MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Kevät tulloo ja hyvä niin. Tuli syksyllä hommattua 614d Vario, mutta se seisoo pihassa käsijarru jumissa. Auto jäi pihaan syksyllä, kun käsijarrujärjestelmä mahdollisesti jäätyi ensimmäisillä pakkasilla, eikä raukka päässyt sen takia talvisäilöön. Onko jollakulla tietoa, mihin kohtaan järjestelmässä kannattaisi laittaa tenttua, että kosteuden saisi pois ja "kuivattua"? Autossa ei ole viinasäiliötä. Ohjekirjassa epämääräinen viittaus johonkin letkuun ja Vehkalan Veho Truck ei osannut sanoa.

Voi toki olla, että kompurakin on rikki tai jossakin on joku jälkiasennettu sulake, tai muuta ongelmaa.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jos menee makuulle auton alle, ja katsoo onko kuitenkin mekaaninen rumpujarru tai levy, jota voi joku ilmanpaine avittaa?
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Sprinter99 kirjoitti: La 18.02.2023 06:59 Jos menee makuulle auton alle, ja katsoo onko kuitenkin mekaaninen rumpujarru tai levy, jota voi joku ilmanpaine avittaa?
Siellä on ilmanpaineella toimivat toimilaitteet / kellot, jotka aktivoidaan suuntaventtiilillä kojelaudassa, samalla tavalla kuin monessa muussa kuorma-autossa. Nuo kellot vetää käsijarrun pois päältä, jos painetta on riittävästi (yli 6,5bar). Nyt painetta ei ole ollenkaan. Luulen, että joku venttiili on jäässä.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Kuorma-autois on jatkuva paine, eli painepumppu moottorin kyljes, mutta miten tuo on toteutettu?

Sähköinen pieni pumppu ja varaaja, kuten henkilöautois missä airmatic ?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

lufsen kirjoitti: La 18.02.2023 09:18
Sprinter99 kirjoitti: La 18.02.2023 06:59 Jos menee makuulle auton alle, ja katsoo onko kuitenkin mekaaninen rumpujarru tai levy, jota voi joku ilmanpaine avittaa?
Siellä on ilmanpaineella toimivat toimilaitteet / kellot, jotka aktivoidaan suuntaventtiilillä kojelaudassa, samalla tavalla kuin monessa muussa kuorma-autossa. Nuo kellot vetää käsijarrun pois päältä, jos painetta on riittävästi (yli 6,5bar). Nyt painetta ei ole ollenkaan. Luulen, että joku venttiili on jäässä.
Ruuvaa kellot löysiksi/irti
tai tee litos mistä kompurlla suoraan ilmaa niille
sitten jonnekin sulatelemaan/jäänestoa
Mökkillä
'
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Kiitos vastauksista. Auto on ihan sopivassa kohtaa pihaa, niin että sain sen talvehtimaan tieltä pois. Laitoin autotallin kompuralla ilmaa järjestelmään testikarasta, joten se ei ole enää ongelma. Nyt pitäisi vain tietää, mihin kohtaa se jäänesto kannattaa laittaa ja minkä verran, että kosteus häviäisi.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Noniin, hommat selvisi eli käsijarrun kuivaimessa oli jonkin verran vettä, joka oli jäätynyt syksyllä ja rikkoi kompuran, koska se koitti puskea ilmaa kovaa jäätä vastaan. Jäätyminen johtui mahdollisesti siitä, että akun päävirta oli kytketty OFF-asentoon, jolloin kuivaimen lämmitin ei toiminut. Jatkossa lienee viisainta pitää virrat päällä pakkaskelien uhatessa.

Autossa on tosiaankin sähkötoiminen kaksimäntäinen 24 voltin kompura. Uusi kunnostettu kompura löytyi Puolan liikkeestä eBayn kautta.

EDIT: Kompuran jälkeen linjastosta puuttui suojaventtiili, joka estää kompuran rikkoutumisen liiallisen paineen vuoksi, jos kuivain jäätyy. Lisätäänpäs osa, niin ei tarvitse joka toinen vuosi ostaa uutta kompressoria...
Viimeksi muokannut lufsen, Ma 08.05.2023 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

tuplat
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: MB Vario 1998 ilmakäsijarrun jumitus ja muuta hommoo

Viesti Kirjoittaja lufsen »

---
Vastaa Viestiin