W202 C220 moottorin öljyvuoto
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
W202 C220 moottorin öljyvuoto
Kyseessä bensamoottori ja laturin päälle tullut hiljakseen öljyä jo viimeiset 170tkm. Nyt kuitenkin vuoto suurentunut ja nokka-akselin päästäkin näkyy vuotavan aivan moottorin yläosasta. Muovipohjalla on nyt myös öljylammikko.
Tässä moottorimallissa on nokka-akseli venttiilikannessa kiinni. Onko kotikonstein vaikea lähteä kiristämään venttiilikopan pultteja vai pitääkö purkaa ensin paljon?
Tästä aiheesta on kyllä muitakin viestiketjuja, mutta en tiedä onko C180 ja C200 bensakoneissa tuo nokka kiinni venttiilikopassa eli onko niissä nuo pulttien kiristykset helpompia kuin C220 -moottorilla?
Tässä moottorimallissa on nokka-akseli venttiilikannessa kiinni. Onko kotikonstein vaikea lähteä kiristämään venttiilikopan pultteja vai pitääkö purkaa ensin paljon?
Tästä aiheesta on kyllä muitakin viestiketjuja, mutta en tiedä onko C180 ja C200 bensakoneissa tuo nokka kiinni venttiilikopassa eli onko niissä nuo pulttien kiristykset helpompia kuin C220 -moottorilla?
W202, C220 -93 pensakone
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Ei ole missään nokka-akseli venttiilikopassa kiinni.
Vaihda tiiviste, älä ainoastaan kiristä pultteja. Tiiviste menee korpuksi vanhemmiten, kiristys ei auta.
Rikkoo vaan kierteet ja jopa pahentaa vuotoa, jos tiivisteessä jo halkeama.
Kaikissa 4-cyl M111 moottoreissa perusrakenne on sama, erot on iskutilavuudessa ja onko ahdin tai ei jne..
Vaihda tiiviste, älä ainoastaan kiristä pultteja. Tiiviste menee korpuksi vanhemmiten, kiristys ei auta.
Rikkoo vaan kierteet ja jopa pahentaa vuotoa, jos tiivisteessä jo halkeama.
Kaikissa 4-cyl M111 moottoreissa perusrakenne on sama, erot on iskutilavuudessa ja onko ahdin tai ei jne..
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Taitaakin olla sylinterikoppa nimeltään se, mitä tarkoitin. Eli ei tosiaan vielä venttiilikannen alta, mutta seuraavan kopan alta eli sylinterikopan alta tulee öljy.
Nyt kun tarkemmin vielä katselin kuvista niin siinä pitää varmasti nokat ja ketju ottaa pois ja paljon muutakin jos haluaa tiivisteen vaihtaa. Jotkut ovat käyttäneet tiivisteliimaa ja kiristäneet, mutta pystyyköhän sitä käyttämään tuolla sylinterikopan alla eli onnistuuko pulttien kiristys jos nokat + ketju on paikallaan eli käyttäisi vaan venttiilikopan auki?
Nyt kun tarkemmin vielä katselin kuvista niin siinä pitää varmasti nokat ja ketju ottaa pois ja paljon muutakin jos haluaa tiivisteen vaihtaa. Jotkut ovat käyttäneet tiivisteliimaa ja kiristäneet, mutta pystyyköhän sitä käyttämään tuolla sylinterikopan alla eli onnistuuko pulttien kiristys jos nokat + ketju on paikallaan eli käyttäisi vaan venttiilikopan auki?
W202, C220 -93 pensakone
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Nyt on termit hiukan sekaisin..
Tässä yleisesti käytetyillä harrastajatermeillä ilmaistuna:
Alimpana on sylinteriLOHKO. Sinun autossa valurautaa.
Sen päällä sylinteriKANSI. Alumiinia. Tästä lähtee pako- ja imusarjat, sisältää venttiilikoneiston.
Sen päällä on venttiiliKOPPA, nimensä mukaisesti vain kuori kannelle ja sen venttiilikoneistolle. Ei liikkuvia osia.
Kopan päällä huohotusyhteitä, sytytyshärveleitä, jne.
Eli, sulla on siis vuotoa kannen ja lohkon välistä, eikö?
Temput pääpiirteittäin:
- Kansi (ja kaikki siihen liittyvä, vent.koppa, imu ja pakosarjat, jakopää...) irti
- tiivistepintojen puhdistus
- kannen suoruuden tarkistus (tarvittaessa koneistus, yleensä ei tarvetta)
- mahdolliset venttiilityöt /venttiilivarren kumit
- uudella kannentiivisteellä kasaan
Tässä yleisesti käytetyillä harrastajatermeillä ilmaistuna:
Alimpana on sylinteriLOHKO. Sinun autossa valurautaa.
Sen päällä sylinteriKANSI. Alumiinia. Tästä lähtee pako- ja imusarjat, sisältää venttiilikoneiston.
