton ilmastointilaitteista.
Näin muistuttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), joka tähdentää, että asennuspuuhiin saa ryhtyä vain pätevyyden hankkinut alan ammattilainen."
2007 R 320cdi
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Ehkäpä tuollaiset kirjoittelut.Huttiainen kirjoitti: Miksi kylmäaine asentajat on yleensä täysiä persereikiä? Ei voi olla noin tärkeilevää ammattikuntaa edes olemassa.
Kylmämiehet on maksanu koulutuksestaan ja saanut nimensä Tukes rekisteriin tehtyään vaadittavan näyttökokeen. Ei tule ilmaiseksi.
Viestiketjun aloittajan kannattaa viedä autonsa "dealer" nimimerkin korjaamoon jos on sopivan matkan päässä, niin tulee kerralla kuntoon.
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Toiset maksaa myös merkittäviä summia virallisesta starista ja sitten foorumilaiset tekee työt ilmaiseksi kiina staareilla. kukaan ei kuitenkaan itke asiasta foorumeilla. lämplpumppufoorumi on kyllä parasta viihdettä, joku kun erehtyy opastamaan kylmäaineasioissa toista, niin joku persereikä muistaa aina muistuttaa että tukes sitä ja tukes tätä. ja edelleen ainoa kärsiä on ilmasto jos aaennus,menee pieleen, muista se aina ku ajat autolla ja kiusaat ilmastoa.etrade kirjoitti:Ehkäpä tuollaiset kirjoittelut.Huttiainen kirjoitti: Miksi kylmäaine asentajat on yleensä täysiä persereikiä? Ei voi olla noin tärkeilevää ammattikuntaa edes olemassa.
Kylmämiehet on maksanu koulutuksestaan ja saanut nimensä Tukes rekisteriin tehtyään vaadittavan näyttökokeen. Ei tule ilmaiseksi.
2007 R 320cdi
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
freonia joka on ympäristölle huono aine ei ole käytetty varmaan yli 25vuoteen..toki kaikki kaasu on pahasta mutta kaikkein pahin saastuttaja on maailmassa lehmän perse.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB:n ilmastointi lakkasi toimimasta! Missä vika ?
Joo.
F-kaasut tarvii kylmäluvat asentajalta ja firmalla tulee olla kylmätöiden johtaja. Ammoniakkia, hiilidioksidia, butaania ja propaania voi käytttää kylmäaineena normaali kaasuluvilla. Ovat tehokkaita.
Nuo näkee helposti, kun käy Tukesin sivuilla. Myös googlea kannattaa käyttää, jos haluaa lisää tietoa F-kaasuista.
Edelleen, kannattaa viedä se auto pajalle missä Star ja kokemusta mersujen kylmästöinnistä.
Napinpainajat parkkipaikolla kannattaa unohtaa.
Siellä voi olla mikä tahansa vika sähköissä, kun digivehkeet kyseessä.
F-kaasut tarvii kylmäluvat asentajalta ja firmalla tulee olla kylmätöiden johtaja. Ammoniakkia, hiilidioksidia, butaania ja propaania voi käytttää kylmäaineena normaali kaasuluvilla. Ovat tehokkaita.
Nuo näkee helposti, kun käy Tukesin sivuilla. Myös googlea kannattaa käyttää, jos haluaa lisää tietoa F-kaasuista.
Edelleen, kannattaa viedä se auto pajalle missä Star ja kokemusta mersujen kylmästöinnistä.
Napinpainajat parkkipaikolla kannattaa unohtaa.
Siellä voi olla mikä tahansa vika sähköissä, kun digivehkeet kyseessä.