W163 sammui liikkeelle lähdössä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kyseessä -02 ml 270cdi 722.6
Mittarissa 350tkm

Noin 1000km olen kerennyt ajamaan autolla jonka ostin monilta osin viallisena ja tähän asti toiminut kunnes tänään noin 30min seisonnan jälkeen tuli ongelma.

Käynnistin auton ja samantien D päälle ja jarru pois niin sammui.
Käynnistin uudestaan ja kaikki toimi noin 15km kunnes menin ensimmäisiin liikennevaloihin josta lähti vaivalloisesti liikkeelle. Jo risteyksen kohdalla tajusin että on kakkonen päällä.
Ajoin tien sivuun ja sammutin jonka jälkeen toimi taas.

Taitaa ainakin venttiilipöydässä olla kulumaa, reilummalla kaasulla tekee lämpimänä 3->4 vaihdossa kierrosten noston.
Kylmänä toimii kivemmin.

1000km sitten vaihdettu vaihteistoon liittyen 2 vaihdeventtiiliä, kyb, tunnistinlevy, pistoke, öljyt (4l) ja suodatin. Vanhat öljyt oli vielä suht ok ja on niitä välillä vaihdeltu aiemminkin.
Ohjausboksi tarkistettu.

Halukkaille pari videota kun huollon jälkeen tein koeajoa ja katsoin tapahtuuko turbiininlukolla mitään kun muutaman kilometrin oli ajanut. Vauhti jossakin 80-100km/h välillä.
Omasta mielestä pienemmällä vauhdilla saisi jo mennä luistaa tilaan. En sitten tiedä. Pelkällä vitosella onnistuin tuolla lähempänä 100km/h vauhdilla.
https://photos.app.goo.gl/ksC7vV4SZzG7RDg38
https://photos.app.goo.gl/Aq2zuzNTse2xddoX9

Pahoittelut kuvanlaadusta.

Jos jotain neuvoja saisi että mitä voisi olla järkevää tehdä,kun käyttöautona olisi tarkoitus tätä pitää jonkin aikaa.
Vaihteistoja saisi reilusti alle tonnilla käytettynä, mutta selviäisikö esim sonnaxin korjaus sarjoilla ja voisiko turbiinia puhdistaa jotenkin sekä ohjelmoida toimimaan erilailla?
Viimeksi muokannut zukka, La 21.08.2021 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tälläinen yksi vikakoodi löytyi:
https://photos.app.goo.gl/xaxr9jJeKi5pzJsi6
P2502 tieto kytketystä vaihteesta ei ole uskottava tai vaihteisto luistaa

Tässä olosuhde tiedot:
https://photos.app.goo.gl/XaL1oKrP5hsSvUv17

Käsitänkö oikein että neloselle vaihtaessa tuo vika on tullut?
Ihmetyttää miksi sitten vaihtoi vielä vitoselle ja valoissakin osasi vielä laittaa kakkosen päälle.
Ja tuokin ihmetyttää ettei tuosta lähdössä sammumisesta hetkeä aiemmin ole mitään tallentunut.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tänään ajeltu taas 160km. Viimeisellä 2km jäi kakkonen päälle kun hiljensin vauhdin noin 20-30km/h mutkassa ja lähdin siitä reilummin kiihdyttämään,yli puolella kaasulla.

Laitan tähän muutaman kuvan ja videon,josko joku osaisi antaa jonkinlaista neuvoa että alanko suosiolla tilaamaan vaihteistoa tai etsimään tuolle korjaajaa vai voinko vielä itse tarkistaa jotain?

P220A Kierroslukutietojen vertailu tunnistimien Y3/6n2 ja Y3/6n3 ei ole uskottava
https://photos.app.goo.gl/NoVyWvk4mZWBgtDd6
https://photos.app.goo.gl/AJAnK5pqgEVnSAUR6
https://photos.app.goo.gl/X7yKWTNVC8DYV6AD9
https://photos.app.goo.gl/zHPBoBVCGuogv7bz8
https://photos.app.goo.gl/nq5jtpgE1yj3gwe6A
https://photos.app.goo.gl/ENxx9Np71zcCscY8A

Tuo kierroslukutunnistin 3 ei näytä mitään ensimmäisellä eikä peruutus vaihteella ajettaessa. C:ssäkin siinä oli jotain outoa,olikohan että piti olla vaihde päällä tai ajaa että alkaa jotain näyttämään. Hitto kun ei muista. Mutta c kuitenkin toimii.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Mulla 722.6:ssa oli öjlyvuoto jäähdyttimeltä ja alkoi tehdä kaikkea erikoista, heitti valoissa vallan vapaalle, vaihteli miten sattuu. Tämän jälkeen jäähdytin ohitettiin väliaikaisesti ja se aiheutti pidemmällä matkalla lämpötilan nousun. Taas alkoi oireet. Mutta nämä olet varmaan jo tarkistanut, öljyn määrä ja lämpötila?

