W 204 pikkuakun uusinta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Nyt kun allekirjoittaneen C 250 CDI on jo kahdeksanvuotias ja 200000 Km ajettu niin rupeaa ilmeisesti pikkuakku olemaan elinkaarensa päässä.
Auto oli taas pari kuukautta ajamatta niin start & stop ei lähtenyt toimimaan kuin parin sadan kilometrin ajon jälkeen.
Eli kysymys kuuluukin millaisella akulla olette pikkuakun korvanneet?
Vartan sivuilta löysin mitat 150 x 87 x 146. Ko mitat täsmää ihan moottoripyörissäkin käytettyihin akkuihin ja sitä kautta lajikirjo on laaja alkaen ihan hapotettavista 50 € akuista, AGM ym akuista, lithium akkuihin.
Onko jollakin tyypillä erityistä etua, pitkää ikää, toiminta varmuutta, kestää pitkiä seisonta-aikoja, tms. :?:
Piti myös kysymäni onko jotain proseduuria akun vaihdossa, täytyykö pitää virrassa kokoajan? tai kauanko autosta virta-avain pois? pitääkö auto päivittää että akku vaihdettu?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18219
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, vanha pois ja uusi tilalle.
wiimax.fi
JykäHelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 18.09.2019 13:47

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JykäHelsinki »

Saitko vaihdettua itse? Mihin akkuun päädyit, entä miten sen löytää? Itselläni vähän sama tilanne, starat&stop toiminto ei toimi..
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Älkää suotta vaihtako niitä akkuja ennenkuin olette ladanneet sen auton kunnollisella älylaturilla. (kuten CTEK)

Pitää olla päivittäisessä matka-ajossa että akun varaus pysyy yllä, muuten niitä pitää välillä ylläpitolatailla! Noi mersun alkuperäiset akut todistettavasti kestävät yli 10 vuotta.

Ne pikkuakut start-stopeissa yleensä on tasaamaassa elektroniikan (kuten radio, mittaristo) virransaantia sen aikana kun starttimoottori tiputtaa pääakun jännitettä. Eli niillä ei ole mitään tekemistä sen startin toiminnan tai toimimattomuuden suhteen.

Ja jos nyt alkaa sitä akkua vaihtamaan , niin joko alkuperäistä, Vartaa, Exidee tai Boschia ko valmistajien hakujen mukaan. Akun tyyppi (flooded/AGM) kannattaa tarkistaa EPC/parts information.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Pikku akun sijainti W204 sedan
IMG_20201102_131233 (2).jpg
IMG_20201102_131239.jpg
IMG_20201102_131632.jpg
Vielä en ole akkua uusinut mutta luulen sen olevan tarpeen koska start & stop ei tahdo aktivoitua vuorokauden seisonnan jälkeen ennenkuin puolen tunnin ajon jälkeen. Arvelin varoituksista huolimatta laittaa Eurogloben AGM akun koska niitä näyttää olevan hyvin saatavilla ja jopa alle 50€, Vartaa ja Banneria ym jotka on oikein tarkoitettu start & stop kakkosakuksi saisi ulkomailta tilaten alkaen 85€ mutta en tiedä mikä niissä on parempaa kun kuitenkaan eivät mitään syväpurkaus? akkuja ole.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tuo kuvassa näkyvä on nimeltään "support battery". Siitä auton ohjausboksit yms saavat virtansa kun starttimoottori käynnistää polttomoottoria. Sillä EI ole merkitystä siihen että kuinka nopeasti start & stop järjestelmä aktivoituu auton käynnistettyä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

