S212 Airmatic - kompura vaihdettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juutana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 07.11.2018 16:51

S212 Airmatic - kompura vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Juutana »

pari viikkoa sitten tuli ajeltua pikkuteitä reippaammin mökiltä kotiin ja kun pääsin motarille, tuli näyttöön varoitusmerkki jossa auton sisällä nuoli ja "malfunction". "buuttasin" auton ja vika hävisi, mutta tuli takaisin käytännössä välittömästi kun lähdin motarille levikkeeltä.

Ajelin rauhassa kotiin eikä autossa tuntunut ihmeempiä. Vika tuli kuitenkin välittömästi takaisin kun aamulla ajoin Veholle Airportiin. Totesivat siellä, että komprura ei saavuta vaadittua tuottoa ja se pitää vaihtaa. No vaihdettiin ja mennee Junge Sterneen (päätöstä ei vieläkään ole tullut).

Vika hävisi kyllä, mutta mielessä pyörii jostain täältä luettu kommentti, että kompressorin hajoaminen on enemmän oire kuin vika, eli järjestelmässä todennäköisesti on yhä vuoto jossain. Auto seisoi juuri juhannuksena kolme päivää, eikä se kovin paljoa laskenut. Käynnistyksen jälkeen näkyi keulan nousua ehkä 5-10 sekuntia. Saksassa enne luovutusta minulle (marraskuu 2018) oli katsastuksessa käsketty vaihtaa molemmat etutolppien mansetit uusiin, ja ne oli vaihdettu myyjäliikkeen toimesta.

Nyt olen miettinyt, että mielestäni tuo vuotoasia pitäisi tutkia kunnolla vielä kun JS takuuta on jäljellä, eikä omavastuuosuus ole "noussut taivaisiin". Onko vinkkejä, että millaisen korkeuskirjanpidon kanssa kannattaa lähteä vaatimaan vuotojen tutkimista, vai riittääkö kuvaamani oire juhannuksen jäljiltä? Mielestäni tuo mansettien vaihto ja keulan laskeutuminen viittaisi ongelmiin etutolpissa. Tulisiko ne ehkä paremmin esille jos jättää auton yläasentoon? Onko jollekulle vaihdettu tolppia jungesterneen, vai onko ne rajattu takuun ulkopuolelle?

Terveisin,
Juutana ja allekirjoituksen lepakkomobiili
S212 E350 BlueTEC vm 2014
Vastaa Viestiin