CDI:n ecu koneen vaihdossa
CDI:n ecu koneen vaihdossa
Tässä kun on kone projektiin hakusessa aloin mietiskeleen mahdollisuutta käyttää cdi konetta mutta mitenkäs sen sähköt?
Onnistuuko omalla eculla vai onko sille vaihtoehtoja.
Haaveissa ollut lähinnä OM651
Onnistuuko omalla eculla vai onko sille vaihtoehtoja.
Haaveissa ollut lähinnä OM651
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Sehän on täysin kiinni omista kyvyistä. Jos olet kykeneväinen ohjelmoimaan ecust pois kaikki ylimääräiset herjoja tuovat puutokset mitä mahdollisesti jätät pois moottoria vaihtaessa.
Niin täysin mahdollista.
Jos taas et ymmärrä moottorin ohjauksesta tai sen ohjelmoimisesta mitään niin mahdotonta tai kallista.
Niin täysin mahdollista.
Jos taas et ymmärrä moottorin ohjauksesta tai sen ohjelmoimisesta mitään niin mahdotonta tai kallista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Sekin vaikuttaa että mihin/minkä tilalle sitä konetta on laittamassa,hck kirjoitti:Tässä kun on kone projektiin hakusessa
aloin mietiskeleen mahdollisuutta käyttää cdi konetta mutta mitenkäs sen sähköt?
Onnistuuko omalla eculla vai onko sille vaihtoehtoja.
Haaveissa ollut lähinnä OM651
. .
Mökkillä
'
'
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Omat kyvyt riittää staarin käyttöön johonkin asti ja sähkö on sinistä, apuja ohjelmointiin uskoisin löytyvän.
Haulla en löytänyt juttua että olisin tullut viisaammaksi esim. mitä antureita kannatta jättää toimintaan tai mitä on pakko käyttää. Itsellä houkuttaisi ohjata pelkästään kaasunasennolla, pyörintänopeudella, ahdolla ja lambdalla.
Kone on menossa maasturiin automaatin eteen.
Haulla en löytänyt juttua että olisin tullut viisaammaksi esim. mitä antureita kannatta jättää toimintaan tai mitä on pakko käyttää. Itsellä houkuttaisi ohjata pelkästään kaasunasennolla, pyörintänopeudella, ahdolla ja lambdalla.
Kone on menossa maasturiin automaatin eteen.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Kannatta valita joku muu konen kuin(se lähes tulokoon pas...)hck kirjoitti:Omat kyvyt riittää staarin käyttöön johonkin asti ja sähkö on sinistä, apuja ohjelmointiin uskoisin löytyvän.
Haulla en löytänyt juttua että olisin tullut viisaammaksi esim. mitä antureita kannatta jättää toimintaan tai mitä on pakko käyttää. Itsellä houkuttaisi ohjata pelkästään kaasunasennolla, pyörintänopeudella, ahdolla ja lambdalla.
Kone on menossa maasturiin automaatin eteen.
651 vaikkapa 611 tai 646
noita on tälläkin palstall oleva porukka laitellut venisiin ja vanhempiin autohin
testerin käytön osaamisesta ei ole juuri mitään iloa tuossa hommassa
. .
Mökkillä
'
'
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Juurikin samaa olin kirjoittamassa, että 646. Lienee helpompikin swappi, vaikken niin noista jutuista ymmärrä...
wiimax.fi
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Ei me kohdetta vaihda ihan näin helpolla. Jos sille tielle lähtisi niin 605 ois keulille menossa.
Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.
Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Tuo ei aunnut että mikä kaksi on parempi kuin yksi no 651 kohdalla ainkin 2 vikaahck kirjoitti:Ei me kohdetta vaihda ihan näin helpolla. Jos sille tielle lähtisi niin 605 ois keulille menossa.
Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.
kun 611 se olisi vasta yksi paikka vialla
jos taas ajatelee tuota 605 tietä verrattuna 611 niin miksipä sitä joku vanha 651 eikä
jotain uutta tämän päivän diseliä saman tien
ensin vaivalla se 651 toimintaan ja sitten vähän väliä remotoi sitä niin ei ainakaan tekeminen lopu
no jos olet pättänyt sukeltaa 651 loputomaan suohon niin onneaa suossa rämpimiseen,
toivotavasti homma onnistuu lopuun asti eikä vaan jää kesken
. .
Mökkillä
'
'
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Koitin olla hassu ja viitata tupla turboisuuteen.FinlandMerceds kirjoitti:Tuo ei aunnut että mikä kaksi on parempi kuin yksi no 651 kohdalla ainkin 2 vikaahck kirjoitti:Ei me kohdetta vaihda ihan näin helpolla. Jos sille tielle lähtisi niin 605 ois keulille menossa.
Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.
kun 611 se olisi vasta yksi paikka vialla
jos taas ajatelee tuota 605 tietä verrattuna 611 niin miksipä sitä joku vanha 651 eikä
jotain uutta tämän päivän diseliä saman tien
ensin vaivalla se 651 toimintaan ja sitten vähän väliä remotoi sitä niin ei ainakaan tekeminen lopu
no jos olet pättänyt sukeltaa 651 loputomaan suohon niin onneaa suossa rämpimiseen,
toivotavasti homma onnistuu lopuun asti eikä vaan jää kesken
. .
Itsellä kokemusta om651(212 250 vm.14) koneesta muutaman vuoden ja n.120tkm verran. Tiedän riskit sen koneen kohdalla ja tulevassa projektissa käyttötunteja on tulossa todella vähän mutta esim.paino(alu vs rautalohko) on aika merkittävä. Teho sattuu juuri kohdilleen tuikun ohjelmalla eli et tarvi mekaanisia muutoksia mikä minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia.
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten ei taida olla mitään kotikutoista ecua olemassa cdi koneiden uudelleen sioituksiin vaan kaikki on tehneet orkkis eculla sitä toki muokaten.
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Mielenkinnolla seurataan mitä tästä syntyy.
Kaksi asiaa tuossa lienee ne tärkeimmät ratkaistavat: Moottorin käynnistyslupa ja ohjelman toiminta ilman kaikkia alkuperäisiä antureita.
Vanhempiin FBS2 ja FBS3 ecuihin löytyy emulaattorit ajonestolle. FBS4 sellaista ei taida vielä olla. OM651 voi olla vuosimallista riippuen FBS3 tai FBS4. Käytännössä käynnistyslupa moottorinohjaimelle startin pyörittämiseen vaatii hyväksynnän EZS:ltä ESL:ltä, ISM:ltä, VGS:ltä ja ESM:ltä. Lisäksi todennäköisesti täytyy ESP:ltä tulla pyörintänopeustieto. Näiden kaikkien ymppääminen maasturiin lienee kohtuuton homma.
Toinen on sitten tämä ohjelman puoli. OM651:stä lähtee ohjelmalla ihan hyvät tehot, mutta kunnon propellihatut eivät ole alkaneet sen enempää niitä rakentamaan, koska vakion 2-mäntäisen korkeapainepumpun tilalle ei löydy isompaa pumppua suoraan. Delphin ohjelmasta on varmasti mahdollista kytkeä pois "turhia toimintoja" siinä missä Boschin ecuistakin, mutta ovatko ohjelmoijat vielä löytäneet tarvittavat bitit mitä käännellä...
Standalone ecuista vähimmällä taistelulla voisi päästä Baldurin DID1:n kanssa. Valmiita suutinkarttoja siihenkään tuskin löytyy, mutta OM651:n kanssa tämä lienee se helpoin vaihtoehto.
Jonkinverran näihin on tullut perehdyttyä, meillä kimppahallilla Mitsun maasturin konehuoneessa jyrisee OM613 ilman virtalukkoa ja samanlainen paketti on tulossa allekirjoituksen Geen nokkapellin alle OM612 muodossa.