Noita johdinlevyn tunnistinvikojahan on noissa ollut ja korjailtukin useampaan otteeseen. Kaikki levyn korjaajat eivät tunnu saavan kuntoon.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oliko pahakin vuoto?
Ei äkkiseltään vaikuttaisi vuotavan,ainakaan lätäköitä ei jätä.
Vai tarkoitatko glycolin sekoittumista?
Aloin miettimään onko w163 ollut sitä vikaa yleisesti.

Tuosta lämpötilasta muuten,että tässä tämänpäiväisessä vian tutkimisessa oli olosuhdetiedoissa lämpötila +94c, onko se normaalia? Pitäisi näkyä noissa kuvissa.
Olihan juuri muutama km aiemmin ollut 103km/h vakkarissa 30km ajan,mutta ulkolämpötila ei ollut kun vaan 17,5c

Öljyt vaihdoin vähän yli 1000km sitten, laitoin silloin +25c asteessa noin puoleen väliin,suunnilleen.
Nyt katsoin niin oli +80c aikalailla alarajassaan,lisäsin niin että on enintään 2mm yli ylärajan lämpöjen ollessa +82c kun kerkesi nousta sinne.
Tuo tunnistinlevy tuli myös silloin aiemmin vaihdettua. Hitto kun ei tajunnut katsoa/kokeilla vastakappaletta että onko siellä kaikki kunnossa.

Edittiä.
Tuossa on jäähdyttäjän numero,jos sen avulla näkee onko tuo jo joskus vaihdettu tai jotain:
https://photos.app.goo.gl/VHfSCSgb2R2avg4FA

Minkä tuo pieni jäähdytin on tuolla alalaidassa joka on kannakoitu nippusiteillä?
https://photos.app.goo.gl/KPbdEFRod8m9xEuN7
Ohjaustehostimen?

Noita jäähdyttäjiä tuntuu olevan enemmän kun tarpeeksi tuossa.
Polttoainesuodattimen vierellä jonkinlainen,kuten imusarjan allakin.
Sitten ilmastoinnilla.
Glycolille.
Välijäähdytin.
Tuo mahdollisesti ohjauksen.
Vaihteiston.
Viimeksi muokannut zukka, La 21.08.2021 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Laatikon öljyä vuoti ulos, ei ollut kyse glykolin sekoittumisesta. Ja siis öljymäärä liian pieni. No mä muistelen että tuo lämpötila olisi ollut jo yläkantissa, ainakin yli satasen alkoi varmuudella jo oireilla.

Enpä osaa varmuudella sanoa mikä tuo kenno on, ei ihan orkkikselta vaikuta kiinnityksen eikä klemmarien tai letkujenkaan puolesta. Veikkaisin silti juuri vaihteistoöljyn jäähdytintä.

Taisi olla pientä merkkausta, mutta ajossahan se vuotaa jos vuoto on pieni, että ei parkissa juuri näe mitä nyt pohjalevyn päältä valuu kertynyttä. Onko märkää jossain letkuissa tai kennossa?

Edit: Aluksi siellä vuoti jäähdyttäjän letkuliitoksesta. Kennoa oltiin vaihtamassa, niin jäi vaihtajan käteen se letkukara ja se oli sitten ihan syöpynyt, säästivät sen mulle näytiksi. Tämähän ei nyt sitten välttämättä koske sinun laatikkoa, jos öljymäärä säilyy normaalina, mutta mulla se oli syy.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nuo tuon pienen jäähdyttäjän putket ovat samanlaista kun mitä auton muutkin ja tulevat "järkevän" näköisesti tuolta konehuoneen puolelta.

Täytyy seurailla öljymäärää kuitenkin,vaikken sen usko ainakaan ulospäin vuotavan. Monesti auto ollut jo nosturilla ja siinä tullut silmäiltyä sitä. Omasta mielestä tuo 94 astetta näillä ulkoilmoilla kevyessä ajossa kuulostaa paljolta,mutta oli joillakin ollut isompiakin asteita mitä googlettamalla selvisi. Ja onhan tuossa varoitus liian kuumalle öljylle kai.


Jos ei täältä apuja saa noihin oireisiin ja videoihin niin täytynee soitella vaihteisto pajoille joilta kysyy arviota viasta/korjauksen hinnasta ja sitten harkita tutkiiko tätä vielä itse,korjauttaako vai tilaako käytetyt osat joiden saapumiseen asti ajelee näillä.

