124 300D -92 projekti ...myyty...
124 300D -92 projekti ...myyty...
aloitellaan nyt tän kuvan kanssa.
Elikkä otin uudesta kontista ruoste läiskät veks, tuohon nyt pitäis ilmeisesti pohja maali vetäistä. Happomaali ruiskun kanssa ? ,sen päällä viel sitten musta pinta väri (kontin sisäpintoihin siis) ?
kuvassa näkyvää terotex hv400 kotelon suoja-ainetta kontin sisäpintoihin.
näinkö ? vai miten olis parasta homma hoitaa ....
kiitos jos joku jaksaa vastailla
Elikkä otin uudesta kontista ruoste läiskät veks, tuohon nyt pitäis ilmeisesti pohja maali vetäistä. Happomaali ruiskun kanssa ? ,sen päällä viel sitten musta pinta väri (kontin sisäpintoihin siis) ?
kuvassa näkyvää terotex hv400 kotelon suoja-ainetta kontin sisäpintoihin.
näinkö ? vai miten olis parasta homma hoitaa ....
kiitos jos joku jaksaa vastailla
Viimeksi muokannut epk, Ti 12.09.2006 20:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Happoväri, kun ruoste on poistettu, ja "pintamaali", ja jos haluaa hyvän, ettei kosteus kontissa tee tepposia, vetää siihen päälle koteloaineen kun maali on kuivunut, aivan kuten meinasit, alapuolelle ei välttämättä tarvitse sitä hiontaväriä, mutta jos puhutaan pinnasta, niin silloin se happovärin päälle, niin tulee ainakin HYVÄ.
Happoväri, on jo tavallaan se pohjamaali, mutta saahan siihenkin sen hiontavärin vetää vielä päälle, vaikka on kyse vain alapuolesta, riippuu aivan siitä, haluaako tehdä hieman isomman työn, maksaako vaivan, sen jokainen ajattelee omalta kohdaltaan tapauskohtaisesti, itse tekisin niin kuin itsekin meinasit.
Happoväri, on jo tavallaan se pohjamaali, mutta saahan siihenkin sen hiontavärin vetää vielä päälle, vaikka on kyse vain alapuolesta, riippuu aivan siitä, haluaako tehdä hieman isomman työn, maksaako vaivan, sen jokainen ajattelee omalta kohdaltaan tapauskohtaisesti, itse tekisin niin kuin itsekin meinasit.
Ainakin täällä päin maalaamosta kun hakee, nekin myyvät maaleja samalla lailla kuin maalikaupat ( ainakin useimmat ) niin sekoittavat purkkiin halutessa valmiin seoksen jossa on jo ohenne ja kovettaja seassa, mutta silloin tavara on käytettävä viimeistään noin, 12 tunnin sisällä, tai se menee vanhaksi,
PS. Hinta voi olla myös edullisempi suoraan maalaamosta, kuin maalikaupasta ostettuna, näin ainakin meillä.
PS. Hinta voi olla myös edullisempi suoraan maalaamosta, kuin maalikaupasta ostettuna, näin ainakin meillä.
Puhallusalueen reunat pitää hiomalla viistää loiviksi jotta raja-alueet eivät jää näkyviin (koskee erityisesti ulkopintoja).
Pintavärin puolella olevat puhalletut alueet pitää maalata myös riittävän paksuisella kerroksella hiontaväriä, jonka hionnalla saa puhalluspisteiden jäljet ja reuna-alueiden viisteet tasoitettua.
Pintavärin puolella olevat puhalletut alueet pitää maalata myös riittävän paksuisella kerroksella hiontaväriä, jonka hionnalla saa puhalluspisteiden jäljet ja reuna-alueiden viisteet tasoitettua.
jep, tuon jo jopa tiesinkinan55 kirjoitti:Puhallusalueen reunat pitää hiomalla viistää loiviksi jotta raja-alueet eivät jää näkyviin (koskee erityisesti ulkopintoja).
Pintavärin puolella olevat puhalletut alueet pitää maalata myös riittävän paksuisella kerroksella hiontaväriä, jonka hionnalla saa puhalluspisteiden jäljet ja reuna-alueiden viisteet tasoitettua.
mites kannattaa varmaan ostaa tuota happomaalia ja kovetetta erikseen(ja mustaa samoten) kuitenkin sitä menee muuallekkin , eikä joka päivä viittis juosta liikkeessä ??
ja hiontaväriäkin tarvitsee ostaa.
Oliskos järkevää ostaa samasta paikasta mistä lopullinen värikin tullaan ostamaan, vai käyvätkö nuo eri merkkien happo ja hionta värit yhteen pintamaalin kanssa ?
Kyllä on mielestäni järkevää asioida samassa paikassa, saahan silloin varmasti yhteensopivat aineet.
Happopohjamaalille on oma kovettajansa ja niin myös hionta- ja pintavärillekin (eikös sulla ole metalliväri, joten siihen tulee kovettaja lakalle). Lakan kovetin käy myös tuolle mustalle acryylille ja on sitä käytetty fylleriinkin, joten siinä voi vähän oikaista.
