W201 2.6 Lambda-anturin testaus ohjeita kaipaisin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

W201 2.6 Lambda-anturin testaus ohjeita kaipaisin

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Elikä M103 hyytyilee ajossa ja tyhjäkäynnillä satunnaisesti. Tämä yleinen vaiva iski nyt sitten minunkin ajokatokseen. :evil:
Kyseisestä ongelmastahan on paljon keskusteltu täälä, ja lambdan vaihdolla on kyseinen harmi poistunut joiltain. :?:
Omassa autossani ainakin on kaikki sytkän osat,filtterit yms. tavalliset pätkimistä aiheuttavat osat kunnossa.

Tekisi vaan mieli testata lambdan toimintaa ennenkun alkaa pennosia uhraamaan turhaan, joten jos joku on moista koettanut olisi kiva jos kertoisi miten toteutti sen. Joku puhui että x11 liittimestä (missä se on) olisi voinut testata nokkakulmamittarilla :roll: anturin toimintaa. Mistäs moisen mittarin saa, eikös se ole sytkän kärkien kulman testaamiseen tarkoitettu...
Pystyisiköhän sitä testaamaan siten että laittaa yleismittarin anturin singnaalijohtimen ja rungon väliin. Sitten vaan seuraa jännitettä.
(tarvii vaan selvittää millaista seosta mikin jännite vastaa, löytynee netistä)
Tuossa nokkakulmamittariskenaariohässäkän yhteydessä sanottiin että moottorin ollessa täysin lämmin pitäisi lambdan sestata +- 10% edestakaisin jos toimii.

Pistäkääs ajatuksia / koetuloksia / faktaa asiasta niin katsotaan!! :wink:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
crisu.B
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 11.03.2003 13:12
Paikkakunta: ruotsi

lamdan

Viesti Kirjoittaja crisu.B »

hello again , vai pitäisikö sanoa tjena ???

juttelin suomes käydessäni yhen kamun kans , veholla töissä , lamdan mittauksesta omasta ( 300t -92- w 124 ) en nyt muista koneen koodia , mut selitti muistaakseni jotain -> pelkääjän maton alla liitos missä 2 valkoista johtoa = lamdan lämmitys ) ja joku vihreä johto josta mittaamalla norm yleis mittarilla , ja oliko tuo nyt sit jännite mikä piti mennä koneen käydessä 0->1 välil 1 sek kulues !


jos jää johonkin 0,5 orupee olee vanha lamda !!!

korjatkaa viisammat
"ex-mbsimpson"
ja edelleen hengissä !!
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Ennen isompia mittaus operaatioita kannattaa melkeen kokeille lambdan johtojen irroitusta ja ajamalla pieni testi lenkki. Jos lambda on selkeästi lopussa, selviää tuolla vika heti.

Eli aja kone lämpöiseksi > irroita vänkärin maton alta lambdan johdot ja uusi lenkki. Jos ei muuta tilanne > mittaria kiinni.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Lambda anturi/säätö toimii oikein kun anturin signaalijännite seilaa jatkuvasti n.0.2v<-->0.8v välillä eli laihalta rikkaalle ja takasi.
Auto pitää olla lämmin että säätö toimii, ja kiihdytys ja täyskaasu pudottaa säädön pois(open loop).
Eli anna auton käydä lämpimänä tyhjäkäyntiä ja mittaa jännitettä:
Jos jännite seilaa niinkuin yllä->toimii ok.
Jos jännite (lämpimänä) on jossain kiinteässä arvossa esim. 0.45v tai 0v on lambda särki.
Tarkista myös ettei putki vuoda ennen lambdaa yhtään.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kiitos vinkeistä. Täytyypäs tänään mittailla lambdan jännitettä. Ajattelin tehdä seuraavasti:
Ajan auton lämpöiseksi, sitten mittaan diaknostiikka pistokkeen 2 ja 3 navoista yleismittarilla lambdan jännitettä tyhjäkäynnillä. (3 napaan pitäisi tulla singnaalijännite lambdalta ja 2 napa on maa)
En ole aivan selvillä siitä että tuleeko sieltä samatulos kuin suoraan anturin johdosta mitattuna, mutta kohtahan se tiedetään. :roll:

Täytyy diaknostikka pistokkeen jälkeen mitata vielä suoraan sieltä johdosta että näyttääkö saman asian kuin diaknostiikkapistokkeesta.

