Palaan otsikon asiaan. Edellisten kirjoittelujen jälkeen tein lähes kaiken, mitä voi tehdä, että outo "jyrinä" tyhjäkäynnillä olisi selvinnyt. Välillä tuntui, että mennään parempaan suuntaan, mutta ei??
Muutama päivä sitten kaartelin autokatokseen ja jyrinä alhaisilla kierroksilla pyörät käännettyinä oli aika pahaa kuultavaa. Alkoi uusi, mutta lyhyt tutkiskelu.
1. Auto suorassa tyhjäkäynnillä. Käänsin ratista molempiin suuntiin vuorotellen, jolloin kuului välillä kova vinkuna ja jurina. Ääni tuntui tulevan ohjauksen tehtostimen pumpusta.
2. Vaihdoin ohjaustehostimeen uudet öljyt. Aluksi tuntui aika hyvältä.
3.Tein pidemmän reissun ja palatessani totesin, että moottori on lämmin, tyhjäkäynnin jurina voimakas ja ohjaustehostimen ääni ääriasennossa lähes karjuva. Pistin ratin puolaan narun ja pyörät lähes ääriasentoon. Pääsin näin hyvin lähelle kuuntelemaan mitä ääni todella tulee. Vedin narusta niin, että ohjaustehostin oli äärimmillään. Silloin totesin, että moniurahihnassa tapahtuu jotain outoa, se värisi voimakkaasti laturin hihnapyörän yläpuolella ja sitten huomasin, että hihna luisti laturin hihnapyörässä.
4. Päättelin, että vika on laturin hihnapyörässä. Ostin Motonetista hihnapyörän ja sen irroittamiseen tarvittavan työkalun. Hinta yhteensä noin 100€.
5. En saanut hihnapyörää irroitettua, niin että laturi oli paikoillaa. Vaikka tein mitä niin se ei onnistunut. Ei muuta kun töihin. Laturi irti. Siinä oli aika homma, mutta se tuli kuitenkin pois etu/yläkautta. Piti vaan purkaa tarpeeksi ympärillä ja päällä olevia muita osia pois.
6. Totesin, että koko hihnapyörä oli kuin yhtä puuta. Vapaakytkin ei tosiaankaan toiminut.
7. Sain kovan työn tuloksena vanhan hihnapyörän pois. Tämä homma on siitä vähän outo ja vaikea, että laturin akselin päähän tulevaa 12 hampaista tappityökalua pitää kääntää myötäpäivään ja vastaavasti monihampaista holkkityökalua pitää kääntää vastapäivään. Tämän ymmärtäminen oli vähän vaikeaa, mutta hihnapyörää pitää holkkityökalulla avattaessa ajatella avaavansa normaalia mutteria.
8. Uuusi hihnapyörän ja laturin asennus onnistui yli odotusten. Laturi oli kaikin puolin muuten kunnossa.
9. Kone käyntiin ja koeajolle. Kotipihaan palatessa ja auton tyhjäkäyntiä kuunnellessa tuli mahtava olo. Jurinat, vikinät ja huono tyhjäkäynti oli poissa. Rattia saa väännellä ja käännellä eikä tule outoja ääniä. En olisi uskonut, että kaiken takana oli viallinen laturin vapaakytkimellinen moniurahihnapyörä. Totean vielä, että äänien paikantaminen on vaikeaa. Nyt kun autolla on ajettu vasta 409 th, niin voi hyvillä mielin jatkaa.
Olen kirjoittanut vähän laajasti, mutta jos siitä olisi jollekin apua. (Lopuksi vielä rälläköin hihnapyörän auki, että näin sen sisällön)
MB W204 200 CDI tyhjäkäynti
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke 15.01.2020 17:18