Olen tässä jo pari vuotta katsellut puolivakavissani G-mallin Mersujen tarjontaa mutta aina kun mielenkiintoinen yksilö on pompannut esiin se on varsin pian jo myytykin eikä juuri sillä hetkellä ole tietenkään ollut tiloja tai varallisuutta moisen hankintaan. Nyt viime viikonloppuna lykästi kun naapurikylässä oli tullut varsin asiallinen tuunaamaton ja kohtalaisen siistillä pidolla ollut bensakoneinen laite, ja vieläpä minun mielestäni hienompaa lyhyttä korimallia (W463.230). Koneena siis M104.996 3.2 suora kuutonen ja tässä vuosimallissa myös vielä 722.3 nelilovinen automaatti. Auto on tuotu Suomeen joskus vuoden 2002 korvilla ja mittarissa on 267 tkm. Koetan tässä kirjailla ylös mitä auton kanssa puuhastellaan niin jääpä muistiin vastaisen varalle. Kuvia ei vielä ole kuin tuo yksi, mutta laitetaan edes se.

Ostohetkellä alla oli mustat 16" vanteet mutta mukana tuli myös nastarenkaat Mersun omilla 18" vanteilla jotka laitoinkin tasapainotuksen kautta alle. Ajettavuus on ehkä himpun täsmällisempi mutta pyörien halkaisija on pienempi mikä tuntuu hiukan kasvaneina kierroksina matka-ajossa. No, päivittäisten reittien varrella ei yli 80 rajoituksia olekaan että sikäli melko samantekevää.
Auton sisällä kuurasin vaalean harmaat nahkajakkarat saippualla ja vedin hoitobalsamit pintaan. Etupenkkien kippaavat jalustat on aika klenkat, olisi kiva joskus purkaa ne pois, kiristellä ja maalata. Nyt tyydyin vain ruiskimaan hiukan öljyä nivelkohtiin. Keskikonsolia purin sen verran että sain vaihteenvalitsimen ja lämppärin pimeitä polttimoita vaihdettua. Toiveissa oli että kitisevän sisäilman puhaltimen olisi päässyt tuolta voitelemaan mutta ei siinä kotelossa mitään sopivaa reikää/luukkua näkynyt. Pitääkö purkaa oikein koko kojelauta?
Etuvilkkujen lasit olivat sisältä tosi likaiset ja toisen lyhdyn runko-osa vähän risa. Pesin nuo lasit ja peruutusvalon ultraäänipesurilla ja vaihdoin auton mukana tulleen ehjän heijastinosan tilalle. Pitäisi vielä maalata nuo vilkkujen takapäädyt uudestaan hopealla kuten tehtaaltakin on tehty. Nyt se oranssi valo kajastaa vähän turhan paljon silmille. Peruutusvalo on äärimmäisen heikkohenkinen ja himmeä, ei auttanut vaikka vaihdoin jonkun mega-linssi-led -polttimonkin sinne. Samanlaisella tuli taannoisen Golfin pakkivalosta ihan siedettävä mutta johonkin tässä ne lumenit hukkuu.
Ohjaussimpukkaa kiristin aavistuksen, että ratin vapaaliikettä sai vähäisemmäksi. Kovin paljoa en uskaltanut ottaa ettei ala äärilaidassa sitten kanittamaan vastaan. Ohjauksesta puheen ollen tuntuu, että jarruttaessa ja joidenkin töyssyjen jälkeen auto tahtoo kammeta oikealle. Mikähän väljyys sen voisi aiheuttaa?