Mitä E 320 syö?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Mitä E 320 syö?

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Alkaa ola vähitellen kiikarissa tommonen peli missä on 1994 E320 (104.992) kone.
Nykyään on jo alkanut näkemään neljän sentinkin eroja 95:n ja 98:n välillä :shock:
eli miten on tämän polttoaineen kanssa tässä (1993-1995) moottorissa?
Mitä sanoo arvon raati?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaapohan tuota testaili omallaan (kolmesatanenko se on?). Eroa oli bensankulutuksessa reilusti, eli 98 tuli halvemmaksi.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minusta M104 on jo suunniteltu käyvän 95E:llä... toista oli M103:n kanssa. Tosin ohjekirjastahan se tieto löytyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

M104:ssä sytytys säätyy automaattisesti polttoaineen oktaaniluvun mukaan, siinä ei ole enää "manuaalista säätöä" koska koneesta löytyy nakutuksen tunnistava anturi (siis ainakin 2,8 24V ja 3,2 24V, kolmilitraisessa 24V:ssä ei taida vielä olla). 95:ttä saa käyttää, mutta 98:lla voi päästä samanlaisilla ajotavoilla hieman pienemmällä kulutuksella (onko sitten halvempaa, en osaa sanoa).
jussiv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 05.09.2003 14:39

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Ohjekirja sanoo että 95 käy . Aiheesta on täällä ennenkin keskusteltu ja häädyinkin kokeilemaan 98:a hetkeksi, vaan ei ollut mitään vaikutusta kulkuun sen paremmin kuin kulutukseenkaan . Vähimmillän on tankillinen mennyt 8,7L/100 km (E 320 T -95) .
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minä ajelen aina 98:lla ja matka-ajossa paras saavutus on 7.7l/100km. Siinä kasin pinnassa se on käytännössä aina, nousee tosin kymppiin jos on paljon kaupunkipyöritystä.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

e320 kirjoitti:Minä ajelen aina 98:lla ja matka-ajossa paras saavutus on 7.7l/100km. Siinä kasin pinnassa se on käytännössä aina, nousee tosin kymppiin jos on paljon kaupunkipyöritystä.
No kylläpäs menee pienellä. Termostaattivikainen (?) turbiinilukoton syö sekalaisessa varmaan neljä litraa enemmän kuin tuo, vaikka konekin on neljä desiä pienempi. Maantiellä ei tunnu pääsevän alle kympin sitten millään ilveellä. Kaupungissa talvella viekin sitten jo reippaasti enemmän, kun on paljon kylmäkäynnistyksiä ja suht. lyhyttä matkaa. No, ehkä viisitoista litraa :) Pitää kokeilla termostaatin vaihto lämpöisempään, jos olisi jotain merkitystä.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Minulla on C320. Kone ei ole sama, mutta uudempaa polvea kuin 300E:n kone. Eroa ei ole käytännössä, mitä tankkiin laittaa. Kunhan ei dieseliä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

eerola kirjoitti:Minulla on C320. Kone ei ole sama, mutta uudempaa polvea kuin 300E:n kone.
Sulla on V6, se on paljonkin uudempaa polvea kuin 300E:n kone. Sillä 300E:n koneella voi tosiaan vaikuttaa eri bensiini paljonkin, kuten Sivonen tuossa sanoi (M103:stahan löytyy se nuppi, josta valitaan käytettävä polttoaine). Mutta nyt puhuttiin 24-tappisesta rivikoneesta HFM-ruiskulla, jossa ei merkittävää eroa tule (näköjään), tankkasiko sitten 95:sta vai 98:a. Itse en ole huomannut koneen käynnissä eroa eri bensoilla, mutta kuulemma M103:n käyntiin vaikuttaa merkittävästikin.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

vähän aihetta sivuten...

Mites tuommoisen -85 2.0 kaasarikoneen kanssa vaikuttaapi jos vaihtaa polttoaineen 95:sta 98:iin, ainakin yhdeltä taholta kuullut että kulutus saattaisi tipahtaa, mutta minkälaisia lukemia olisi odotettavissa. Tällä hetkellä keskikulutus noin 9l/100km seka-ajossa
W124 200 -85
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

m4rcuz kirjoitti:...Sulla on V6, se on paljonkin uudempaa polvea kuin 300E:n kone...
Ai, olin siinä uskossa että W124:n E320 olisi ollut jo automaattisesti säätyvää mallia. No, aina oppii uutta :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

eerola kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:...Sulla on V6, se on paljonkin uudempaa polvea kuin 300E:n kone...
Ai, olin siinä uskossa että W124:n E320 olisi ollut jo automaattisesti säätyvää mallia. No, aina oppii uutta :)
Äh :)

Siis on ne 320E ja 280E automaattisesti eri polttoaineisiin soveltuvia ja säätyviä... ne kulkee moottoritunnuksella M104. Mutta 300E:n moottori on M103. Siinä ei ole nakutuksentunnistinta. Sitten poikkeuksena vielä aiemmin markkinoille tullut 300E-24, mikä on kyllä M104, mutta siinä ei ole uudempaa moottorinohjausta kuten noissa 320E:ssä ja 280E:ssä.

Nehän kai meni jotenkin niin, että 92 syksyllä bensamoottoriperhe uusiutui, eli tuli neliventtiilikoneet perusmalleihinkin. Ja sitten näitä samoja koneita oli alkupuolen väykyissäkin, mutta jossain vaiheessa tapahtui taas (olisko ollut '97 tai '98 ) kun tuli taas muutoksia ja rivikuutoset korvautuivat V-koneilla, mikä sullakin on.

