DPF vikakoodi 148A00 (om642)
DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Kyseessä S204 320cdi:llä (-08). Yhteensä ajettu 310tkm. DPF regenerointia on tapahtunut melkein päivittäin, toki kilometrejäkin on tullut paljon. Muutama viikko sitten syttyi moottorin vikavalo ja sain kännykän lukijalla vikakoodit P11D9(00) ja P148A(00). Noihin en löytänyt oikein mitään "suomennosta" mistään. En päässyt silloin Starin ääreen ja nollasin koodit.
Nyt ehkä 1500km myöhemmin syttyi uudelleen moottorin vikavalo ja Stari antoin seuraavan koodin "148A00 Tehtyjen dieselhiukkassuodattimien regenerointien lukumäärä on liian korkea"
Tutkitaan tarkemmin alkuviikosta, mutta onko muille tuttu vika? Onko mahdollisesti paine-eroanturi mennyt?
Nyt ehkä 1500km myöhemmin syttyi uudelleen moottorin vikavalo ja Stari antoin seuraavan koodin "148A00 Tehtyjen dieselhiukkassuodattimien regenerointien lukumäärä on liian korkea"
Tutkitaan tarkemmin alkuviikosta, mutta onko muille tuttu vika? Onko mahdollisesti paine-eroanturi mennyt?
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Pitäisi katsoa ajaessa niitä anturitietoja, että mitä näyttävät. lämpötila/paine-ero anturissa voi olla jotain. Mutta tiuha generointi voi olla myös totta, ja se voi tulla monesta syystä, esimerkiksi ahdon vähyys joka aiheuttaisi mustaa savua, suodatinhan on heti miten tukossa jos sitä tulee putken täydeltä. Sitä vaan ei näy kun on se suodatin. Myös suutin yms vika voi aiheuttaa sitä.
Kannattaa katsoa öljyjen pinta, ettei nouse paljon.
jos ja kun poltto alkaa niin kannattaa suunnata motarille. tai muulle satasen tielle. jos osittain jo tukossa olevan suodattimen on vaikea päästä polttolämpötilaan 650, niin tankkiin vei laittaa jopa jotain dpf puhdistusainetta joka vähän herkistää dieseliä syttymiseen.
Lähes aina siinä on joku allaoleva vika. joko lämpötila, paine-anturi tai sitten suoraan moottorista tuleva ylimääräinen noki. joskus harvoin se voisi johtua ajotavasta, että ajaa vain hidasta ja lyhyttä pätkä ajoa koko ajan.
Kannattaa katsoa öljyjen pinta, ettei nouse paljon.
jos ja kun poltto alkaa niin kannattaa suunnata motarille. tai muulle satasen tielle. jos osittain jo tukossa olevan suodattimen on vaikea päästä polttolämpötilaan 650, niin tankkiin vei laittaa jopa jotain dpf puhdistusainetta joka vähän herkistää dieseliä syttymiseen.
Lähes aina siinä on joku allaoleva vika. joko lämpötila, paine-anturi tai sitten suoraan moottorista tuleva ylimääräinen noki. joskus harvoin se voisi johtua ajotavasta, että ajaa vain hidasta ja lyhyttä pätkä ajoa koko ajan.
W212 E350cdi
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Mikä oli vikana kun antoi tuon 148A00 koodin? Itselläkin syttyi moottorin vikavalo palamaan ja antoi tuon saman koodin. Ajolleen auto toimii normaalisti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Tuolla ekassa viestisähän tuo oli
148A00 Tehtyjen dieselhiukkassuodattimien regenerointien lukumäärä on liian korkea
eli tehnnyt likaa polttoja(ilman että systeemin mielestä poltojen tarve olisi poistunut)
tuosta kun jatkaa ohjatuihin tarkistuksiin ja mittaus arvoihin niin selviä miksi systeemi on sitä tehnnyt
Mökkillä
'
'
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Tehtyjen dieselhiukkassuodattimien regenerointien lukumäärä on liian korkea sen googlekin mulle kertoi. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Tuossahan tuo selvitys lukee, jos siis on sama vikakoodi ?
Mökkillä
'
'
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Mitä tässä olen hakemassa että mistä tämä regenerointien määrä johtuu. En millään uskoisi että dpf olisi tukossa.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 17.02.2025 21:17Tuossahan tuo selvitys lukee, jos siis on sama vikakoodi ?
Kosla liikkuu muuten ihan normisti mutta sytytti moottorivalon.
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Tuohon on niin monta mahdollista syytä että ainoastaan tuo ohjattu tarkistus Starilla auttaa tässä kohtaa, ei kannata alkaa vaihtelemaan osia sen perusteella mikä jonkun muun autossa on ollut vikana.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
ajjaa meinaakko? minkäköhän takia haen osviittaa täältä? että vaihtaisin sattumaltaa osia? kyllä se täysjärkinen ymmärtää että ei pelkästään forumin tiedoilla vaihdeta osia.
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Kyllä paras osviitta vaivaan on Star ja ohjatut tarkastukset. Jos sinulla vikavalo palaa, ei se regeneroi ja tulee lisää ongelmia. Minulla ei ole koskaan ollut dpf-ongelmia, mutta pari kertaa kun omalla Starilla on kaverien OM651:ia kummasteltu, on vaivoihin löytynyt syy. Näissä tapauksissa paine-eroanturi.jepu kirjoitti: ↑La 22.02.2025 22:25ajjaa meinaakko? minkäköhän takia haen osviittaa täältä? että vaihtaisin sattumaltaa osia? kyllä se täysjärkinen ymmärtää että ei pelkästään forumin tiedoilla vaihdeta osia.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
Starilla on tarkoitus kattoo mutta kun auto on monnen sadan kilsan päässä niin sillä välin yhtähyvin voi kysellä forumeilta. Kiitos tuosta paine-ero vinkistä.jusi kirjoitti: ↑Su 23.02.2025 00:25Kyllä paras osviitta vaivaan on Star ja ohjatut tarkastukset. Jos sinulla vikavalo palaa, ei se regeneroi ja tulee lisää ongelmia. Minulla ei ole koskaan ollut dpf-ongelmia, mutta pari kertaa kun omalla Starilla on kaverien OM651:ia kummasteltu, on vaivoihin löytynyt syy. Näissä tapauksissa paine-eroanturi.jepu kirjoitti: ↑La 22.02.2025 22:25ajjaa meinaakko? minkäköhän takia haen osviittaa täältä? että vaihtaisin sattumaltaa osia? kyllä se täysjärkinen ymmärtää että ei pelkästään forumin tiedoilla vaihdeta osia.
Re: DPF vikakoodi 148A00 (om642)
.
Tämä vikakoodi tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että hiukkassuodattmen puhdistupoltto tapahtuu liian nopealla syklillä
Aika usein nämä autot lastutettu.olisikko vieläpä hiukkassuodatinta yritetty poistaa ?
Tämä vikakoodi tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että hiukkassuodattmen puhdistupoltto tapahtuu liian nopealla syklillä
Aika usein nämä autot lastutettu.olisikko vieläpä hiukkassuodatinta yritetty poistaa ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5