Happopohjamaalille on oma kovettajansa ja niin myös hionta- ja pintavärillekin (eikös sulla ole metalliväri, joten siihen tulee kovettaja lakalle). Lakan kovetin käy myös tuolle mustalle acryylille ja on sitä käytetty fylleriinkin, joten siinä voi vähän oikaista.
Muistutuksena tai varoituksena vielä tämä:
Taidetaan tuon purkin kuvateksteissäkin mainita, että 1K/2K fulleria pitää laittaa perään, kauppias tosin väitti, että eikun päälle vain ja mitä vain, mutta mistäs se tietää kun ei varmaan ole koskaan maalannut mitään.
Yksi ongelma vielä on tuon happomaalin kanssa, purkissa lukee "Tuote vain ammattikäyttöön" No mistä se ammattimies tähän hätään löydetään.
Mitä se 'epoksi' nyt sitten oikein on ?
Minulla on tuo happomaalipurkki yksikomponenttista, ja tapana ollut vedellä pohjamaalit pensselillä, se on niin nopeaa noissa kun on monta pientä paikattavaa aluetta. Pensselöinnin jälkeen on aina tehty vesihionta ja 'hiontaväri' tjms., jolla sitten saa tasaisen pinnan. Ruostuneet kohdathan harvemmin on tasaisia, joten siltäkin kannalta ei sitä happoa taida saada sileäksi ruiskutettua. Tietty kynäruiskulla tjms. olis kiva spruuttailla, onnistuukohan vai meneekö ruiskut kertakäyttöseksi.kimmo l kirjoitti:Yleensä jos vetäisee kittiä suoraan hapon päälle niin pääsee kaapimaan kaikki pois! ( kiehuu kun perupata!)
Mutta laita väliin jotain 2-k filleriä! sen päälle voi kitata ja ei ole pelkoa kiehumisesta.
Taidetaan tuon purkin kuvateksteissäkin mainita, että 1K/2K fulleria pitää laittaa perään, kauppias tosin väitti, että eikun päälle vain ja mitä vain, mutta mistäs se tietää kun ei varmaan ole koskaan maalannut mitään.
Yksi ongelma vielä on tuon happomaalin kanssa, purkissa lukee "Tuote vain ammattikäyttöön" No mistä se ammattimies tähän hätään löydetään.
Mitä se 'epoksi' nyt sitten oikein on ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mielestäni aika rohkeasti sanottu, ollaan sentään tarjottu nimenomaan autonmaalaukseen suunniteltuja tuotteitaDuPu kirjoitti:Pohjat tehdään epoksilla ilman muuta. Kun on niin hyvää tavaraa pistää alle niin miksi pistää jotain paskaa hyvän sijasta? Ehkäpä haluat tehdä saman homman parin vuoden päästä uudelleen?
Maalitehtaat ovat tutkineet asioita joitakin vuosikymmeniä ja heidän intressinsä on aivan varmasti tehdä niin hyviä tuotteita kuin mahdollista. Epoksia sen kummemmin tuomitsematta voisin kuvitella sitä käytettävän yleisesti myös automaalauksessa jos sillä on joitakin ylivoimaisia ominaisuuksia muihin maalien raaka-aineisiin nähden.
Epoksi sinällään ei ole sen kummempi raaka-aine maaleille kuin muutkaan muovit (polyuretaani, acryyli jne.) vaan ruosteenesto-ominaisuudet sillekin saadaan lisäaineilla.
Veskollalle: happovärejä on yksikomponenttisia niinkuin totesitkin. Niiden käyttömukavuus on toki paljon parempi kuin 2K-tuotteilla, mutta minulle on tullut vuosien mittaan sellainen MuTu, että ne eivät ole laadullisesti 2K -tuotteiden veroisia.
Miksi teet hionnan vesihiontana? Ideahan on se, että maalattavat kohdat ovat ehdottoman kuivia.
Tekstistä "Vain ammattikäyttöön" voi vähän joustaa
hain hapon, hiontavärin ja mattamustaa kontin sisäpinnalle.
Miten kannattaa "pestä" kontti ennen ruiskutusta, lähinnä ulkopuolelta, kun siinä on alueen ympärillä pakkausteipin jämiä ja S tarran jämät ?
muistaakseni tinneri vai oliko tärpätti jättää rasvaa ?, entäs asetoni ? , sitten olis vielä rasvanpoisto "tinneriäkin"
Miten kannattaa "pestä" kontti ennen ruiskutusta, lähinnä ulkopuolelta, kun siinä on alueen ympärillä pakkausteipin jämiä ja S tarran jämät ?
muistaakseni tinneri vai oliko tärpätti jättää rasvaa ?, entäs asetoni ? , sitten olis vielä rasvanpoisto "tinneriäkin"
Miten on, eräässä toisessa topicissa on puhuttu erillisen hapon käytöstä puhtaille, ruostuneille pinnoille. Kumpi tapa on parempi, 1. happokäsittely alle, happomaali happokäsittelyn jälkeen ja sitten pintaväri päälle. Vai: 2. Happaria alle ja pintaväri päälle.