Erillinen jäähdytin vaihteistolle olisi kyllä järkevä varmaankin laittaa tähän ja tuohon toiseenkin automaattiin,vaikkei vielä olisikaan rikki.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Asia edennyt. Parillakin tapaa.
Kyselin kolmesta paikasta arviota korjauksen hinnasta,oli irto vaihteistoon 2500-3000€ välillä niillä kahdella jotka vastasivat. Vähän menee yli oman kipukynnyksen, joten tilasin käytetyn vaihteiston joka pitäisi saapua ensi viikolla.
Yritän sillä nyt ensin ja mietin sitten tämän nykyisen remontointia jos ei "uudellakaan" toimi.

Eilen oli momentinmuuntimella aiempaa enemmän kierrosten nostoa havaittavissa ja ennenkin se oli omasta mielestä turhan herkkä nostamaan kierroksia varsinkin lämpimänä eikä lukinnut turbiinia juurikaan.
Tänään tilanne paheni:
https://photos.app.goo.gl/JiU8BmPqoddFMZZC9
https://photos.app.goo.gl/VK9Fk3FXbiyxuqon9
Videoilla vaihde pysyy samana eikä nopeuskaan paljoa nouse.

Täytyy tehdä youtubeen vertailu rempan jälkeen että millainen ero on samassa tilanteessa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti: La 28.08.2021 21:03 Asia edennyt. Parillakin tapaa.
Kyselin kolmesta paikasta arviota korjauksen hinnasta,oli irto vaihteistoon 2500-3000€ välillä niillä kahdella jotka vastasivat. Vähän menee yli oman kipukynnyksen, joten tilasin käytetyn vaihteiston joka pitäisi saapua ensi viikolla.
Yritän sillä nyt ensin ja mietin sitten tämän nykyisen remontointia jos ei "uudellakaan" toimi.

Eilen oli momentinmuuntimella aiempaa enemmän kierrosten nostoa havaittavissa ja ennenkin se oli omasta mielestä turhan herkkä nostamaan kierroksia varsinkin lämpimänä eikä lukinnut turbiinia juurikaan.
Tänään tilanne paheni:
https://photos.app.goo.gl/JiU8BmPqoddFMZZC9
https://photos.app.goo.gl/VK9Fk3FXbiyxuqon9
Videoilla vaihde pysyy samana eikä nopeuskaan paljoa nouse.

Täytyy tehdä youtubeen vertailu rempan jälkeen että millainen ero on samassa tilanteessa.
Ja se öljymäärä on ihan varmuudella oikein? Kun Oireet sopisivat liian alhaiseen öljytasoon.

Minkä merkkistä ja -laatuista öljyä muuten laitoit?

Vaihtohan on käsittänyt vain osan vaihteiston öljystä kun määrä on ollut 4L.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ensimmäisellä kerralla oli alarajalla tai vähän yli. Lisäsin niin että 82c vaihteistoöljyillä oli 1-2mm yli ylärajan.
Kerran sen jälkeen olen tarkistanut ja oli pysynyt samassa.
Nyt en ole muutamaan päivään katsonut,vein eilen auton tallille odottamaan vaihteistoa saapuvaksi ja otin fiestan ajoon.

Öljy oli galar merkkistä. Ei ole virallista hyväksyntää,mutta 115cdi vitossa sillä ajoin ja oli ihan ok/normaali.
Purkin kyljessä on .14 sopivuus.
Vaihteisto oireitahan oli jo alkujaankin.
Kun vaihdoin öljyt niin eivät olleet kovin likaiset,joten luulen että joku on jo yrittänyt öljyjen vaihdoilla pelastaa tuota äskettäin.

Juu noin 4 litraa vaihdoin.

Omasta mielestä kuluneeseen hydrauliyksikköön voisi oireet viitata,koska ensimmäiset 20-30km ei ole mitään ongelmia.
Vaihdot jämäköitä eikä turbiini luista turhia.
Sitten kun ajat enemmän niin alkaa turbiinin luisto,vaihdot on täysin huomaamattomia sillä tavalla,että kierrokset pysyy samassa vaikka uusi pykälä on jo sisällä.

Tuo normaali vaihteistoöljyn lämpö olisi kiva tietää. Tässähän menee helposti yli 90 astetta ilman peräkärryä ja nätisti ajellen +15 asteen lämpötilassa alle satasen vauhdissa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti: Su 29.08.2021 14:29 Ensimmäisellä kerralla oli alarajalla tai vähän yli. Lisäsin niin että 82c vaihteistoöljyillä oli 1-2mm yli ylärajan.
Kerran sen jälkeen olen tarkistanut ja oli pysynyt samassa.
Nyt en ole muutamaan päivään katsonut,vein eilen auton tallille odottamaan vaihteistoa saapuvaksi ja otin fiestan ajoon.

