Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Tulipa mieleen, että kun mittarissa alkaa olla pian 300 000 km täynnä, että pitäisikö askiin alkaa vaihtaa öljyt. Tiedustelin mahdollisuutta ja hintaa Vehosta ja vastaus oli, että kun on kerran vaihdettu 60 000 km kohdalla, sen jälkeen ei enää virallisen huolto-ohjelman mukaan vaihdeta. Toiminnassa ei juuri huomauttamista, mutta eikö noihin yleisesti ottaen kuitenkin öljyjä tavata vaihdella - etenkin jos olisi huomauttamista laatikon toiminnassa?
Tuskin varmuuden vuoksi siis kannattaa lompakkoa avata 672,00 euron edestä vain siksi, että tulee hyvä mieli kun tietää että on tuoreet öljyt askissa, kun kerran virallinen huolto-ohjelma ei sitä suosittele? Riittäisikö vain määrän tarkistus, mistä sitten mahdetaan tarkistaakaan? (Joskus pienemmälle vaihdettaessa tuppaa nykäisemään hieman, joskus vähän enemmän)
Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia kokemuksia on öljynvaihdon jälkeen, etenkin jos on ollut huomauttamista toiminnassa.
S 350 W221 2006
Tuskin varmuuden vuoksi siis kannattaa lompakkoa avata 672,00 euron edestä vain siksi, että tulee hyvä mieli kun tietää että on tuoreet öljyt askissa, kun kerran virallinen huolto-ohjelma ei sitä suosittele? Riittäisikö vain määrän tarkistus, mistä sitten mahdetaan tarkistaakaan? (Joskus pienemmälle vaihdettaessa tuppaa nykäisemään hieman, joskus vähän enemmän)
Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia kokemuksia on öljynvaihdon jälkeen, etenkin jos on ollut huomauttamista toiminnassa.
S 350 W221 2006
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Kyllä kannattaa. Omaani vaihdoin 300tkm kohdalla öljyt. Edellisiä vaihtoja varmaan 3kpl, öljy oli väriltään lähes mustaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
amerikkalaisethan on omissa vehkeissään vakaasti sitä mieltä että jos automaatilla on ajettu jo paljon, niin ei kannata, koska se vaihto voi saada sen vikaantumaan. irtoaa kaikkee mönjää yms.
jos taas öljyä on vaihdettu niin kannattaa vaihtaa.
jos taas öljyä on vaihdettu niin kannattaa vaihtaa.
W212 E350cdi
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Hurjimmat ammattiautoilijat vaihtavat kuulemma 10tkm välein.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Ei kannata vaihtaa, voi vaihtaa koko laatikon ja siinähän tulee sitten uudet öljytkin, ellei sitten säästä ja laita vanhoilla öljyillä. Öljy kyllä kestää koko laatikon iän. 

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1459
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
No tuossahan suurin piirtein tulikin jo kaikki, tosin osa hieman ironisesti.
Valitettavasti automaatin öljynvaihto on sen verran arvokas toimenpide, että monessa huolto-ohjelmassa se jätetään pois, tai tehdään liian harvoin. Tämä näyttää tietysti mukavalta, kun autokaupoilla vertaillaan huoltokuluja. Totuus on kuitenkin se, että ATF pitäisi vaihtaa, ja nyrkkisääntönä voi pitää noin 100 tkm normaalissa ajossa. DCT- ja CVT-öljyt on sitten oma lukunsa: CVT-öljy selvästi tuota useammin.
On myös merkkejä kuten vaikkapa BMW, jotka sanovat öljyn olevan Life Time, mutta automaatin valmistaja (ZF) määrittelee vaihtovälin. Syy tuossa jo olikin kerrottu, mutta seuraus on tuo "tahtoomersun" kommentti.
Tuo, kannattaako enää 300 tkm kohdalla tehdä vaihtoa, kun 240 tkm on menty vaihtamatta, onkin sitten oma lukunsa. On iso riski, että vanha mönjäinen öljy toimii kuluneiden kitkapintojen kanssa paremmin kuin uusi öljy, kuten "Nurmituomas" sivusi kommentissaan. Toisaalta tuo vanha öljy ei enää toimi kuten pitäisi öljynäkään, eli vaihteisto kyllä vaatisi jo uutta öljyä. Mikä on siten paras ratkaisu: ajaa kunnes vaihteisto hajoaa, vaiko vaihtaa öljyt ja toivoa, että toiminta ei perustu mönjään?
