W115 vetoakselin nivel paukkuu

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

W115 vetoakselin nivel paukkuu

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Viimeviikolla alkanut satunnainen pauke on yltynyt jatkuvaksi ja vika on diagnosoitu vasemman vetoakselin niveliin. Tänään pitäisi nilkuttaa Jyväskylästä Suolahteen. Kaveri tulee perästä W123:sella, joten jos hinaukseen joudutaan turvautumaan niin sekin suoritetaan arvoisella kulkimella.

Viime viikolla vaihdoin vasemman koiranluun (oli alkuperäinen) ja nyt meni niinikään alkuperäinen vetoakseli. Kyllä minunkin pitää nyt yhtyä täälläkin forumilla useaan kertaan esitettyyn väittämään, että mersut on huonoja. Yllämainitut osatkaan eivät kestäneet edes 30 vuotta. :x

Jos johonkuhun ei sarkasmini oikein uponnut, niin selvennetään vielä että itse en vastoinkäymisten osuessa (pitkästä aikaa) kohdalle ole vaihtamassa automerkkiä ja manaamassa mersua maanrakoon, kuten forumilta on joskus jonkun kohdalta saatu lukeakin. Totean tyynesti että mersun ropaaminen on mukavaa. 8)

Pääsiäisen aikaan yritän saada vetoakselin vaihdettua. Samalla vaivalla vaihtaisi kardaanin kannatinlaakerin & kumin sekä peränkin (3.07). Hyllystä löytyy takakelkkaan uusia kumejakin, mutta taitaa aika loppua kesken. Vähän huonoon aikaan tämä remonttitarve ilmaantui, kun kesällä vasta suunnittelin tuota peräpään remonttia.

Loppuun vielä kysymyksiäkin niille, jotka tänne asti ovat jaksaneet lukea: onko Motonetin kardaanin kannatinlaakeri & kumi sekä perän "kumilimppu" samaa tavaraa kuin KL:ssä? Kaikki osat ovat kuulemani mukaan samat kuin W123:ssa, perän limppu on vain käännetty toisin päin 123:ssa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Sitten kun se pauke yltyy sellaiseksi että tuntuu kuin tulisi kontista läpi, niin pysähdy peruuttelemaan niin kuulat loksahtelevat kohdilleen. Muuten ajotyyli mahdollisimman epäsäännölliseksi eli kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia.

Nimim. TODELLA paljon paukkuvalla vetarilla joskus tuhat kilometriä :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Motonetista sain Febi-Bilsteinin kannatinlaakeri+kumi -paketin. Hintaa en muista, mutta paha ei ollut.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vetoakselin nivelet ovat tulleet kuntoon ihan vain rasvaamalla. Eli sinne kumin alle vain raavaasti sopivan jähmeää ainetta (jotain laakerirasvaa/vaseliinia), jonka jälkeen vain raakaa ajoa.

Ja riippuu nyt tietenkin siitä miten hirveä pauke sieltä kuuluu, mutta luulisin (takuuta ei tule) sen Jyväskylästä Äänekoskelle kestävän.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Rutinaa ja pauketta mullaki on kuulunu puolisen vuotta aina ku lähtee liikkeelle ja vähä muullonki :) .Sillähän siitä selviää, että vääntää mankasta vaan rock'n'rollin soimaan lujempaa 8) :D ! Tarkotus ois toki itelläki pikimmiten selvitellä moisten äänten synnyinseudut... :?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Perillä ollaan. Melkoista pauketta aina välillä piti, mutta Laukaan jälkeen pauke taas hävisi lähes kokonaan. Kotipihan läheisyydessä sitten löytyi uudestaan. Kyllä se sellaista mekkalaa pitää että pakko se on vaihtaa. Huomiseksi kun vaihtaa niin pääsee pääsiäislomalle Pyhäjoelle oikealla autolla, ettei tarvitse ooppelin kyytiin lähteä. ;)

Ohimennen kävin Jyväskylän KL:stä tilaamassa laakerin (n.9€ sama kuin W123:ssa) ja kumin (n. 26€ eri kuin W123:ssa) eli johonkin 35€ saa tuon satsin. Valmistajasta ei ole tietoa.