Kaksi asiaa tuossa lienee ne tärkeimmät ratkaistavat: Moottorin käynnistyslupa ja ohjelman toiminta ilman kaikkia alkuperäisiä antureita.
Vanhempiin FBS2 ja FBS3 ecuihin löytyy emulaattorit ajonestolle. FBS4 sellaista ei taida vielä olla. OM651 voi olla vuosimallista riippuen FBS3 tai FBS4. Käytännössä käynnistyslupa moottorinohjaimelle startin pyörittämiseen vaatii hyväksynnän EZS:ltä ESL:ltä, ISM:ltä, VGS:ltä ja ESM:ltä. Lisäksi todennäköisesti täytyy ESP:ltä tulla pyörintänopeustieto. Näiden kaikkien ymppääminen maasturiin lienee kohtuuton homma.
Toinen on sitten tämä ohjelman puoli. OM651:stä lähtee ohjelmalla ihan hyvät tehot, mutta kunnon propellihatut eivät ole alkaneet sen enempää niitä rakentamaan, koska vakion 2-mäntäisen korkeapainepumpun tilalle ei löydy isompaa pumppua suoraan. Delphin ohjelmasta on varmasti mahdollista kytkeä pois "turhia toimintoja" siinä missä Boschin ecuistakin, mutta ovatko ohjelmoijat vielä löytäneet tarvittavat bitit mitä käännellä...
Standalone ecuista vähimmällä taistelulla voisi päästä Baldurin DID1:n kanssa. Valmiita suutinkarttoja siihenkään tuskin löytyy, mutta OM651:n kanssa tämä lienee se helpoin vaihtoehto.
Jonkinverran näihin on tullut perehdyttyä, meillä kimppahallilla Mitsun maasturin konehuoneessa jyrisee OM613 ilman virtalukkoa ja samanlainen paketti on tulossa allekirjoituksen Geen nokkapellin alle OM612 muodossa.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Org ecunhan tarvitset jos suunitelma on käytää "samaanlaista"ohjelmaahck kirjoitti:Koitin olla hassu ja viitata tupla turboisuuteen.FinlandMerceds kirjoitti:Tuo ei aunnut että mikä kaksi on parempi kuin yksi no 651 kohdalla ainkin 2 vikaahck kirjoitti:Ei me kohdetta vaihda ihan näin helpolla. Jos sille tielle lähtisi niin 605 ois keulille menossa.
Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.
kun 611 se olisi vasta yksi paikka vialla
jos taas ajatelee tuota 605 tietä verrattuna 611 niin miksipä sitä joku vanha 651 eikä
jotain uutta tämän päivän diseliä saman tien
ensin vaivalla se 651 toimintaan ja sitten vähän väliä remotoi sitä niin ei ainakaan tekeminen lopu
no jos olet pättänyt sukeltaa 651 loputomaan suohon niin onneaa suossa rämpimiseen,
toivotavasti homma onnistuu lopuun asti eikä vaan jää kesken
. .
Itsellä kokemusta om651(212 250 vm.14) koneesta muutaman vuoden ja n.120tkm verran. Tiedän riskit sen koneen kohdalla ja tulevassa projektissa käyttötunteja on tulossa todella vähän mutta esim.paino(alu vs rautalohko) on aika merkittävä. Teho sattuu juuri kohdilleen tuikun ohjelmalla eli et tarvi mekaanisia muutoksia mikä minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia.
