W124:sen puhallinongelmat. Apuja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

W124:sen puhallinongelmat. Apuja?

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Vaikka "mielelläni" viittaisin tuolla turbo-laaderiin, niin nyt ongelma on paljon arkisempi.

Lämmityslaitteen puhallin alkoi temppuilla.. Ykkös- ja kakkosnopeus hävisivät kuin tuhka tuuleen aivan varoittamatta helteiden jälkeen. Kolmos- ja nelosnopeus toimivat moitteetta. Autossa ei ole ilmastointia, mutta kaasuöljyä käyttävä moottori.

Nyt sähköinssit yms. asiasta tietävät apuun! En ole seurannut täällä keskusteluja ajanpuutteen vuoksi, joten jos asiaa on jossain selvennetty, niin linkki olisi poikaa. Puhdistanko jotain, vai aletaanko piuhan ja komponenttien vaihtoon? Ymmärrän esivastusten ym:n toiminnan, mutta mistä aletaan purkaa? Tukka alkaa nimittäin olla jo takana... ;) Kiitos.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Yleistähän on, että ykkösnopeus alkaa jumittamaan. Ilmeisesti siihen auttaa puhaltimen akselin tms. rasvaaminen. Mutta että 1 ja 2...
Ilmeisesti sieltä motista on kärähtänyt jotain, jota tuskin pystyy itse korjaamaan. Asiantuntijat valaiskoot lisää...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

epäilisin...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuossa -86 w124:ssä on jarrutehostimen läheisyydessä sellainen pieni reikäpelti "rasia" ja sisällä on vastuksen näköisiä juttuja. Luulisin sen olevan puhaltimen etuvastus, joka syö osan puhaltimella tulevasta virrasta ja puhallin pyörii sitten hiljempaa kuin suoraan kytkettynä. Kannattanee tarkistaa onko se kunnossa. Jos se nyt sitten edes on se puhaltimen etuvastus..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Vika voipi löytyä myös itse säätimestä. Eli siitä mitä nupilla pyöritetään. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Re: epäilisin...

Viesti Kirjoittaja JS »

jarski kirjoitti:Tuossa -86 w124:ssä on jarrutehostimen läheisyydessä sellainen pieni reikäpelti "rasia" ja sisällä on vastuksen näköisiä juttuja. Luulisin sen olevan puhaltimen etuvastus, joka syö osan puhaltimella tulevasta virrasta ja puhallin pyörii sitten hiljempaa kuin suoraan kytkettynä. Kannattanee tarkistaa onko se kunnossa. Jos se nyt sitten edes on se puhaltimen etuvastus..
Mutta eikös sitten toimisi vain 4 nopeus. Sillä kyllähän se pitäisi "syödä" osan virrasta vielä 3:llakin.. Mutta jospa sieltä olisi kytkimessä ongelmaa?? ei saa kontaktia...
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Mulla pimeni 124:ssa 2-nopeus, muut toimivat normaalisti. Vika oli silloin kytkimessä. Kykin ikäänkuin "palaa" pilalle sisältä.

Uusi maksoi muistaakseni joku vuosi sitten Venetmäellä n. 200fim. Pystyy vaihtamaan itse kunhan käyttää riittävästi kärsivällisyyttä kytkinkonsolin purkamiseen eikä riko sitä.

Etuvastus taas on rintapellin alta ruuveilla kiinni - melko hankala paikka avata ruuvit ihan huvikseen kuskin jalkatilasta käsin kojelaudan sisältä. Mutta onnistuu sekin kotikonstein.

Jos moottori kerran pyörii jollain nopeudella niin vika ei ole siellä.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: epäilisin...

Viesti Kirjoittaja jarski »

JS kirjoitti:
Mutta eikös sitten toimisi vain 4 nopeus. Sillä kyllähän se pitäisi "syödä" osan virrasta vielä 3:llakin.. Mutta jospa sieltä olisi kytkimessä ongelmaa?? ei saa kontaktia...


Noin se kyllä taitaapi ollakin.
w115,123,124,126,210 yms.
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Tänks!

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kunhan kiire hellittää ja pakkaset tulee, niin pitää viedä auto pajalle. Pojat siellä sanoivat vian olevan juurikin kytkimessä tai etuvastuksissa. Voisihan nuo itsekin vaihtaa, jos joku antaisi aikaa. Hyvinhän tuo ilma kiertää maantiellä ajopaineellakin, kun yksin ajelee.
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Puhallin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Omassa autossa oli ongelmana, että 1 ja 3 eivät toimineet. Vika löytyi puhallinnopeuden säätimestä kytkinkonsolin alta. Kytkinkonsolin saa purettua aika helposti, joidenkin muoviosien kanssa sai tapella vähän aikaa että sai ne irroitettua.Irroitin myös etuvastuksen, kun luulin vian olevan siellä. Oli muuten tosi työläs homma irroittaa ne kiinnitysruuvit. Koko päivä siinä meni kun vikaa hain.

Säätimessä on eräänlainen nokka-akseli joka heiluttaa neljää kupariliuskaa. Kupariliuskat ovat kuin katkojan kärjet, kun liuska on alhaalla niin se koskettaa tappiin ja virta kulkee läpi. 1-asennossa ensimmäinen liuska koskettaa tappia, 2-asennossa toinenkin liuska laskee jne. 4-asennossa kaikki liuskat koskettavat tappeja. Säätimeltä lähtee siis 5 johtoa, yksi niistä on maajohto.
Kosketuskohdassa oli ilmeisesti huono kosketus koska virta ei kulkenut läpi. Jännitemittarilla mitattuna se näytti olevan ihan kunnossa, mutta kun testasin kuormalla niin eipäs toiminutkaan. Polttimosta sai hyvän testilaitteen.
Putsasin kontaktipinnat hiomapaperilla ja väänsin liuskoja jotta saisi paremman kosketuksen. Sen jälkeen alkoi toimimaan. Itse tekemällä säästin ainakin 36 euroa jonka uusi säädin olisi kustantanut. Turhaa työtä kyllä jouduin tekemään kun purin etuvastuksen turhaan. Säätimen irroittaminen ei kyllä kauaa vie.
W124 250TD -89
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhallin

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Palataanpa vanhaan aiheeseen:
Peltsi kirjoitti:Omassa autossa oli ongelmana, että 1 ja 3 eivät toimineet. Vika löytyi puhallinnopeuden säätimestä kytkinkonsolin alta. Kytkinkonsolin saa purettua aika helposti, joidenkin muoviosien kanssa sai tapella vähän aikaa että sai ne irroitettua.
Saitko siis katkaisijan tulemaan "yläkautta" eli konsolin läpi vai pitikö ottaa pois jalkatilan kautta? Katkaisijan irroittamisen tiellä tuntuu olevan muovinen "levy", jonka läpi tulevat puhaltimen katkaisijan sekä puhallussuunnan akselit. Onko tuo kiinni miten? Katkaisijassa on ilmeisesti myös jonkinlainen vaijeri. Sekin varmaan pitää irroittaa jommasta kummasta päästä?

t.
Risto
E500 – 211.070
pappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: To 18.11.2004 18:58
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pappi »

Itselläni hävisi ykkönen ja kakkonen silloin kun moottori meni jumiin... Äänet oli sen mukaiset... Ei jaksanut lähteä pyörimään pienimmillä nopeuksilla.
Mersu myyty...
Vastaa Viestiin