Tuossa lienee 5G jonka XF-suositus vaihtovälille on 60 tkm? Mutta himpun perinteisempi kuin 7G eli vaihdon voi tehdä muuallakin kuin Vehossa. Itse en tekisi huuhteluvaihtoa, vaan suodatin ja pohjapropusta ulos tulevat öljyt, niin ei tule kerralla ihan koko öljymäärää uutta. Jos toimii hyvin sen jälkeen, niin toinen vaihto jokusen tuhannen km ajon jälkeen. Mutta jos vaihteistossa on jo oireilua, niin kädet ristiin ja toivomaan kauanko kestää, enää. Huolto, joka olisi pitänyt tehdä aikaa sitten ei korjaa vikaa.
Valitettavasti automaatin öljynvaihto on sen verran arvokas toimenpide, että monessa huolto-ohjelmassa se jätetään pois, tai tehdään liian harvoin. Tämä näyttää tietysti mukavalta, kun autokaupoilla vertaillaan huoltokuluja. Totuus on kuitenkin se, että ATF pitäisi vaihtaa, ja nyrkkisääntönä voi pitää noin 100 tkm normaalissa ajossa. DCT- ja CVT-öljyt on sitten oma lukunsa: CVT-öljy selvästi tuota useammin.
On myös merkkejä kuten vaikkapa BMW, jotka sanovat öljyn olevan Life Time, mutta automaatin valmistaja (ZF) määrittelee vaihtovälin. Syy tuossa jo olikin kerrottu, mutta seuraus on tuo "tahtoomersun" kommentti.
Tuo, kannattaako enää 300 tkm kohdalla tehdä vaihtoa, kun 240 tkm on menty vaihtamatta, onkin sitten oma lukunsa. On iso riski, että vanha mönjäinen öljy toimii kuluneiden kitkapintojen kanssa paremmin kuin uusi öljy, kuten "Nurmituomas" sivusi kommentissaan. Toisaalta tuo vanha öljy ei enää toimi kuten pitäisi öljynäkään, eli vaihteisto kyllä vaatisi jo uutta öljyä. Mikä on siten paras ratkaisu: ajaa kunnes vaihteisto hajoaa, vaiko vaihtaa öljyt ja toivoa, että toiminta ei perustu mönjään?
Tuossa lienee 5G jonka XF-suositus vaihtovälille on 60 tkm? Mutta himpun perinteisempi kuin 7G eli vaihdon voi tehdä muuallakin kuin Vehossa. Itse en tekisi huuhteluvaihtoa, vaan suodatin ja pohjapropusta ulos tulevat öljyt, niin ei tule kerralla ihan koko öljymäärää uutta. Jos toimii hyvin sen jälkeen, niin toinen vaihto jokusen tuhannen km ajon jälkeen. Mutta jos vaihteistossa on jo oireilua, niin kädet ristiin ja toivomaan kauanko kestää, enää. Huolto, joka olisi pitänyt tehdä aikaa sitten ei korjaa vikaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Kannattaa vaihtaa ja pitää vaihtaa vaikka oliskin se 300tkm menty. Hyvä vaihtoväli automaateissa on noin 70tkm. Vaihto maksaa aina sen 400-700e mikä ei ole kallis kun se pidentää lootan ikää. Mitkään öljyt autossa ei ole ikuisia, tää höpötys ikuisista öljyistä on autotehtaiden kusetus.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Öljypisteeltä saa kohtuullisempaan hintaan tuon huuhteluvaihdon, omas 722.6 oli mustat öljyt koska lie aiemmin vaihdettu, puhdistukemikaalit ajo ensi tupiin ja vaihtoon meni 15litraa fuchsia että alkas tulemaan punasta läpi, laatikon toiminnas en huomannu mitää eroa vaikka uusilla öljyillä
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Ei ole varmaan sattumaa, että 722.9:n huolto-ohjelmiin on tullut myöhemmin säännölliset öljynvaihdot. Seuraus öljynvaihtojen laiminlyönnistä voi olla turbiinin hajoaminen.S350 kirjoitti: ↑Ti 17.01.2023 11:24 Tulipa mieleen, että kun mittarissa alkaa olla pian 300 000 km täynnä, että pitäisikö askiin alkaa vaihtaa öljyt. Tiedustelin mahdollisuutta ja hintaa Vehosta ja vastaus oli, että kun on kerran vaihdettu 60 000 km kohdalla, sen jälkeen ei enää virallisen huolto-ohjelman mukaan vaihdeta. Toiminnassa ei juuri huomauttamista, mutta eikö noihin yleisesti ottaen kuitenkin öljyjä tavata vaihdella - etenkin jos olisi huomauttamista laatikon toiminnassa?