Kohta sitten asentamaan ja asennuskaljaa kittaamaan. 8)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kävinpä just äsken ryömimässä oman mersun alla ja kas kummaa sieltähän oli lähteny toisen vetoakselin ulomman nivelen suojakumiki jo pois ja ite nivel näkyi olevan jo aivan silipuplee :!: Lenkkasi kyllä nii että jo melkein hirvitti ku siitä vähä kädellä nyki ja pyöritteli. Ja niin on vaan tullu reteesti päästeltyä meneen pitempääkin väliä aatellen että kyllä se kestää! :D Tosin enpä kyllä uskonut vetonivelen olevan syyllinen...täytyy varmaa iteki lähtä huomena vaihtaan ja koittaa matkalla olla runttaamatta pohjaan sitä kaasua ku kiihdyttelee...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

motonetin kardaanin kumi ei ole ihan samanlainen kuin rto joka on sama kuin vehon motonetin kumiin tulee haurastumia 4 vuoden jälkeen ja vaihdoin rto tuonnin kumiin se on meilen tekemä ,ja laakeriin 123 ja 115 kumit ovat erilaiset mutta laakeri on sama kumin muoto on erilainen 123 on sirompi.

Vetari kolisi mulla 12000 km eikä hajonnut vaihdoin sitten seuraavan hyllystä nivelet kannattaa rasvaa ainakin kerran vuodessa syksyllä muun syys remontin yhteydessä nivel menee hyvin äkkiä pilalle jos kumi on risa
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Menikin sitte molemmat vetoakselit vaihtoon...huonoimmassa nivelessä oli enää kaks kuudesta haulista jäljellä :!: Kummastihan tuo silti suostui pyöriin. Nyt tuli kyllä mukavan hiljanenki, ja aivan erilaisen tuntunen kyyti. :D
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Vaihdoin torstaina vasemman paukkuvan *vetoakselin, kaikki kuulat oli ilmeisesti paikallaan, mutta aika kuivaksi oli ulompi nivel päässyt. Pyöränlaakeria suojaava metalliliparekin oli osittain irti ruostunut. Vetarin sain vaihdettua laskemalla tukivarren alimpaan ala-asentoonsa iskarin yläpään irrottamalla. Hieman piti akselia ja napaa pyöritellä ulompaa niveltä irrotellessa että mahtui pois paikoiltaan enempää purkamatta

Illalla suoritettiin vielä 300km testiajo Pyhäjoelle. Kyyti hiljeni huomattavasti, vaikka hieman epäilytti vara-akselin ulomman nivelen jäykkyys. Laitoin paljon grafiittirasvaa, jos se siitä vetristyisi käytössä. Peräöljyksi laitoin Shell Spirax 80W-90:staä, jota sattui löytymään tallinperältä.


Edit: Ajatusvirhe korjattu, vaihdoin tietenkin vetoakselin, enkä niveltä.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, Pe 25.03.2005 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

heh.. itekkin ajelin viimekesänä w126sella pitkiä pätkiä töihin ja takaisin paukkuvilla vetareilla... pintakaasulla kun ajoin niin koko auto tärisi :D viimisen kerran kun pääsin kotia niin tökkäsin noin 10km/h vauhdista P-pykälän päälle niin toinen nivel hajosi... yks kuula jäi paikoilleen ja sen varassa olen nyt siirrellyt tuota autoa pihalla :D onko kukaan vaihtanut noita niveliä uusiin. miten kova homma se on? tuntui olevan melkonen urakka kun kasasin yhden vetarin josta oli kuulat tippunu lattialle... ainakaan w126sen vetoakselin ulompaa niveltä ei kestä kääntää aivan linkkuun kun asentaa akselia paikoilleen... kuulat tippuu uristaan nivelen sisälle...
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Minäkin myös viime talvena kuvittelin kun perästä alkoi kuulua epämääräistä pauketta vetarin olevan vainaa. Vaihdoin varaosavarastosta löytyneet vetoakselit ja toiseen vielä vaihdatin uudet kumit ja pauke perässä jatkui entisellään. Kun uudestaan oli peräkoppa auki tutkin peräkoppaa tarkemmin ja kas kummaa; tasauspyörästön rattaat olivat aika lailla kuluneet. Onneksi oli vielä ehjä vetopyörästö jemmassa. Koko perämurikka vaihtoon ja äänet hävisi. Mukava homma taivasalla parin kymmenen asteen pakkasessa tuo vetopyörästön vaihto.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Vastaa Viestiin