Öljy oli galar merkkistä. Ei ole virallista hyväksyntää,mutta 115cdi vitossa sillä ajoin ja oli ihan ok/normaali.
Purkin kyljessä on .14 sopivuus.
Vaihteisto oireitahan oli jo alkujaankin.
Kun vaihdoin öljyt niin eivät olleet kovin likaiset,joten luulen että joku on jo yrittänyt öljyjen vaihdoilla pelastaa tuota äskettäin.

Juu noin 4 litraa vaihdoin.

Omasta mielestä kuluneeseen hydrauliyksikköön voisi oireet viitata,koska ensimmäiset 20-30km ei ole mitään ongelmia.
Vaihdot jämäköitä eikä turbiini luista turhia.
Sitten kun ajat enemmän niin alkaa turbiinin luisto,vaihdot on täysin huomaamattomia sillä tavalla,että kierrokset pysyy samassa vaikka uusi pykälä on jo sisällä.

Tuo normaali vaihteistoöljyn lämpö olisi kiva tietää. Tässähän menee helposti yli 90 astetta ilman peräkärryä ja nätisti ajellen +15 asteen lämpötilassa alle satasen vauhdissa.
Eli hydrauliyksikön kuluneisuus ilmenee kun vaihteisto lämpenee?

Mutta öljy on ihan on eikä vaikuta asiaan? Se selviää sitten kun toinen vaihteisto on asennettu.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

E200kompressor kirjoitti: Su 29.08.2021 15:35
zukka kirjoitti: Su 29.08.2021 14:29 Ensimmäisellä kerralla oli alarajalla tai vähän yli. Lisäsin niin että 82c vaihteistoöljyillä oli 1-2mm yli ylärajan.
Kerran sen jälkeen olen tarkistanut ja oli pysynyt samassa.
Nyt en ole muutamaan päivään katsonut,vein eilen auton tallille odottamaan vaihteistoa saapuvaksi ja otin fiestan ajoon.

Öljy oli galar merkkistä. Ei ole virallista hyväksyntää,mutta 115cdi vitossa sillä ajoin ja oli ihan ok/normaali.
Purkin kyljessä on .14 sopivuus.
Vaihteisto oireitahan oli jo alkujaankin.
Kun vaihdoin öljyt niin eivät olleet kovin likaiset,joten luulen että joku on jo yrittänyt öljyjen vaihdoilla pelastaa tuota äskettäin.

Juu noin 4 litraa vaihdoin.

Omasta mielestä kuluneeseen hydrauliyksikköön voisi oireet viitata,koska ensimmäiset 20-30km ei ole mitään ongelmia.
Vaihdot jämäköitä eikä turbiini luista turhia.
Sitten kun ajat enemmän niin alkaa turbiinin luisto,vaihdot on täysin huomaamattomia sillä tavalla,että kierrokset pysyy samassa vaikka uusi pykälä on jo sisällä.

Tuo normaali vaihteistoöljyn lämpö olisi kiva tietää. Tässähän menee helposti yli 90 astetta ilman peräkärryä ja nätisti ajellen +15 asteen lämpötilassa alle satasen vauhdissa.
Eli hydrauliyksikön kuluneisuus ilmenee kun vaihteisto lämpenee?

Mutta öljy on ihan on eikä vaikuta asiaan? Se selviää sitten kun toinen vaihteisto on asennettu.
Omassa päässä pähkäillyt sellaista,että jos siellä on kulumaa vähän kaikkialla niin kylmä öljy pysyy jäykempänä paremmin oikealla puolellaan ja sitten lämpimänä vuotaisi vähän kaikkialta jolloin esim turbiinin lukkoventtiilille ei muodostu riittävää painetta? Voi kai jousissakin olla jo vähän väsymisen merkkejä?
En siis tiedä,mutta tuollaista olen pohdiskellut.

Täytyy vielä ennen purkua katsoa öljytaso mielenkiinnosta.

Tuosta galarin laadusta ei maallikkona pysty mitään päällepäin sanomaan.
Edellisessä se toimi, purkissa on oikea merkintä,mutta mersun hyväksyntää ei ole tai ainakaan en löytänyt listalta.
Netistä en löytänyt samanlaista juttua kun siihen comman mitvitwtf öljyyn liittyen löytyy :lol:
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No toivon mukaan siihen "uuteenkin" lootaan tulee nyt sitten sama öljy, jonka purkissa lukee jotain. Että saadaan vertailtua pihlajanmarjoja pihlajanmarjoihin.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Olikohan mobil vai febi joka on huomenna tulossa,en muista.

Syy tuon toisen ostoon oli alkujaan se ettei varaosaliikkeessä ollut muuta tarjolla siihen perjantaina kun edellinen 20 litran febin pönttö oli päässyt loppumaan.

