W213 lisävalojen herätevirta
W213 lisävalojen herätevirta
Mistä herätevirta w213 lisävaloille, alkup. valot high performance LED?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Jotain tämmöistä relettä käytetään
Google löytää ohjeita myös meseen
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... escription
Google löytää ohjeita myös meseen
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... escription
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tuleeko led valaisimeen pitkille oma +12 VDC?
Tai jos tuolla CAN-purkilla pitää pitkien tieto hakea niin mihin kytkeä tuo purkin väyläliitin?
Tai jos tuolla CAN-purkilla pitää pitkien tieto hakea niin mihin kytkeä tuo purkin väyläliitin?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Ei kai EemeliErkki olisi linkannut CAN-purkkia jos valaisimesta saisi suoraan herätteen. Purkin ohjeissa varmasti lukee kytketäänkö sisätilan CAN-väylään.
Re: W213 lisävalojen herätevirta
DBFI jos tiedät niin tuo purkki on sellainen yleismalli, ei siinä ole merkki/mallikohtaista ohjetta mistä oikea väyläliitinpaikka löytyy. 212'ssahan se on apparin jalkatilassa, liekö 213'ssa samassa paikassa?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Yleismalli tai ei niin olisin olettanut että ohjeet eri automalleille löytyy. Ostaa sitten sellaisen tuotteen jolle ohjeet löytyy tai lukee ohjeet täältä tai naapurifoorumilta aihetta käsittelevästä threadistä.
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Olisiko mahdollista saada linkki tähän niihin aiempiin juttuihin joissa asiaa on neuvottu, minä en vaan onnistunut niitä löytämään?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tuo annettu linkki vie w212 sarjan ohjeisiin, liekö w213 CAN-väylän liitinrimat samassa /vastaavassa paikassa vai tuleeko turhaa purkua?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Printtaa se mesen threadi ja liimaa kuva tuosta yltä sen päälle niin saat 213-sarjan ohjeet?
Linkin takana myös linkki CANM8 myyjän sivuille missä sanovat:
"Bitte geben Sie Ihre Fahrzeugmarke, Modell und Baujahr an, damit wir Ihnen die richtigen Installationsanweisungen für Ihr Fahrzeug geben können".
Jos päättely arveluttaa niin eikö kannattaisi ostaa tuote kunnollisilla asennusohjeilla?
Re: W213 lisävalojen herätevirta
w213 sijaitsee korin canväylä johdot myös kuskinjalkatilassa. Ruskeapunainen on Hi ja ruskea Lo, nämä on siis punottu yhteen.
Ei ole vaikea rasti jos vähänkään ymmärtää sähkötöiden päälle.
+12v virranhan saa mukavasti kojetaulun päästä ja läpivienti kuskin nurkasta konehuoneeseen.
https://www.lumise.fi/lisavalot/kytkent ... 050120196/
Ei ole vaikea rasti jos vähänkään ymmärtää sähkötöiden päälle.
+12v virranhan saa mukavasti kojetaulun päästä ja läpivienti kuskin nurkasta konehuoneeseen.
https://www.lumise.fi/lisavalot/kytkent ... 050120196/
S212 250cdi 4matic AMGline
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tässä on helppo laite, joskin kallis. Mutta helpottaa paljon asennusta " XBB OBD Dongle ja PowerUnit ". Googlaamalla löytyy toimittajia
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Kiitos tästä! Lyhyenä kertauksena vielä +12 V signaalia kaukovalojen syttyessä etsiville mainitsen, että turha vaiva. Ei löydy, koska ei sellaista ei ole. Jo W212 ILS valoja ohjataan kontrollerilla, joten mitään valmista releen ohjausta ei ole, vaan se pitää rakentaa CAN-filtterillä, joka on CAN väylälle asennettava kontrolleri (CANM8) joka kytkee ulostuloonsa 12 V signaalin lisävalon releen ohjaamista varten havaittuaan ohjaamon CAN-väylällä täydet kaukovalot kytkevän väyläkomennon. Tai aivan tarkalleen se taitaa ilmaista softaversiosta riippuen joko valonvaihtoviiksen asennon tai mittaripaneliin sytytettävän kaukovalojen merkkivalon? Eli tuo CANM8 / CANNECT purkki ei ole mikään rele, vaan se on väyläkontrolleri, jolla on tuo oma erikoistehtävänsä. Niiden joille tämä on uutinen, kannattaa lukea lyhyt toimintakuvaus vaikka Jussinmäen sivuilta, joka kertoo mitä on tekeillä:janipoi kirjoitti: ↑Su 28.03.2021 00:18 w213 sijaitsee korin canväylä johdot myös kuskinjalkatilassa. Ruskeapunainen on Hi ja ruskea Lo, nämä on siis punottu yhteen.