Onko eroa kestävyydessä, ts. suojausominaisuuksissa?
Onko eroa kestävyydessä, ts. suojausominaisuuksissa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Ei perustu tietoon vaan mutuun: Samalla liuottimella, jota suositellaan kyseisen maalin ohentamiseen.epk kirjoitti:oliko muuten väliä millä ruiskun pesi ?
kannattaako ruiskun pönttöön jättää samalla sitä tinneriä yms. vähän pohjalle ?
Itse en jättäisi, enkä ole jättänyt, liuotinta ruiskuun, se kuitenkin haihtuu sieltä ja sitten siellä on jotain maalikönttejä tukkimassa. Paineilmalla vaikka puhtaaksi...siis sumutat sinne purkkiin liuotinta ja aina paineilmalla puhtaaksi.
heh, ammattimaalareilla ei taida ruisku edes ehtiä kuivumaan välillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei kait sillä muuten, kunhan tulee puhtaaksi.epk kirjoitti:oliko muuten väliä millä ruiskun pesi ?
kannattaako ruiskun pönttöön jättää samalla sitä tinneriä yms. vähän pohjalle ?
Tinneri (kunnollinen) on ruiskun pesuun mainio aine, hintakin on murto-osa maalin ohenteesta. Itselläni on ollut tapana jättää ruiskuun jonkin verran puhdasta tinneriä ja irrottaa ilman hajotuspää sinne vielä likoamaan jotta niiden pienet reiät takuulla pysyisivät puhtaana. Jos kansi on tiivis, ei se sieltä haihdu. Säiliössä olevan tinnerin voi sitten käyttää seuraavaan pesuun.
epk kirjoitti:oliko muuten väliä millä ruiskun pesi ?
kannattaako ruiskun pönttöön jättää samalla sitä tinneriä yms. vähän pohjalle ?
Tinneriä ainoastaan, merkillä ei ole väliä, yleensä käytetään halvempaa pesutinneriä, mutta kotitalouskäytössä pieniä pesuja voi tehdä myös samalla ohenne tinnerillä jota käytetään maalin ohennukseen, syy siihen on se että pesutinneri on monin verroin halvempaa, ja aina kannattaa ruiskuun jättää tilkka tinneriä, laske tinnerisumua ensin ruiskun läpi, suutin irti, ja sen alla olevat osat on pestävä, ja uitettava kunnolla tinnerillä, ja mielellään jätettävä johonkin kippoon likoamaan, kahva jota painetaan on myös pestävä tinneri pensselillä uittamalla ja töpöttelemällä hyvin ja yritettävä uittaa tinneriä sinne "sylinteritappeihin" jumiintuu muuten aika helposti.
Niin ja Epoksi pohjalla on myös ruosteenesto ominaisuudet aika hyvät, muttei happovärin veroiset.
Kun hankitte Epoksia, niin halvin ja paras on Inerta, jota saa ihan kohtuuhinnalla.
Vaatii oman ohenteen joka on melko hintavaa.
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
Vaatii oman ohenteen joka on melko hintavaa.
http://www.teknos-group.com/tseloste.ns ... enDocument
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Voi helevatta, on taas joku diplomi-insinööri päästetty kirjoittamaan. Mikä ihme on epoksijärjestelmä K17www.teknos.com kirjoitti:Käytetään pohjamaalina kemiallista rasitusta kestävissä epoksijärjestelmissä K17.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kiitos tuhannesti vinkeistä ,sain viime vkl uuden kontin kannen ruoste paikat maalattua !!!
nyt olis tarkoitus aloitella pikkuhiljaa pohjia tekemään.
Ajattelin pinnan "rikkoa" epäkeskohiomakoneella, 320 karkeudella, ja sitten paikkailla tarvittavat kohdat ja lopuksi hiota >600 vesihiomapaperilla.
tarvinneeko muita karkeuksia vielä tuon 600 jälkeen ?
nyt olis tarkoitus aloitella pikkuhiljaa pohjia tekemään.
Ajattelin pinnan "rikkoa" epäkeskohiomakoneella, 320 karkeudella, ja sitten paikkailla tarvittavat kohdat ja lopuksi hiota >600 vesihiomapaperilla.
tarvinneeko muita karkeuksia vielä tuon 600 jälkeen ?
ok, ite nuo pohjat teen, pintavärin vetää liike.Benzo kirjoitti:600 on viimeistelyyn jo niin hieno että muulla ei sen jälkeen tarvitse käydä läpi. Hieman karkeempikin kävisi, mutta tuo sinun väri on kyllä aika "vaativa", kuka muuten on tehnyt maalaukset, ja koska pistät forumille kuvia
kuvia vois ilalla laitella, vaikka kesken vielä onkin pahasti
tuossa olis parit kuvat :
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/15.jpg
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/15_2.jpg
ennenkuin kukaan pääsee kuittaamaan, niin takapää madaltuu vielä
höh, on se ruma vielä
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/15.jpg
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/15_2.jpg
ennenkuin kukaan pääsee kuittaamaan, niin takapää madaltuu vielä
höh, on se ruma vielä