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten ei taida olla mitään kotikutoista ecua olemassa cdi koneiden uudelleen sioituksiin vaan kaikki on tehneet orkkis eculla sitä toki muokaten.
jälki asenus ecu niin
kunnon Motec taipuu moneen homman tarpeeksi tuloja ja lähtöjä, vaan se "rauta" ei ole kaikki sitten vielä anturien ym kartat ja kalbroinit käytänössä tyhjästä ehkä jonkun suorasuhku pensan arvot mistä läheä hakemaan,
kuten monen muunkin jälki asenus ecun kohdalla aika monista loppuu kuitenkin lähdät tulot tai joku kesken
alu lhko on ehkäpä mainittun käytöön ainoa hyvä juttu
Mökkillä
'
'
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Onkos ruikkarin reikä erilaanan 651 kun vanhemmat? Meinaan vaan että voisko käyttää 651 koneeseen vanhempien polttoainejärjestelmää ja ecua...?
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Ainakin tuo om646 käy kuin vanha Zetor, tuos ikkunan alla. Joku raksamies tulee hakkaamaan sitä pariksi tunniksi, ennen työmaan aukeamista joka aamu.
Miten vitussa tuollainen pommikone voi olla kestävä?
Tuollainen veneeseen, niin ei tarvi kaloja narrata päiviin.
Miten vitussa tuollainen pommikone voi olla kestävä?
Tuollainen veneeseen, niin ei tarvi kaloja narrata päiviin.
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Pommikone millä veivattu 600-800tkm, ihan surkea esitys. En käsitä ollenkaan miten nuin heikkoja viitsitään edes tehdä.
Tuplaa alkuperäisen tehon eikä siltikään hajoa, on ne niin heikkoja.
Tuplaa alkuperäisen tehon eikä siltikään hajoa, on ne niin heikkoja.
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
Ja aiheeseen, kannattaa ihan ekana paikallistaa se ohjelman tekijä joka moisen urakan suostuu tekemään. Tiedän parikin jotka voisi osata mutta suostuuko tekemään ja suostutko sinä maksamaan sen mitä se oikeasti maksaa?
Muutamia kyselyjä tullut minullekkin että tekisinkö, kun se tai tää ei suostu. No en.
Ei vaan aika riitä moiseen jumppaan enkä halua harrastuksesta bisnestä kun sit joutuu etsimään uuden harrastuksen.
OM64* sarja olisi itsellä kohteena jos moista lähtisi tekemään. Voimaa saa sen mitä tarvii eikä ajettavuus häviä tupla ahdetulle juurikaan.
Muutamia kyselyjä tullut minullekkin että tekisinkö, kun se tai tää ei suostu. No en.
Ei vaan aika riitä moiseen jumppaan enkä halua harrastuksesta bisnestä kun sit joutuu etsimään uuden harrastuksen.
OM64* sarja olisi itsellä kohteena jos moista lähtisi tekemään. Voimaa saa sen mitä tarvii eikä ajettavuus häviä tupla ahdetulle juurikaan.
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
No ei se ainakaan rajaa 646 pois vaihtoehdoista, jos kahdella ahtimella pitää olla. Ainakin 646.989 ja 646.990 tuplaturbolla ?Kyllä moottorina pidetään 651 kun kaksi on aina parempi kuin yksi.
https://www.ebay.com.au/itm/Turbocharge ... 3146073760" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: CDI:n ecu koneen vaihdossa
.
Liukuvan veneen moottorivalinnassa pari olennaista juttua.
Cdi moottori soipii hyvin, sanoisin yivoimainen ko tarkoitukseen.
Jos vain sopii, niin mieluiten suoralla kuutosella.
Helpoin moottorinohjain kaikin puolin edc15c6 - siis alunperin OM611, 612, 613. Toimii myös hiukan uudempienkin moottoreiden 646, 647 ja 648,n kanssa. Näitä suosittelen. Teho/paino/hinta/laatu suhde hyvällä mallilla.
Miksikö cdi ?
No siksi, kun siinä on luontojaan paras vääntö ~2000rpm kantturoissa ja -teho neljässä tonnissa.
Se sopii liukuvaan veneeseen, kun nakutettu.
Kun liukuun lähdössä tarvitaan eniten voimaa, niin valitsee vaan potkurin siten, että likukynnys tulee kahden tonnin tietämille.
