Huomattiin tuossa veljen autosta yks aika kiintoisa juttu kun sen turpotiesel camrysta katkes pakoputki ja samantie hävis moottorista roimasti tehoja,ja vääntöä vaikka eikös se pitäis olla juuri päinvastoin kun ahdin pääsee puhaltelemaan vapaammin
saman olen kyllä huomannut vapaasti hengittävissä moottoreissa mutta turbossa hmm..en tajua
aika erikoista. vaikutuksen pitäisi olla nimenomaan juuri päinvastainen, kun eihän se turbo sitä vastapainetta tarvii, mitä vähemmän sitä on sitä paremmin se pääsee toimimaan
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
satakaskolmonen kirjoitti:Huomattiin tuossa veljen autosta yks aika kiintoisa juttu kun sen turpotiesel camrysta katkes pakoputki ja samantie hävis moottorista roimasti tehoja,ja vääntöä vaikka eikös se pitäis olla juuri päinvastoin kun ahdin pääsee puhaltelemaan vapaammin
saman olen kyllä huomannut vapaasti hengittävissä moottoreissa mutta turbossa hmm..en tajua
Minkälaisia mittaustuloksia asiasta löytyy? Vai perustuuko mutuun?
[quote]
Minkälaisia mittaustuloksia asiasta löytyy? Vai perustuuko mutuun?
ihan pers tuntumalta mitattu ja se putki katkesi kesken reissun(vuoti jo aikasemmin jonkin verran) sen jälkeen veto oli kuminauhamaista ja mäkeen sai käskeä tosissaan niikuin 200D:tä
mites tuo teho häviö vaparissa selitetään kokemusta kyllä on mutta ei järkevää selitystä mainostetaanhan noissa pakoputki mainoksissakin että auto tehot pysyvät ennallaan
niin se putki katkesi takapöntän etupuolelta joten jäihän siihen putkea lähes pari metriä
se riisikippo on muuten vielä 80luvun vehkeitä joten ei sielä mitään ihmeellistä tekniikkaakaan ole
Huomattiin sama ilmiö kaverin ex. kämryssä -88 2,0td etuputki katkes siitä haitarista ja loputkin tehot häipyivät, jos niitä on koskaan paljoa ollutkaan. kulki kaasu pohjassa 130km/h! Aiemmin se kulki kuitenkin yli 160 mittariin...
Lisäksi omassa projektissani törmäsin samaan ilmiöön > 3" putki rakenteilla, tarvikkeet loppui taka-akselin kohdalle ja ajelin päivän siltään. Veto parani selvästi kun sain putken valmiiksi.
vexu524tdic kirjoitti:Huomattiin sama ilmiö kaverin ex. kämryssä -88 2,0td etuputki katkes siitä haitarista ja loputkin tehot häipyivät, jos niitä on koskaan paljoa ollutkaan. kulki kaasu pohjassa 130km/h! Aiemmin se kulki kuitenkin yli 160 mittariin...
Lisäksi omassa projektissani törmäsin samaan ilmiöön > 3" putki rakenteilla, tarvikkeet loppui taka-akselin kohdalle ja ajelin päivän siltään. Veto parani selvästi kun sain putken valmiiksi.
pieni turbo (eli pienempi kuin HX5x), turbo haukkaa ylikierroksille ja tuloksena on lämpöä kun vastapaine katoaa.
nokileka kirjoitti:pieni turbo (eli pienempi kuin HX5x), turbo haukkaa ylikierroksille ja tuloksena on lämpöä kun vastapaine katoaa.
..eli tuohon auttaa todennäköisesti kun säätää hukkaporttia löysemälle. Mielestäni kannattaa muutenkin vältää sitä paineiden turhaa nostoa, jollei niitä paineita oikeasti tarvitse.