Ei ole vaikea rasti jos vähänkään ymmärtää sähkötöiden päälle.
+12v virranhan saa mukavasti kojetaulun päästä ja läpivienti kuskin nurkasta konehuoneeseen.
https://www.lumise.fi/lisavalot/kytkent ... 050120196/
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... escription
Tuo meselle linkitetyn jutun W212 on minun autoni ja kuten DBFI jo kertoikin, auton malli kannattaa mainita tilauksessa. Silloin kun tilasin edellisen vuonna 2014, en löytänyt vielä suomalaista toimittajaa, mutta ulkomailta tilaamani CAN-purkin mukana tuli tuo selkeä mallikohtainen ohje, jonka laitoin meselle kirjoittamaani työselostukseenkin mukaan.
Nyt CANM8 / CANNECT kontrollereita saa eri puolilta lukematta koko internettiä läpi, mutta ainakin näissä on se arveluttava puute, että niiden sopivuus E-sarjaan ilmoitetaan vain W212 mallin osalta, mutta W213:sta ei puhuta mitään:
https://www.lumise.fi/lisavalot/kytkent ... 050120196/
https://www.canm8.com/can-bus-interface ... hbeam.html
Ei sille mitään estettä ole, etteikö tuo toimisi myös W213:ssa, sikälimikäli kaukovalojen merkkivalon väyläkomento on edelleen sama kuin W212 käyttämä. Mutta onko joku oikeasti asentanut tuollaista ja millaisilla valoilla varustettuun S/W213 malliin voidakseen kertoa toimiiko sama purkki myös uudemmassa Eemelissä?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tämä onkin minulle uutta, koska nyt mennään konttorin puolelta konehuoneeseen ihan eri reittiä kuin W212:ssa josta pääsin tehtaan läpivientiputkea myöden kartturin jalkatilasta kardaanitunneliin.
Voitko tarkentaa, mitä "kuskin nurkasta" tarkoittaa tässä yhteydessä, kiitos?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Väliaikatieto Lumisen kautta. Vaikka yhteensopivuuslista ei mainitse W213 mallia, kytkentäohje sillekin löytyy, mikä kuulostaa lupaavalta.
Nyt pitäisi vielä järkeillä millaiset valot saa maisemoiduksi nokalle mahdollisimman huomaamattomasti. Oman autoni kilpitelineeseen asennettu X-Vision Genesis ei kuulemma täytä stealth valojen vaatimusta.
Nyt pitäisi vielä järkeillä millaiset valot saa maisemoiduksi nokalle mahdollisimman huomaamattomasti. Oman autoni kilpitelineeseen asennettu X-Vision Genesis ei kuulemma täytä stealth valojen vaatimusta.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Polkimien päältä muovi pois missä on konepellin aukaisu, kahdella torx T20 kiinni. Sitten konepellin aukaisu mekanismi pois (joko pujotat vaijerin sieltä hahlosta tai sitten otat ruuvit irti sieltä kahvan alta ja otat koko höskän pois), obd pistoke irti ja loput johdot mitä tulee, mukavampi tehä kun ei ole se muovi edessä häiritsemässä. Sitten tulipellissä vasemmassa ylänurkassa on isoläpivienti, niin läpiviennin oikeassa alanurkassa on "pienempi" läpivienti ja siitä konehuoneeseen. Konepelti auki ja kuskinpuolelta se suoja pois joka on kahdella pyöritettävällä muovikiinnikkeellä paikallaan. Sitten sieltä abs yksikön juuresta pitäisi näkyä läpivienti konehuoneessa.740 GLE kirjoitti: ↑Pe 28.05.2021 21:55Tämä onkin minulle uutta, koska nyt mennään konttorin puolelta konehuoneeseen ihan eri reittiä kuin W212:ssa josta pääsin tehtaan läpivientiputkea myöden kartturin jalkatilasta kardaanitunneliin.