Minun veneessäni se on noin 20 solmua, silloin huiput on neljässä tonnissa noin 40 solmua ja matkanopeudelle jää laaja alue, tilanteen mukaan.
Suoraan kuutoseen saa suht helposti noin tuhannen nm väännöt, keveytensä takia se vastaa kyllä kahta nelipyttyistä voiman suhteen. IItseasiassa liukukynnystä ei ole enää. Kahdella kuusipyttyisellä nousee sitten kymmenmetrinenkin vene kevyesti liukuun.
Edc15c6 siksi, kun se on kaikista moottorinohjaimista helpoin taivutella ko asiaan. Ja sen ohjelmassa on jo kaikki, mitä tarvitaan.
Vanhemmissa moottoreissa öljypohjan muoto on venekäyttöön huono, pitkässä kiihdytyksessä öljypumpun imuputki ei tavoitakkaan enää öljyä. Hitsailee itse paremman, tai ottaa uudemmasta. Tehoa tulee helposti reilu 300hv, joka on hupi venekäytössä hyvä määrä / moottori. Vanhemmissa modattu ahdin, iso kp-pumppu, 1600bar railtukki ja ehjät suuttimet. Uudemmissa ahdin ja ehjät suuttimet, molempiin kunnolliset vesicoolerit.
Tuplaturboja haaveilevat voi kääntyä BMW,n moottoreiden puoleen, tehoa => 600hp asti alaväännöistä tinkimättä (~1200nm)./ moottori.
Liukuvan veneen moottorivalinnassa pari olennaista juttua.
Cdi moottori soipii hyvin, sanoisin yivoimainen ko tarkoitukseen.
Jos vain sopii, niin mieluiten suoralla kuutosella.
Helpoin moottorinohjain kaikin puolin edc15c6 - siis alunperin OM611, 612, 613. Toimii myös hiukan uudempienkin moottoreiden 646, 647 ja 648,n kanssa. Näitä suosittelen. Teho/paino/hinta/laatu suhde hyvällä mallilla.
Miksikö cdi ?
No siksi, kun siinä on luontojaan paras vääntö ~2000rpm kantturoissa ja -teho neljässä tonnissa.
Se sopii liukuvaan veneeseen, kun nakutettu.
Kun liukuun lähdössä tarvitaan eniten voimaa, niin valitsee vaan potkurin siten, että likukynnys tulee kahden tonnin tietämille.
Minun veneessäni se on noin 20 solmua, silloin huiput on neljässä tonnissa noin 40 solmua ja matkanopeudelle jää laaja alue, tilanteen mukaan.
Suoraan kuutoseen saa suht helposti noin tuhannen nm väännöt, keveytensä takia se vastaa kyllä kahta nelipyttyistä voiman suhteen. IItseasiassa liukukynnystä ei ole enää. Kahdella kuusipyttyisellä nousee sitten kymmenmetrinenkin vene kevyesti liukuun.
Edc15c6 siksi, kun se on kaikista moottorinohjaimista helpoin taivutella ko asiaan. Ja sen ohjelmassa on jo kaikki, mitä tarvitaan.
Vanhemmissa moottoreissa öljypohjan muoto on venekäyttöön huono, pitkässä kiihdytyksessä öljypumpun imuputki ei tavoitakkaan enää öljyä. Hitsailee itse paremman, tai ottaa uudemmasta. Tehoa tulee helposti reilu 300hv, joka on hupi venekäytössä hyvä määrä / moottori. Vanhemmissa modattu ahdin, iso kp-pumppu, 1600bar railtukki ja ehjät suuttimet. Uudemmissa ahdin ja ehjät suuttimet, molempiin kunnolliset vesicoolerit.
Tuplaturboja haaveilevat voi kääntyä BMW,n moottoreiden puoleen, tehoa => 600hp asti alaväännöistä tinkimättä (~1200nm)./ moottori.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5