Viton jarrunestesäiliön pintakytkin vikaantui.
Vikaa ei voi 'ohittaa' liitintä irroittamalla tai laittamalla siihen oikosulkulenkkiä.
Piirissä pitää olla sopivasti resistanssia että SAM on tyytyväinen.
Pintamittauksen (turvalaitteen!) voi ohittaa korvaamalla pintakytkimen 220 ohm vastuksella.
Näin ei saa tehdä.

----------------------------------------------------------------
Tervehdys!
Vito teki sen taas: ilmoittaa olematonta vikaa kesän kynnyksellä.
'Check brake fluid' -teksti mittarinäytössä, ei varsinaista vikavaloa.
Säiliö täynnä nestettä ja jarru pelaa kuin unelma.
Nykäisin liittimen irti säiliön pintakytkimestä; toiseen nastaan tulee terve 4.5V ECU:lta/SAM:lta ja toinen 0.000V (en hölmö huomannut mitata maadoitusresistanssa).
Väkästelin liittimeen oikosulkujumpperin ja jännite putosi nollaan, avattaessa takaisin 4.5V.
Johdotus näyttäisi olevan kunnossa ecu-liitin-maa -välillä?
Parin käynnistyksen jälkeen varoitus ei hävinnyt.
Kysymykset:
- mihin yksikköön vika tallentuu? SAM?
- nollaantuuko tuo ajan myöstä itsekseen? Muut 'mal functionit' tuntuvat nollaantuvan kun vika poistuu.
- auttaako akun irroitus?
- onhan kysessä 'avautuva maadoittava kytkin' : pinta ok= koskettimet kiinni.
Minulla on iCarSoftin MB2.0 -matolaatikko jolla olen onnistunut nollailemaan kaikenlaista, mm avaamaan automaatin lukkotilan laatikon viallisen nopeusanturin jäljiltä, mutta ihan heti en löytänyt ko. vikaa niistä moduleista joita selailin.
Tiedän että starilla pääsee taivaaseen, mutta nollammisen lisäksi haluaisin oppia ja selvittää vian alkulähteen,
eikä staria ole nyt lähistöllä, joten ystävällisesti jätäkää 'Vie se starin perään' vastaukset pois kuluttamasta kaistanleveyttä.
Kiitos!
-T-