Tuskin varmuuden vuoksi siis kannattaa lompakkoa avata 672,00 euron edestä vain siksi, että tulee hyvä mieli kun tietää että on tuoreet öljyt askissa, kun kerran virallinen huolto-ohjelma ei sitä suosittele? Riittäisikö vain määrän tarkistus, mistä sitten mahdetaan tarkistaakaan? (Joskus pienemmälle vaihdettaessa tuppaa nykäisemään hieman, joskus vähän enemmän)
Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia kokemuksia on öljynvaihdon jälkeen, etenkin jos on ollut huomauttamista toiminnassa.
S 350 W221 2006
Jos toiminnassa on sanomista, niin tuskin tulee kuntoon öljynvaihdolla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Mikähän mahtaa olla 5g, 7g ja 9g laattikkojen öljynvaihtoväli?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Tämä 7G - vaihteiston osalta ainakin vastaus oli yksiselitteinen, vaihdetaan kerran kun 60 000 km täyttyy. Kun tiedustelin, onko mahdollista selvittää, milloin aiemmin kyseiseen autoon on mahdollisesti öljynvaihto tehty, oli vastaus, että "auton korjaushistoria on ainoastaan mahdollista luovuttaa siltä ajalta, kun auton on itse omistanut" - outoa, vai onko?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Hyvää tuuria jos olisi 7G turbiini tuollaisen huollon laiminlyönnin kestänyt.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Jos kyse olisi omista terveystiedoista niin sitten selitys on uskottava.S350 kirjoitti: ↑Ti 17.01.2023 15:30 Tämä 7G - vaihteiston osalta ainakin vastaus oli yksiselitteinen, vaihdetaan kerran kun 60 000 km täyttyy. Kun tiedustelin, onko mahdollista selvittää, milloin aiemmin kyseiseen autoon on mahdollisesti öljynvaihto tehty, oli vastaus, että "auton korjaushistoria on ainoastaan mahdollista luovuttaa siltä ajalta, kun auton on itse omistanut" - outoa, vai onko?
Mutta auto ei kuulu potilassuojan piiriin joten siltä osin selityksen sigaali on epäuskottava.
"Onko autossa huoltokirja?" ..."on, nykyisen omistajan ajalta eli kaksi viikkoa"
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
"Huoltohistoria on autokohtainen ja huoltotiedot ovat lähtökohtaisesti henkilörekistereitä, joita koskevat tietosuojalainsäädännön määräykset. Auton huoltohistoriatietoja voidaan luovuttaa ainoastaan auton rekisteriin merkitylle omistajalle/haltijalle henkilökohtaisen käynnin yhteydessä, mutta vain siltä ajalta, kun auton on itse omistanut"
Harmillista sinänsä, olisihan se hyödyllistä tietoa.
Harmillista sinänsä, olisihan se hyödyllistä tietoa.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Nyt on kyllä taas täyttä hevonp@askaa jauhettu. Auton huoltotiedoissa ei ole yhtä ainutta henkilötietoa, eikä ajoneuvot sentään ole tietosuojalain tarkoittamia henkilöitä. Laittaa miettimään, että siellä on firmalla itsellään jotain salattavaa. Käypä kysymässä jostain sellaiselta korjaamolta, joka voi täyttää sähköistä huoltokirjaa, ei se vehon yksinoikeus ole.
Kyllä minulla on omastani täysi huoltohistoria saksaa myöten. Kaikki mitä on sähköiseen huoltokirjaan laitettu. Yhdenkään omistajan mitään tietoa sieltä ei löydy.
