Vetarin kiinnitys laippaan hitsiä avuksi käyttäen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kliineri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 18.02.2020 11:13

Vetarin kiinnitys laippaan hitsiä avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja Kliineri »

W202 C180 mersustani on jollain ihmeellä päässyt nyt kaksi kertaa vasemman puolen vetari irtoamaan laipasta. Eli yksinkertaisesti pultit ovat irti laipasta. Ekalla kerralla laipan kierteetkin olivat jopa aivan moitteettomat, samoin kuin pultit. Laitoin kylmästi vaan pultit takaisin kiinni, kun kierteet ja pultit olivat kunnossa. Nyt viikonloppuna homma tapahtui toistamiseen ja tällä kertaa kierteet laipasta olivat vähän osan reikien suulta levinneet ja yhdet kierteet olivat menneet lopullisesti. Kysymys kuuluu, että kun yhtä pulttia lukuunottamatta kaikki pulteista ovat kumminkin kireällä kierrelukitteen kanssa, olisiko hullua laittaa pienet hitsipisteet laipan ja vetarin väliin auttamaan pultteja? Pääseekö hitsausvaiheen liiallinen lämpeneminen rikkomaan jotain? Entä pitäisikö ennen katsastusta kumminkin hoitaa laippa ehjään vai meneekö moinen patentti katsastusmieheltä läpi? Nyt en jaksaisi ruveta perää availemaan tuola sorapihassa, niin huvittaisi väliaikaisesti vähän oikaista. Rälläkällähän nuo hitsipisteet saa kätevästi auki, kun tarve tulee.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vetarin kiinnitys laippaan hitsiä avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja atlas »

No siinä laipan uloin osa on kaiketi toi pelti kuori johon suoja kumi kiritään...miten se käyttäytyy hitsatessa mutta jos pikku täpit....toisekseen kuka kieltää laittamasta hitsaus varmisteen vaikka joka mutteriin jota autosta löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2707
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vetarin kiinnitys laippaan hitsiä avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kliineri kirjoitti:W202 C180 mersustani on jollain ihmeellä päässyt nyt kaksi kertaa vasemman puolen vetari irtoamaan laipasta. Eli yksinkertaisesti pultit ovat irti laipasta. Ekalla kerralla laipan kierteetkin olivat jopa aivan moitteettomat, samoin kuin pultit. Laitoin kylmästi vaan pultit takaisin kiinni, kun kierteet ja pultit olivat kunnossa. Nyt viikonloppuna homma tapahtui toistamiseen ja tällä kertaa kierteet laipasta olivat vähän osan reikien suulta levinneet ja yhdet kierteet olivat menneet lopullisesti. Kysymys kuuluu, että kun yhtä pulttia lukuunottamatta kaikki pulteista ovat kumminkin kireällä kierrelukitteen kanssa, olisiko hullua laittaa pienet hitsipisteet laipan ja vetarin väliin auttamaan pultteja? Pääseekö hitsausvaiheen liiallinen lämpeneminen rikkomaan jotain? Entä pitäisikö ennen katsastusta kumminkin hoitaa laippa ehjään vai meneekö moinen patentti katsastusmieheltä läpi? Nyt en jaksaisi ruveta perää availemaan tuola sorapihassa, niin huvittaisi väliaikaisesti vähän oikaista. Rälläkällähän nuo hitsipisteet saa kätevästi auki, kun tarve tulee.
Todennäköisesti irtoaminen johtuu liiallisen kiristämisen aiheuttamasta pulttien venymästä myötörajalle jolloin pultissa ei ole enää jousivoimaa ja siksi liitos laippaan on kova.

Hitsaus estää auki kiertymisen mutta sitä pultin menetettyjä ominaisuuksia se ei korvaa joten voisi olla hyvä idea ostaa uudet pultit ja kiristää ne liiman kanssa momenttiin yhdessä uuden laipan kanssa.
Vastaa Viestiin