Bensamersujen talvilämpimyys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Airman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 21.01.2019 15:34

Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja Airman »

Näin tässä pakkasten kynsissä värjötellessä tuli mieleen kysyä, että mitenkä on 1,6 ja 2,0 -litraisissa bensakoneissa puhtia tuottaa lämmintä ilmaa ihan matkustamoon saakka? Onko niissä vakiona jotain sähkövastuksia moottorissa tai ilmakanavissa?
Lähinnä on kyse näistä uudemmista 205 C-malleista.
Lukisin mielelläni kokemuksia näitten talvilämpimyydestä, koska tarkoitukseni on siirtyä dieselautosta bensavehkeeseen.
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja venit »

Airman kirjoitti:Näin tässä pakkasten kynsissä värjötellessä tuli mieleen kysyä, että mitenkä on 1,6 ja 2,0 -litraisissa bensakoneissa puhtia tuottaa lämmintä ilmaa ihan matkustamoon saakka? Onko niissä vakiona jotain sähkövastuksia moottorissa tai ilmakanavissa?
Lähinnä on kyse näistä uudemmista 205 C-malleista.
Lukisin mielelläni kokemuksia näitten talvilämpimyydestä, koska tarkoitukseni on siirtyä dieselautosta bensavehkeeseen.
Ainakin E500 kone lämpenee tosi nopeasti. Pakkanen ei juuri vaikuta. Vastasin, vaikkei 5 L koneesta kysyttykään :D .
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Airman kirjoitti:Näin tässä pakkasten kynsissä värjötellessä tuli mieleen kysyä, että mitenkä on 1,6 ja 2,0 -litraisissa bensakoneissa puhtia tuottaa lämmintä ilmaa ihan matkustamoon saakka? Onko niissä vakiona jotain sähkövastuksia moottorissa tai ilmakanavissa?
Lähinnä on kyse näistä uudemmista 205 C-malleista.
Lukisin mielelläni kokemuksia näitten talvilämpimyydestä, koska tarkoitukseni on siirtyä dieselautosta bensavehkeeseen.
Vastaan myös vaikkei kysytäkään että M111 2,0L Kompressor on niitä harvoja autoja jossa lämmitystä pitää laittaa pienemmälle -27C° pakkasella.
Moottori tosin lämpenee hyvin hitaasti mutta sitten kyllä lämpö riittää.

Lämpenemisen kannalta kaikkein nopein ikinä ajamani auto on ollut Ford Duratec HE 2,0 joka lämpeni noin -10C° pakkasella kylmäkäynnistyksestä +90C° käyntilämpöön reilun kahden kilometrin matkalla.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

W124 puhalsi kuumaa jo pihasta lähtiessä ja sitä kuumaa tuli niin, että kättä poltti, vaikka pihalla -25. Tuntuu, että nuo vanhat 124 dieselit ja bensat lämpenevät todella hyvin. Nykyinen 200 cdi Väyrynen ei lämpene, vaikka pizzalaatikko keulassa ja Rellun termari ylävesiletkussa.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja moska »

E200kompressor kirjoitti:
Vastaan myös vaikkei kysytäkään että M111 2,0L Kompressor on niitä harvoja autoja jossa lämmitystä pitää laittaa pienemmälle -27C° pakkasella.
Moottori tosin lämpenee hyvin hitaasti mutta sitten kyllä lämpö riittää.
Eikait mersun lämmönsäätimeen tarvi koskea juuri missään tilanteessa? Ainakin omat pyrkii asetettuun lämpötilaan mahdollisimman nopeasti, säästä riippumatta.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

moska kirjoitti:
E200kompressor kirjoitti:
Vastaan myös vaikkei kysytäkään että M111 2,0L Kompressor on niitä harvoja autoja jossa lämmitystä pitää laittaa pienemmälle -27C° pakkasella.
Moottori tosin lämpenee hyvin hitaasti mutta sitten kyllä lämpö riittää.
Eikait mersun lämmönsäätimeen tarvi koskea juuri missään tilanteessa? Ainakin omat pyrkii asetettuun lämpötilaan mahdollisimman nopeasti, säästä riippumatta.
Voi olla ettei tarvitsisi. Tuossa esimerkin testitilanteessa oli maksimilämmöt päällä koska autolla oli taipumus huurustaa ikkunoita (kahden hengen kuormallakin) ja se oli liikaa.

Toinen havainto toisenmerkkisestä automaatti-ilmastoinnilla (diesel) olevasta autosta jossa maksimiasetus antaa nopeammin lämpöä hyttiin ilmeisesti pitämällä säätöjä virtauksesta maksimissa kun alempi asetus voi "pätkiä" virtausta.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja Legge »

Nopeasti lämpenee toi mun W205 C180 bensa. Ei ainakaan kalpene OM651:een verrattuna :) Kuumakin tuppaa tulemaan, jos niin haluaa.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

Mulla w205 C250 bensa ja lämpenee myös erittäin nopeasti. Eikä ole mitään pahvivirityksiä keulalla. Lämppäriin lukemaksi 21 astetta riittää hyvin.
Avatar
Airman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 21.01.2019 15:34

Re: Bensamersujen talvilämpimyys

Viesti Kirjoittaja Airman »

Ostin sitten C180 Mersun 1,6 l bensakoneella. Hyvin on ollut lämpöä jo ihmeen nopeasti on moottori lämmennytkin.
Tehtaalla asennettujen varusteiden listaa selatessani löydän siitä kohdan N0 824, kylmien maiden varustus.
Erikseen on kohta No 873, etuistuinten sähkölämmitys, eli tämän lisäksi on jotain muutakin varusteita, joita tarvitaan vain täällä pohjoisessa. Osaako kukaan sanoa mitä tämä varustus mahtaa tarkoittaa ja sisältää.
Mitään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä tässä ei ole.

Veholla tähän on asennettu Defa lämpöpaketti, sekä sisälämmittimen pistoke etumatkustajan puolelle.
MB C 180 T A Edition Avantgarde 2018
Vastaa Viestiin