Voitko tarkentaa, mitä "kuskin nurkasta" tarkoittaa tässä yhteydessä, kiitos?
S212 250cdi 4matic AMGline
Re: W213 lisävalojen herätevirta
CANM8 / CANNECT canväylämuunnin toimii jokaisessa mersussa. Se että mistä löydät koriväylän riippuu tietenkin mersusta. Koriväylän johdot ovat aina Punaruskea ja ruskea, punottu toisiinsa. W212, W213, W204 ja W205 koriväylä löytyy kuskin ja pelkääjän puolen maton alta. Vito/V W447 koriväylä löytyy hanskalokeron takaa A-pilarin juuresta. W907 Sprinter koriväylä löytyy myös pelkääjän puolelta A-pilarin juuresta, kun ottaa jalkamuovin pois, löytynee sieltä alta.
S212 250cdi 4matic AMGline
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Hyvä tietää että toimii mutta miten toimii esim. multi-beam ledien kanssa?janipoi kirjoitti: ↑Ti 15.06.2021 23:53CANM8 / CANNECT canväylämuunnin toimii jokaisessa mersussa. Se että mistä löydät koriväylän riippuu tietenkin mersusta. Koriväylän johdot ovat aina Punaruskea ja ruskea, punottu toisiinsa. W212, W213, W204 ja W205 koriväylä löytyy kuskin ja pelkääjän puolen maton alta. Vito/V W447 koriväylä löytyy hanskalokeron takaa A-pilarin juuresta. W907 Sprinter koriväylä löytyy myös pelkääjän puolelta A-pilarin juuresta, kun ottaa jalkamuovin pois, löytynee sieltä alta.
Tuossa aiemmin oli juttua että softaversiosta riippuen tekee yhtä tai toista. Kriittisempi voisi sanoa että ei toimi. Tuosta edeltä voisi tulkita että kaikki purkit toimii kaikkien mersujen kanssa. Saattaa olla syytä suositella tarkistamaan yhteensopivuus kuten pykälää aiemmassa viestissä oli toimittu.
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Kiitokset Janipoille vastauksista!
Oma ideani tuon Rouvan S213:n suhteen on sama periaate kuin oman W212 ILS valojen kanssa, eli CANM8 / CANNECT saa nuuskia ohjaamon CAN-väylää aina, mutta sen antamaan lisävaloreleen +12V ohjauslankaan laitan lisävalojen tappokatkaisimen, jolla saan panelin pois käytöstä. Näin autoa voi ajaa ILS valoilla (W212) tai Multibeam valoilla (W213) täysautomatiikalla ilman lisävaloja.
Sitten kun tuntuu, että hiljaisessa liikenteessä kuljettajalta löytyy valmiutta hoitaa isomman kaukovalon toivossa valojen vaihto käsin voi napsauttaa CANM8 / CANNECT +12V ohjauksen lisävaloreleelle ja auton valokatkaisimen pakkovaloasentoon, jossa kuljettaja huolehtii valojen vaihdosta. Tämä vaihto käy näppärästi, koska mitään menuvalikkojen valoasetuksia ei tarvitse muuttaa, vaan pimeässä ajaessa vain napsutellaan auton valojen ja lisävalojen katkaisimet eri asentoon.
Multibeam automatiikan kanssa perinteistä lisävalokytkentää ei pystyne käyttämään järkevästi ollenkaan.