Mutta sotketaan pakettia vielä sen verran, että jenkeissä 280E:tä ja 320E:tä myytiin 300E 2.8:na tai 300E 3.2:na :)

Kovin sekavaa, toivottavasti jotain tolkkua saa. Ja jos tuli asiavirheitä, niin kertokaa toki.
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Harvinaisen selkeästi asian olet ilmoittanut M4rcuz: Kiitos oppitunnista, juuri näitä tietoja oli haussa. Olinkin tosiaan nähnyt täälläkin keskustelua aiemmin noista polttoainesuosituksista ja sopivuuksista mm. 300CE:n ja vähän 300CE-24:nkin kohdalta, mutta mielestäni en huomannut, että E320(E280) olisi mainittu. Moottori oli kuitenkin uusi edellisiin nähden, kun kerran iskutilavuudet olivat muuttuneet samoin kuin vääntömomentti(+45-50nm!).

Jos kerran on niin, ettei ole olennaista merkitystä käynnin tai kulutuksen suhteen, ei tarvi sitte mittarilla kauaa miettiä kumpaa laatua lorottaa tankkiin (sais vain sen koslan nyt eka käsiin). :oops:
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Kulutus

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Timo L. kirjoitti:Minusta M104 on jo suunniteltu käyvän 95E:llä... toista oli M103:n kanssa. Tosin ohjekirjastahan se tieto löytyy.
Asian sivuun hiukan, itsellä on M103(260E) onko valitsemen
asennolla tai käytettävällä oktaanilla jotain etua?

Selkeämmin sama asia onko edullisempi ajaa 95 vai98
kun säätää samanaikaisesti valitsimen ?
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

M4rcuz tuo 7.7 litraa on ilmastointi ec asennolla ajettu, eli pudottanee puolisen litraa sadalla kulutusta. Ajonopeus tuntuu tuon 320:n kanssa merkitsevän todella paljon. Jos suurin osa matkasta on 80 rajoitusalueella moottorin kierrokset pysyvät 2000 alapuolella. Heti kun nousee yli 2000:n kierroksen matkassa, bensan kulutus nousee vähintään puoli litraa sadalla. Sitten jos ajelee 120-130km/h pitkän matkaa, auto syö jo lähes 9 litraa sadalla.

Kotka-Lappeenranta väli taavetintietä ajaen menee edestakaisin kevyesti alle 8 litran sataselle. Siinä on (tosin mäkinen) pitkä 80 pätkä.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minä olen tästä pentsiiniasiasta mieltä seuraavaa: Pitää olla aika absoluuttinen bensiinikorva jos tieteilee siviiliautossa oktaanilukujen vaikutuksesta kulutukseen ja tehoon :shock: Pannaampa vierekkäin kaksi noita E320:siä, toiseen 95E:tä ja toiseen 98E:tä. "Sokkotestissä" tuskin kukaan voi sanoa kummallako laadulla ajaa. Halvimmalla mahdoillisella laadulla on ajettu aina (poikkeuksena paise joka polttaa ysikasia johtuen korkeasta puristussuhteesta) eikä ongelmia ole ollut. Eihän se pakko ole vedättää vitosella kolmeakymppiä, vaihtaa sellaisen pykälän jolla pannu ei nakuta, jos on nakuttaakseen :roll: .
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

e320 kirjoitti:Ajonopeus tuntuu tuon 320:n kanssa merkitsevän todella paljon.
Mulla taas lähes päinvastaisia kokemuksia. Ajonopeus kyllä vaikuttaa, mutta sellainen yhdeksänkympin jurruttaminen ei tunnu olevan kovin taloudellista verrattuna siihen, että nopeutta olisi enemmän. Selityksenä voisi olla mm. se, kun laatikossa ei ole turbiinilukkoa ja se tuntuu luistavan sitä enemmän, mitä vähemmän on vauhtia, ja kun moottori ei toimi parhaimman vääntönsä alueella noilla nopeuksilla. Joskus olen nimittäin päässyt tavallista pienempään maantiekulutukseen kun on pintakaasulla ajellut pitkiä matkoja 130-140 km/h taulussa. Muutenkin kulku on kepeämpää noilla nopeuksilla, moottori vastaa kaasuun paremmin ja kiihtyvyys on parempaa kuin satasen paikkeilla. Siis suurimmalla automaatin pykälällä.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Joo mulla oli samanlainen kokemus edellisen vectran kanssa. Sillä kun tuntui että mitä kovempaa ajoin, sitä vähemmän kului bensaa. Tuollaista 130 mittarinopeutta ajaen -89 2.0 vectra vei 6.5 litraa sadalla helsinki-karhula väliä rampatessa. Hitaammilla pätkillä kulutus saattoi mennä yli 7 litran! :shock:

Kyllä ekaa kertaa mersulla ajaessa kauhistutti kun mittarin liikkeen oikein näki kun ajoi hesasta kotiin ekaa kertaa. En tiedä oliko karstaa moottorissa vaiko mitä, mutta ensialkuun ei mesellä päässyt alle 10 litran millään.Vai olisko ollut kokemattomuutta kaasupolkimen käytössä. Nyttemmin se on kuluttanut paljon nätimpiä lukemia. Eikä siis ole säädelty mitään konepuolella. Öljyjä on vaihdettu.
Vastaa Viestiin