W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

NYT AUTON VASENPUOLI NORMAALIASENNOSSA JA OIKEAPUOLI YLÄASENNOSSA, hyviä neuvoja kaivattaisiin.
Vikahistoriaa:
Kompressorin vaihto 7/2015 kun renkaan vaihdon yhteydessä akkujännite tai korkeus sensori jätti kompressorin päälle, kärähti ennen kuin sain akun kengän irti.
5/2018 alkoi peräpää putoamaan alas vaihdoin uudet Arnottin pussit.
8/2018 sitten alkoi etupää pudota alas uudet Arnottin tolpat, auto pelitti hienosti pari kuukautta sen jälkeen komento "visit workshop", vein sen vikakoodin lukijalle Star3
näytti kontakti häiriö tarkasta liittimet ( älä vaihda boxia ), tein työtä käskettyä putsasin iskunvaimentimien liitimet ( auto oli kuin kivireki ja vahva epäilys vika iskareissa )
liittimien puhdistus auttoi n.1000km. Ajellut koko kevään "visit workshop" kunnes tuli "stop the car" ilmoitus.
Tutkin kaverin Delphin korjaamo-vikakoodinlukijalla Airmaticia, vasemmalla edessä ilmoitti +15mm/1,59V. korkeusaseman, oikealla -41mm/ 1,59V. ( todellisuudessa korkeammalla kuin vasen puoli ) ja takaa tuli arvot +43mm/ 2,14V.
Kompressorin paineen tunnistin ilmoittaa 5,22Bar.

No vaikutti siltä että vikaa sensoreissa, 18.05.2019 vaihdoin etupään korkeus sensorit, "turhaan", ei mitään vaikutusta.
Samalla mittasin ohjausboxin N51 lähdöt sensoreille, eteen vasemmalle tulee käyttöjännite mutta oikealle ja taakse ei tule, siitä epäilemään ohjausboxia,en vielä ostanut !

Onko jollain tietoa onko niitä mennyt rikki, uusi maksaa n.600€ ja e-bayssä myydään käytettyjä 20€:lla, herää kysymys miksi, eikö niitä mene kaupaksi siksi kun eivät mene rikki vai eikö sitä pysty koodaamaan autoon.

Olen myös havainnut että Arnottien iskareiden ja ilmajousien ohjausventtiilien sekä level hall sensorien sisäiset vastukset ovat selvästi eri suuret, voiko Eculle kertoa uudet arvot ?
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Tässä kävi vähän samalla tavalla kuin aikoinaan kompressorivian kanssa, silloin sain DBFI:ltä hyviä neovoja ja kaavion ( kiitos vielä kerran ), nyt kaavion avulla tutkin pariinkin otteeseen vikaa. Nyt viimeisen tutkinnan jälkeen ei löytynyt varsinaista vikaa mutta ainakin, korin nostokin toimi ja visit workshop illmoitus loisti poissaolollaan.
Nyt jännittämään kuinkakauan toimii. Niin oikesihan se korikin vian poistuessa. :P
PS. Jäi mainitsematta että käytin autoa eräässä autosähkökorjaamossa jossa yrittivät "oikaista" kallellaan kulkemista, huonolla menestyksellä.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1186
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Ari »

Venttiiliyksikön sisäinen vuoto voi myös nostaa auton jotain nurkkaa ylemmäksi.Kyllä ohjainboxejakin menestyksellä vaihdetaan,mutta aika harvoin tullut luettua sellaisesta(ulkomaan foorumeilla).Eniten taitaa olla venttiiliyksikön vikoja.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Kiitos vinkistä, tuossa aiemmin mainitsin että auto kulkisi suorassa, se oli vain silmänääräinen arvio, kun ajoin auton tasaiselle alustalle ja mittasin akselin keskeltä lokasuojan kaareen ( kori yläasennossa) niin sain seuraavia arvoja, VT 340mm, OT 385mm, VE 390mm ja OE 410mm. Vaihdoin levelsensoreiden vaihdon yhteydessä eteen kulmanivelet, mittasin pituudeksi saman kuin alkuperäisessä vivussa, huomenna jos ei sada kokeilen korjata korin asentoa säätämällä OE-arvoa pienemmäksi.
( takanahan on vain 1. levelsensori, keskellä autoa)
Autosähköliikkeesä sanoivat että heidän korin korkeuden säätö ei ole yhtä tarkka kuin Veho/ Auto Suni meillä, eli säätämiseen on jokin toinenkin konsti.
Venttiilijakotukin tutkiminen ei innosta tässä vaiheessa, siinä voi joutua samalla uusimaan putketkin eli kokeilen tätä helpompaa juttua ensin.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro

