Vaikka "mielelläni" viittaisin tuolla turbo-laaderiin, niin nyt ongelma on paljon arkisempi.
Lämmityslaitteen puhallin alkoi temppuilla.. Ykkös- ja kakkosnopeus hävisivät kuin tuhka tuuleen aivan varoittamatta helteiden jälkeen. Kolmos- ja nelosnopeus toimivat moitteetta. Autossa ei ole ilmastointia, mutta kaasuöljyä käyttävä moottori.
Nyt sähköinssit yms. asiasta tietävät apuun! En ole seurannut täällä keskusteluja ajanpuutteen vuoksi, joten jos asiaa on jossain selvennetty, niin linkki olisi poikaa. Puhdistanko jotain, vai aletaanko piuhan ja komponenttien vaihtoon? Ymmärrän esivastusten ym:n toiminnan, mutta mistä aletaan purkaa? Tukka alkaa nimittäin olla jo takana... Kiitos.
Yleistähän on, että ykkösnopeus alkaa jumittamaan. Ilmeisesti siihen auttaa puhaltimen akselin tms. rasvaaminen. Mutta että 1 ja 2...
Ilmeisesti sieltä motista on kärähtänyt jotain, jota tuskin pystyy itse korjaamaan. Asiantuntijat valaiskoot lisää...
Tuossa -86 w124:ssä on jarrutehostimen läheisyydessä sellainen pieni reikäpelti "rasia" ja sisällä on vastuksen näköisiä juttuja. Luulisin sen olevan puhaltimen etuvastus, joka syö osan puhaltimella tulevasta virrasta ja puhallin pyörii sitten hiljempaa kuin suoraan kytkettynä. Kannattanee tarkistaa onko se kunnossa. Jos se nyt sitten edes on se puhaltimen etuvastus..
jarski kirjoitti:Tuossa -86 w124:ssä on jarrutehostimen läheisyydessä sellainen pieni reikäpelti "rasia" ja sisällä on vastuksen näköisiä juttuja. Luulisin sen olevan puhaltimen etuvastus, joka syö osan puhaltimella tulevasta virrasta ja puhallin pyörii sitten hiljempaa kuin suoraan kytkettynä. Kannattanee tarkistaa onko se kunnossa. Jos se nyt sitten edes on se puhaltimen etuvastus..
Mutta eikös sitten toimisi vain 4 nopeus. Sillä kyllähän se pitäisi "syödä" osan virrasta vielä 3:llakin.. Mutta jospa sieltä olisi kytkimessä ongelmaa?? ei saa kontaktia...
Mulla pimeni 124:ssa 2-nopeus, muut toimivat normaalisti. Vika oli silloin kytkimessä. Kykin ikäänkuin "palaa" pilalle sisältä.
Uusi maksoi muistaakseni joku vuosi sitten Venetmäellä n. 200fim. Pystyy vaihtamaan itse kunhan käyttää riittävästi kärsivällisyyttä kytkinkonsolin purkamiseen eikä riko sitä.
Etuvastus taas on rintapellin alta ruuveilla kiinni - melko hankala paikka avata ruuvit ihan huvikseen kuskin jalkatilasta käsin kojelaudan sisältä. Mutta onnistuu sekin kotikonstein.
Jos moottori kerran pyörii jollain nopeudella niin vika ei ole siellä.
JS kirjoitti:
Mutta eikös sitten toimisi vain 4 nopeus. Sillä kyllähän se pitäisi "syödä" osan virrasta vielä 3:llakin.. Mutta jospa sieltä olisi kytkimessä ongelmaa?? ei saa kontaktia...
Kunhan kiire hellittää ja pakkaset tulee, niin pitää viedä auto pajalle. Pojat siellä sanoivat vian olevan juurikin kytkimessä tai etuvastuksissa. Voisihan nuo itsekin vaihtaa, jos joku antaisi aikaa. Hyvinhän tuo ilma kiertää maantiellä ajopaineellakin, kun yksin ajelee.
Omassa autossa oli ongelmana, että 1 ja 3 eivät toimineet. Vika löytyi puhallinnopeuden säätimestä kytkinkonsolin alta. Kytkinkonsolin saa purettua aika helposti, joidenkin muoviosien kanssa sai tapella vähän aikaa että sai ne irroitettua.Irroitin myös etuvastuksen, kun luulin vian olevan siellä. Oli muuten tosi työläs homma irroittaa ne kiinnitysruuvit. Koko päivä siinä meni kun vikaa hain.
Säätimessä on eräänlainen nokka-akseli joka heiluttaa neljää kupariliuskaa. Kupariliuskat ovat kuin katkojan kärjet, kun liuska on alhaalla niin se koskettaa tappiin ja virta kulkee läpi. 1-asennossa ensimmäinen liuska koskettaa tappia, 2-asennossa toinenkin liuska laskee jne. 4-asennossa kaikki liuskat koskettavat tappeja. Säätimeltä lähtee siis 5 johtoa, yksi niistä on maajohto.
Kosketuskohdassa oli ilmeisesti huono kosketus koska virta ei kulkenut läpi. Jännitemittarilla mitattuna se näytti olevan ihan kunnossa, mutta kun testasin kuormalla niin eipäs toiminutkaan. Polttimosta sai hyvän testilaitteen.
Putsasin kontaktipinnat hiomapaperilla ja väänsin liuskoja jotta saisi paremman kosketuksen. Sen jälkeen alkoi toimimaan. Itse tekemällä säästin ainakin 36 euroa jonka uusi säädin olisi kustantanut. Turhaa työtä kyllä jouduin tekemään kun purin etuvastuksen turhaan. Säätimen irroittaminen ei kyllä kauaa vie.
Peltsi kirjoitti:Omassa autossa oli ongelmana, että 1 ja 3 eivät toimineet. Vika löytyi puhallinnopeuden säätimestä kytkinkonsolin alta. Kytkinkonsolin saa purettua aika helposti, joidenkin muoviosien kanssa sai tapella vähän aikaa että sai ne irroitettua.
Saitko siis katkaisijan tulemaan "yläkautta" eli konsolin läpi vai pitikö ottaa pois jalkatilan kautta? Katkaisijan irroittamisen tiellä tuntuu olevan muovinen "levy", jonka läpi tulevat puhaltimen katkaisijan sekä puhallussuunnan akselit. Onko tuo kiinni miten? Katkaisijassa on ilmeisesti myös jonkinlainen vaijeri. Sekin varmaan pitää irroittaa jommasta kummasta päästä?
Itselläni hävisi ykkönen ja kakkonen silloin kun moottori meni jumiin... Äänet oli sen mukaiset... Ei jaksanut lähteä pyörimään pienimmillä nopeuksilla.