Varoitusvalot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Varoitusvalot

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Mistähän voisi etsiä vikaa, kun mittariston varoitusvalot palavat virran päälle laittaesaa joskus. Useimmiten ei. Polttimot kunnossa samoin sulakkeet. Eli siis välillä kun laittaa virran päälle valot palavat, useimmiten ei. Auto on 300TE -87
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Nyt huomasin, että kun otan siitä ylijännitesuojareleestä sulakkeen pois, niin varoitusvalot palavat. Ei kait sen näin pidä toimia? Rele on uusi. Olisikohan siinä isossa laatikossa (ECU?) tai jossain muussa releessä vikaa. Montako relettä siellä akun takana pitää muuten olla? Minulla on 2 kpl, mutta paikka kolmelle.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkasta sulakerasian sulakkeiden kunto.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Tarkasta laturin herätejohto (valk/sin piuha ) sieltä laturin liittimen läheltä, saattaa olla säikeet poikki johdon sisältä.
Tuo laturin heräte piuha maadoittaa diodien kautta varoitusvalot kun auto ei käy
tai laturi ei lataa.

TH
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12762
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, kannattaa tarkistaa voltit akusta, auton käydessä.

Huonot laturin hiilet/säädin aiheuttaa myös tuota.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

TH kirjoitti:
Tarkasta laturin herätejohto (valk/sin piuha ) sieltä laturin liittimen läheltä, saattaa olla säikeet poikki johdon sisältä.

-Tämä on hyvä tarkastaa, aiheuttaa kyseisen vian.

Tuo laturin heräte piuha maadoittaa diodien kautta varoitusvalot kun auto ei käy tai laturi ei lataa.

-Ei maadoita diodien kautta ( estosuunnassa ), vaan hiilien kautta niinkuin Epk sanoi. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Joo , tarkoitin diodeja jotka löytyvät mittaristosta, mutta tuli esitettyä asia
vähän epäselvästi.

TH
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Hiilet on nyt vaihdettu, mutta edelleen kun virta on päällä ja auto ei käy, niin varoitusvalot eivät pala. Sulakkeen kun poistaa niin johan palaa. Mikä se herätejohto on ja mihin se menee. Minun laturissa vain se yksi kolmenapainen johto ja sen vieressä tavallinen yksinapainen liitin, mutta siihen ei mene mitään johtoa. Mihinkäs siitä pitäisi johto mennä.?Ja vieläkin on epäselvää kuinka monta relettä siellä akun takana pitäisi olla ja mitä ne on?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

laturin heräte johto menee juuri siihen kolminapaiseen isoon liittimeen siellä on kaksi 6mm punaista johtoa joisa on akun päävirta. ja yks ohut johto sini/valkoinen johon tulee laturin heräte. muuta sinne ei kuulukkaan mennä. akun takana olevien releiden lukumäärä ja toiminta riippuu auton varusteista.. ilmastointi, automaatti vaihteisto, ABS, jne jne.
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Laturin herätepiuha on se ohuin niistä kolmesta ( pienin abiko siinä liittimessä ).
Jos sulla on yleismittari käytössä niin voit mitata herätepiuhan kunnon.
Irroita liitin laturista, kytke mittari herätejohdon ja rungon väliin => virrat päälle.
Jos näyttämä n.12V on piuha kunnossa.
Voit myös kokeilla pistämällä piuhan runkoon => varoitusvalojen pitäisi syttyä.
JOS EI OK ,niin voit jatkaa mittailuja akun vieressä olevasta latausjohtojen liitosboxista. ( löytyy helposti seuraamalla laturista lähtevää johtonippua )
Suorita sama mittaus liitosboxin ohuimmasta (sin tai valk/sin) piuhasta
HUOM. laturin liitin pitää olla edelleen irroitettuna.

Pistä tuloksia tänne niin jatketaan pohdiskelua.