W211:ssä ei ole samanlaista jakotukkia kuin esim. W220:ssä. Jälkimmäisessähän jouset ovat ns. tyhmät ja säätö tapahtuu tukilta. 211:ssä jokaisessa jousessa on venttiili (tai parikin, jos lasketaan myös lisäsäiliön venttiilit mukaan).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu eri systeemit... kannattais varmaan starilla tutkaista ja koittaa kalibroida tasaan ja katsoa pysyykö.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Moro, Risto ja MiHe,
Tuon säädettävän varren avulla pystyn ainakin testaamaan onko sillä vaikutusta.
Pitäisi löytää kaveri jolla on Star 3 (4, 5) ja osaa sillä tuon säädön tehdä.
Olen liittynyt MB-klubiin syystä että sitä kautta saisi tietoa, mutta minulla ei ole vielä kontakteja osaajiin.
Tehtaan sivuillekin pääsen mutta minulla ei ollut Win7 ja Firefox:ssa ohjelmaa joka osaa aukaista edes opetusvideon.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Car1 kirjoitti:Moro, Risto ja MiHe,
Tuon säädettävän varren avulla pystyn ainakin testaamaan onko sillä vaikutusta.
Pitäisi löytää kaveri jolla on Star 3 (4, 5) ja osaa sillä tuon säädön tehdä.
Olen liittynyt MB-klubiin syystä että sitä kautta saisi tietoa, mutta minulla ei ole vielä kontakteja osaajiin.
Tehtaan sivuillekin pääsen mutta minulla ei ollut Win7 ja Firefox:ssa ohjelmaa joka osaa aukaista edes opetusvideon.
Aiheen sivusta kysyn mitä apua oletat MB-klubilta saavasi? Sieltähän ei pääse edes WIS:iin enää ja asiantuntijoita varmasti täällä foorumilla enemmän kuin klubissa (osa molemmissa).

Mille tehtaan sivuille pääset, siis sellaiselle josta saa tietoa kunhan on WIN7 ja sopiva selain? Vai viittaatko yrityksille tarjottaviin maksullisiin palveluihin (esim. WIS)?

Itse olen irtisanomassa MB klubin jäsenyyttä. Jäsenkirjeessä käskettiin ottaa yhteyttä jos klubin varaosapalveluun ei ole tunnuksia tullut. Otin yhteyttä ja sieltä vastattiin että eivät siellä pysty asialle tekemään mitään mutta laittavat tiedoksi Saksaan. Tässä pitkälti yli puoli vuotta odotettu jäsenpalveluja. Jäsenyysmaksujen perintä kyllä toimii.
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Moro DBFI
Minulla taitaa olla vanhentuneita tietoja, foorumilla on aikaisemmin mainostettu MB-klubia niin olen ollut siinä uskossa että sieltä saa vieläkin mm. kaavioita ja neuvoja.

No tähän "visit workshop" ongelmaa alkoi tulla neuvoja vasta kun ongelma "osittain" poistui.
Asiantuntijoita, niin ymmärtääkseni niitä on vähän kun puhutaan CAN-väylään liittyvistä ohjausboxeista ja niiden takana olevista antureista, venttiileistä ym.
MB-liike etsi Junge Sterne takuun aikana vikaa, saksanpään mukaan liian kauan. ( Kaverin Opelin ABS-vika lähetettiin Hollantiin korjattavaksi )
Olen joskus maininnut että olen aloittanut 1955 "apumiehenä" autojen korjauksen, olen vieläkin harrastelija mutta olen jonkin verran perehtynyt tietokoneisiinkin jo
1970 alusta alkaen, 1960 luvulta alkaen olen ollut myös elektroniikka harrastaja, minulle nämä asiat ovat vaikeita, olen tehnyt olettamuksen että ne ovat sitä myös "tavalliselle" automekaanikolle.
Tiedän että tehdas kouluttaa asentajia, silti paikallinen MB-kauppa ei ole saanut varauksetonta luottamusta minulta, toinen asia on että autoni on jo sen hintainen ettei
ole halua antaa korjaamolle "vapaita käsiä/ piikkiä auki".

