Päivää foorumille. Yhteinen matka mesen kanssa alkanut vähän takkuisasti. Kyseessä siis 2008 c220 cdi farkku 646 koneella josta ensin hajosi laturi, sitten huomasin akun heikkouden ja ostin 95Ah vartan akun.
Nyt kuitenkin virtaa häviää jonnekin. Napajännite on päivän seisoskelun jälkeen siellä 12,3v jonka jälkeen starttailu ei ole enää niin rivakkaa kun suoraan ajon jälkeen.
Mittailin äsken amppeereita yleismittarilla sarjassa plus navan ja piuhan välistä ovet lukittuna avaimet kaukana. Alkuun kulutus oli noin minuutin 10mA luokkaa mutta hetken perästä kulutus hyppäsi 4.30Amppeeriin. Käytin kaikkia löytämiäni sulakkeita konehuoneen kuskin kulmasta sekä takakontista yksitellen irti mutta kulutus oli kokoajan tuon saman..
Antaisiko tuo minuutin viive jotain osviittaa vian paikantamiseen? Kuinka sähköisen lisälämmittimen kuuluisi toimia? Meinaan ettei mielestäni kylmillä ilmoilla lämmintä ilmaa kabiiniin rupea tulemaan ennenkuin kone on lämmin.. Voisiko siinä olla siis vika? Mutta eikös sille pitäisi kuitenkin olla sulake?
Hehkun rele? Mistä löytyy ja miten testataan?
Entä miten tuo sähköinen lisälämmitin testataan?
Muita ideoita?
Kiitos
W204 sähköä valuu jonnekin..
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Meinaan tyrkyttää sitä ensimmäistä millä sähkövikoja mesestä etsitään jos kaikki näennäisesti toimii. Starin päähän kiinni ja katsomaan mikä purkki herjaa.
Tai sitten voit tökkiä summassa, takaluukun saranoiden vierestä luukun johdotykset ehjät?
Ja toimiiko tosiaan kaikki, kokeille että jokaikinen sähkövempele toimii.
Tai sitten voit tökkiä summassa, takaluukun saranoiden vierestä luukun johdotykset ehjät?
Ja toimiiko tosiaan kaikki, kokeille että jokaikinen sähkövempele toimii.
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Ainoat sähköviat jotka tiedossa: repsikan sivupeilin sähkölämmitys ei toimi ja startin jälkeen herjaa takapenkin turvavoitä milloin yksi milloin kaksi kiinnittämäti. Tosin turvaistuimet siellä, mahtaako ne sekottaa..MJPfin kirjoitti:Meinaan tyrkyttää sitä ensimmäistä millä sähkövikoja mesestä etsitään jos kaikki näennäisesti toimii. Starin päähän kiinni ja katsomaan mikä purkki herjaa.
Tai sitten voit tökkiä summassa, takaluukun saranoiden vierestä luukun johdotykset ehjät?
Ja toimiiko tosiaan kaikki, kokeille että jokaikinen sähkövempele toimii.
Hmmm.. Voisiko tuo viallinen sivupeilin vastus kuluttaa? Eikö sillekin pitäisi kuitenkin sulake olla ja kun kaikki käytin irti eikä kulutus laskenut..
Edit: ja perkele onhan se takaikkunan pyyhkijän moottorikin myös mennyt epäkuntoon kun vaihtelin rekisterikilven valoa. Epäilin päissäni että jokin liitin irtonnut.. ja olisihan kai sillekin sulake..
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Itsellä hävisi sähköä w211 mallista kun takaluukun ohjain oli sökö, pyyhkijä ei toimnut eikä kontin lukko.
Sitten alkoi tulla polttimo herjaa ym. Joku 2-3A meni virtaa koko ajan.
Helpoimmalla ja nopeiten saat vian selville kun viet sen starin päähän kiinni. Eipähän tarvitse arpoa niin paljoa.
Sitten alkoi tulla polttimo herjaa ym. Joku 2-3A meni virtaa koko ajan.
Helpoimmalla ja nopeiten saat vian selville kun viet sen starin päähän kiinni. Eipähän tarvitse arpoa niin paljoa.
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Käytin aamulla autoa mese-pajalla jossa on tietääkseni pitkän linjan tuntemus mersuista. Sieltä sanottiin että starilla ei tuota vuotovirtaa löydä vaikka sellainen laite heiltä löytyykin. Asentaja itse hakee aina vuotovirrat yleismittarilla sarjaan mittarin kytkien, ottamalla sulakkeet irti ja hahmottamalla sitä kautta ongelman.
