Super-Turbo ja muu tekniikka
Super-Turbo ja muu tekniikka
Ajelin loppuviikosta etelä-pohojanmaalta kotio Ouluun ja täytyy sanoa että kun oli morkoolin tuen ähky-moottorille tuntenut, niin vaikea on olla ilman. Täytyy nyt antaa kaikille muille touhuajille neuvoksi että laittakaa voimansiirto oikeesti kuntoon. Vaikka mullakin on laatikko kasattu syksyllä uusista osista ja ei pysty stonen käsittelyn jälkeen ajamaan kuin täysillä paineilla (siis ei ahto), muuten luistaa heti. Maurilla oli pitänyt XXX HP saakka joten kannattaa olla tarkkana jos teetättää laatikkoremppaa. JarkkoS on hovi-seppä näissä asioissa ainakin jos ollaan liikkeellä Stone tai Jorma osastolla.
Suoraan sanottuna alkaa jo ärsyttään ajella ilman morkoolia kun tunteen jo tietää... Voihan sitä tietty askinkin polttaa mutta odotellaanhan vielä
Suoraan sanottuna alkaa jo ärsyttään ajella ilman morkoolia kun tunteen jo tietää... Voihan sitä tietty askinkin polttaa mutta odotellaanhan vielä
Joo, kyllähän tuosta Stonen kanssa jo juteltiin, ja aivan selvä juttu on että ei pidä. Jos loota on tehty 400 Nm väännölle ja kone pukkaa enemmän niin eipä ihme
Viimeksi muokannut Mauri H., To 27.10.2005 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin
Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Pitää kysyä kun ei muisti riitä , eli kävikös loota meillä vai jossain muualla?XUX63 kirjoitti:Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin
Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Kyllähän manuaalikoneisto olisi kova juttu, mutta kauhiasti suunnittelua ja testausta vaatisi. Ja jumalattomasti hommaa.
Shift kit on kohta testauksessa, ts.paineennostosarja. Kunhan laatikko pääsee testille niin saadaan kokemuksia semmoisesta jutusta.
Ihan huoleti vaan Ei käynyt laatikko teillä kylässä. Oli alunperin tarkoitus pidättäytyä sellaisessa 200-300hp teholuokassa ja siitä syystä en alkanut lootaa lähettelemään, tehtiin "vaan" perusremppa mutta kumman löysäksi tuo jäi. Voisi tietenkin kokeilla vielä vaijerin kiristystä ja rukata alipaineita mutta kun letku on jo irti, onko tuolla enään vaikutusta ?Jarkko S kirjoitti:Pitää kysyä kun ei muisti riitä , eli kävikös loota meillä vai jossain muualla?XUX63 kirjoitti:Laatikkoon vaihdettiin syksyllä tätä "perhelintan virkistysprojektia" varten kaikki kuluneet osat ja pyysin vielä säätämään hiukan napakammin vaihtavaksi- ei oikein mennyt niinkuin halusin
Tietenkin sellainen shift-kit tyyppinen ratkaisu käännetyllä kaaviolla joka silti toimisi myös ns. normaalina automaattina olisi unelma - miten on Jarkko ja miten on Mauri ja muut tomaattimiehet , eikös siinä olis tavoitetta ?
Kyllähän manuaalikoneisto olisi kova juttu, mutta kauhiasti suunnittelua ja testausta vaatisi. Ja jumalattomasti hommaa.
Shift kit on kohta testauksessa, ts.paineennostosarja. Kunhan laatikko pääsee testille niin saadaan kokemuksia semmoisesta jutusta.
Jotenkin siinä pääsi käymään niin, että nuo tehot ja väännöt hiukan pompsahti - suureksi osaksi "mannelavetti vastaan ferrari" episodien innoittamana eli kiitos stonen !
Laitan yv:tä tuosta laatikosta niin katellaan...
Pääsipä tulemaan sellainen kuva, ettet ole ruuvannut lisää painetta vaihteiston kupeesta.