Tehtaan sivut, siitä huolimatta että olen joskus opiskellut saksankieltä, sivut aukesi vain saksankielisinä, siinäkin asiassa oli vähän vaikeuksia ymmärtää mitä sieltä
saa ja mitä ei, saatoi olla että olin tutustumassa niihin maksullisiin palveluihin. Otin kopiot opetusvideosta, velipoika yhden niistä konvertoi minulle näkyvään muotoon.

Jostain lukenut että tehtaalle voisi lähettää kyselyn ongelman ratkaisemiseksi MB-klubin nimissä. ( tässä tapauksessa ei tule kyseeseen koska tarvikeiskarit ja jouset)

Paikallinen Etelä-Karjalan jaospäällikkö "puolituttu", elänyt toivossa MB-klubin jäsenenä sitä kautta löytyisi kontakteja.

Facebookissa olin, siellä saa kyllä kommenteja :lol: , laitoin kuvia renkaista jotka olivat kuluneet kulutuspinnan ulkopuolelta, kun rengasvalmistaja näkyi kuvissa ja
en hyväksynyt selitystä "kulmat pielessä", myöhemmin mittautin olemattomat virheet, valtakunnallisessa rengasliikkeessäkään eivät olleet aiemmin nähneet saman-
laista kulumista, seuraus oli YP. poisti jutun, minä poistuin taka vasemmalle koko MB-FB-ryhmästä.

PS. Star 3:n osto vain on jäänyt tekemättä, ilman sitä ei kai nää jutut selviä ?


E500 2011=> tän ostin, "viimeiseksi autoksi", voi jäädäkkin ei tästä kohta pääse eroon 13,3L keskikulutuksella ja saasteveroilla :thumbup:
C230K 2005-2011
190 2E 1996-2005, "ostin koeajoon"
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Car1 kirjoitti:Moro DBFI
Minulla taitaa olla vanhentuneita tietoja, foorumilla on aikaisemmin mainostettu MB-klubia niin olen ollut siinä uskossa että sieltä saa vieläkin mm. kaavioita ja neuvoja.

No tähän "visit workshop" ongelmaa alkoi tulla neuvoja vasta kun ongelma "osittain" poistui.
Asiantuntijoita, niin ymmärtääkseni niitä on vähän kun puhutaan CAN-väylään liittyvistä ohjausboxeista ja niiden takana olevista antureista, venttiileistä ym.
MB-liike etsi Junge Sterne takuun aikana vikaa, saksanpään mukaan liian kauan. ( Kaverin Opelin ABS-vika lähetettiin Hollantiin korjattavaksi )
Olen joskus maininnut että olen aloittanut 1955 "apumiehenä" autojen korjauksen, olen vieläkin harrastelija mutta olen jonkin verran perehtynyt tietokoneisiinkin jo
1970 alusta alkaen, 1960 luvulta alkaen olen ollut myös elektroniikka harrastaja, minulle nämä asiat ovat vaikeita, olen tehnyt olettamuksen että ne ovat sitä myös "tavalliselle" automekaanikolle.
Tiedän että tehdas kouluttaa asentajia, silti paikallinen MB-kauppa ei ole saanut varauksetonta luottamusta minulta, toinen asia on että autoni on jo sen hintainen ettei
ole halua antaa korjaamolle "vapaita käsiä/ piikkiä auki".


Tehtaan sivut, siitä huolimatta että olen joskus opiskellut saksankieltä, sivut aukesi vain saksankielisinä, siinäkin asiassa oli vähän vaikeuksia ymmärtää mitä sieltä
saa ja mitä ei, saatoi olla että olin tutustumassa niihin maksullisiin palveluihin. Otin kopiot opetusvideosta, velipoika yhden niistä konvertoi minulle näkyvään muotoon.

Jostain lukenut että tehtaalle voisi lähettää kyselyn ongelman ratkaisemiseksi MB-klubin nimissä. ( tässä tapauksessa ei tule kyseeseen koska tarvikeiskarit ja jouset)

Paikallinen Etelä-Karjalan jaospäällikkö "puolituttu", elänyt toivossa MB-klubin jäsenenä sitä kautta löytyisi kontakteja.

