OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Varmaan aiemminkin joku kysellyt samaa, mutta en äkkiä löytänyt ketjua niin tein uuden..

Auto on nyt muutamaan otteeseen sytytellyt moottorin vikavaloa. OM642.832 koneena ja S204 on koppa.

Lukasin *:lla vikakoodit ja seuraavaa antoi tallentuneeksi viaksi:

11F100 Rakenneosan B2/6b1 (imuilman lämpötilatunnistin vasen) alempi raja-arvo on alittunut.
11F500 Rakenneosan B2/6b1 (ilmuilman lämpötilatunnistin vasen) signaalijännite on liian pieni.

Kokeilin jatkaa * ohjeilla tutkimista, mutta äkkiä olisi vaadittu ecun väliin jotakin purkkeja yms sähköjuttuja, muutakin kuin yleismittaria.

Vika ilmaantuu välissä ja välissä poistuu itsestään. Auto toimii normaalisti, kulutus tosin korkea mielestäni. En tiedä onko yhteyttä kun vaihdoin moottorin ilmansuodattimet vastikään, tein adaptoinnin vasta jälkikäteen kun suodattimet oli vaihdettu. Vanhat olivat todella likaiset.

Osaako joku suorilta sanoa että ilmamassamittari/lämpötilanturi on lopun edellä? Näihinhän ei saa sitä irrallisena vaan pitää ostaa koko imutorvi. En viitsisi suoriltaan siihen investoida. Voiko rikkinäinen osa rikkoa ecun? Jostain olin lukevinani niin. Tekeekö noilla tarvike ilmamassamittareilla mitään, onko kokemuksia? :think:

Vinkkejä?

-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Onkos ne ilmamassamittarit tuossa moottoriversiossa irrotettavissa?
Jos on niin koita vaihtaa vase ja oikea päikseen ja seuraa siirtyykö vika.
Jos siirtyy niin taitaa olla anturi selvä.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Eikös se lämpötilatunnistin ole siinä vasemmassa(kuskin puolen) ilmansuodatinkotelossa vai onko moottorinilmansuodattimet vaihdettavissa ilman kotelon pöydälle ottamista tässä mallissa??. Jos vasta olet sen irti käyttänyt, niin tarkista pistoke ja sit kotelon sisään voi kurkata onko anturi saanu siipeensä/likainen ja vaikka puhdistaa se.
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Ainakin * mukaan se lämpötilatunnistin/tunnistimet on samassa yhteydessä kuin ilmamassamittarit eli sijaitsevat siinä imutorvessa. Joku anturi on siinä kuskin puolen suodatinkotelon kannessa.

Täytyy kokeilla vaihtaa päikseen noita antureita. Tosin diagnoosin teko vaikeampaa kun hetkeen ei ole * käytettävissä
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
Beagle_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2011 23:14
Paikkakunta: Iisalmi

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja Beagle_ »

Eikö muka saa irrallaan? Entäs nämä? https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw= ... ure+sensor" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

EPC:n mukaan tämä olisi oikea osa. A6420900048

Tuossa tuo liitin on erilainen.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tilailin uuden imutorven, jonka mukana tuli uuden ilmamassat ja tiivisteet. Sen kun vaihtoi niin rupesi pelittämään. *:lla vaati adaptoinnin.

Ei tosiaan pystynyt vaihtamaan antureita päikseen. Ovat tehneet niin kettumaisesti, että antureita ei ainakaa isompaa kirurgiaa saa irti.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Nostetaanpa vanhaa aihetta. Sama vika nyt ilmaantui, mutta nyt herjaa toista puolta B2/7b1. Ihmettelen suuresti kun vaihdoin silloin neljä vuotta sitten uuden imutorven ja nyt anturi rikki. Kuulostaa kovin lyhyeltä tuo anturin kesto.

Mikähän tuon voi rikkoa? Tai onko muilla kokemusta samasta viasta?

Ilmansuodattimia olen vaihtanut kerta vuoteen, kun sen verta likaisia ovat aina kun huoltoa tehty.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos tarvikeosa kestää 4v niin pitäisin sitä hyvänä.
W212 E350cdi
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Alkuperäinen osa meni paikoilleen..
On aika suolainen hinta tuolla koko imutorvella
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Eli tämmöistä herjaa antaa *

Tuo painetunnistin ei ole validi kun oli painetunnistimen johto irti.