Voiko/kannattaako tämän saapuvan vaihteiston turbiini koittaa huuhdella irrallisena dieselillä pari kertaa ja sitten kun ei enää likaa tulisi niin tekisi saman vielä pari kertaa vaihteistoöljyllä?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oli tänään tylsää,joten irroitin jo vaihteiston.
https://photos.app.goo.gl/kr7bsBHNtuCwAJjN9
Öljyt olivat mustemmat kun viime vaihdossa ja kimallettakin näkyi joukossa.
Joku siellä on antautumassa.
Öljytasoa sen verran katsoin ennen purkamista,että 25c ja vähän yli puolen välin.

Ajattelin että laittaisi uuteen laatikkoon uuden stefan turbiinin puolelle. Ja uusi pistoke sekä suodatin.
Tunnistinlevyä ja kybiä en varmaan tästä vaihteistosta siirrä siihen uuteen kuitenkaan vaikka aluksi niin ajattelin,vaan vasta sitten jos uudessa vaihteistossa tulee ongelmia noihin liittyen. Silloinkin nämä osat saa putsata hyvin. Tai tuota kybiä vielä mietin uskaltaako edes laittaa koskaan mihinkään muualle kun roskikseen.

Tilasin erillisen jäähdyttimen vaihteistolle varmuuden vuoksi.
Vähän arpomiseksi meni että minkä kokoinen,mutta koitetaan nyt tuolla ainakin aluksi.
Kannattaako laatikolta asti tehdä uudet letkut suosiolla?
En nähnyt kunnolla,mutta vaikuttaisi että alkuperäinen laatikolta tuleva letku menee imusarjan alla olevaan lämmönvaihtimeen?
Joka on öljynsuodattimen kanssa samassa paketissa,eli varmaan tasaisi öljyn lämpöjä keskenään tuolla tavalla?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tänään vasta pääsin jatkamaan, vaikka vaihteisto saapui jo perjantaina.
En sitten huuhdellut turbiinia dieselillä kun en ollut varma miten reagoi. 4 litraa käytin huuhteluun ilmaiseksi saatua commaa, sen jälkeen 2 litraa galaria ja lopuksi pari litraa mobilia :D
Meni noin 5dl kerrallaan ja sitten pyörittelin/kolistelin vähän ja annoin valua.
Vaihteisto on paikoillaan,mutta yksin kun olin niin en ottanut riskiä pudottamisesta joten laitan vasta huomenna jakovaihteiston erikseen paikoilleen.

Oli äkkiseltään katsottuna huonompi kuntoisen näköinen vaihteisto kun edellinen.
Päältäpäin todella likainen, etupään messinki holkki tms urilla ja naarmuilla, turbiinissa öljypumpulle menevät hahlot hakkautuneet, öljyn seassa näytti olevan jotain joka ei helpolla sekoitu öljyyn,glycoli/vesi?
Kaveri kyllä lohdutti että samanlailla kävi bemarin kanssa että "uusi" näytti huonolta,mutta silti toimi.

Jännä sinänsä mielestäni,että 20 vuotta vanhassa laatikossa näytti olevan alkuperäinen tunnistinlevy? Tai näin päättelin numeroiden perusteella joita levyssä oli,voihan olla että olen lukenut niitä väärin.
Ne muovikopatkin oli venttiileiden päällä vielä.

Km lukemaa kun kysyin niin vastattiin näin:
mileage of the vehicle was 135k.
Tarkoitetaankohan tuossa km vai maileja?
Varaosa tarran mukaan oli RHD eli oikean puolen ohjaus.

Tuli vaihdettua nyt samalla transgo shift kit muilta osin paitsi yhtä jousta en arvannut laittaa ja yhtä en tarvinnutkaan.
Kaikki pultit vaihteiston sisällä aivan s**tanan tiukassa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti: Ma 06.09.2021 21:26 Tänään vasta pääsin jatkamaan, vaikka vaihteisto saapui jo perjantaina.
En sitten huuhdellut turbiinia dieselillä kun en ollut varma miten reagoi. 4 litraa käytin huuhteluun ilmaiseksi saatua commaa, sen jälkeen 2 litraa galaria ja lopuksi pari litraa mobilia :D
Meni noin 5dl kerrallaan ja sitten pyörittelin/kolistelin vähän ja annoin valua.
Vaihteisto on paikoillaan,mutta yksin kun olin niin en ottanut riskiä pudottamisesta joten laitan vasta huomenna jakovaihteiston erikseen paikoilleen.

Oli äkkiseltään katsottuna huonompi kuntoisen näköinen vaihteisto kun edellinen.
Päältäpäin todella likainen, etupään messinki holkki tms urilla ja naarmuilla, turbiinissa öljypumpulle menevät hahlot hakkautuneet, öljyn seassa näytti olevan jotain joka ei helpolla sekoitu öljyyn,glycoli/vesi?
Kaveri kyllä lohdutti että samanlailla kävi bemarin kanssa että "uusi" näytti huonolta,mutta silti toimi.