TH
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Kiitoksia tiedoista tähän mennessä. Mittailen sen johdon ja kerron tuloksista. Pidänkö sen releen sulakken paikallaan vai pois mittauksen aikana? Autossa eon automaattilaatikko, ei ilmastointia tai ABSää.
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Anna ylijännitereleen sulakkeen olla paikalla mittauksen aikana.

TH
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

No nyt on mitattu. Kun releessä on sulake paikallaan jännite on 12,90V, mutta varoitusvalot eivät pala. Kun otan sulakkeen pois ei mittari näytä mitään järjellistä lukema, mutta varoitusvalot palavat. Että silleen. Nyr en vaan tiedä toimivatko varoitusvalot vian sattuesaa esim. jos öljy loppuu kun sulake on paikoillaan vai ei.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos epäilyni on oikea, niin ota mittaristo irti ja tarkista vastus jonka kautta maa menee diodeille ( diodit kytketty lamppuihin ). Kyseessä on siis sama linja kuin aiemmin on sanottu ( eli laturin D+ ), saattaa olla vastuksen kalvo poikki ja antaa välilla kontaktin tai juotos murtunut. Jos se vika on plus puolella niin sulake 5 ( tai liitokset )kovempaan syyniin.
Jos vika on miinus puolella niin varoitusvalot toimivat muuten ihan OK.
Voit esim. tyhjentää pissapojan säilion ja kokeilla.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Tuo 12,9V löytyy siis siitä laturin herätejohdosta kun virta päällä?
Kokeilitko kytkeä herätejohtoa maihin, siis auton runkoon. syttyikö varoitusvalot ?
Ylijännitereleillä ei pitäisi olla mitään suoranaista tekemistä varoitusvalojen
"selftestin" kanssa, vaan sulakkeen poisto aiheuttaa ECUssa tai muualla
vuotovirran maihin ja valot syttyvät.
Vikaa siis kannattaa etsiä siten että auto on "normaalitilassa" eli sulakkeet
ym. muut boxit kytkettynä.

Tässä selftestin virran reitti karkeasti.

Viralukko nasta 15
sulakerasia sulake 5
mittaristo varoitusvalo polttimot
mittriston diodien ja vastuksen läpi laturin heräte johtoon.
laturi ( joka maadoittaa valot siihen asti kunnes laturi alkaa lataamaan).

Ja vielä vähän spekulointia vioista.

Virtalukko viallinen, nastassa 15 ei jännitettä => Ei mahdollinen koska auto käynnistyy ( puolan ja sytkän sähköt samasta liittimen navasta)

Sulake 5 , mahdollinen vika => Mutta kun varoitusvalot syttyvät ylijännite sulakkeen poistolla, niin en usko tähänkään vaihtoehtoon. ( tarkista silti
mittarilla jännite sulakkeen jousesta).

Varoitusvalo polttimot => Ei mahdollista , kun kerran sulakkeen poistolla toimii

Diodit + vastus => Ei mahdollista, kun palavat kaikki sulakkeen poistolla.

Laturin herätejohto => Mahdollinen vika => mutta kun mittaamasi jännite 12,9V
virtojen ollessa päällä löytyy herätejohdosta, vai löytyykö? ( tarkista vielä. huom. sulakkeet paikoillaan). Jos jännite OK kytke herätejohto runkoon , niin
valojen pitäisi syttyä.
Jos syttyvät niin vika on melko varmasti laturissa.

TH
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

TH kirjoitti:
Tuo 12,9V löytyy siis siitä laturin herätejohdosta kun virta päällä?

Ei, vaan kun auto on käynnissä. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Mistäs niin päättelit, että auto on ollut käynnissä mittauksen aikana.

