Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Elikkäs tuli ostettua asd perä w124seen ja pitäis ainakin pinionin stefat ja laakerit vaihtaa varuilta kun hikoilee siitä. Mitä kannattaa ottaa huomioon vaihtaessa? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Vaihda pelkkä stefa jos laakeri ei ole viallinen. Kun irroitat sen kolmisakaran ennen stefan vaihtoa, niin merkitse se mutterin asento pinjoniin nähden ja kiristä samaan kohtaan stefan vaihdon jälkeen.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Ja tässä rempassa EI sitten pulttipyssyä!
Ja tosiaan älä mene vaihtamaan laakereita jos ei ääntele. Se vetopyörän puoleinen laakeri siltä pinionista taitaa ensin rikkoontua? Hintalappu sille laakerille lie on alun kolmatta sataa euroa. Eikä sitä ainakaan mä löytäny muuta kuin alkuperäisenä. Käsitin niin että tuo laakeri on "varta vasten tehty" näihin periin ja siksi sillä on karsea hintalappu. On sitte lisäksi aika haasteellinen saada välykset oikein jos tuon laakerin menee vaihtamaan
Eummainenhan on helpompi mutta sit krympin kans tulee se haaste. Eli kiristys täytyy olla krymppiä vasten muuten ääntää. Ja sit pinionin akseli ei saa olla yhtään väljällä vaan justiinsa oikeassa "naheudessa". Joku kymmenen milliNewtonia piti pyörimisvastus olla (muista tarkkaan paljoko) jos muuton on vanhat laakerit perässä?
Tuo pinionin mutteri ni sitä ei taida puolen tuuman väänimillä edes saada liian tiukkaan käsivoimin ainakaan ilman pitkiä jatkovarsia mutta Timo puhuu asiaa eli merkkaa ennen kun irroitat.
Ja tosiaan älä mene vaihtamaan laakereita jos ei ääntele. Se vetopyörän puoleinen laakeri siltä pinionista taitaa ensin rikkoontua? Hintalappu sille laakerille lie on alun kolmatta sataa euroa. Eikä sitä ainakaan mä löytäny muuta kuin alkuperäisenä. Käsitin niin että tuo laakeri on "varta vasten tehty" näihin periin ja siksi sillä on karsea hintalappu. On sitte lisäksi aika haasteellinen saada välykset oikein jos tuon laakerin menee vaihtamaan

Eummainenhan on helpompi mutta sit krympin kans tulee se haaste. Eli kiristys täytyy olla krymppiä vasten muuten ääntää. Ja sit pinionin akseli ei saa olla yhtään väljällä vaan justiinsa oikeassa "naheudessa". Joku kymmenen milliNewtonia piti pyörimisvastus olla (muista tarkkaan paljoko) jos muuton on vanhat laakerit perässä?
Tuo pinionin mutteri ni sitä ei taida puolen tuuman väänimillä edes saada liian tiukkaan käsivoimin ainakaan ilman pitkiä jatkovarsia mutta Timo puhuu asiaa eli merkkaa ennen kun irroitat.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Täytyisi 1989 300CE:n (265tkm) ASD-perän kiinnityksen tukipuslat vaihtaa, niin mietin sen pinionin etummaisen/ulommaisen (pienemmän) laakerin vaihtamista samalla, mutta sitäpäs ei taida millään niksipirkalla saada pois paikoiltaan ilman perän purkamista?? Tai ilmeisesti perä täytyisi purkaa, että sen mokoman puristusholkin saisi myös vaihdetuksi? Perä hieman ääntää, kun ei ole vetoa päällä auton rullatessa eli veto päällä ei niinkään äännä, niin oletukseni on, että sen pienemmän laakerin vaihto voisi kenties jotakin auttaa...? Taannoin ko. perän poskilaakerit vaihtoi Treella Vänttinen (vanhin eli osaavin) ja sai silloisen ujelluksen pois, perän äänettömäksi. Silloin en tosin tiennyt ASD-perän rakenteesta tarkemmin, että siellä on kahdet laakerit vetoakseleille, enkä tiedä, että vaihtoiko molemmat. Nyt mietityttää, että onko aivan hölmöyttä lähteä aukomaan sitä pinionin "lähes mystistä esijännitystä kiertomomenttia", jolle se paketti/laakerit pitäisi sitten (uuden puristusholkin kera) saada. Enkä ole täältäkään palstalta päässyt perille, että miten DIY-mestarit sen oikeanlaisen kiertomomentin (125-150Ncm?) saavat järkevästi mitattua, kun tuskinpa kaikilta löytyy kaapista moiseen kiertomomenttiväännintä...? Enpä toki viitsisi lähteä tunaroimaan, jos lopputulos on nykyistä huonompi. Pitääkö vain tyytyväisenä vääntää soittimesta nuppia kaakkoon, peittämään turhia ääniä...
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Eihän vaan kardaanin kannatinlaakeri ääntäisi?AssanHassan kirjoitti: ↑Pe 13.06.2025 12:01 Perä hieman ääntää, kun ei ole vetoa päällä auton rullatessa eli veto päällä ei niinkään äännä, niin oletukseni on, että sen pienemmän laakerin vaihto voisi kenties jotakin auttaa...?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Oikein varsin hyvä kysyvä toteamus kyllä joo...enpäs ollut asiaa siltä kannalta ajatellutkaan, kun olin tämän äänen ajatellut tulevan lähinnä perästä, jotka nyt ilmeisen usein "vanhuuttaan" tuppaavat ääntämään... Tähän autoonhan en kyllä ole kardaanin kannatinlaakeriakaan vaihtanut. Ja nyt miettiessäni tavallaan vähän muistuttaa vanhassa Sprinterissä ollutta kannatinlaakerin ääntä, minkä parhaiten huomasi auton rullatessa alamäkeen ilman vetoa. Kiitos. Täytyypäs vuntsia ja kokeilla asiaa myös tästä kardaanilaakerin vinkkelistä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19
Re: Asd perän stefojen ja laakereitten vaihto
Joku ASD-perän pinionia irroittanut osaisi kertoa, että onko se ulompi laakeri erittäin tiukasti akselissaan? Oletan, että on, kun näissä vanhoissa mahdollisesti vähän akseliinsa kiinni hapettuneita?