Pihalla seisseen W124:n jalkatilassa vettä. Varsinkin kuskin puolella reilusti.
Kuivattelin auton ja aloin etsimään mistä vettä voisi tulla. Kattoluukkua ei ole. Tulipellin läpivientien kumit näyttäisi olevan kunnossa. Voiko tuulilasin alareunasta tulla jotenkin?
Katselin myös kaverin autoa ja siinä näytti olevan tuossa lasinpyyhkijän alla olevan ritilän alla jonkinlaiset kumit. Itsellä ei tuossa kuvan kohdassa ole ritilän alla kun nuo muovit. Voiko se tulla sieltä? Mihin se vesi kumien kanssa menee ja mihin ilman kumeja?
Missä sitä vettä varsinaisesti oli? Siis esim. kumimaton päällä (mulla oli sellainenkin vika joskus) vai kumimaton ja varsinaisen lattiamaton välissä vai lattiapellin ja varsinaisen lattiamaton (solukumieristeen) välissä? Jos tuo viimeinen on oikea vastaus, niin tuosta kun alla olevasta linkistä kelaa vähän alaspäin, niin näkyy paikka, joka suht hyvällä todennäköisyydellä on enemmän tai vähemmän ruosteessa, jos sille ei koskaan mitään ole tehty. Ja vesi tulee lattiapellin päälle. Hyvällä tuurilla tuo kohta on enintään pintaruosteessa ja vesi tulee tosiaan esim. tuulilasin välistä.
Jos tuulilasin reuna on mätä niin sieltä helposti uitaa tai jos niissä kaukaloissa on ollut vesi ylempän
vettä lattialla niin sehän oikeestan hyvä kun tarkoitta että lattia vielä on,
pahempi on se yleinen vaiva näissä kun lattiaa ei enään ole
Moro. Nyt on pakko kysyä neuvoja. Käytin auton pesussa ja otin samalla alustan pesun. Ulos ajettuani huomasin apukuskin maton olevan märkä, siis pesuaineineen. Mistähän tätä vois lähteä tutkimaan. Ei ole ikinä aiemmin tullut tälläistä vastaan. Tuulilasi on vaihdettu n. kuukausi puolitoista sitten. Mitenhän tuon tuulilasin vuodon voisi selvittää ?
Veikkaisin että lasin liimaukset eivät ole onnistuneet.
Ihmettelin vuosi sitten (ei Mersu) ostamassani autossa märkiä lattiamattoja. Kuivatuksen ja vuotokohdan paikantamisen vuoksi purin matot ja kojetaulun alaosan ja osittain penkit pois. Selvisi, että tulipellin eritysmatto oli märkä ylös saakka. Sitten purin sisäpuolen verhoilut tuulilasin ympäriltä. Seuraavaksi letkulla vettä katolle, jolloin vettä alkoi tihkua yhteen kulmaan ja diagnoosi oli selvä. Kilautus edelliselle omistajalla vahvisti, että tuulilasi oli vaihdettu jonkin verran ennen kauppoja. Lasiliike lupasi korjata vuodon, käytönnössä kittasivat saumat - ei ideaali ratkaisu sillä liimaus on edelleen auki jostain kohtaa, mutta eipähän vuoda.
Siis iso työ edessä tai sitten vain ulkoistat sen lasiliikkeelle reklamoimalla. Oleellista on tietysti että auto piti vettä ennen lasin vaihtoa.
Tosiaan ei ole aiemmin tälläistä sattunut, niin siksi hieman hämilläni. Mietin myös voisko olla, että kun on nyt näitä plussa kelejä ja yöpakkasia ollut, että joku kaukalo yms ollu jäässä ja vesi ei ole päässyt pois. Lasiliikkeeseen soitin ja lupasivat kitata saumat jos sieltä falskaa. Pitääpä testata vkl jos painepesurilla suihkuttaa katolle ja tuulilasiin jospa se sieltä tulis. Hieman meinaa harmittaa. Onko mitään kuivatuskikkoja? otin vähä auki lattiaa ja sanomalehtiä tietty laitoin ja auton jalkatilan puhalluksen kovalle
Kuivauskikkoja ei ole, on vain työtä . Mulla oli paksut huokoiset eristematot jotka olivat kuin pesusienet. Autonpohja olisi varmaan ruostunut puhki ennenkuin ne olisivat kuivuneet . Irrotin kaiken irtoavan ja kuivasin ne saunassa. Paikallaan olevien mattojen alle laitoin pönkän kuin teltankeskisalon ja sinne sisätilalämmitin puhaltamaan. Varmisin sopiva tehon ettei sulata paikkoja tai laukaise lämpörelettä, ja että ilma kiertää. Vaihtelin puhaltimen paikkaa jokaseen märkään jalkatilaan. LIsäksi piti puhaltaa koetaulun alle, jota sain tulipellin eristeen kuivaksi. Useampi päivä meni.