Sen päällä on venttiiliKOPPA, nimensä mukaisesti vain kuori kannelle ja sen venttiilikoneistolle. Ei liikkuvia osia.
Kopan päällä huohotusyhteitä, sytytyshärveleitä, jne.
Eli, sulla on siis vuotoa kannen ja lohkon välistä, eikö?
Temput pääpiirteittäin:
- Kansi (ja kaikki siihen liittyvä, vent.koppa, imu ja pakosarjat, jakopää...) irti
- tiivistepintojen puhdistus
- kannen suoruuden tarkistus (tarvittaessa koneistus, yleensä ei tarvetta)
- mahdolliset venttiilityöt /venttiilivarren kumit
- uudella kannentiivisteellä kasaan
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Kiitos selvennyksestä. Vuoto on siis sylinterikannen ja lohkon välissä.
Osaatko heittää hihasta jonkin aika-arvion, mitä tuollaiseen projektiin menee henkilöltä, joka tietää mitä tekee?
Osaatko heittää hihasta jonkin aika-arvion, mitä tuollaiseen projektiin menee henkilöltä, joka tietää mitä tekee?
W202, C220 -93 pensakone
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Työpäivässä kait vaihtaa kannentiivisteen m111 moottoriin, olettaen että;
- kansitöitä ei tarvita
- mitään muuta ei ole rikki /tarvitse tehdä samalla
- mm. pakosarjan mutterit aukeaa *ittuilematta
Kansitöihin menee sitten koneistamon jonon verran...
Ketjukin menee uusiksi samalla purkamisella, jos tarvetta.
M111 ketju ei pelkää kilometrejä, ei tarvetta vaihtaa kovin aikaisin.
Kannentiivistekään ei parane pulttien ylikiristämisellä, menee pultit vaan turhaan poikki.
Tuossa on "vanhanaikainen" massatiiviste, mikä ei vaan ole ikuinen ja pitää vaihtaa.
- kansitöitä ei tarvita
- mitään muuta ei ole rikki /tarvitse tehdä samalla
- mm. pakosarjan mutterit aukeaa *ittuilematta
Kansitöihin menee sitten koneistamon jonon verran...
Ketjukin menee uusiksi samalla purkamisella, jos tarvetta.
M111 ketju ei pelkää kilometrejä, ei tarvetta vaihtaa kovin aikaisin.
Kannentiivistekään ei parane pulttien ylikiristämisellä, menee pultit vaan turhaan poikki.
Tuossa on "vanhanaikainen" massatiiviste, mikä ei vaan ole ikuinen ja pitää vaihtaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2374
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Samaa mieltä. Yleinen vuotokohde niin tässä kuin muissakin moottoreissa on kampiakselin etupään tiiviste (=stefa). Maksaa Motonetin hyllystä ostettunaRisto113 kirjoitti:Ei ole missään nokka-akseli venttiilikopassa kiinni.
Vaihda tiiviste, älä ainoastaan kiristä pultteja. Tiiviste menee korpuksi vanhemmiten, kiristys ei auta.
Rikkoo vaan kierteet ja jopa pahentaa vuotoa, jos tiivisteessä jo halkeama.
Kaikissa 4-cyl M111 moottoreissa perusrakenne on sama, erot on iskutilavuudessa ja onko ahdin tai ei jne..
9,90€ ja voi vaihtaa jopa purkamatta muuta kuin moniurahihnan. Jos on pieni ja lyhyt pulttipyssy.
Moottorin tiivisteet - Kampiakselin tiiviste - Kampiakselin etutiiviste
27-9104
Akselitiiviste 45x67x8 FPM
Sopivuudet:
- E 200/280/320 45x67x8
Hinta: 9,90€
Saatavuus:
1 Verkkokauppa
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Jakopään kopan kulmissa on kuusiokoloruuvit, samalla tapaa kuin kannenpultit. Ne löystyy ja alkaa vuotaa laturin päälle. Siis löystyy ihan reilusti, niin että kierros pari joskus auki.
Muistaakseni pallopäisellä kuusiokoloavaimella saa kiristettyä venttiilikopan alta, mutta eipä välttämättä vuoto sillä korjaannu.
Tämä M111 tyyppivika.
Muistaakseni pallopäisellä kuusiokoloavaimella saa kiristettyä venttiilikopan alta, mutta eipä välttämättä vuoto sillä korjaannu.
Tämä M111 tyyppivika.
wiimax.fi
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Eli kuin dealer sanoi kiri ensin noi pikku pultit niin vuoto loppuu jos se tulee tosiaan siitä kulmasta kannen ja lohkon välistä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Mulla oli samaa vuotoa ja kesällä kiristin nuot kuusiokolopultit
ja vuoto pysynyt kurissa ainakin eiliseen päivään asti
ja vuoto pysynyt kurissa ainakin eiliseen päivään asti
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W202 C220 moottorin öljyvuoto
Yleensä sen kulman vuodon näkee kun vuotava öljy on pessyt lian pois siitä kulmasta
Mökkillä
'
'