Ammattilaiset ovat raportoineet myös CANM8 / CANNECT purkeista, jotka tunnistavat vain kaukovalovilkun, mutta eivät kaukovalot päällä asentoa. Näyttää siltä, että eri softaversiot toimivat hieman eri tavoin?
Oma ideani tuon Rouvan S213:n suhteen on sama periaate kuin oman W212 ILS valojen kanssa, eli CANM8 / CANNECT saa nuuskia ohjaamon CAN-väylää aina, mutta sen antamaan lisävaloreleen +12V ohjauslankaan laitan lisävalojen tappokatkaisimen, jolla saan panelin pois käytöstä. Näin autoa voi ajaa ILS valoilla (W212) tai Multibeam valoilla (W213) täysautomatiikalla ilman lisävaloja.
Sitten kun tuntuu, että hiljaisessa liikenteessä kuljettajalta löytyy valmiutta hoitaa isomman kaukovalon toivossa valojen vaihto käsin voi napsauttaa CANM8 / CANNECT +12V ohjauksen lisävaloreleelle ja auton valokatkaisimen pakkovaloasentoon, jossa kuljettaja huolehtii valojen vaihdosta. Tämä vaihto käy näppärästi, koska mitään menuvalikkojen valoasetuksia ei tarvitse muuttaa, vaan pimeässä ajaessa vain napsutellaan auton valojen ja lisävalojen katkaisimet eri asentoon.
Multibeam automatiikan kanssa perinteistä lisävalokytkentää ei pystyne käyttämään järkevästi ollenkaan.
Ammattilaiset ovat raportoineet myös CANM8 / CANNECT purkeista, jotka tunnistavat vain kaukovalovilkun, mutta eivät kaukovalot päällä asentoa. Näyttää siltä, että eri softaversiot toimivat hieman eri tavoin?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tuosta CANM8 purkista sen verran, että kun laittaa valmistajalle viestiä, niin ei tarvi arpoa softaversion kanssa. Itse aikoinaan laittelin sinne viestiä ja tiedustelin mikä softaversio pelaa oikein ILS valojen kanssa ja ystävällisesti kertoivat oikean version.
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Mistä löydän liittimen mikä menee väyläkampaan, ettei tarvitseisi rosvoliitosta käyttää?
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Osaako nuo väylähaistelijat erottaa ollaanko manuaalipitkillä vai automaattipitkillä? Jotenkin tuntuisi tyhmältä että lisäpitkä sotkisi hienon automaattipitkien kuvio-showta. Jos ei osaa, niin lienee ainoaksi vaihtoehdoksi ryöstää heräte mittariston siniseltä lediltä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Eikös se yleisimmin tavallaan siniseltä lediltä ryöstetä, ei johdolla vaan CAN-väylältä siepatulta viestiltä. Ymmärsin että joku led bar valmistaja mainosti yhteensopivuutta matriisiledien kanssa, aihetta seuranneet kommentoikoot. Siltä osin keskustelu ollut hiljaista ainakin täällä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 15:51 Osaako nuo väylähaistelijat erottaa ollaanko manuaalipitkillä vai automaattipitkillä? Jotenkin tuntuisi tyhmältä että lisäpitkä sotkisi hienon automaattipitkien kuvio-showta. Jos ei osaa, niin lienee ainoaksi vaihtoehdoksi ryöstää heräte mittariston siniseltä lediltä.