Facebookissa olin, siellä saa kyllä kommenteja :lol: , laitoin kuvia renkaista jotka olivat kuluneet kulutuspinnan ulkopuolelta, kun rengasvalmistaja näkyi kuvissa ja
en hyväksynyt selitystä "kulmat pielessä", myöhemmin mittautin olemattomat virheet, valtakunnallisessa rengasliikkeessäkään eivät olleet aiemmin nähneet saman-
laista kulumista, seuraus oli YP. poisti jutun, minä poistuin taka vasemmalle koko MB-FB-ryhmästä.

PS. Star 3:n osto vain on jäänyt tekemättä, ilman sitä ei kai nää jutut selviä ?


E500 2011=> tän ostin, "viimeiseksi autoksi", voi jäädäkkin ei tästä kohta pääse eroon 13,3L keskikulutuksella ja saasteveroilla :thumbup:
C230K 2005-2011
190 2E 1996-2005, "ostin koeajoon"
Varmaan parhaiten vika poistuu tosiaan tutkimalla starilla ja päättelemällä kytkentä/järjestelmäkaavioita. Oon lainannut joskus kotitesteriä foorumilaisille mutta lpr vähän liian kaukana. Clubeja ja fb puolta kritisoimalla ei ole mersut kuntoon tullu mutta mieli toki parempi niin jaksaa rassata :D

Jos jonkun paikan kuvat tarvitset voin kaivella runkonumerolla kun sanot mistä kohtaa tarvii kytkentäkaaviota tai raja-arvoja selvitellä. Viissatku on varmasti kiva ajella kunnossa ollessaan. Airmatic on siitä huono ettei vuotoa aina näe kun ilma ei tipu :D Sillä testerillä voi joitakin testejä onneksi tehdä. Varmasti nyt lpr alueelta löytyy kotitestereitä ja saa asiaan lisävaloa ilman v€hoa. Miksi se syö 13.3L? S500 syö 11.5(auton oma ilmoitus)???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

No nyt kun tätä asiaa on tarpeeksi kauan miettinyt ja keskittyi siihen vian korjaamiseen, niin huomasi olevansa itse syypää, vaikka olin mitannut levelsensorin ohjaustangon
pituuden samaksi toisella puolella autoa oli tukivarrenkiinnutyskulma lipsahtanut eri asentoon :oops: .
Nyt korin ero edessä 5mm ja taka-akselilla +/-0. Vasta keväällä pyörien kulmat mitattu ja korjattu, jostain syystä, ilmeisesti toisen puolen pyörälle suurempi kuormitus
tuon korkeuseron vuoksi, syönyt renkaan sisäreunaa.

Kulutuksesta sen verran, olen itse tyytyväinen keskikulutus on 8 vuoden keskiarvo, matka-ajossa olen päässyt tankillisella 8,9L/100km kaupunkiajossa yli 20L/100km,
kun keskikaupungille n.4 km ja kaupunkiajoa enemmän kuin matka-ajoa. Kulutksesta löytyy Excel-käyrät tarvittaessa.

Autolla ajettu n.190tkm enemmän harmittaa öljyn kulutus, vw sallimissa rajoissa n. 1L/ 1000 km

PS. korjausta hämäsi se että Star 3 kehoitti tutkimaan liittimiä iskareista, delphi ilmoitti vikaa levelsensoreissa, omat mittaukset näyttivät ettei levelsensorit saa virtaa,
sitten foorumeilta kahlannut kaikenlaiset viat jotka liittyneet arnottiin, on ollut vähän kuin lääkärikirjaa lukisi tuntee olevansa sairastunut niihinkaikkiin sairauksiin.

Toistaiseksi kaikki hyvin loppu hyvin. kiitos mielenkiinnosta.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Car1 kirjoitti:No nyt kun tätä asiaa on tarpeeksi kauan miettinyt ja keskittyi siihen vian korjaamiseen, niin huomasi olevansa itse syypää, vaikka olin mitannut levelsensorin ohjaustangon
pituuden samaksi toisella puolella autoa oli tukivarrenkiinnutyskulma lipsahtanut eri asentoon :oops: .
Nyt korin ero edessä 5mm ja taka-akselilla +/-0. Vasta keväällä pyörien kulmat mitattu ja korjattu, jostain syystä, ilmeisesti toisen puolen pyörälle suurempi kuormitus
tuon korkeuseron vuoksi, syönyt renkaan sisäreunaa.

Kulutuksesta sen verran, olen itse tyytyväinen keskikulutus on 8 vuoden keskiarvo, matka-ajossa olen päässyt tankillisella 8,9L/100km kaupunkiajossa yli 20L/100km,
kun keskikaupungille n.4 km ja kaupunkiajoa enemmän kuin matka-ajoa. Kulutksesta löytyy Excel-käyrät tarvittaessa.

