Kaverini esitti, että 2005 mallisessa w211 ni, voisi olla ns. jarruvoiman tallentaminen sähkönä akkuun.
Onko tämä höpöhöpöä.
Sanoi omassa Bemmissään (diesel) näin olevan
Minkäs ikäinen pemari oli? Ei taida 211 vielä ottaa jarrutusenergiaa talteen mutta uudemmat dieselitkin tekee. On kuitenkin ihan nimellistä puuhaa kun vain auton laturilla yliladataan akkua. Pieni jarrutusteho ja pieni varasto mutta päästöviilaukset menee nykyään tuolle tasolle. Ihan eri juttu kuin sähköautot tai plugarit. EQ-Boost siltä väliltä.
Nurmituomas kirjoitti: ↑Pe 25.11.2022 10:33
jos pitää usb volttimittaria tupakansytkässä niin sen voi nähdä.
pitää olla tilanne jossa akku on aika täynnä ja tällöin näkee että latausjännite putoaa, jonnekkin 12.8 siin.
sitten kun vaikka päästää kaasun motarin alamäkeen tai ramppii hidastaessa, niin jännite pomppaa 14.8 siin.
ilmiöö ei lyhyillä matkoilla näy, eikä talvella jos pitää muutenkin ladata. Kesällä näkyy useasti.
tämä w212 sessa, ja ei se mitään jarrutusta ota talteen, eräällä tavalla moottorijarrutusta.
Oletpa tehnyt tarkkoja havaintoja. Juuri tuosta kuvaamastasi jutusta oli kyse. Kyllä sitä sanotaan jarrutusenergian talteenotoksi, akun lataamisen teholla jarrutetaan autoa ja se energia tallennetaan akkuun. Akusta sitä ei saa suoraan ajovoimaksi mutta välillisesti kyllä kun auton liikuttamiseksi ei tarvitse akkua tuon lataussyklin jälkeen normaalia määrää ladata. Vähän mainosmiehen puhetta mutta ei sentään esson baarin juttuja.
Teholuokat tietenkin ihan olemattomia sähköautoon verrattuna, siellähän jarrutusteho ylittää sähkömoottorin ajotehon (sekin nimellisesti, talteen ei kaikea saada) eli satoja hevosvoimia. Normi akkua jos lataa joillakin ampeereilla niin ei siinä vielä päästä edes lähelle laturin tehoja.
W212:ssa ei taida olla mittaristossa näyttöä tuolle lataustapahtumalle, muistaakseni ei ainakaan 2009 mallisessa ollut. Uudemmissa ainakin näkyy mittaristossakin se "charge" palkki mitä täälläkin vähän väliä ihmetellään.
MJPfin kirjoitti: ↑Pe 25.11.2022 10:59
Just sellaista turhaa kikkelöintiä mikä ei vaikuta hevonpaskan vertaa, ainoastaan nostaa hintaa ja hajoavien komponenttien määrää.
Ei kai tuossa tule yhtään lisäosaa autoon? Vähän softaa kyllä. Akun elinikäodotukseen ehkä jonkinlainen vaikutus. Kikkelöintiä varmaan mutta jos tuolla saa hitusen pois CO2-lukemasta niin uuden auton ostaja kiittää alentuneesta verosta?
Eri asia sitten pykälää tehokkaammat talteenottosysteemit, jo EQ-boost antaa reippaasti lisää kiihdytystehoa ja ihan merkittävä kulutussäästö. Siinä vaan tuleekin valtavasti uutta osaa autoon ja aika ikävää palautetta tullut ensimmäisistä US-markkinoilla. Olishan EV vaihtoehtona järkevämpi, ei lisäosia todella toimivasta jarrutusenergian talteenotosta. Onneksi kuluttajalla vielä kaikki vaihtoehdot vanhasta ladasta sähköhimmeliin. Tuokin varmaan kohta muuttuu.
Nurmituomas kirjoitti: ↑Pe 25.11.2022 10:33
jos pitää usb volttimittaria tupakansytkässä niin sen voi nähdä.
pitää olla tilanne jossa akku on aika täynnä ja tällöin näkee että latausjännite putoaa, jonnekkin 12.8 siin.
sitten kun vaikka päästää kaasun motarin alamäkeen tai ramppii hidastaessa, niin jännite pomppaa 14.8 siin.
ilmiöö ei lyhyillä matkoilla näy, eikä talvella jos pitää muutenkin ladata. Kesällä näkyy useasti.
tämä w212 sessa, ja ei se mitään jarrutusta ota talteen, eräällä tavalla moottorijarrutusta.
Oletpa tehnyt tarkkoja havaintoja. Juuri tuosta kuvaamastasi jutusta oli kyse. Kyllä sitä sanotaan jarrutusenergian talteenotoksi, akun lataamisen teholla jarrutetaan autoa ja se energia tallennetaan akkuun. Akusta sitä ei saa suoraan ajovoimaksi mutta välillisesti kyllä kun auton liikuttamiseksi ei tarvitse akkua tuon lataussyklin jälkeen normaalia määrää ladata. Vähän mainosmiehen puhetta mutta ei sentään esson baarin juttuja.
Teholuokat tietenkin ihan olemattomia sähköautoon verrattuna, siellähän jarrutusteho ylittää sähkömoottorin ajotehon (sekin nimellisesti, talteen ei kaikea saada) eli satoja hevosvoimia. Normi akkua jos lataa joillakin ampeereilla niin ei siinä vielä päästä edes lähelle laturin tehoja.
W212:ssa ei taida olla mittaristossa näyttöä tuolle lataustapahtumalle, muistaakseni ei ainakaan 2009 mallisessa ollut. Uudemmissa ainakin näkyy mittaristossakin se "charge" palkki mitä täälläkin vähän väliä ihmetellään.
Vm 2022 diesel CLAssa on reaaliaikaisen kulutuksen näyttävä mittariston näyttövaihtoehto.
Sillä näytöllä moottorijarrutustilanteissa mittariston viisari siirtyy (joskus) vihreälle charge-näyttötilaa.
Onko tuosta todellista polttoaineen säästöä olisi kiva kuulla vai pelkkää MB-insinöörihifistelyä.