Madallus ja alustan puslien vaihto olisi ajankohtainen pystäriin... Takajouset jo ehdinkin laikata. Etujousien kanssa onkin sitten ongelma, kun nyt ainakin jouset paikallaan olevana näyttää että niissä olisi tihennys kummassakin päässä? Onko muut törmänneet vastaavaan? Tuolloinhan se laikkaus ei ole niin hyvä idea...
Takakelkan puslat ovat kanssa tooosi huonossa kunnossa. Autoon on vaihdettu 210 lautaspyörällä oleva iso perä, ja jäykkyyttä pitäisi muutenkin löytyä voimansiirrosta: Tarkoitus olisi nuo kelkan etupuslat tosiaan uusia, ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn"). Tämän lisäksi perän korikiinnitys tulee uusi.
Mutta tosiaan, tuo etujousien juttu kiinnostaa, että miten olette etupäätä madaltaneet...? Luulen että H&R -55mm alusta ei tiputa tarpeeksi.
Ja olet varmaan tsekannut ettei tuollaisia madallusjousia löydy valmiina mistään...?
Melko suosittu rakentelun kohde tuo "pystäri" nykyäänkin, joten ei olisi ihan mahdottomuus, että olisi jotain tehdastekoistakin olemassa...? Eikä rälläkkätuunattuja
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Siis sepä se, just niinku alotusviestissäki sanoin, niin H&R sarja ei riitä... :/ Toki, niillä sais varmaan jäykkyyttä lisää ku nyt menee helposti myös pohjaanlyöntikumia vasten jne.
Hmm, täytynee kokeilla ottaa etujousi käteen Mielestäni se vaan näytti siltä että kummassakin päässä sellainen tihennys ettei oikein voi lyhentää. Huonosti löytyy tukivarsista ja irrallisista jousistakaan netistä kuvia, että pääsisi näkemään sitä vastin pintaa.
slsl77 kirjoitti:Eyujousen yläpää tulee kuppiin, joka on jousen kokoinen ja alatukivarressa on jousen paikka, missä se pysyy.
Siis kyllä, mutta miten se jousen pää on tehty..? Eli yleensähän yläpään kupissa oleva jousi on tihennetty ja hiottu, ja sitten siellä on se kumilätkä. Pinnat ovat tasaiset. Sitten esim takapään jousten alapää ei ole tihennetty, ja tukivarressa on sellainen "kierteen muoto", joka vastaa jousen nousua. Sitten se jousen ihan kärki menee sellaiseen kuoppaan.
Mutta tarkoitin, että huonosti on kuvia irrallisista etujousista, missä näkyisi se ylä- ja alapää. Tai sitten irrallinen tukivarsi -> että onko siellä se kierteinen muoto, vai onko pinta tasainen.
Miten muuten olette tehneet noiden takakelkan puslien kanssa, nimittäin ennen uusien asentamista sinne kelkan kuppiin, oletteko putsauksen jälkeen laittaneet jotain maalia sinne, vai antaneet vaan olla ihan ilman mitään ruostesuojausta...?
Mjoo, selvis miks etujouset näytti vähä oudolta äkkiseltään... Joku oli laittanut etujouset väärinpäin, eli se tasainen pää alaspäin, ja sitten se "ei tihennetty" pää ylöspäin, jolloin yläpään kumiin vastaa vain pieni osa jousesta ja alapääkään ei kanna oikein.
Otin puoli kiekkaa pois, ja katkaistu pää alaspäin, tukivarren kuoppaan. Tasainen pää jäi ylöspäin tasaista kumia vasten. Tippui vielä jonkun 25mm, mikä ihan ok. Nyt maavara 85mm etukelkkaan, joten vielä on varaa ottaa eturengasta hieman pienemmäksi...
Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
Kummeli kirjoitti:Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
_keitto_ kirjoitti:Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
_keitto_ kirjoitti:Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
Kummeli kirjoitti:,...ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn").
Mitä nämä "kumipilipareet" ovat? Missä kohtaa tarkalleen sijaitsevat?
Varmaksi en voi sanoa mitä ketjun aloittaja tarkoittaa, mutta vahva veikkaus, että näitä. Asennetaan siis takakelkan ja korin väliin. https://www.mbclassics.de/repkit-rear-s ... LC-115-123" onclick="window.open(this.href);return false;
Kummeli kirjoitti:Noniin, nyt olis takakelkan puslat vaihdettu, ja myös se perään pultattava kannatin. Nyt vain tuli ongelma, että kiinnikkeet on n. 3cm väärässä kohtaa... Ja vastaus kysymykseen että miten niin voi olla, niin nuo vanhat puslat oli niin hapertuneet että kelkka mahtui paikalleen. Nyt kelkka ei mene yhtään eteenpäin, ja perän kannatinpusla on jämäkkä, niin ne ei anna periks. Ja tosiaan, ne puslat oli kyllä ihan hapertuneet...
Kysymys kuuluukin, että ootteko vaihtanut tuota isoa 210 perää (esim w116 450) pystäriin..? Ja pitäisikö sen olla bolt-on? Koska nyt näyttää siltä että se ei mahdu paikalleen, jossei tuota perän poikittaispalkkia koloa, ja perän kannattimen kiinnikkeitä siirrä.
Tässä ihmetyttää se, että netistä löytyy topicceja ulkomailta missä porukka vaihtaa noi perät ihan swappaamalla. Aika tarkkojakin kuvauksia prosessista on, eikä niissä puhuta esim. sen takakannen vaihdosta perien kesken. Niissä kun saattaa olla syvyyseroja kiinnikkeissä.
Näin äkkiseltään, jos ymmärsin mitä tarkoitat. Sulla on luultavasti se perään pultattava kannatin väärinpäin? Sen kääntämällä toisinpäin menee takakelkan kiinnikkeet kohdilleen?
Sehän siinä onkin, kun ei mene :l edellinen omistajakin on hionu perän takakannen pulttien kannat lähes olemattomiin että se on sopinut tuonne palkin etupuolelle, ja hinkkaa se siltikin. Nyt tein niin, että kolosin palkkia, tein uuden perän kiinnityksen ja jäykkärit siihen. En tiedä onko joskus autoa kolaroitu vai miksi ei sopinut pelkällä kannakkeen käännöllä
Kummeli kirjoitti:,...ja korin ja kelkan väliset kumpilipareet vaihtaa jäykemmiksi (estää "perän nousun pystyyn").
Mitä nämä "kumipilipareet" ovat? Missä kohtaa tarkalleen sijaitsevat?
Varmaksi en voi sanoa mitä ketjun aloittaja tarkoittaa, mutta vahva veikkaus, että näitä. Asennetaan siis takakelkan ja korin väliin. https://www.mbclassics.de/repkit-rear-s ... LC-115-123" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo siis juurikin noi pienet kumi kiekot, tulee kelkan korin väliin. Nyt laitoin kyllä orkkis palikat kun tuli noiden puslien mukana uudet.