W126 takaikkunan huoltovinkki
W126 takaikkunan huoltovinkki
W126:n tyyppivika, vuotava takalasi, johtuu tehtaan käyttämän tiivistysmassan kovettumisesta ajan ja lämpötilan vaikutuksesta.
Ajan kanssa ongelma näyttäytyy lasin alakulmien muuttumisesta vaaleiksi ja sameiksi, kun kosteus pääsee imeytymään laminointiin. Kun vaaleutta näkyy, kosteus on jo yleensä ehtinyt tehdä tuhoja ja ruostumista kontin puolella ja tiivisteen alla.
Mikäli autossa ei vielä ikkunan maitoutumista näy, voi olla kreivin aika tarkastaa tiivistyksen kunto ja uusia se ennaltaehkäisevästi. Alkuperäinen kumitiiviste on vahva ja pitkäikäinen. Jos se on ehjä ja istuu hyvin, ei sitä tarvitse ruveta vaihtamaan pelkästään tiiviyden takaamiseksi.
Moni on uusinut kumitiivisteen, ja jäänyt siihen käsitykseen, että homma olisi sillä selvä. Ei ole. Tehtaan korjausohjeissa tiivistysmassaa lisätään sekä kumitiivisteen, että korin, ja kumitiivisteen että lasin väliin. Pahinta on uusia kallis lasi, ja jättää se kosteudelle alttiiksi jättämällä tiivistysmassat pois. Lasin ja kumin välinen massa lisätään ikkunan asennukseen jälkeen. Korin väliin massa laitetaan korin kouruun n. 10mm:n nauhana ennen lasin ja kumin paikalle laittoa.
Alkuperäinen massa on harmaata ja tahnamaista. Kovetuttuaan se voidaan poistaa mekaanisesti lasia irrottamatta. Ja sitä on sitten sillä kumin sisällä aika paljon. Mitä huolellisemmin vanhan poistaa, sen paremmin uusi massa täyttää tehtävänsä. Kumin lämmittäminen kevyesti helpottaa hommaa ja vähentää tiivisteen vaurioriskiä. Korin ja kumin välistä massaa ei saa pois lasia irrottamatta, mutta tiivistystä voi lisätä jälkeen päin.
Itse olen käyttänyt Sika Lastomer 710 mustaa butyylimassaa, joka jää pehmeäksi ja mahdollistaa ikkunan irrotuksen jatkossa.
Kulmista maidoille mennyt lasi ei välttämättä ole vielä kelvoton, jos delaminoituminen ei ole edennyt pahaksi. Irrotetusta lasista kaavitaan reunoilta kaikki vanhat massat ja liimat pois ja lasin annetaan kuivua. Vuoden sisällä on ikkunaan imeytynyt kosteus yleensä poistunut. Lämmöllä kuivumista voi nopeuttaa.
Pahaksi edennyt takalasin vuoto. Tätä ei enää pelasteta virheettömäksi.
Alkuperäisen tiivistysmassan poistoa. Tulee ulos kovina muruina.
Ajan kanssa ongelma näyttäytyy lasin alakulmien muuttumisesta vaaleiksi ja sameiksi, kun kosteus pääsee imeytymään laminointiin. Kun vaaleutta näkyy, kosteus on jo yleensä ehtinyt tehdä tuhoja ja ruostumista kontin puolella ja tiivisteen alla.
Mikäli autossa ei vielä ikkunan maitoutumista näy, voi olla kreivin aika tarkastaa tiivistyksen kunto ja uusia se ennaltaehkäisevästi. Alkuperäinen kumitiiviste on vahva ja pitkäikäinen. Jos se on ehjä ja istuu hyvin, ei sitä tarvitse ruveta vaihtamaan pelkästään tiiviyden takaamiseksi.
Moni on uusinut kumitiivisteen, ja jäänyt siihen käsitykseen, että homma olisi sillä selvä. Ei ole. Tehtaan korjausohjeissa tiivistysmassaa lisätään sekä kumitiivisteen, että korin, ja kumitiivisteen että lasin väliin. Pahinta on uusia kallis lasi, ja jättää se kosteudelle alttiiksi jättämällä tiivistysmassat pois. Lasin ja kumin välinen massa lisätään ikkunan asennukseen jälkeen. Korin väliin massa laitetaan korin kouruun n. 10mm:n nauhana ennen lasin ja kumin paikalle laittoa.
Alkuperäinen massa on harmaata ja tahnamaista. Kovetuttuaan se voidaan poistaa mekaanisesti lasia irrottamatta. Ja sitä on sitten sillä kumin sisällä aika paljon. Mitä huolellisemmin vanhan poistaa, sen paremmin uusi massa täyttää tehtävänsä. Kumin lämmittäminen kevyesti helpottaa hommaa ja vähentää tiivisteen vaurioriskiä. Korin ja kumin välistä massaa ei saa pois lasia irrottamatta, mutta tiivistystä voi lisätä jälkeen päin.
Itse olen käyttänyt Sika Lastomer 710 mustaa butyylimassaa, joka jää pehmeäksi ja mahdollistaa ikkunan irrotuksen jatkossa.
Kulmista maidoille mennyt lasi ei välttämättä ole vielä kelvoton, jos delaminoituminen ei ole edennyt pahaksi. Irrotetusta lasista kaavitaan reunoilta kaikki vanhat massat ja liimat pois ja lasin annetaan kuivua. Vuoden sisällä on ikkunaan imeytynyt kosteus yleensä poistunut. Lämmöllä kuivumista voi nopeuttaa.
Pahaksi edennyt takalasin vuoto. Tätä ei enää pelasteta virheettömäksi.
Alkuperäisen tiivistysmassan poistoa. Tulee ulos kovina muruina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Rahanarvoinen ohje! 

Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Jep Hyvä tietää. Ihme ettei tiivistekumista ole saatu riittävän tiivistä. Samat ongelmat mullakin
Timppa
Timppa
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Hyvä vinkki.
Olisinpa tiennyt parikymmentä vuotta sitten.
Olisinpa tiennyt parikymmentä vuotta sitten.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Mites toi tiivisteen kromilista (lienee alumiinia?), onko sen irrottaminen ja etenki takas paikoilleen saaminen suotavaa/helppoa saati mahdollista ilman suurta riskiä sen vääntymiselle?
Miun pitäis koittaa omasta kuroa ruosteita kiinni kehyksen alakulmista, ja sit tietysti samalla kannattaa tehä toi butyylitemppu koko tiivisteelle. Helpottas kummasti sen kumitiivisteen raottamista, jos kromilistan ottas pois. Miun auto on pääasiassa säilössä katon alla ja käytössä mieluiten vain kuivalla kelillä, niin oon tuumannu et ruostekuprujen "piilottaminen" sais tässä vaiheessa riittää, enkä ala koko lasia irrottamaan ja kehystä kunnolla korjaamaan.
Miun pitäis koittaa omasta kuroa ruosteita kiinni kehyksen alakulmista, ja sit tietysti samalla kannattaa tehä toi butyylitemppu koko tiivisteelle. Helpottas kummasti sen kumitiivisteen raottamista, jos kromilistan ottas pois. Miun auto on pääasiassa säilössä katon alla ja käytössä mieluiten vain kuivalla kelillä, niin oon tuumannu et ruostekuprujen "piilottaminen" sais tässä vaiheessa riittää, enkä ala koko lasia irrottamaan ja kehystä kunnolla korjaamaan.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
se takalasi lähtee niin hävyttömän helposti kokonaan pois että en näe mitään järkeä ruveta kikkailemaan yhtään mitään se paikallaan.
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Paitsi jos ei haluu just nyt tietää, mitä kaikkee muuta siel tiivisteen alla muhii, ni sillo o paremp ku ei ota lasia kokonaa pois

Mut mite se on ton kromilistan kanssa, tohtiiko sitä alkaa irrottaa kumitiivisteestä ilman lasin irrotusta?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Hello,
Tuore 280SE (vm. 1985) omistaja kysyy takaikkuna&tiivistys asiaa. Auto siis museorekisteröity yms. ruostesuojattu useampaankin kertaan ja saanut rakkautta. Mutta....
Huomasin siis että takalasin kulmasta on tullut vettä sisään ja kontista katsoen alkavaa ruostetta näkyy. Tuo Karelin aloittava viesti on kiinnostava.
Kysymys:Saako tuolla tukittua kokonaan vuodon eli laittamalla lasin ja kumitiivisteen väliin butyylimassaa? Irrottamatta koko lasi&tiiviste kokonaisuutta.
Kysellen
Ismo,
Ps. ohessa kuva eiliseltä eli kosteutta havaittu
Tuore 280SE (vm. 1985) omistaja kysyy takaikkuna&tiivistys asiaa. Auto siis museorekisteröity yms. ruostesuojattu useampaankin kertaan ja saanut rakkautta. Mutta....
Huomasin siis että takalasin kulmasta on tullut vettä sisään ja kontista katsoen alkavaa ruostetta näkyy. Tuo Karelin aloittava viesti on kiinnostava.
Kysymys:Saako tuolla tukittua kokonaan vuodon eli laittamalla lasin ja kumitiivisteen väliin butyylimassaa? Irrottamatta koko lasi&tiiviste kokonaisuutta.
Kysellen
Ismo,
Ps. ohessa kuva eiliseltä eli kosteutta havaittu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Aika hurjan näköiseen kuntoon on lasi mennyt. Tiiviiksi tietysti saa tunkemalla saumamassaa riittävästi edellyttäen, ettei ulkoisesti näkyviä vaurioita ole. Mutta viisaampaa olisi purkaa pois ja selvittää kuinka pahasti karmi on ruostunut alta, ja hoitaa se kuntoon ensin. Sen lasin maitomaisuudenkin saa aika hyvin pois kaapimalla lasin reunan puhtaaksi ja pitkällä aikavälillä lämmittämällä. (Esim. talviseisotuksen aikana) Massan alla muhituttamalla eivät parane sen enempää ruoste kuin kosteusvauriotkaan.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Tuo maitomaisuus muuten häviää lasista paljon nopeammin jos saa auton "saunaan" vaikka yön yli. Kokemusta on. Mulla oli autotallin lämmityksen termostaatin kanssa ongelma jokunen talvi takaperin ja talli kävi muistaakseni 30-35 asteessa yhden yön yli, siitä lähtien takalasi on ollut kirkas. 

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: W126 takaikkunan huoltovinkki
Hello,
Kiitos vinkeistä. Perehdyn ruosteen määrään takalasin alla keväämmällä. Mitään läpitulevaa maalin kupruilua ei onneksi ole havattavissa tällä hetkellä missään takaikkunan alla. Takakontin kautta jotain pintaruostetta tuntuu sormikopelolla. Valitettavasti.
Kiitos vinkeistä. Perehdyn ruosteen määrään takalasin alla keväämmällä. Mitään läpitulevaa maalin kupruilua ei onneksi ole havattavissa tällä hetkellä missään takaikkunan alla. Takakontin kautta jotain pintaruostetta tuntuu sormikopelolla. Valitettavasti.