Auto on 2002 vuoden w203, 220 cdi, joka jäi viime talven kovien pakkasten jäljiltä akun totaalityhjentymisen vuoksi seisomaan reiluksi puoleksi vuodeksi. Uusi akku vaihdettiin kesällä ja käynnistelin sekä käytin autoa akun vaihdon jälkeen aina välillä ja alkusyksystä ajelin sen korjaamolle n. 50 km matkan. Kaikki toimi normaalisti. Pikkuhiljaa laittelin autoa syksyllä katsastuskuntoon, tarkoituksena myydä se tarpeettomana pois. Viimeinkin pakoputken takaosan vaihdon jälkeen auto oli mielestäni siinä kunnossa, että konttorilta voisi leima tullakin. Parinkymmenen kilometrin testilenkin jälkeen ainoa huomioitava asia oli kitkerä haju pakoputkesta, joka oli vähän kuin vanhasta meridieselistä

Koitti katsastuspäivän aamu... Normaali starttaus ja mersu lähti käyntiin aivan kuten ennenkin. Savua tuli kuitenkin putkesta normaalia enemmän ja hetken kuluttua auto sammui. Uusi starttaus ja kone pyörähti taas käyntiin. Nyt se kävi kuitenkin vain n. 5 sekuntia, savutti putkesta ja sammui. Kolmas starttaus, auto käyntiin vaivoin, savutus ja sammuminen. Tässä kohtaa meni ehkä vähän hermo. Noin 15 minuutin päästä ajattelin josko kyseessä oli ihan vaan yksittäistapaus ja hyppäsin uudelleen ratin taakse. Mersu starttasi ensimmäisellä kuin nuori varsa. Annoin maltillisesti kierroksia ja kone toimi hyvin... paitsi että se savutti reilusti putkesta ja sammui ihan normaalista käynnistä n. 15 sekunnin jälkeen. Katsastureissu vaihtui Motonettiin ja mukaan tarttui dieselsuodatin, ilmansuodatin, sekä kontaktispraypurkki. Akun laitoin lähtiessäni lataukseen ihan vaan varmuuden vuoksi.
Seuraavana päivänä suodattimien vaihto, kaikkien näkyvien sähköliitinten puhdistus, pa-suodatin täyteen uutta dieseliä ja starttaus täydellä akulla. Auto käynnistyi jälleen normaalisti. Annoin hieman kierroksia ja tuntui toimivan täysin normaalisti. Savuakin tuli mielestäni vähemmän. Kaveri tarkkaili tässä vaiheessa polttoainelinjoja, eikä sanonut nähneensä ilmaakaan missään. Sitten auto sammui. Uusi starttaus ja samat oireet kuin edellisenä päivänä. Nyt meni vähän isommin hermo.
Polttoainetta on tankissa hieman vajaa puoli tankkia. Kesällä kun hain auton korjaamolle tankkasin kesädieseliä, tankin ollessa seisonnan jälkeen talvidieselistä melkein tyhjä. Laittelin autoa katsastuskuntoon kuivassa ja lämpimässä tallissa, jonka jälkeen siirsin sen ulos n. viikkoa ennen katsastuspäivää. Jotenkin nyt itse uskoisin vian olevan polttoaineen saannissa, mutta mihin tuo savutus ja paha haju viittaa? Katalysaattoriin? Kokeilin ottaa rail-paineen anturin pistoketta irti, samat oireet, mutta poikkeuksena ilmoitus EPC failuresta. Lisäksi mielestäni erikoista on se, että kun starttaa uudelleen pienen tauon jälkeen auto käy pidempään ja tasaisesti, toisin kuin peräkkäisillä starttauskerroilla.
Help. Itsellä alkaa keinot ja osaaminen loppua.