Antoi myös vinkin ottaa konehuoneesta apuvirta napojen luota koneelle menevät virrat pois kaapelit irroittaen niin voi sulkea viat pois sitä kautta konepuolen virrat, laturit, hehkun releet yms..
Normisti kuulemma ottaa itse kaikki sulakkeet pois, merkkaa ne ja antaa auton seistä mittari sarjassa jonkin aikaa että kaikki varmasti sammuu. Sillä saa selville onko vika sulakkeiden takana vai koneen puolella. Sanoi että heti ei välttämättä vuotojännite mittarista tipu vaikka sulake olisi vikalaitteesta irti. Pitää kuulemma antaa seistä ilman sulaketta sen n. 5min. Itselle tämä taas tuntuu oudolta koska jos sulakkeen nyppää irti niin luulisi sen vikakohteen heti pudottavan kulutuksen nolliin. Jos se ei sitten mene jonkun ohjainlaitteen kautta tms..
Ja nyt mietityttää myös mittaustulokset yön jäljiltä. Napajännite illalla oli 12,54V ja aamulla mitatessa melkein sama 12,50V. Kuluttaako se kuitenkaan kokoajan sitä reilua 4amppeeria? Vai miten akun napajännite tuollaisessa 95Ah akussa käyttäytyy kulutus virran kanssa? Jos se 8 tuntia olisi kuluttanut sitä neljää amppeeria niin akustahan olisi tällöin kadonnut yli 32amppeeria virtaa. Kuinka se näkyisi napajännitteessä vai näkyisikö ollenkaan vai alkaako napajännite laskemaan vasta kun kulutus olisi enemmän esimerkiksi 50 tai 70amppeeria? Näkyykö siis virrankulutus suorassa suhteessa napajännitteessä?
Edit: Takalasin pyyhkijä alkoi pelaamaan ihan pyyhkijämoottorin liittimen putsauksella.
Selvittelyt jatkuu..
Antoi myös vinkin ottaa konehuoneesta apuvirta napojen luota koneelle menevät virrat pois kaapelit irroittaen niin voi sulkea viat pois sitä kautta konepuolen virrat, laturit, hehkun releet yms..
Normisti kuulemma ottaa itse kaikki sulakkeet pois, merkkaa ne ja antaa auton seistä mittari sarjassa jonkin aikaa että kaikki varmasti sammuu. Sillä saa selville onko vika sulakkeiden takana vai koneen puolella. Sanoi että heti ei välttämättä vuotojännite mittarista tipu vaikka sulake olisi vikalaitteesta irti. Pitää kuulemma antaa seistä ilman sulaketta sen n. 5min. Itselle tämä taas tuntuu oudolta koska jos sulakkeen nyppää irti niin luulisi sen vikakohteen heti pudottavan kulutuksen nolliin. Jos se ei sitten mene jonkun ohjainlaitteen kautta tms..
Ja nyt mietityttää myös mittaustulokset yön jäljiltä. Napajännite illalla oli 12,54V ja aamulla mitatessa melkein sama 12,50V. Kuluttaako se kuitenkaan kokoajan sitä reilua 4amppeeria? Vai miten akun napajännite tuollaisessa 95Ah akussa käyttäytyy kulutus virran kanssa? Jos se 8 tuntia olisi kuluttanut sitä neljää amppeeria niin akustahan olisi tällöin kadonnut yli 32amppeeria virtaa. Kuinka se näkyisi napajännitteessä vai näkyisikö ollenkaan vai alkaako napajännite laskemaan vasta kun kulutus olisi enemmän esimerkiksi 50 tai 70amppeeria? Näkyykö siis virrankulutus suorassa suhteessa napajännitteessä?
Edit: Takalasin pyyhkijä alkoi pelaamaan ihan pyyhkijämoottorin liittimen putsauksella.
Selvittelyt jatkuu..
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Eihän edellä sitä sanottukaan että starila suoraan vuotoja mitattaisikaan, vaan sillä saattaa löytää viallisen ohjainlaitteen mikä sitten jää kuluttelemaan virtaa.
5min 'torkkuaika' taas johtuu siitä että toimilaitteet jota eivät ole irroitetun sulakkeen takana ovat hereillä ja saattavat vaatia oman odottelun ennenkuin nukahtavat. Periaatteessa auto herää aina kun uusi sulake lykätään paikoilleen niin pitäisi odotella se sama 5min, mutta tämänhän näkee kyllä yleismittarista jos vuotovirta ei nouse niin jatkaa...
Yksi tapa etsiä vikaa on nyppäistä canin jakoliittin irti, sillä voi saada selville missä can-nipussa syöppö sijaitsee, ja edetä sitten kaavion mukaan näihin toimilaitteisiin.