amatoori kirjoitti: Ma 02.11.2020 15:12 Tuo kuvassa näkyvä on nimeltään "support battery". Siitä auton ohjausboksit yms saavat virtansa kun starttimoottori käynnistää polttomoottoria. Sillä EI ole merkitystä siihen että kuinka nopeasti start & stop järjestelmä aktivoituu auton käynnistettyä.
Onko siis syy start and stopin hitaaseen aktivoitumiseen konehuoneessa sijaitsevassa isossa akussa? mutta kun se kyllä starttaa tarvittaessa niin pirusti? ja nouseehan sen ison akun jännitekin nopeasti kun lähdetään ajamaan. Kuvittelin että tuo pikku akku olisi se hidas lataantuja kun se ei ole kokoajan mukana latauksessakaan, jotain kytkentä releitähän siinä on. Vai olisiko jotain muuta mahdollisesti :eh:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Sulla on sen auton ohjekirjassa kerrottu ne ympäristötekijät jotka pitää olla kunnossa että start stop aktivoituu. Se pääakun jännite on yksi tekijä. Myös moottorin lämpö, ulkoilman/sisätilan lämpö jne vaikuttaa siihen. Pakkaskeleillähän noi harvemmin aktivoituu, ellei sitten aja pitkää lenkkiä.

Tuo pikkuakku toimii siis niin että siinä piirissä on auton ohjausboksit, radiot, valot yms. Se erotetaan käynnistyksen ajaksi kontaktorilla "pääakusta", eli starttiakusta. Kun startti tiputtaa käynnistysakun jännitettä, niin sen pikkuakun jännite ei tipu ja näin valot eivät vilku, radio ei rätise eikä ohjausboksit mene tilttiin.

Kannattaa ladata se auto kunnollisella ylläpitolaturilla väliajoin. Start stopissa varsinkin tulee helposti se ajoprofiili eteen ettei se auto saa ladattua akkuja täyteen. Ihmiset ostelevat ihan turhaan uusia akkuja kun luulevat että akku on tullut tiensä päähän kun auto seisomisen jälkeen ei lähdekkään käymään. Mersun alkuperäisakut ovat varsin laadukkaita akkuja ja niiltä voi helposti odottaa 10 vuoden käyttöikää, kunhan vaan muistaa välillä ylläpitolatailla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Joku siellä nyt on kuitenkin elämänsä ehtoo puolella koska tuo start and stop on noin totaalisen paljon heikentynyt ettei herää päivittäisilläkään ajoilla ja esim viime talvena oli hyvinkin virkeästi valo vihreänä. En ole ko autoa ladannut ulkoisella laturilla, paitsi kun seisoi talven 2014 niin oli C-tec kiinni konehuoneen virtaliittimessä. Enkä aio lataillakaan, vaihdetaan akut laturi mitä tarvitaankaan jos ei tokene niin vaihdetaan auto. :think:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mikäköhän ihme siinä on että jengi maksaa mieluummin yli 200€ uudesta akusta kuin että pistää 70€:n ctekin kaapelit kiinni väliajoin?

Ei se auton laturi ole mikään maaginen laitos joka kykenee lataamaan esimerkiksi 50% varaukseen laskeneen akun vajaassa tunnissa täyteen. Siihen menee tunteja ja harvoinhan sitä sellaisia lenkkejä tehdään yhtäjaksoisesti. Vielä kun on start stop systeemi niin tuskin se laturi sitä akkua koskaan lataa täyteen vaan se tehdään sitten vuosittain siellä merkkihuollossa korjaamolaturilla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Itsellä päakku antautui 8v ikäisenä. Auto on omassa ajossa pidemmässä matka-ajossa päivittäin eli akku sai latautua kyllä ajon aikana reilusti. Tosin oman akun heikkenemiseen vaikutti varmasti myös äänentoistokäytössä oleminen, tosin kisoissa auto on usemman tunnin myös ctekin perässä. Exiden uutta AGM pääakkua tilalle ja kaikki pelasi tuon jälkeen taas kunnolla. Start-stop aktivoitui myös nopeammin. Vanhallakin akulla start-spot kyllä aktivoitui, mutta aikaa siihen meni aina huomattavan kauan lähdöstä. Pikkuakku takana vielä alkuperäinen, kohta 9v ikäinen enkä usko että se tosiaan on vielä tiensä päässä. Myöskään auton starttauksessa ei ollut vielä mitään kummempaa ongelmaa alkuperäisellä akulla. Star kuitenkin herjaili koodien luvussa aina alhaista jännitettä eli lepojännitteet akussa tuppasi jäämään jo alle 12v hujakoille.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
kipiti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 21.03.2018 16:13

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja kipiti »

Tuosta pikku akun latauksesta, minulla defan ylläpito laturi konehuoneessa lataako se muös sen pikku akun?
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Hyvä kysymys!