Kyllä minulla on omastani täysi huoltohistoria saksaa myöten. Kaikki mitä on sähköiseen huoltokirjaan laitettu. Yhdenkään omistajan mitään tietoa sieltä ei löydy.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1459
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Eukon autossa (ei MB) on sähköinen huoltokirja, ja jokaisen huollon jälkeen siitä on pyytämättä printattu uusi ote, jossa näkyy koko huoltohistoria, missä ja mitä, ilman asiakkaiden nimiä. Ensimmäiset oli tehty merkkiliikkeessä, meidän aikana kolmessa eri huollossa.
Taitaa olla ihan oma GDPR käytössä tuolla...
Taitaa olla ihan oma GDPR käytössä tuolla...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Firman nimi tänne, niin tietää karttaa tuollasta puljuaS350 kirjoitti: ↑Ti 17.01.2023 15:30 Tämä 7G - vaihteiston osalta ainakin vastaus oli yksiselitteinen, vaihdetaan kerran kun 60 000 km täyttyy. Kun tiedustelin, onko mahdollista selvittää, milloin aiemmin kyseiseen autoon on mahdollisesti öljynvaihto tehty, oli vastaus, että "auton korjaushistoria on ainoastaan mahdollista luovuttaa siltä ajalta, kun auton on itse omistanut" - outoa, vai onko?

Ei pysty ajaan ko risulla lehemää 
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T

S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Oho. OHO! Lukekaas tämä...
https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443
Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
https://finlex.fi/fi/viranomaiset/tsv/2022/20221443
Väärässä olin ja nyt olen jo tyrmistynyt, epätoivoinen, pakokauhuinen ja ehkä jopa vainoharhainen. Minne täältä pakenisi? Miten kukaan uskaltaa ostaa käytettyä autoa ja miten tämän pitäisi muka suhtautua kuluttajan suojaan?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
voeristus....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Joo tota, ei enään riitä sanat kuvaamaan tän maan tilannetta. Voisko se putte kuitenkin pommittaa stadin maantasalle vaikka just täysistunnon aikaan...
Miksi mun verotiedot sit on julkisia, ja autossa olevalla rekisterinumerolla voi seurata auton liikkeitä liikenteessä ja yhdistää ne tiettyyn autoon ja henkilöön joka sitä käyttää.
Mutta huoltohistorian tietoja ei saa luovuttaa auton omistajalle.
Miksi mun verotiedot sit on julkisia, ja autossa olevalla rekisterinumerolla voi seurata auton liikkeitä liikenteessä ja yhdistää ne tiettyyn autoon ja henkilöön joka sitä käyttää.
Mutta huoltohistorian tietoja ei saa luovuttaa auton omistajalle.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Kuitenkin kaikista ostamistani mersuista olen tulostettuna saanut sähköisen huoltokirjan. Tänä vuonnakin kahdesta, toisen ennen ostoa ja toisen pyysin ja sain sähköpostiin oston jälkeen. Eikun siis tietenkin viimevuonna, en vielä tänä vuonna ole ostanut yhtään...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Samaten olen saanut kaikki tiedot, mitä autoihin on tehty merkkiliikkeessä aiempien omistajien aikana. Kannattaa bemmit jättää ostamatta, jos niiden historia on noin salaista tietoa.S 420 L kirjoitti: ↑Ti 17.01.2023 20:17 Kuitenkin kaikista ostamistani mersuista olen tulostettuna saanut sähköisen huoltokirjan. Tänä vuonnakin kahdesta, toisen ennen ostoa ja toisen pyysin ja sain sähköpostiin oston jälkeen. Eikun siis tietenkin viimevuonna, en vielä tänä vuonna ole ostanut yhtään...
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Eihän tuo tietosuoja-asiantunijakaan sanonut että BMW ei voi noita tietoja luovuttaa:
Tietosuojavaltuutettu korostaa, että tässä päätöksessä ei ole arvioitu erikseen sitä, voisiko Oy BMW Suomi Ab luovuttaa kysymyksessä olevat tiedot hakijalle. Tietosuojavaltuutettu toteaa, että tämä voisi olla mahdollista esimerkiksi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdassa säädetyn perusteella.