Edit: esim excide sivulta löytyy tuollainen taulukko
Lepojännite (V) 12,75 V 12,4 V 12,1 V 11,7 V 11,5 V
Kapasiteetti (Ah) 100 % 70 % 50 % 25 % 0 %
Täyteen varattu Ei käynnistysongelmia Käynnistysongelmia kylmässä Käynnistysonglemia Tyhjä akku
5min 'torkkuaika' taas johtuu siitä että toimilaitteet jota eivät ole irroitetun sulakkeen takana ovat hereillä ja saattavat vaatia oman odottelun ennenkuin nukahtavat. Periaatteessa auto herää aina kun uusi sulake lykätään paikoilleen niin pitäisi odotella se sama 5min, mutta tämänhän näkee kyllä yleismittarista jos vuotovirta ei nouse niin jatkaa...
Yksi tapa etsiä vikaa on nyppäistä canin jakoliittin irti, sillä voi saada selville missä can-nipussa syöppö sijaitsee, ja edetä sitten kaavion mukaan näihin toimilaitteisiin.
Edit: esim excide sivulta löytyy tuollainen taulukko
Lepojännite (V) 12,75 V 12,4 V 12,1 V 11,7 V 11,5 V
Kapasiteetti (Ah) 100 % 70 % 50 % 25 % 0 %
Täyteen varattu Ei käynnistysongelmia Käynnistysongelmia kylmässä Käynnistysonglemia Tyhjä akku
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Minulla taas yleismittarin lukema oli koko puolen tunnin sulakkeiden rämppäämisen ajan aikalailla tasan 4,30A eikä siitä missään välissä hievahtanut juuri suuntaan eikä toiseen. Mittarikin pitäisi olla laadukas fluke.MiHe kirjoitti: 5min 'torkkuaika' taas johtuu siitä että toimilaitteet jota eivät ole irroitetun sulakkeen takana ovat hereillä ja saattavat vaatia oman odottelun ennenkuin nukahtavat. Periaatteessa auto herää aina kun uusi sulake lykätään paikoilleen niin pitäisi odotella se sama 5min, mutta tämänhän näkee kyllä yleismittarista jos vuotovirta ei nouse niin jatkaa...
Voitko avata tätä hieman? MIssä on can? Kaavio? Tarviiko erityistä osaamista/huolellisuutta?Yksi tapa etsiä vikaa on nyppäistä canin jakoliittin irti, sillä voi saada selville missä can-nipussa syöppö sijaitsee, ja edetä sitten kaavion mukaan näihin toimilaitteisiin.
Eli karkeasti tuon taulukon mukaan 95Ah akulla 33Ampeerin kulutus olisi noin 30% akun kapasiteetista ja jos 10% akun kapasiteetin pudotus pudottaa napajännitettä tuon taulukon mukaan noin 0,12V niin minun 33A kulutuksella napajännitteen olisi pitänyt pudota noin 0,36V eli tuonne 12,15Volttiin.Edit: esim excide sivulta löytyy tuollainen taulukko
Lepojännite (V) 12,75 V 12,4 V 12,1 V 11,7 V 11,5 V
Kapasiteetti (Ah) 100 % 70 % 50 % 25 % 0 %
Täyteen varattu Ei käynnistysongelmia Käynnistysongelmia kylmässä Käynnistysonglemia Tyhjä akku
Toki mittausta hämää varmasti se että auto otettiin illan edellä sisälle ja akku myös lämpeni sisällä hiljalleen..
Re: W204 sähköä valuu jonnekin..
Autossa on useampi CAN väylä (A,B,C...) missä kussakin on kiinni n-määrä toimilaitteita. Pitäisi kaivaa kaavio jonkun starikoneen syövereistä, että mitä missäkin väylässä on sekä mistä löytyy jakoliittimet helposti, netistä saattaa löytää jotain koulutusmateriaali kuten tuossa esimerkiksi muutaman vanhemman mallin väylätietoa http://www.carlogic.org/bg/data/MB%20CAN(ICC" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
Koska sinulla vuotovirta oli noinkin suurta, ei siellä pienet lisävirrat näkyneet missään, tai koko systeemi oli hereillä pysyvästi. W211:n ohjearvona oli että vuotovirran tulee olla alle 60mA sleep-modessa.
Koska sinulla vuotovirta oli noinkin suurta, ei siellä pienet lisävirrat näkyneet missään, tai koko systeemi oli hereillä pysyvästi. W211:n ohjearvona oli että vuotovirran tulee olla alle 60mA sleep-modessa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01