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Joo mutta se sininen ledi ei pala silloin kun ollaan automaattipuolella ja näin ollen logiikka on järkevä.DBFI kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:07Eikös se yleisimmin tavallaan siniseltä lediltä ryöstetä, ei johdolla vaan CAN-väylältä siepatulta viestiltä. Ymmärsin että joku led bar valmistaja mainosti yhteensopivuutta matriisiledien kanssa, aihetta seuranneet kommentoikoot. Siltä osin keskustelu ollut hiljaista ainakin täällä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 15:51 Osaako nuo väylähaistelijat erottaa ollaanko manuaalipitkillä vai automaattipitkillä? Jotenkin tuntuisi tyhmältä että lisäpitkä sotkisi hienon automaattipitkien kuvio-showta. Jos ei osaa, niin lienee ainoaksi vaihtoehdoksi ryöstää heräte mittariston siniseltä lediltä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Missä mallissa ei pala? Kyllä ainakin facelift w213 palaa möllöttää sininen pitkien merkkivalo kun ollaan matriisiledeillä automaattiasennossa. Kun pitkien valo palaa niin tarkoittaa että on käytännössä aina pitkät päällä ja matriisit varjostaa sitä mukaa kun kuuluukin. Sininen valo sammuu ja syttyy vihreä lyhyiden ajovalojen merkki käytännössä vain täysin valaistuilla katuosuuksilla tai kun ei ole vielä riittävän hämärää pitkien tarpeelle. Tällöin matriisi toiminto on pois käytössä ja mennään vain lyhkäisillä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:23Joo mutta se sininen ledi ei pala silloin kun ollaan automaattipuolella ja näin ollen logiikka on järkevä.DBFI kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:07Eikös se yleisimmin tavallaan siniseltä lediltä ryöstetä, ei johdolla vaan CAN-väylältä siepatulta viestiltä. Ymmärsin että joku led bar valmistaja mainosti yhteensopivuutta matriisiledien kanssa, aihetta seuranneet kommentoikoot. Siltä osin keskustelu ollut hiljaista ainakin täällä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 15:51 Osaako nuo väylähaistelijat erottaa ollaanko manuaalipitkillä vai automaattipitkillä? Jotenkin tuntuisi tyhmältä että lisäpitkä sotkisi hienon automaattipitkien kuvio-showta. Jos ei osaa, niin lienee ainoaksi vaihtoehdoksi ryöstää heräte mittariston siniseltä lediltä.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Fl 207. Siinä ei syty sinistä vaan harmaa A jossa mukana pitkien symboli. Sitten vasta sinistä kun väläytetään tai valonuppi on oikeilla valoilla eikä automaatti-asennossa.juu-zo kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:43Missä mallissa ei pala? Kyllä ainakin facelift w213 palaa möllöttää sininen pitkien merkkivalo kun ollaan matriisiledeillä automaattiasennossa. Kun pitkien valo palaa niin tarkoittaa että on käytännössä aina pitkät päällä ja matriisit varjostaa sitä mukaa kun kuuluukin. Sininen valo sammuu ja syttyy vihreä lyhyiden ajovalojen merkki käytännössä vain täysin valaistuilla katuosuuksilla tai kun ei ole vielä riittävän hämärää pitkien tarpeelle. Tällöin matriisi toiminto on pois käytössä ja mennään vain lyhkäisillä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:23Joo mutta se sininen ledi ei pala silloin kun ollaan automaattipuolella ja näin ollen logiikka on järkevä.DBFI kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 19:07Eikös se yleisimmin tavallaan siniseltä lediltä ryöstetä, ei johdolla vaan CAN-väylältä siepatulta viestiltä. Ymmärsin että joku led bar valmistaja mainosti yhteensopivuutta matriisiledien kanssa, aihetta seuranneet kommentoikoot. Siltä osin keskustelu ollut hiljaista ainakin täällä.MouTine kirjoitti: ↑Su 07.07.2024 15:51 Osaako nuo väylähaistelijat erottaa ollaanko manuaalipitkillä vai automaattipitkillä? Jotenkin tuntuisi tyhmältä että lisäpitkä sotkisi hienon automaattipitkien kuvio-showta. Jos ei osaa, niin lienee ainoaksi vaihtoehdoksi ryöstää heräte mittariston siniseltä lediltä.
Toisaalta en oo viime talven jälkeen käyttänyt pitkiä, niin muistikuvat voi olla mitä on.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Omankin muistikuvan mukaan logiikka on muuttunut välissä. W212 (pre-fl) sininen valo paloi vain kun päällä oli ”täydet” pitkät, W213 sytytti sinisen valon taas heti kun joku osuus pitkistä syttyi. Eli esim. toisen auton perässä ajettaessa W212 paloi vihreä ja W213 sininen merkkivalo.
Tuoreemmista, Ultra Range -ominaisuuden matriisivaloista tuon UR-tiedon luulisi löytyvän väylästä -> lienee hyvä lisäpitkienkin aktivointiperuste. Välimallissa pitää tieto saada jostain muusta.
Tuoreemmista, Ultra Range -ominaisuuden matriisivaloista tuon UR-tiedon luulisi löytyvän väylästä -> lienee hyvä lisäpitkienkin aktivointiperuste. Välimallissa pitää tieto saada jostain muusta.
Star @ Mikkeli
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Ei kai pre-facelift 212:ssa ollut matriisiledejä, ei edes mekaanisella varjostuksella vastaavasti toimivia ILS-ledejä? "Pelkkä" kaukovaloavustin ei voikaan muuta tehdä kuin heittää sinisen silloin kun pitkät on kytketty. Ilmeisesti tarkoitit sitä korkeussäätöä jota kaukovaloavustin noissa voi vähän tehdä, sytyttää kuitenkin sinisen merkkivalon siinä kohtaa kun vastaantulija saattaisi häikäistyä (jos automatiikka ei sattuisi huomaamaan).Henkka1000 kirjoitti: ↑Ma 08.07.2024 09:27 Omankin muistikuvan mukaan logiikka on muuttunut välissä. W212 (pre-fl) sininen valo paloi vain kun päällä oli ”täydet” pitkät, W213 sytytti sinisen valon taas heti kun joku osuus pitkistä syttyi. Eli esim. toisen auton perässä ajettaessa W212 paloi vihreä ja W213 sininen merkkivalo.
Tuoreemmista, Ultra Range -ominaisuuden matriisivaloista tuon UR-tiedon luulisi löytyvän väylästä -> lienee hyvä lisäpitkienkin aktivointiperuste. Välimallissa pitää tieto saada jostain muusta.
Vihreän merkkivalon täytyy tarkoittaa vain sitä että valot on päällä, sen lisäksi tulee sininen pitkillä valoilla.
Tuo ultra-range tieto olisi kyllä hyvä lisävalojen ohjaukseen jos sellaisen löytää väylästä.
Viimeksi muokannut DBFI, Ma 08.07.2024 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W213 lisävalojen herätevirta
Tuntuu hyvältä kun huomaa että nuoremmillakin muisti pätkii, ei pelkästään itsellä.MouTine kirjoitti: ↑Ma 08.07.2024 07:59
Fl 207. Siinä ei syty sinistä vaan harmaa A jossa mukana pitkien symboli. Sitten vasta sinistä kun väläytetään tai valonuppi on oikeilla valoilla eikä automaatti-asennossa.
Toisaalta en oo viime talven jälkeen käyttänyt pitkiä, niin muistikuvat voi olla mitä on.

Re: W213 lisävalojen herätevirta
Selgee. Eli jos näin on niin ei hyödytä yrittää ottaa herätettä mittariston lediltäkään.DBFI kirjoitti: ↑Ma 08.07.2024 15:18Tuntuu hyvältä kun huomaa että nuoremmillakin muisti pätkii, ei pelkästään itsellä.MouTine kirjoitti: ↑Ma 08.07.2024 07:59
Fl 207. Siinä ei syty sinistä vaan harmaa A jossa mukana pitkien symboli. Sitten vasta sinistä kun väläytetään tai valonuppi on oikeilla valoilla eikä automaatti-asennossa.
Toisaalta en oo viime talven jälkeen käyttänyt pitkiä, niin muistikuvat voi olla mitä on.Se harmaa merkkivalo kertoo vain että kaukovaloautomatiikka on kytkettynä. Kyllä sieltä sininen tulee silmille heti kun matriisiledien yksikin keila on kytketty pitkille kuten juu-zo jo sanoi.
Mutta edelleen, se kuuma kysymys... Erottaako väylähaistelija nämä kaksi tilaa? Koska jos ei erota, niin tollanen ledibaari sotkee täysin pitkien tansssimisen.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!