Autolla ajettu n.190tkm enemmän harmittaa öljyn kulutus, vw sallimissa rajoissa n. 1L/ 1000 km

PS. korjausta hämäsi se että Star 3 kehoitti tutkimaan liittimiä iskareista, delphi ilmoitti vikaa levelsensoreissa, omat mittaukset näyttivät ettei levelsensorit saa virtaa,
sitten foorumeilta kahlannut kaikenlaiset viat jotka liittyneet arnottiin, on ollut vähän kuin lääkärikirjaa lukisi tuntee olevansa sairastunut niihinkaikkiin sairauksiin.

Toistaiseksi kaikki hyvin loppu hyvin. kiitos mielenkiinnosta.
Harvemmin onnistuneessa korjauksessa mainitaan jos on itse jonkun osan laittanut väärin päin kiinni. Siitä pisteet. Laitoin itsekkin kerran ässään alemman etutukivarren väärille puolille vaikka olevinani katsoin niiden puolen kun nostin ne takakontista asennuspaikalle. Nehän hankas sit renkaisiin tiukemmin kääntyessä :D No, äkkiähän ne vaihtoi oikeinpäin kun oli just harjoitellut sitä :D Enskerralla tulee katsottua kolme kertaa mille puolelle päättää osan laittaa.

Eli se että stariin/autoon on tietty määrä asioita ohjelmoitu vioiksi ei tarkoita että sattuman kautta enempi epätodennäköistä syytä se osaisi sanoa. Tällaistakin joutuu mielikuvituksen avulla miettimään jos ei loogista selitystä meinaa löytyä oireille. Monesti saa asiaan valoa juurikin kun muistelee mitä on tehty sen jälkeen kun vikaa ei vielä ollut.

160tkm m113 -03 ei syö öljyä yhtään - mopiilin 0w40 ollu öljynä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Moi Ak47
Edellisessä Mesessä ei tarvittu longlifeöljyjä, siinä autoi kun vaihtoi Motuliin. Tässä olen vähän ajatellut niin että voiteleepa paikat.
Tässä olen kokeillut 0-40w ja 5-40w, 3 eri merkkiä ei vain ole auttanut. En ole "uskaltranut" tutkia/ tutkituttaa onko mennyt venttilin ohjain kumit vai onko männän renkaat katkenneet,
pientä vuotoa on olen jo ostanut uudet venttiilikopan tiivisteet, aina silloin tällöin pölläyttää siniset savut käynnistäessä.
Tuttu korjaamopäällikkö sanoi että hänen A8:ssa huohotin painoi öljyt imupuolelle ja se söi siksi öljyä, yritin löytää googlella vinkkiä aiheesta huonolla menestyksellä.
Eräs autokauppias väitti isojen bensakoneiden syövän öljyä ! ?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Car1 kirjoitti:Moi Ak47
Edellisessä Mesessä ei tarvittu longlifeöljyjä, siinä autoi kun vaihtoi Motuliin. Tässä olen vähän ajatellut niin että voiteleepa paikat.
Tässä olen kokeillut 0-40w ja 5-40w, 3 eri merkkiä ei vain ole auttanut. En ole "uskaltranut" tutkia/ tutkituttaa onko mennyt venttilin ohjain kumit vai onko männän renkaat katkenneet,
pientä vuotoa on olen jo ostanut uudet venttiilikopan tiivisteet, aina silloin tällöin pölläyttää siniset savut käynnistäessä.
Tuttu korjaamopäällikkö sanoi että hänen A8:ssa huohotin painoi öljyt imupuolelle ja se söi siksi öljyä, yritin löytää googlella vinkkiä aiheesta huonolla menestyksellä.
Eräs autokauppias väitti isojen bensakoneiden syövän öljyä ! ?
Ei se iso bensakone normaalisti syö öljyä yhtään kummemmin kuin pienemmät, suhteellisesti. Autokauppiast tietää/on kiinnostunut miten ostajalta otetaan rahat, ei varmaan kiinnosta miksi moottori syö tai ei syö öljyä.

Itsellä m113 hikoilee venakopan tiivisteistä jotka jo hommattukin.