Oliskohan niin että ei lataa?

Tää dokkari muuten kertoo myös ne start/stop ympäristötekijät millon se aktivoituu.

https://gofile.io/d/h8WxV8
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18219
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse en ymmärrä miksi pitäisi arpoa lataamisen tai uuden akun vaihtamisen välillä.
Vaihtaa akun jos se on huono, pikkuakku tai pääakku tai molemmat. Ei se lataamalla henkiin herää jos on huono, jos on kunnossa niin turha vaihtaa.
Akkutesterillä selviää nopeasti kunto.

Omassa 211 on pikkuakku ja näissä sitä ei tarvitse koskaan erikseen ladata. Sitten kun se on ehtoopuolella tulee punaista ruutua, jolloin tietää että jännite on alhainen ja akku kaputt, ellei herja tule siitä ettei laturi toimi. Uuden pikkuakun saa muutamalla kympillä.

Uudemmista en tiedä onko lataamisen tarvetta, ei ole muistaakseni kukaan kertonut että olisi lataillut. Sitten kun noita uudempia tulee pajalle ja ruudussa "auxiliary battery" mitä lukeekaan, niin tietää että pikkuakku on vainaa, jännite 9-10 volttia jos sitäkään.

Ylläpitolaturilla lataamisesta ei varmasti haittaa ole. Pikkuakku ei lataudu kuin omista navoistaan.
wiimax.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Akkutesteri pitäis ajaa täyteen ladattuun akkuun, muuten se on vaan myynninedistämisväline.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

dealer kirjoitti: Ti 03.11.2020 19:56 Ylläpitolaturilla lataamisesta ei varmasti haittaa ole. Pikkuakku ei lataudu kuin omista navoistaan.
Olisiko noin? Laitoin eilen uuden Exide AGM pää akun (vanhassa vartin seisomisen jälkeen jännite 12,25) ja laitoin yöksi c-tecin kiinni laturi näyttikin akun olevan vajaa. Äsken laturi näytti täyttä ja volttimittari 13,75V , laturi pois ja puolen tunnin päästä 12,8 V akulta mutta pikkuakku edelleen 13,75 V eli pikku akku lienee latautunut tai kovassa kunnossa? (Eilen ajettu noin 200 Km).
Anyway tänään taas 700 Km keikka, Katsotaan miten pelaa jos ei aktivoi start and stoppia niinkuin ennen niin tilataan sitten pikku akku. Edelleenkään en aio välilatailla akkuja, ajan siksi Mersulla että auto tekee työnsä ilman ylimääräisiä toimenpiteitä.
Ladattavat sähkö ym lataushybridit on erikseen. :thumbup:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tossa vielä screenshottina toi start stopin vaatimus. Se pikkuakku ei vaikuta siihen start stop toimintaan ja auto kyllä antaa sitten ilmoituksen kun pikkuakku ei enää sille kelpaa, kuten Dealer tossa aiemmin mainitsi.

Mitenköhän tuo mittaa akun lämpötilan? Luulis että 10 asteen pakkasella ei akku kovin helpolla lämpene yli 0 asteen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18219
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja dealer »

amatoori kirjoitti: Ke 04.11.2020 07:53 Akkutesteri pitäis ajaa täyteen ladattuun akkuun, muuten se on vaan myynninedistämisväline.
Minä olen kokeillut monia kertoja myös niin että asiakkaan autosta jääneen akun ladannut viikonlopun yli älylaturilla ja sitten testannut kunnon, eikä se lataamalla parane silloin kun testeri on huonoksi väittänyt. Testeri kyllä osaa kertoa, jos akku on kunnossa mutta alilatautunut. Jos se kertoo että akku on huono ja alilatautunut, yleensä auto on omistajallaan "pitkässä ajossa" ja vain sen vuoksi on vielä pärjätty akun kanssa.
Ehkä sellaisissa tilanteissa jos akku on todella pahoin alilatauksessa saattaa testeri näyttää akkua huonoksi vaikka se vielä jonkinlainen on, mutta silloinpa kerrotaankin asiakkaalle että kannattaa kokeilla lataamista ensin. Tai sitten ladataan heti korjaamolla, jos aikataulutus sopii sellaiseen. Näitähän ei juuri ole, kun silloin olisi auto jo tuotu trailerilla tai laturi rikki.
Jotenkin vaan yksi tympeimmistä asioista uudempien autojen kanssa yrittää akun/akkujen tiimoilta "meniskö-se-vielä-tämän-talven", siis ihan auton omistajan kannalta. No, mielipide vaan.
wiimax.fi
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