Siinä tapauksessa. Alipaineletkut paikalleen ja kipin kapin kiristelemään ruuvia laatikon kupeesta. Ei se vaihteisto kaikkeen vakiokunnossa veny, mutta aika pitkälle se kuitenkin riitää.
Homma menee pääpiirteittäin niin, että vaijerista säädetään kierrokset ja ruuvista jämäkkyys.
Siinä tapauksessa. Alipaineletkut paikalleen ja kipin kapin kiristelemään ruuvia laatikon kupeesta. Ei se vaihteisto kaikkeen vakiokunnossa veny, mutta aika pitkälle se kuitenkin riitää.
Homma menee pääpiirteittäin niin, että vaijerista säädetään kierrokset ja ruuvista jämäkkyys.
Kyllä siitä säätämällä hyvä tulee. Kannattaa säätää niin, ettei jää turhia luistoja kaasupohjassa, kestää paljon paremmin. Alipainepuolen kikailuilla voi yrittää tehdä normaalivaihdoista mahdollisimman normaalit. Sitten kun perehdyt säätöön enemmän, niin kaasu pohjassa pitäisi alipaineet saada mahdollisimman pieniksi ja pienella kaasulla suuriksi. Alipaineita voi tarkkailla helpoiten vaikkapa vääräoppisten ahtopainemittarilla, missä on siis myös alipainealue. Pumpun kupeesta säädintä kääntämällä voi vaikuttaa noihin alipaineisiin. Virityskäyttöön voi alipainepuolelle tehdä myös sellaisen lisäyksen, että se päästää kaiken alipaineen pois tiukassa vedossa.
Valitettava totuus on se että nelilevyinen ei yksinkertaisesti jaksa pitää vaikka olisi miten säädetty, menee pilalle vaan pikavauhtia, joten suosittelen lämpimästi vahvistusoperaatiota mahdollisimman pikaisesti, ennen kevättä.XUX63 kirjoitti:Ihmeen löysäksi on pakka jäänyt
Muistaakseni siellä pitäis olla jotain säätöjä vielä, joita vois tehdä öljynvaihdon yhteydessä mutta tämä on kyllä ihan mutua ???
On niiiiiin paljon mukavampi ajaa kun laatikko on kondiksessa.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
On tuosta jo haasteltu "yyveitse" herra XUX63:n kanssaMauri H. kirjoitti:Valitettava totuus on se että nelilevyinen ei yksinkertaisesti jaksa pitää vaikka olisi miten säädetty, menee pilalle vaan pikavauhtia, joten suosittelen lämpimästi vahvistusoperaatiota mahdollisimman pikaisesti, ennen kevättä.
On niiiiiin paljon mukavampi ajaa kun laatikko on kondiksessa.
Onkos se vaihteistossa oleva säätö pyöritetty tappiin. Alipainepuolen säätäminenen ei kovin paljon mihinkään auta. Itselläni heikompi laatikko luisti myös ilman alipaineletkuja, mutta vaihteistosta säätämällä löytyi sopivat säädöt ja luisto loppui. Vaihteistossa oleva säätö vaikuttaa paljon, mutta ei silläkään ihmeitä tehdä.stonehead kirjoitti:mutta kun laatikko luistaa ilman alipaineletkua niin ei siinä enää mitkään säädöt auta
Voi jumanklavita äijät
istuin koneen ääressä yli 01:00 yöllä ja heräsin aamulla ennen kuutta että kerkeen säätää laatikon paineita. Pyöritin ensin
2 kierrosta - testi = ihan jees
+4 kierrosta - testi = alko hymyilyttään
+2 kierrosta - testi = h..vetin pitkä harmaa patsas perässä pitkin pohjantietä kaukaisuuteen !!! Suupielet jäi varmaan linnanmaan ramppiin kun auto oli jo melkein haukiputaalla, niin oli suu messingillä.
Aski ei luista yhtään ja vaihtaa tosi napakasti. Kierroksia pitää säätää vielä vähän ylemmäksi mutta kun työt häiritsee harrastuksia.
Seuraava update on Stonelta tulossa = "herätyskello" !!! Pitää saada ahdot nouseen nopeemmin. Stonella on onneksi kaikkea turbotukseen ns heti toimituksella joten kohta päästään testaamaan kestääkö laatikko luistamatta sen.