Itse olen sillä kannalla että pysyy yhdessä öljyssä eikä vaihtele sitä aina erilaiseksi. Pienimmissä moottoreissa 0.15-10cc2 voitelun muutos aiheuttaa nopeutunutta kulumista. En näe syytä miksei se olisi niin isommissakin.

Onkos ulospäin merkkejä öljyvuodosta vai ainoastaan pöläyttelyjä? Ei kai toi m113 venavarren kumien vaihto ole yhtään sen kummempi kuin suorien nelosten kanssa, on vaan enempi vaihdettavaa. Eipä ole tullut vaihdettua kumeja kun kerran m102.962 myllyyn. Ainoa mikä siinä oli hankalaa oli varmistaa ettei venttiilin lukon osia hukannut öljykanaviin :D Taisin pistää korvatulpat öljykanaviin :)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

Ko. autokauppias oli kiinnostonut isotehoisista autoista, halusin kuulla hänen mielipiteen mitä hän vastaa kuinka esim. perustelee ostajalle.

Öljyt on alue jota autopuolella tutkittu tai ainakin julkaisuja vähän verrattuna teollisuuteen, kun on riittävän suuri määrä kyseessä öljyn myyjä tutkii öljyn laadun pitääkö vaihtaa vai ei.
En ole nähnyt suurta ongelmaa öljyn vaihdolle vaikkakin tiedän että toiset öljyt pesevät paremmin kuin toiset ja siitä voi seurata ongelmia. Kokeillut puhdistavia lisäaineitakin. Kokeillut joskus vuosia sitten öljyn lisäainetta jota saivat myytyä jopa VR:lle vetureihin, kokeillut joskus 60-luvulla Wunchiä öljynpaineen nostamiseksi, kokeillut RVS:ää kun lähituttava sitä kaupitteli aikoinaan.
Tuo 0.15 -10 cc2 jäi epäselväksi po. cm^3, cSt , cP ?

Yleensäkin tuo korjaaminen tällä iällä kerrostalon pihassa tai kavereiden nurkissa ei innosta, tänä kesänä jäi laturin vaihto ammattilaisille kun tuossa pihassa itseltä jäi kesken.
Noita Airmatic ongelmia voi tutkia kerrostalon pihassa muttei tehdä moottoriremonttia, nuorempana tein täysremontin omakotitalon pihassa, kahteenkin eri autoon.
Nykyisin tullut muotiin ostetaan romikselta käytetty vähän ajettu kun vanha tekee tenän, onneksi ei vielä tuon öljynkulutuksen takia.
jari.gronstrand
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 02.09.2019 09:10

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja jari.gronstrand »

Terve. Itsellä ilmeni seuraavanlainen ongelma. Kuskin puoli kulkee koko ajan ylä asennossa ja Star ilmoittaa 5170 b7 venttiilistä singaalia ei tule ja 5171 b7 signaali ei ole uskottava ja talussa iloimttaa nuoli ylöspäin ja wisit workshop.. mitä kannattaa lähteä katsomaan?
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

jari.gronstrand kirjoitti:Terve. Itsellä ilmeni seuraavanlainen ongelma. Kuskin puoli kulkee koko ajan ylä asennossa ja Star ilmoittaa 5170 b7 venttiilistä singaalia ei tule ja 5171 b7 signaali ei ole uskottava ja talussa iloimttaa nuoli ylöspäin ja wisit workshop.. mitä kannattaa lähteä katsomaan?
Terve,
Jos nuo Starin käyttäjät DBFI , AK47 ... osaisivat antaa parempia vinkkejä, itse olen vähän samaa sarjaa kuin eräs soodakattilan koekäyttäjä hän väänteli aikansa kytkimiä,
kun huomasi että kohta räjähtää, hän kyseli muilta paikalla olijoilta, näettekö mitä äsken tein?
2015 painin kompressorin kärähttämisen jälkeen vähän samanlaisista ongelmista auto ei asettunut oikeaan asentoon, otin akungengät irti ja PI-letkut ja tein jos vaikka
mitä releen ja sulakkeen vaihtoa, lopputulos etten tiedä mikä oli se ratkaiseva toimenpide.
Nämä otsikkossa mainitut ongelmat alkoivat viime kesänä 2018 pussien ja tolppien vaihdon jälkeen, menivät pois ja tulivat takaisin kuopissa lämpöiseen talliin ajon jälkeen,
vaihdoin levelsensorit kun en muuta osannut, delphitesteri ilmoitti korkeusasetuksissa vikaa ja omat mittaukset näyttivät ettei levelsensori saisi virtaa, Ristolle kiitos vinkistä ettei N51 boxeja ole paljon vaihdeltu, niimpä putsailin liittimiä kontaktien puhdistusaineella monta kertaa, da daa vika hävisi.
Summa summarum Starin vika koodi ei kerro mulle mitään, mutta tuolla aiemmin kehoitettu käyttämään mielikuvitus ja loogista päättelyä + liittimien puhdistusta
elektroniikan puhdistusaineilla.