Onko normaalia että noi anturit on öljyiset vai onko huohotin rikki?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1145
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Huohotin rikki, lähestulkoon aina kun nuo anturit on rikki, on ne myös öljyssä. Eli huohotin vaihtoon
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Kiitokset tiedosta! Eli suotta vaihtaa uutta anturia ennenkuin huohottaja korjattu. Onko tuo huohottaja yleinenkin vikakohde näissä? Tai olisiko se syytä vaihtaa tietyin väliajoin tms?
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Ainakin vanhemmassa versiossa huohotinventtiilin saa aika usein vaihtaa.
9/2006 S211 320CDI
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tähän vielä että voiko tuo lämpötila-anturin vika aiheuttaa vaihteiston nykimistä? Auto ei siis ole vikatilassa, moottorin vikavalo syttyy välillä etenkin tuon nykimisen jälkeen, mutta sen saa kuitattua pois.

Nykimistä esiintyy ehkä enemmän lämpimällä/kuumalla koneella kuin kylmällä?

Haen tässä takaa että en turhaan vaihtaisi uudelleen tuota tonnin osaa jos se ei poista tuota nykimistä/nypytystä.

Jos löytyy osaavia *velhoja uudenmaan alueelta ja vaihteistodiagnostiikka onnistuu niin vinkkejä otetaan vastaan. Laitteet ja tilat löytyy ja miellään korvauksen maksan jos vika osataan paikantaa.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
EemeliErkki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 552
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

jnes kirjoitti: Ma 01.07.2024 19:28 Tähän vielä että voiko tuo lämpötila-anturin vika aiheuttaa vaihteiston nykimistä? Auto ei siis ole vikatilassa, moottorin vikavalo syttyy välillä etenkin tuon nykimisen jälkeen, mutta sen saa kuitattua pois.

Nykimistä esiintyy ehkä enemmän lämpimällä/kuumalla koneella kuin kylmällä?

Haen tässä takaa että en turhaan vaihtaisi uudelleen tuota tonnin osaa jos se ei poista tuota nykimistä/nypytystä.

Jos löytyy osaavia *velhoja uudenmaan alueelta ja vaihteistodiagnostiikka onnistuu niin vinkkejä otetaan vastaan. Laitteet ja tilat löytyy ja miellään korvauksen maksan jos vika osataan paikantaa.
Kyllä vaihteisto saa ohjaustiedot moottorilta. Jos on jokin anturivika, ei toimi oikein. Mutta onko jokin muukin vika, se pitäisi etsiä, sen jälkeen, kun saat ilmamassamittarin kuntoon.

Onko jokin näistä, mitä kaipaat? Tonnin osa?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=a6 ... 2&_kwlnd=1
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Kiitokset infosta.

Tiedossa on nuo osat, ja reilun tonnin tuo y-haara ilmamassoineen on marmorilla.
Noita tarvikeosia hieman vierastan kun ei tietoa miten kestää psl. OEM osat ja käsittääkseni tuohon noita antureita ei saa vaihdettua eikä myydä irtonaisena.

Ajattelin kokeilla tuon nykyisen puhdistusta asianmukaisella puhdistusaineella ja vaihdan tuon huohottimen. Jos ei niin sit kädet taskuun ja tilaamaan tuo uusi alkuperäinen.

Katsoin että joku saksalainen MAF service tarjoaa noihin noita osia mutta onko täällä kokemusta noiden laadusta? Tekeekö mitään?
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: OM642 imuilman lämpötilatunnistin B2/6b1

Viesti Kirjoittaja jnes »

Noniin, nyt sitten on huohotin vaihdettu ja uusi y-haara paikoillaan. Molemman Mersun alkuperäisiä osia. Oli aika öljyinen tuo turbon imupää, samoin kuin tuo y-haara. En tosin tiedä onko tuo normaalia vai ei, täytyy seurata.

turbon imupuoli.png

Tuossa y-haarassa nuo ilmamassamittarit oli kokonaan öljyn peitossa, samoin öljystä kosteana oli tuon koko y-haaran sisäosa. Tuskin on normaalia, että tuota öljysumua kulkeutuu tuonne "väärään suuntaan"? :think:

imutorvi.png

Huohottimesta en löytänyt näkyvää vikaa. Alkuperäinen osa oli paikoillaan ja hikoillut kanteen sekä muutenkin koneen päälle. Toivotaan nyt, että kestäisi pidempään tuo y-haara ja ilmamassat. Edellinen kesti sen 4v ja 100 tkm. :?:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Vastaa Viestiin