Jännä sinänsä mielestäni,että 20 vuotta vanhassa laatikossa näytti olevan alkuperäinen tunnistinlevy? Tai näin päättelin numeroiden perusteella joita levyssä oli,voihan olla että olen lukenut niitä väärin.
Ne muovikopatkin oli venttiileiden päällä vielä.

Km lukemaa kun kysyin niin vastattiin näin:
mileage of the vehicle was 135k.
Tarkoitetaankohan tuossa km vai maileja?
Varaosa tarran mukaan oli RHD eli oikean puolen ohjaus.

Tuli vaihdettua nyt samalla transgo shift kit muilta osin paitsi yhtä jousta en arvannut laittaa ja yhtä en tarvinnutkaan.
Kaikki pultit vaihteiston sisällä aivan s**tanan tiukassa.
Mileage tarkoittanee tässä maileja jos tilasit UK:sta eli reilu 200tkm.

Joka puolestaan tarkoittaa että voit kertoa lukeman kolmella kun briteillä on verissä kusettaminen ja valehteleminen noissa asioissa.

Ostin jokunen vuosi sitten bensaneloskoneen jolla piti olla noin 80 tkm ajettu. Asennuksen jälkeen öljyä kuluikin yllättäen kolme litraa tuhannella ja kannen irroituksen jälkeen sylinterit olivat huonommassa kunnossa kuin jo ennestään olleessa 260tkm ajetussa autossa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Maileiksi itsekin tuon ymmärsin silloin,eli 200tkm.
20 vuotta vanhalla dieselillä on helposti 400-600tkm.
Outoa vaan että monin osin vaikutti osat alkuperäisiltä ja räpeltämättömiltä.

Tuo RHD oli itselle yllätys,koska osa saapui olikohan sloveniasta. Kai aika iso pulju joka myy osia myös briteissä,mutta etsin tarkoituksella vaihteistoa joka sijaitsee euroopassa.
Ebaysta tuon ostin,yli 99% oli tyytyväisyysprosentti.
30 päivän takuun antoivat vaihteistolle tilauksen saapumisesta,toivottavasti kerkeän kokeilemaan ennen takuun loppumista.
Ei tekisi mieli kytkeä enää alkuperäistä jäähdytintä,varmuuden vuoksi. Mielummin odotan uutta saapuvaksi.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Laita jäähdyttimelle menevä ja tuleva letku yhteen, niin saat testattua toiminnan 30pv takuun aikana, kunnes jäähdytin saapuu.
Toimii normaalisti eikä mene hetkessä rikki ilman jäähdytintä.
Kaikissa malleissa ei ole alkujaankaan, monet ajelleet vuosikausia noin.
Isoon autoon kyllä laittaisin sitten lopulta.

Ei ole juuri painetta, klemmarit ja letkukara toimii.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Risto113 kirjoitti: Ti 07.09.2021 07:33 Laita jäähdyttimelle menevä ja tuleva letku yhteen, niin saat testattua toiminnan 30pv takuun aikana, kunnes jäähdytin saapuu.
Toimii normaalisti eikä mene hetkessä rikki ilman jäähdytintä.
Kaikissa malleissa ei ole alkujaankaan, monet ajelleet vuosikausia noin.
Isoon autoon kyllä laittaisin sitten lopulta.

Ei ole juuri painetta, klemmarit ja letkukara toimii.
Meni homma seis siksi aikaa kunnes saan varmistuksen asialle täältä tai joku kaveri tulee katsomaan letkutuksia livenä.

Letkua ja putkea menee enemmän kun kolmessa toyotassa yhteensä ja tottakai kaikki painuu piiloon imusarjan luo.

En 100% varmasti ole päässyt seuraamaan laatikon putkia että minne menevät, kuvittelen niiden menevän tuolle lämmönvaihtimelle tai mikä onkaan moottoriöljynsuodattimen vieressä, mutta ohjaustehostimen letkuja kun seuraan niin toinen jäähdyttäjässä oleva letku näyttäisi menevän tehostin säiliön pohjaan tai sitten siellä on jokin jatkokappale josta jatkuu pidemmälle muualle.
Toinen jäähdyttäjältä lähtevä letku/putki saattaisi mennä hammastangolle.
Tuli vaan mieleen että onko joku jo aiemmin vaihtanut letkutukset ristiin glycoli vaaran takia?
Ja jos siksi laatikko tykkäsi käydä kuumanakin?
Ei kenelläkään olisi 270cdi mölliä josta saisi vertailtua niin pääsisi helpoimmalla. Tai kai muistakin malleista voisi verrata.