Sen yläpään venttiilin nastojen väliset resistanssit voisi mitata yleismittarilla sillä sulkisi pois sähkövian magneettiventtiileissä.
Tarvikejousi/ magneetiventtiili toinen nastat 1-3, n.8,7 Ohm. ja toinen nastat 2-3, n.14,0 Ohm. (nastat 1-2, n. 22,6 Ohm. ) jos mene 0:si tai kOhm. vikaa varmasti.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Car1 kirjoitti:
jari.gronstrand kirjoitti:Terve. Itsellä ilmeni seuraavanlainen ongelma. Kuskin puoli kulkee koko ajan ylä asennossa ja Star ilmoittaa 5170 b7 venttiilistä singaalia ei tule ja 5171 b7 signaali ei ole uskottava ja talussa iloimttaa nuoli ylöspäin ja wisit workshop.. mitä kannattaa lähteä katsomaan?
Terve,
Jos nuo Starin käyttäjät DBFI , AK47 ... osaisivat antaa parempia vinkkejä, itse olen vähän samaa sarjaa kuin eräs soodakattilan koekäyttäjä hän väänteli aikansa kytkimiä,
kun huomasi että kohta räjähtää, hän kyseli muilta paikalla olijoilta, näettekö mitä äsken tein?
2015 painin kompressorin kärähttämisen jälkeen vähän samanlaisista ongelmista auto ei asettunut oikeaan asentoon, otin akungengät irti ja PI-letkut ja tein jos vaikka
mitä releen ja sulakkeen vaihtoa, lopputulos etten tiedä mikä oli se ratkaiseva toimenpide.
Nämä otsikkossa mainitut ongelmat alkoivat viime kesänä 2018 pussien ja tolppien vaihdon jälkeen, menivät pois ja tulivat takaisin kuopissa lämpöiseen talliin ajon jälkeen,
vaihdoin levelsensorit kun en muuta osannut, delphitesteri ilmoitti korkeusasetuksissa vikaa ja omat mittaukset näyttivät ettei levelsensori saisi virtaa, Ristolle kiitos vinkistä ettei N51 boxeja ole paljon vaihdeltu, niimpä putsailin liittimiä kontaktien puhdistusaineella monta kertaa, da daa vika hävisi.
Summa summarum Starin vika koodi ei kerro mulle mitään, mutta tuolla aiemmin kehoitettu käyttämään mielikuvitus ja loogista päättelyä + liittimien puhdistusta
elektroniikan puhdistusaineilla.

Sen yläpään venttiilin nastojen väliset resistanssit voisi mitata yleismittarilla sillä sulkisi pois sähkövian magneettiventtiileissä.
Tarvikejousi/ magneetiventtiili toinen nastat 1-3, n.8,7 Ohm. ja toinen nastat 2-3, n.14,0 Ohm. (nastat 1-2, n. 22,6 Ohm. ) jos mene 0:si tai kOhm. vikaa varmasti.
Tuossahan kysyjä on vastannut itse kysymykseensä jo :D Tarkastaa anturit ja toimilaitteet joihin koodit viittaa. Ei nuita ulkoa kukaan muista, testeri laitettava kiinni ja katseltava mitä se nuista sanoo. B7 viittaa venttiiliblokin paineanturiin, isompi numero googlen mukaan venttiiliblokkiin (Y36).

Mikähän auto lie kyseessä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Car1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 10.06.2015 23:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W211 E500 Airmatic, ongelma kulkee kallellaan

Viesti Kirjoittaja Car1 »

"Loppunäytös", käytin vielä auton paikallisessa MB-liikkeessä, siellä säädettiin korkeus kohdalleen ja etupään pyöränkulmat.
Ainakin lopputestiraportissa kaikki ongelmat loisti poissa olollaan. :thumbup:
( MB-liike sai korkeussäädöt +/-0:n, toisin kuin ei merkkiliike. )
Vastaa Viestiin