Summa Summarum : Laatikko oli jätetty pajalta lähtiessä aivan liian herrasmiesmäiseen säätöön - minähän olen toki herrasmies
istuin koneen ääressä yli 01:00 yöllä ja heräsin aamulla ennen kuutta että kerkeen säätää laatikon paineita. Pyöritin ensin
2 kierrosta - testi = ihan jees
+4 kierrosta - testi = alko hymyilyttään
+2 kierrosta - testi = h..vetin pitkä harmaa patsas perässä pitkin pohjantietä kaukaisuuteen !!! Suupielet jäi varmaan linnanmaan ramppiin kun auto oli jo melkein haukiputaalla, niin oli suu messingillä.
Aski ei luista yhtään ja vaihtaa tosi napakasti. Kierroksia pitää säätää vielä vähän ylemmäksi mutta kun työt häiritsee harrastuksia.
Seuraava update on Stonelta tulossa = "herätyskello" !!! Pitää saada ahdot nouseen nopeemmin. Stonella on onneksi kaikkea turbotukseen ns heti toimituksella joten kohta päästään testaamaan kestääkö laatikko luistamatta sen.
Summa Summarum : Laatikko oli jätetty pajalta lähtiessä aivan liian herrasmiesmäiseen säätöön - minähän olen toki herrasmies
Mitäs minä sanoin
Nyt vain säätele alipaineet niin, että vaihteluväli tulee mahdollisimma isoksi. Esimerksiksi 0.7-0.1baria, kääntelemällä pumpun kupeesta alipainesäädintä. Sitten vain jokin patentti päästämään alipaineet pois systeemistä kun ajetaan reilummin. Silloin alipaine voi vaihdella mahdollisimman paljon ja samalla vaihteisto pystyy toimimaan mahdollisimman laajalla alueella hyvin. Normaaliajossa vaihto voi olla jopa mukavaa ja silti kaasupohjassa laatikko voi vaihtaa niin jämäkästi kuin vain noilla teholla pystyy.
Nyt vain säätele alipaineet niin, että vaihteluväli tulee mahdollisimma isoksi. Esimerksiksi 0.7-0.1baria, kääntelemällä pumpun kupeesta alipainesäädintä. Sitten vain jokin patentti päästämään alipaineet pois systeemistä kun ajetaan reilummin. Silloin alipaine voi vaihdella mahdollisimman paljon ja samalla vaihteisto pystyy toimimaan mahdollisimman laajalla alueella hyvin. Normaaliajossa vaihto voi olla jopa mukavaa ja silti kaasupohjassa laatikko voi vaihtaa niin jämäkästi kuin vain noilla teholla pystyy.
Ei siinä kaveria tarvii kun toisella kädellä vetää kaasuvivun pohjaan ja toisella kääntää modulaattoria. Niin minä sen olen tehnyt, mutta kannattaa tietää se että se voi estää kaasua avautumasta kokonaan jos liikaa kääntää.petska kirjoitti:mut se pumpun kyljessä oleva modulaattori on nätti säätää jos on joku kaverina polkemassa kaasua...
Aika pohjassa joo... Ei oo ihan tarkkaa kuvaa siitä, mikä on pohjassa. Tosi kevyesti meni eli ei tarvinnut ainakaan voimalla kiristää. Milloinka se modulaattori on "pohjassa" ? Kokeilin minä sitä muutaman kierroksen enemmänkin mutten käynyt edes testaamassa kunhan tunnustelin Nyt ainakin tuntuu toimivan ihan hyvin. Pohjantiellä on jo uusi musta pinnoite, tosin nyt lumen päällä. Vielä hiukan säätöä vaijerin kanssa. Katellaan sitten kevään korvalla vahvistus/shift-kit hommaa. Se lienee syytä toteuttaa ennenkuin sulilla ihan villintyy
Eli seuraavaksi pumpun modulaattorin kimppuun....
Eli seuraavaksi pumpun modulaattorin kimppuun....