Koitin tuon irto jäähdyttäjän letkuja irrottaa huonolla menestyksellä. Tuntuu että jäähdytin hajoaa aiemmin kun letkut irtoavat. Olisi nähnyt tyhjeneekö tehostin säiliö kun irrottaa letkun.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mitä ihmettä täällä tapahtuu...
Sain lopulta pienen erillisen jäähdyttjän letkun pujotettua välistä irti,eli tämä tässä kuvassa ensinnä oleva:
https://photos.app.goo.gl/gejU1bHHQkEHQhgQ6

Katsoin tehostin säiliöön ja se ei vajene.
Sitten katsoin valuvan nesteen väriä,punaista se on ja alkoi hiipumaan valuminen samalla. Katsoin nestettä että aika juoksevalta näyttää,joten katsoin jäähdytinnestetasoa ja sehän oli vajentunut. Avasin paisuntasäiliön korkin ja nesteen valuminen kiihtyi taas ja jäähdytinneste pinta vajosi lisää.
Laitoin letkun takaisin kiinni.
https://photos.app.goo.gl/R6L5tH46efEJsHV29

Onko tämä nyt sitten jotenkin että talvella käyttäisi tuota pienempää jäähdytintä?

Ja voiko olla että tehostinöljy olisi uudesta asti mennyt ison jäähdyttäjän päätyyn ja vaihteistoa jäähdytettäisiin pelkästään tuolla lämmönvaihtimella?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Minun 270 möllissä vaihteiston jäähdytys/lämmönvaihto oli syyläriin.

Imusarjan tienoilla on ainakin polttoaineen paluujäähdytys (jäähdytysneste/diesel) ja moottoriöljyn lämmönvaihdin (öljy/jäähd.neste).

Katso syylärin kylkeä, tuleeko siihen 2 pienempää putkea/letkua?
Jos kyllä, ne on vaihteistoöljylle.

tehostinöljyllä lienee se oma kierukka syylärin edessä.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tulee 2 pienempää putkea,mutta väitän 99% varmuudella että niistä ainakin alempi menee hammastangolle kun sitä pystyi seuraamaan.
Erillistä normaalia ohjaustehostinöljyn kierukkaa en ole tuossa nähnyt.

Sitten tuo vaihteisto voisi kai olla pelkällä lämmönvaihtimella toteutettu,joten siinä tapauksessa voisi olla järkevin tehdä putket/letkut laatikolta asti uudet.

Pitää vielä koittaa tutkia tuota lisää.

Näkisikö joku miten alkuperäisesti on mennyt,tässä kilpi:

BPV-619
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Alkuperäisenä ei mene ohjauksen öljy syyläriin.
Toki jos joku on tehnyt viritelmän..

Katso nyt vielä kerran mihin ne menee, että olet 100% varma.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Risto113 kirjoitti: Ti 07.09.2021 15:45 Alkuperäisenä ei mene ohjauksen öljy syyläriin.
Toki jos joku on tehnyt viritelmän..

Katso nyt vielä kerran mihin ne menee, että olet 100% varma.
Toinen silmäpari saapui ja sai omatoimisesti kertoa mikä menee mihin:
Syylärin kuljettajan puoleiseen alalaitaan menee ohjaustehostimelta toinen letku, syyläriltä lähtevä ylempi näyttäisi menevän ohjaustehostin säiliön pohjaan. Laatikolta lähtevät putket menee imusarjan alle jonnekin, lähelle moottoriöljynsuodatinta.
Erillistä tehostimen kierukkaa ei näy.
Siistiä :lol:
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Laitoin letkut/putket takaisin kiinni kun en nyt tiedä kuinka sitten olisin jatkanut jos nuo tuolleen on tuonne rakennettu.
Mielestäni ei glycoli vaaraa voi olla,mutta pidemmän päälle kuumana voisi kyllä käydä?
Ja kai sieltä voisi moottoriöljyä sekoittua ehkä vaihteistoon tuolta lämmönvaihtimelta?
Voi olla että huomenna kokeilen miten toimii vai toimiiko edes.

Oudot on kyllä putkitukset.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tässä googlella haettua:
https://www.google.com/search?q=w163+oh ... E2E3XZhiBM
Kuvan mukaan tässäkin on toisessa letkussa banjo joka menee jäähdyttäjän toiseen päähän
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt tehty adaptio momentinmuuntimen lukolle,mutta en oikein tiedä onko hyvä vai ei?
https://photos.app.goo.gl/ngkW6ypHGyJFaiRa7
Ohjeessa pitäisi saada erotus välille 10-150,mutta vasta jos arvo on yli 150 niin adaptio pitäisi tehdä uusiksi.
Mites kun arvo on 1-4?