Siis täyttä jaskaa, ensin käytetään verorahoja päiväkaupalla ja laaditaan dokkari joka toistaa itseään. Yhtä lakia tai suositusta tulkitaan äärimmilleen venytettynä sen "asiantuntian" osaamis/vastuualuetta pönkittäen samalla vähät välittämättä siitä kuinka suuri haitta aiheutetaan. Vähän kuin koirat lentoasemalla koronaa tarkkailemassa. Valtavalla panoksella yritettiin tartuntoja havaita ja sitten helpoin ja tehokkain ei käynyt kun siinä saattaa muutkin nähdä kuka on sairastunut.
Miten voi tuo päätöskin olla kielteinen tietojen luovuttamiselle (ok, jonkin artiklan perusteella, ei sanota eikö tietoja voisi perätä toisella perusteella, sekin pitäisi kertoa selkokielellä) ja sitten loppukommentissa sanotaan että BMW ehkä ne tiedot saattaisikin antaa. Sen sijaan että pyöritellään jotain henkilön tunnistamista sillä perusteella mitä vikoja sen autoon on tullut, olisi voinut vastata alkuperäiseen kysymykseen yksikäsitteisesti. Yhtäältä ei saa luovuttaa mutta sitten toisaalta ehkä saakin...
Trafiltakin saa omistajan tiedot (oliko niin että edellisiä omistajia ei saa?). Tietoja keräämällä huomaa että henkilö ajaa uusilla Ferrareilla. Eikös siitä aika helposti jo itse henkilön tunnista? Sen takia kenenkään toyotakuskin auton huoltohistoriaa sovi luovuttaa.
Tietosuojavaltuutettu korostaa, että tässä päätöksessä ei ole arvioitu erikseen sitä, voisiko Oy BMW Suomi Ab luovuttaa kysymyksessä olevat tiedot hakijalle. Tietosuojavaltuutettu toteaa, että tämä voisi olla mahdollista esimerkiksi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdassa säädetyn perusteella.
Siis täyttä jaskaa, ensin käytetään verorahoja päiväkaupalla ja laaditaan dokkari joka toistaa itseään. Yhtä lakia tai suositusta tulkitaan äärimmilleen venytettynä sen "asiantuntian" osaamis/vastuualuetta pönkittäen samalla vähät välittämättä siitä kuinka suuri haitta aiheutetaan. Vähän kuin koirat lentoasemalla koronaa tarkkailemassa. Valtavalla panoksella yritettiin tartuntoja havaita ja sitten helpoin ja tehokkain ei käynyt kun siinä saattaa muutkin nähdä kuka on sairastunut.
Miten voi tuo päätöskin olla kielteinen tietojen luovuttamiselle (ok, jonkin artiklan perusteella, ei sanota eikö tietoja voisi perätä toisella perusteella, sekin pitäisi kertoa selkokielellä) ja sitten loppukommentissa sanotaan että BMW ehkä ne tiedot saattaisikin antaa. Sen sijaan että pyöritellään jotain henkilön tunnistamista sillä perusteella mitä vikoja sen autoon on tullut, olisi voinut vastata alkuperäiseen kysymykseen yksikäsitteisesti. Yhtäältä ei saa luovuttaa mutta sitten toisaalta ehkä saakin...
Trafiltakin saa omistajan tiedot (oliko niin että edellisiä omistajia ei saa?). Tietoja keräämällä huomaa että henkilö ajaa uusilla Ferrareilla. Eikös siitä aika helposti jo itse henkilön tunnista? Sen takia kenenkään toyotakuskin auton huoltohistoriaa sovi luovuttaa.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Saa edellistenkin omistajien, maksullisella auton historiaraportilla. Tai ainakin 2019 kun viimeksi oltiin ostamassa autoa, niin sai nimet ja osoitteet ja tarkat tiedot siitä, milloin on katsastettu, menikö katstastus läpi, paljonko oli mittarilukema, mistä firmasta vakuutukset ollut missäkin vaiheessa jne. Mutta jos sillä aiemmalla omistajalla on yhteystiedot salattu, niin niitä ei saa mistään, vain nimi näkyy raportissa. Meidän ostaman auton tapauksessa oli niin. Mekin kysyimme liikkeestä, että voisiko saada edellisen omistajan yhteystietoja, että voisi jotain siitä autosta kysyä, niin eivät antaneet, olisi kuulemma ollut rikollista. Ja varmaan näin oikeasti kokivat, koska ei siinä autossa mitään salattavaa varmaankaan ollut, ei ainakaan mitään ylläreitä ole vielä tullut esille.