No nyt pelittää hienosti, start and stop aktivoitui eilen ja tänä aamuna kun trippiin vaihtui 3 kilometriä, moottorin lämpömittari näytti vajaan 60 astetta ja ulkoilman lämpötila noin 8 astetta. Toki oli uusi ladattu akku ja eilen muutama sata kilometriä ajoa, kuitenkin totaalinen ero aikaisempaan, pari tuntia seisoneella autolla aktivoitui melkein heti. Jos ei tuosta paljon heikkene niin homma hoitui 150€ käynnistysakulla ja pikkuakkua ei siis vaihdettu.
Kiitokset keskusteluun osallistuneille, ilman teitä olisin vaihtanut (turhaan) ensin pikkuakun ja sitten vasta käynnistysakun. :thumbup:
kipiti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 21.03.2018 16:13

Abs&Luiston syttyy silloin tällöin.

Viesti Kirjoittaja kipiti »

204 180c vm2001 Tuo abs ja luistonesto kenkkuilee ja löhes aina kosttlla ilmalla,mutta kun sammuttaa ja starttaa niin sammuvat ja voi kestää kauan kun taas muistuttavat? Huomasin et eko toimintokin on silloin pelistä pois. Onko kellään tietoa tai samoja ongelmia,onko jokin paikka kosteudelle altis ajattelin et jos olis esim anturit tai kehä niin olisiko oiree tuollaiset?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

amatoori kirjoitti: Ke 04.11.2020 08:50 Mitenköhän tuo mittaa akun lämpötilan? Luulis että 10 asteen pakkasella ei akku kovin helpolla lämpene yli 0 asteen.
Oliskohan siinä akun navvan BMS-murikassa lämpöanturi, tosin se ei mittaa akkuhappoa vaan ylipäätään akun lämpötilaa.
Ja kyllä lataus lämmittää akkua, muuten pakkasella kaikista autoista loppuisi akusta hönkä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Pakko melkee olla niin. Lämpö johtuu napaa pitkin siihen ja se sitten korreloi jossain määrin sitä akun lämpöä. Pitäis joskus piruuttaa kattoa pakkasella et miten se lämpötila nousee.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti: To 05.11.2020 16:47
amatoori kirjoitti: Ke 04.11.2020 08:50 Mitenköhän tuo mittaa akun lämpötilan? Luulis että 10 asteen pakkasella ei akku kovin helpolla lämpene yli 0 asteen.
Oliskohan siinä akun navvan BMS-murikassa lämpöanturi, tosin se ei mittaa akkuhappoa vaan ylipäätään akun lämpötilaa.
Ja kyllä lataus lämmittää akkua, muuten pakkasella kaikista autoista loppuisi akusta hönkä.
Eli jos noin kuten oletaa voi kun mitään muttakan missä lämötila anturi olisi
niin siinä helppo konsti heille jotka haluavat start stopin pois
"akkuanturin" ja navan väliin jatko johto että anturi pysyy kylmään,
sattaa samalla vaikutta lautukseen
Mökkillä
'
Mickemalm
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 22.02.2020 13:40

Re: W 204 pikkuakun uusinta

Viesti Kirjoittaja Mickemalm »

Itellä kans pelas SS suht laiskasti kylmällä ilmalla eikä ollut vaikutusta oikein latauksilla yms. Mut kun vaihdettiin startti yhtäkkisen mykistymisen jälkeen alkoi Start/Stop pelata taas suunnitellusti.
Vastaa Viestiin