Kävi kuitenkin niin, että autokuume on viime aikoina kutitellut. Mitään tarkempia suunnitelmia sopivasta mallista tai hankinta-aikataulusta ei ollut, kunnes nimimerkki E38 linkkasi toisella foorumilaisella myynnissä olleen 2001 CL55:n (ilmoittautukoon jos haluaa

Tämä Väyrysestä alkanut pyöreälampputrendi ei noin muuten ole itseäni hirveästi koskaan miellyttänyt, mutta C215 on kyllä jostain syystä näyttänyt hyvältä. Ei kuitenkaan niin hyvältä, että olisi hankinta ollut mielessä, kun onhan niissä kaikkea pelottavaa, kuten hydraulinen ABC-alusta. No, tuon SL:n kanssa tällaiset pelot ovat jostain syystä kaikonneet ja erinomainen kyyti kiinnostaa enemmän kuin mahdolliset riskit - kunhan yksilö on hyvä, tietysti.
Tämä vaikutti hyvältä yksilöltä. Myynti-ilmoituksessa oli kerrottu paljon olennaista auton historiasta ja huolloista jne. Tuli mieleen oma SL320:n ilmoitus parin vuoden takaa, johon tuli turinoitua vaikka mitä. Autoon paneutuneelta harrastajalta ostaminen tuntuu hyvältä idealta (ei muuten kaikkien mielestä - SL:n ilmoituksesta sain parilta nettiautospedeltä vittuilua, että varmaan ihan pommi kun pitää noin paljon tarinoida), ja tällaisten autojen markkinat Suomessa ovat kehnot joten ostajalla käy joskus tuuri.
Sitten piti enää keksiä kulma sille, miten auton hankinnan saisi perusteltua itselle ja hallitukselle. Keksinpä sitten, että tästähän tulisi oiva käyttöauto vanhemmilleni, joilla ei ihan mahdottomasti kilometrejä tule. Äiti oli skeptinen mutta isä innostui tympeiden työsuhdeliisareiden kierteen katkaisemisesta, joten lähdimme sitten katsomaan autoa viime viikon sunnuntaina. Mukaanhan se sitten lähti.
Aikomus on tehdä vekottimesta jonkunasteinen yhteisauto. Tälle en lähtökohtaisesti ajatellut tehdä itse mitään isompia projekteja, vaan vikojen tullessa selvittelen niitä ja tarvittavia osia, ja viedään sitten pääsääntöisesti pajalle laitettavaksi. Näyttää myös, että ainakaan heti alkuun ei isompia projekteja ole luvassa, mutta tässä kohtaa varmaan pitää koputella puuta.
Auto on siis 2001 CL55 AMG eli vapari 5.4l M113 V8, tehoa taitaa olla 265kW. Kilometrejä on kertynyt 198 tuhatta. Kyseessä on ns. Suomi-auto, Tampereen Vehon myymä, joskin ensimmäiset vuotensa se ilmeisesti vietti veropakolaisena jossain muualla. Varusteita löytyy Suomi-autoksi kivasti - on distronic, keyless go, kattoluukku, kuskin ortopedi-istuin, takaikkunan verho sähköllä, tuuletetut etupenkit ja mitähän kaikkea vielä. Niin joo, tietysti takapenkkien välissä jääkaappi. Kuka hitto tarvitsee coupeen takapenkille jääkaapin?
Autoa on selvästi pidetty hyvin, sisusta on siisti jne, ja edellinen omistaja on hoitanut suht hiljattain mm. käytännössä kaikkien nesteiden vaihdon (ABC-litku on muuten kirkasta), venttiilikoppien tiivisteet, ABC:n etuventtiiliblokin kunnostuksen, narinahelpat ja tulpat.
Muutama juttu tässä on TODO-listalla. Distronic-tutka menee vaihtoon, koska se hyppii aina välillä pois päältä, valittaen "external malfunctionia". Jarrulevyt ovat loppu, uudet jarruhilppeet odottavat jo ensi viikoksi varattua asennusta. Muuten auto kulkee hyvinkin jämäkästi, mutta epätasaisuuksissa ja sivuttaisliikkeissä takapää muljahtelee ikävästi. Oma veikkaukseni on takakelkan puslat. Onko parempia arvauksia?
Auton mukana tuli kuvissa näkyvän, ilmeisesti alkuperäisen 19" AMG -setin lisäksi 18" AMG I monoblockit nastarenkailla sekä irrallaan kunnostettu sarja 2-osaisia 19" AMG III -vanteita. Se pitäisi tietysti jossain välissä laittaa alle.
Hirveästi autolla ei ole vielä ehtinyt ajaa, mutta vertailu R129 SL600:een on ollut mielenkiintoista. Tehothan ovat suunnilleen samanlaiset (265kW vs SL:n 290kW), samoin massat ja suoritusarvot paperilla. Ajotuntuma monella tavalla on myös samanlainen, mutta äänimaailma on kyllä jotain aivan käsittämättömän erilaista. SL:stä ei kuulu juuri mitään ääntä jollei mennä ihan urku auki, kun taas AMG V8:n hörpötys kuuluu aivan kaikissa ajotilanteissa. Virkistävän erilainen meininki. CL tuntuisi myös vastaavan kaasuun vähän kiivaammin, en tiedä sitten alkaako M113:n hyvä vääntöalue karvan verran alempaa kuin M120:n, tai onko laatikon softa vähän aggressiivisempi. SL:ssä on myös nyt kitkat alla, ja tässä kesärenkaat, joten vertailua ei oikein edes viitsi tehdä...
Toinen hauska ero on se, että SL on selvästi 80-luvulla suunniteltu auto. Sisustan vempeleet ovat lopulta aika yksinkertaisia, kun taas tässä on selvästi sellainen vuoden 97 suunnitteljan "in the year 2000" -tulevaisuudenusko vahvasti mukana. Yllättävän moderni, joskin tuo viihde-elektroniikka on auttamattoman vanhentunutta. Edellinen omistaja sentään on laittanut kasettidekin tilalle Bluetoothin.
Mitähän tässä vielä piti turista? No kaipa sitä ehtii myöhemminkin. Toivottavasti tästä ei tosiaan hirveätä projektia kehkeydy, mutta oli miten oli, meinasin pitää taas jonkinlaista päiväkirjaa tämänkin osalta

Ps. äidinkin skeptisyys sitten karisi. Nähtyään auton hän soitti minulle ja kuulosti vähän huolestuneelta. Kysyin onko joku hätänä, ja vastauksena tuli sellainen "silmät pyöreänä" -ääni: "se auto on HIENO!"