Samanlainen roska tuo ajettaessa on kun aiemminkin,vasta kovassa vauhdissa (noin +90km/h) menee luistaa tilaan ja pienemmissä vauhdeissa on auki ja kierrokset nousee reilusti.

Mitäköhän seuraavaksi kokeilisi?
https://photos.app.goo.gl/i22F6xSbpaPSE6L26
https://photos.app.goo.gl/kP5uazEqQ5xhUttU6

Edit:
Ei vikakoodeja
Öljyntaso 80c millilleen ylärajassa
Kyb ajettu 1500km
Tunnistinlevy ajettu 1500km
Uusi pistoke
Uusi suodatin
Öljyt mobil 134

Edittiä lisää kun vähän tutkiskeltu:
https://photos.app.goo.gl/5Gp517yQoFb1i8TZ8
https://photos.app.goo.gl/yeReLkRTeGp3J8ix6
https://photos.app.goo.gl/fDTPHVfCCVMSy2W47
Tuo numerosarjahan ei suoraan löydy epc:stä,mutta onko se sitten kuitenkin sopiva koska autohan toimi noin 1000km edellisellä vaihteistolla... Odottelen tuohon sopivuuteen vastausta vielä.
Jos on sopiva niin laitan alkuperäisen kybin takaisin.
Ei tässä itse enää muuta keksi.

Sellainen tuli mieleen,että onko väliä opettaako turbiinilukkoa 3,4&5 vaihteille vai kaikille?
Ja pitääkö siinä ajaa jokaisella opetettavalla vaihteella 5 rauhallista kiihdytystä vai voiko ajaa vaikka nelosella kaikki?
Tuon "sarjan" se pyyti toistamaan 4 kertaa.

Ajettiin lukon adaptiota 3,4&5 vaihde valinnalla,mutta tien takia ajettiin 2 ensimmäistä sarjaa 3 vaihteella ja 2 seuraavaa sarjaa 4 vaihteella.
Ohjeessa ei sanottu mitään että pitääkö jokaista vaihdetta käyttää vai ei.

Seuraava vaihe oli kiihdytys 4000rpm asti ja moottorijarrutus. Siinä kelpasi 3,4 tai 5 vaihde. 3 vaihteella ajettiin.
Viimeksi muokannut zukka, Ke 08.09.2021 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jostain W163 laatikon murheesta aikoinaan soittelin automaattigurulle joka sanoi että turbiinilukko ei noissa "juuri alta satasen" kytkeydy.
Just samanlaisella (asiakkaan) autolla olen ajanut kuluneena kesänä kahtena päivänä työpaikalle ja takaisin, kilometrejä noin 200 yhteensä. Aivan pahaa teki kun laatikko luisti tuolla tapaa kuin videoissasi, ja siinä turbiinilukon sai päälle jossain 95 paikkeilla kun kokeilin. Vaihteistolle ei tehty mitään, muiden asioiden tiimoilta oli se auto pajalla.
Nämä siis vain omina kokemuksina, en osaa auttaa ongelmassasi.
wiimax.fi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W163 sammui liikkeelle lähdössä

Viesti Kirjoittaja zukka »

dealer kirjoitti: Ke 08.09.2021 18:04 Jostain W163 laatikon murheesta aikoinaan soittelin automaattigurulle joka sanoi että turbiinilukko ei noissa "juuri alta satasen" kytkeydy.
Just samanlaisella (asiakkaan) autolla olen ajanut kuluneena kesänä kahtena päivänä työpaikalle ja takaisin, kilometrejä noin 200 yhteensä. Aivan pahaa teki kun laatikko luisti tuolla tapaa kuin videoissasi, ja siinä turbiinilukon sai päälle jossain 95 paikkeilla kun kokeilin. Vaihteistolle ei tehty mitään, muiden asioiden tiimoilta oli se auto pajalla.
Nämä siis vain omina kokemuksina, en osaa auttaa ongelmassasi.
Muokkasin äskeistä viestiä juuri kun kirjoitit väliin.

Okei.
Outoa tässä on tuo,että aluksi ei ollut tuollainen ollenkaan,mutta oireet alkoivat pahenemaan pikkuhiljaa muutaman päivän aikana ja lämpimänä oireili enemmän. Lopulta teki tiukkaa päästä ylämäkiä mökiltä pois.
Ja nyt toisella vaihdelaatikolla voisi sanoa että oireet jatkuvat täysin siitä mihin edellisellä vaihteistolla luovutin.

+3000kg trailerin vetoon tätä oli tarkoitus käyttää,mutta taitaa haaveeksi jäädä kun ei jaksa edes omaa massaa jaksa suosiolla viedä :lol:
Voinette arvata paljonko ärsyttää että jeep oli mennyt kaupaksi jota olin menossa katsomaan ja sitten tuttu tuli tällä käymään tallilla.
Vastaa Viestiin