TH
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Nyt taas mitattu. Virta päällä sulake paikoillaan jännite herätejohdossa 12.4V
Kun auto käy mittasin akun navoista piuha kiinni 14.15V, silloin ilmeisesti laturi pelaa. Laittaessani sen herätepiuhan maihin palaa siitä releestä sulake. Niinhän kait jonkun sulakkeen pitääkin palaa jos isken jännitteellisen piuhan maihin. Mutta miksi se releen sulake aikä sulake 5? Ilman virtaa ei tietenkään tapahdu mitään kun herätepiuha maissa.
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Mainitsit että ylijänniterele on uusi, onko varmasti oikea? ( nejää erilaista tarjolla)
Pistätkö yv:llä mulle autosi runkonumeron ja releen kyljestä varaosanumeron, niin voin tarkistaa täsmäävätkö.


TH
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

TH kirjoitti:
Mistäs niin päättelit, että auto on ollut käynnissä mittauksen aikana.

En mistään, enkä sitä edes tarkoittanut.
Herätepiuhassa on jännite joka tulee mittaristolta silloin kun auto ei käy. Sitten kun auto käy tulee jännite laturilta ja merkkilamput sammuu kun eivät saa maata. Sanoit, että herätepiuhassa on jännite, mutta et maininnut missä tilanteessa ja mistä suunnasta jännite tulee. Sitä minä vaan tarkoitin. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

[quote="TH"]Laturin herätepiuha on se ohuin niistä kolmesta ( pienin abiko siinä liittimessä ).
Jos sulla on yleismittari käytössä niin voit mitata herätepiuhan kunnon.
Irroita liitin laturista, kytke mittari herätejohdon ja rungon väliin => virrat päälle.
Jos näyttämä n.12V on piuha kunnossa.
Voit myös kokeilla pistämällä piuhan runkoon => varoitusvalojen pitäisi syttyä.

Joo ajattelin, että jos on lukenut ton mun aikaisemman jutun, niin tietää
mitä tarkoitan.
Mutta palataan ongelmaan , on aika outoa että herätepiuhan maadoittaminen
polttaa ylijännitereleen sulakkeen.

Tietääkö joku, mikä rele vois olla ECUn ylijännitereleen kaverina siellä akun takana?

TH
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Vois olla mahdollista, että sulla on herätejohdossa vieras plussa ( oikari jossain ) sen tähden polttaa sulakkeen ja lamput ei pala.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Asiaa tarkemmin tutkittua, ottaisin valojen valvontapoksin pois tai merkkilampun ja kokeilisin sitten, että toimiiko.
Sain jus valojen valvontapoksin kytkentäkuvan siihen pisteeseen, että sitä voi jo lukea ja siitä huomasin, että voi olla merkkilamppu oikarissa ja saa plussaa sitä kautta. Tämä on vain arvailua tässä vaiheessa vai mitä mieltä olet TH. :roll:

PS. Kun ei noita vaihtoehtoja paljon ole sille, että se sulake palaa.

PS2. Sehän tässä on outoa, että ei ylijännitereleellä pitäisi olla mitään tekemistä tämän ongelman kanssa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Tuo valojen valvontapoksin irroittaminen kannattaa kyllä kokeilla, koska se taitaa olla tossa autossa melkein ainoita paikkoja, missä laturin herätevirta käy kääntymässä.

Yksi asia mietityttää, että mikä on alkuperäinen syy ylijännitereleen vaihtoon?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mikä merkkilamppu vaan, kyseisessä piirissä voi olla oikosessa. Ei olisi ensimmäinen kerta kun lamppu hajoaa ja menee oikariin. Tsekkaa ne lamput.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
kiminos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 05.03.2005 02:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kiminos »

Palailen taas asiaan. Jouduin tuossa käymään vähän reissussa ja auto seisoskeli tuossa pihassa. Vikahan on siis vieläkin päällä ei korjaantunut tuossa yksikseen. Syy releen vaihtoon oli se, että auotn ostaessani siitä vanhasta releestä puuttui kokonaan se paikka mihin sulake tulee.
Eli olenko ymmärtänyt oiken, että kun autossa on virta päällä ja laitan sen herätejohdon mauhin, niin varoitusvalojen pitäisi syttyä eikä releen sulakkeen palaa?
Vastaa Viestiin