Muistelen, että samoihin aikoihin kyselin yhdeltä isossa autoliikkeessä huoltoneuvojana olevalta kaverilta, että saako auton huoltohistoriaa selville, niin vastaus oli, että ei saa. Se oli yleisellä tasolla siis, kun ei mulla silloin ollut mihinkään heidän edustamaansa tiettyyn autoon mitään kysyttävää. Hän sanoi, että he eivät uskalla antaa huoltotietoja muiden omistajien omistusajalta, koska on niin iso riski, että joutuvat pahoihin ongelmiin, jos sen tekevät. Silloin GDPR oli aika uusi juttu, ja varmaankin vaikutti asiaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Yhdestä autosta jota olin ostamassa muutama vuosi sit pääkaupunkiseudulta mullekin sanoivat että ei huoltotietoja saa, tai ainakaan he ei saaneet. Oli siis vain käytettyjä myyvä liike. No siihenkin sähköpostissa sain kun kotimatkalla soitin ja pyysin. Ostaa uskalsi kun oli taksissa ollut ja tiesin että varmasti huollettu. Tuo allekirjoituksen hybridi oli.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
vaikka perushuollot löytyy sähköisestä huoltokirjasta. niin mersukaan ei merkkaa niihin esim takuukorjauksena takarungon vaihtoa tms.
lisäksi sanoo ettei sitä voi kertoa uudelle omistajalle koska se on tapahtunut edellisen omistajan aikana.
ja jos se tehdään nykyisen omistajan aikana, niin se menee vain firman järjestelmään, siitä ei tule mitään lappua paperista versiota tms jonka voisi laittaa auton papereihin.
Eli sitä ei ole tapahtunut. Ellei nykyinen omistaja kirjaa sitä käsin johonkin auton papereihin.
lisäksi sanoo ettei sitä voi kertoa uudelle omistajalle koska se on tapahtunut edellisen omistajan aikana.
ja jos se tehdään nykyisen omistajan aikana, niin se menee vain firman järjestelmään, siitä ei tule mitään lappua paperista versiota tms jonka voisi laittaa auton papereihin.
Eli sitä ei ole tapahtunut. Ellei nykyinen omistaja kirjaa sitä käsin johonkin auton papereihin.
W212 E350cdi
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 621
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
muistaakseni Rolle tiesi kertoa 9g öljyt vaihdetaan 125tkm välein ja samalla muovinen öljypohjakin.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Edellisen auton kanssa "testasin" 5g:n öljynvaihtoväliä. N. 170 tkm edellisestä vaihdosta alkoi hieman oireilemaan kylmänä. Öljynvaihdolla tuli kuntoon. Toisellakin kerralla alkoi hieman oireilemaan n. 170 tkm ajetuiila öljyillä. Jouduin kuitenkin luopumaan autosta, joten en ehtinyt vaihtamaan. Epä kai se kenellekään mikään ongelma olisi, jos pitäisi vaihtovälinä esim. 120 tkm?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
5g ei ole herkkä vikomaan öljystä, 7g en ajaisi 120tkm samoilla ja 9g vaihtoväli on 125tkm (joku poikkeus malleittain voi olla, en muista mutta useimmissa ainakin)
wiimax.fi
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto turhaa hommaa?
Vielä pari vuotta sitten Veholla sanoivat että ei niitä tarvi vaihtaa kuin kerran, nykyjään Vehokin sanoo että 125tkm vaihtoväli mutta omasta sekin on liian pitkä. Meillä kaikissa autoissa vaihtuu 60tkm välein, etenkin W213:ssa.Pikku Mersu kirjoitti: ↑Su 22.01.2023 15:03 muistaakseni Rolle tiesi kertoa 9g öljyt vaihdetaan 125tkm välein ja samalla muovinen öljypohjakin.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic