OM642 imusarja läpät
OM642 imusarja läpät
Miten tukitaan poistettujen imusarjaläppien akseli aukot?
Re: OM642 imusarja läpät
Jotku on tainnu hitsata ne umpeen ja toiset vääntäny kierteen ja laittanu liiman kans jonku kierretulpan.
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM642 imusarja läpät
M10 kierre ja pultit liimalla tai Al/Cu-prikoilla. Mutta miksi? Ne saa pois käytöstä myös ottamalla liittimen irti ja laittamalla vastuksen kuittaamaan ok-tieto. Lisäksi ne saa pysymään auki ohjelmassa. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kokeilin itse ja alaväännöstä hukkuu ihan oikeasti aika paljon jos läpät pitää auki. Sitä ei vakiomopossa edes huomaa, mutta kun ruiskutusta on riittävästi, ero on selkeä.
Ne ei ole siellä turhaan ja toimivat ihan kuin on suunniteltukin.
Siltähän se äkkiseltään näyttää, että haittaa vaan ilman kulkua, mutta virtaustekniikka ei ole ihan niin yksinkertaista.
Ne ei ole siellä turhaan ja toimivat ihan kuin on suunniteltukin.
Siltähän se äkkiseltään näyttää, että haittaa vaan ilman kulkua, mutta virtaustekniikka ei ole ihan niin yksinkertaista.
Re: OM642 imusarja läpät
Itse jouduin ne poistamaan, koska akselit ja varsinkin niitä ohjaavat vivut oli niin rikki ettei pystynyt järkevästi ja toimintavarmuutta ajatellen korjaamaan vaan olisi pitänyt uusia imusarjat (700e kpl)TPLtre kirjoitti: ↑Su 11.07.2021 16:57 M10 kierre ja pultit liimalla tai Al/Cu-prikoilla. Mutta miksi? Ne saa pois käytöstä myös ottamalla liittimen irti ja laittamalla vastuksen kuittaamaan ok-tieto. Lisäksi ne saa pysymään auki ohjelmassa. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kokeilin itse ja alaväännöstä hukkuu ihan oikeasti aika paljon jos läpät pitää auki. Sitä ei vakiomopossa edes huomaa, mutta kun ruiskutusta on riittävästi, ero on selkeä.
Ne ei ole siellä turhaan ja toimivat ihan kuin on suunniteltukin.
Siltähän se äkkiseltään näyttää, että haittaa vaan ilman kulkua, mutta virtaustekniikka ei ole ihan niin yksinkertaista.
Minulla on kierteet ja niissä pultit. Tiivisteenä käytin loctite 577. Hitsaaminen tosin olisi kyllä paras vaihtoehto.
Re: OM642 imusarja läpät
Tuo ratkaisu on ymmärrettävä. Mutta toimivaa ei minun mielestäni kannata poistaa.
Re: OM642 imusarja läpät
Onko jollain muuten tietoa saako noita imusarjan läppiä ohjaavia vipuja ja akseleita tilattua erikseen jostain? Tuntuu hölmöltä pulittaa iso raha koko imusarjasta, kun näiden vaihto on kuitenkin suht simppeli homma, jos imusarjaa käyttää irti. Rupeaa kuitenkin olemaan +300tkm jälkeen siinä kunnossa, että ei ne siellä hirveästi enää kääntyile.
W204 C 220 CDI 2014
ex Volvo S60 D5 2012
ex W203 C 200 CDI 2005
ex W211 E 220 CDI 2008
ex W203 C 200 CDI 2002
ex Volvo S60 D5 2012
ex W203 C 200 CDI 2005
ex W211 E 220 CDI 2008
ex W203 C 200 CDI 2002
Re: OM642 imusarja läpät
yhdystakoja on muistaakseni ollut ebayssä mutta läppiä ja niiden akseleita en muista nähneeni.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM642 imusarja läpät
Vanhaan hyvään aikaan Weber-kaasuttimeen sai korjaussarjan jossa oli tiivisteiden lisäksi ylikoko-läppäakseli jolloin rotsaamalla kaasuttimen runko saatiin uutta vastaava tai parempi sovitus.
Nyt jokseenkin merkistä riippumatta myydään isoja komponentteja kokonaisuuksina. Mikä on sinänsä ihan järkevääkin mutta hinnoittelu puolestaan ei ole.
Re: OM642 imusarja läpät
Juu, CDI koneen rail-putki (tai sen osat) on hyvä esimerkki; nykyään täytyy ostaa koko putki antureineen, jos marmorilta hakee. Ja totta, itse työkonealalla työskentelevänä olen myös huomannut tämän trendin ulottuvan joka paikkaan.E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 20.07.2021 01:29
Nyt jokseenkin merkistä riippumatta myydään isoja komponentteja kokonaisuuksina. Mikä on sinänsä ihan järkevääkin mutta hinnoittelu puolestaan ei ole.
Nuo tämän topicin yhdystangothan ovat varmasti jotain tarviketavraa, ellei jopa 3d tulostettuja. Tämä teknologia muuten syö hieman em. varaosabisnestä, vielä kun kiinalasaiset oppisivat tekemään fiksuja, tarpeellisia osia

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 imusarja läpät
Noille bensakoneiden imusarjoille M272/273 löytyy jenkkilästä "re-manufactured" tarjontaa. Eli on vanhaan alumiinikuoreen uusittu muoviset/kuluvat osat. Varmaan tekevät uudet sisukalut ja kasaavat. En ole katsellut onko dieseleille vastaavaa, ehkä ei kun suosivat enempi noita bensarohmuja. Bensan imusarjan osalta löytyy myös aliexpress ja alibaba kautta uutta kiinalaista jotka halvempia kuin noi uudelleenrakennetut...
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: OM642 imusarja läpät
Läpät on pistehitsattu akseleihin, en ihmettele ettei löydy vaihto-osina.
Re: OM642 imusarja läpät
Tuota yhdystankoa ja klipsejä näyttää ainakin olevan kaupan amerikasta.
https://www.youtube.com/watch?v=LQ8_edCc0RQ
https://www.idparts.com/mercedessprinte ... oduct_tabs
https://www.youtube.com/watch?v=LQ8_edCc0RQ
https://www.idparts.com/mercedessprinte ... oduct_tabs
S212 E350CDI 4Matic 2009