Palaan asiaan kun testit on testattu! :!:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Testit on testattu: :)

Ajoin auton normaali lämpöiseksi, auto hyytyili kevyesti välillä.
Repsikan jalkatilasta liitin esiin ja muutama johtimen karva liittimen väliin mahdollistamaan mittaus. Auto tyhjäkäynnillä näyttää 0,42V eikä vaihtele mihinkään. Kaasuttelu ei juuri vaikuta lukemaan (max.0,1V ero)

Uusi lenkki polkien kovilla kierroksilla :twisted: ja pysähdys / mittaus tyhjäkäynnillä, Tulos: 0,40V eli miltei sama kun edellinen mittaus.

Sitten auto sammuksiin, johto irti ja auto uudelleen käyntiin.
Käy tyhjäkäyntiä samalla tavalla kuin johdin kiinni, eli melko tasaisesti.
Koe ajolle: Auto on tehoton, mutta ei pätki havaittavasti.
Mittaus johtimen ollessa irti lambdan puoleisesta liittimestä, auton käydessä tyhjäkäyntiä, tulos: 0,1 - 0,2V (vaihtelee edestakaisin sekalaisessa tahdissa)

Lopulta ajoin kotipihaan johdin kiinni ja mittasin vielä kerran tyhjäkäynnillä: 0,4V mutta tälläkertaa jännite alkoi laskemaan hitaasti alaspäin auton käydessä tyhjäkäyntiä. Minuutissa jännite putosi noin 0,5V ja jatkoi putoamistaan hitaasti. :roll:

Yhteenvetona voisin todeta nettiä selattuani ja yllä kirjoittaneiden kavereiden kommenteista että anturi on viallinen. :idea:
Vai onko jollain eriävä mielipide asiaan näiden tietojen perusteella?

Odotan nyt vielä hetken ja kuulostelen ennen kauppaan menemistä.
Mistähän tuo anturi kannattaisi ostaa, eli mistä sen vois saada edullisimmin?
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Joo lambda näyttäisi olevan sökö..
Nehän on samoja antureita kaikissa merkeissä, johdoissa/liittimissä eroja.
Eli 1, 2, 3 tai 4-johtoisia(kaksi viimeistä lämmitettyjä), joten voisi pienellä liitostyöllä ostaa tarvikeliikkeestä boschin anturin oikealla johtomäärällä.
Veholla lienee sama anturi "hieman" kalliimpi..
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

No niin, nyt on Motonetistä tilattu lambda hintaan 54€
Palaan asiaan kun anturi on asennettu. Toivottavasti kaikki nykimiset loppuu...

Siitä diaknostiikka pistokkeesta vielä... Mittailin jännitteitä siitä 3 navasta, ja sain ihmeellisiä tuloksia: :oops:

kylmänä 7,02V
60C 6,55V
80C 1,05V (tässä saattoi lambdan piuha olla irti, en ole ihan varma)

Katselin vaan netistä että tuo 3 navan singnaali on jotenkin liitoksissa lambdaan, mutta ilmeisesti sitä pitäisi lukea jollain käyrää näyttävällä aparaatilla.... :roll:

Sellanen asia vaan mietityttää että olisiko viisainta ajaa piuha irti, vai paikallaan? Kun ei tiedä millasta seosta se nyt tarjoaa. Pelottaa vaan että katti posahtaa, tai mäntään kärähtää reikä...tms.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Pitäisköhän sitä lambdan antamaa jännitettä mitata siten että singnaali johto on kiinni vai irti? Itse mittasin kummallakin tavalla ja jännite arvot oli hieman erilaiset:

Piuha kiinni tyhjäkäynnillä: 0.40V
piuha irti tyhjäkäynnillä: 0.20V

Eikös se jännitteen seilaaminen pitäisi tapahtua siitä kun ruisku itse sestaa seosta lambdan arvon mukaan?? :shock:

Eli jos piuha olis irti, niin jännitteen pitäisikin pysyä tavallaan paikollaan. :?:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Itse lambdan jännite on kylmänä n. 0v ja lämmetessään näyttää mitä näyttää 0-1voltin välillä. Tuo 0.4-0,5v on boxin tuottama jännite, ikäänkuin vertailujännite(jos anturin jännite on sen yläpuolella=rikkaalla ja jos alapuolella=laihalla). Eli kun lambda ei toimi(auto kylmä, kiihdytys tai anturi sökö) piuha kiinni näkyy tuo boxin jännite, sitten kun lambda toimii, johdossa näkyy sen jännite.
Eli johto kiinni pitää mitata, jolloin boxi säätää seosta kokoajan ja lambda seilaa rikkaalta(0.6-1v) laihalle(0-0.4v)
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Tuo oli selventävä vastaus, kiitos!

Palaan vielä kirjaamaan tulokset tänne, kunhan saan sen lambdan vaihdettua...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Pannaas mittaustulokset tänne kun tästä oli mullekin hyötyä.
Motonetin lambda anturista ryöstölangalla mitattuna kone lämpimänä.
Tyhjäkäynnillä 0,02 V
Kaasua polkemalla heilahtelee 0.02V-0.85V
Diagnostiikka pistokkeesta mitattuna 2-3 navoista
Tyhjäkäynti 2.65V
Kaasua polkemalla heilahtelee 2.65V- 4.5V
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Tyhjäkäynnillä ei lambdan voltit "vaella"??
Outoa, kyllä minulla vaelsi tyhjäkäynnilläkin 0.2-0.9voltin väliä...

Huomasin tässä juuri että olin näemmä luvannut kirjata tulokset tänne tuon lambdan vaihdon jälkeen vuosi sitten...mitenhän on unohtunut :oops:

No, kirjataan nyt sitten: Elikä lambdan vaihdon jälkeen kkone lämpöisenä jännite tosiaan seilaa 0.2-0.9voltin väliä. Auto lopetti pätkimisen, mutta epäilen että pätkiminen johtui jostakin muusta, koska se auto pätki hieman lambdan johtimen ollessa irtikin.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Täytyy vielä mitata uudestaan tota tyhjäkäyntiä jossakin vaiheessa. Kävin päästömittauksessa ja nyt alittaa reippaasti päästöt, voi huoletta mennä leiman hakuun.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
jb1966
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 04.02.2006 00:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jb1966 »

Käytiin kans mittaamassa päästöt leimakonttorilla ja häkä tapissa(9.99) ja kaikki muutkin ihan vit***laan (300ce-89) no kilpiä ei tullut tuonti autoon. Tänään mersu korjaamo Vänttinen vaihto lambdan ja sääti härvelin niin päästöt on taas huippu hyvät eli huomenna konttorille vikalapun ja päästö todistuksen kans ja ei muuta ku kilvet kii ja baanalle :D :D :D
Ei mersua satasella saa!!!
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

No nyt on uusi mittaus tehty ja suoraan ajon jälkeen. Oisko edellisellä kerralla kone ollut vähän kylmä tai anturi uusi tai mittaajassa vika :o .
Tyhjäkäynnillä ilmeni heiluntaa 0.07v -0.8v välillä.
Saa nähdä kauanko motonetin anturi kestää, huhujen mukaan vain vuoden :shock:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: W201 2.6 Lambda-anturin testaus ohjeita kaipaisin

Viesti Kirjoittaja condenser »

Morjesta.

Mittasin omasta 2.6 vm.90 lambdan toimivuutta, mittari näytti samaa jännitettä eikä muuttunut. Lämpötila mittaushetkellä karvan verran yli 80 astetta.

Mittasinko oikein? Lambdan lämmityspiuhat olivat kiinni, siitä signaalipiuhasta (vihreä) mittasin yleismittarilla ja tulos 0,48v.
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Vastaa Viestiin