Mikä ilmiö mahtoi aamulla käydä Ceessä, kun emäntä lähti töihin, auto kävi hetken siististi ja sitten sammui kuin seinään, auton vielä paikallaan käydessä.
Illalla tankissa oli noin 10 litraa polttoainetta kun lisäsin sinne tölkillisen Forten fuel cleaneria, ja aamulla polttoaineen saanti katkesi kuin seinään, mutta sen jälkeen kaikki toimi kuin ei mitään.
Se tässä ihmetytti kun Cee ei ole koskaan sammunut noin, eikä sen kuulukaan sammua, olisko auto automaattisesti muutanut jonkun oktaanisäädön, mutta hieman myöhästynyt
Ei se aine kyllä saa eikä voi niin toimia että kimpaleet lähtee liikkeelle ja paikat tukkeentuu, eiköhän se liuota paska mössöt, ja aika viallinen saa aine mielestäni olla jos se tukkii suodattimet
Koska ohjeissakin sanotaan että suht uusi suodatin täytyisi olla kun aineen tankkiin laittaa, muutenhan se olisi niin että puhdistetaan vanhalla suodattimella, ja sitten vaihdetaan uusi.
Benzo kirjoitti:Ei se aine kyllä saa eikä voi niin toimia että kimpaleet lähtee liikkeelle ja paikat tukkeentuu, eiköhän se liuota paska mössöt, ja aika viallinen saa aine mielestäni olla jos se tukkii suodattimet
Koska ohjeissakin sanotaan että suht uusi suodatin täytyisi olla kun aineen tankkiin laittaa, muutenhan se olisi niin että puhdistetaan vanhalla suodattimella, ja sitten vaihdetaan uusi.
Benzo kirjoitti:Ei se aine kyllä saa eikä voi niin toimia että kimpaleet lähtee liikkeelle ja paikat tukkeentuu, eiköhän se liuota paska mössöt, ja aika viallinen saa aine mielestäni olla jos se tukkii suodattimet
Koska ohjeissakin sanotaan että suht uusi suodatin täytyisi olla kun aineen tankkiin laittaa, muutenhan se olisi niin että puhdistetaan vanhalla suodattimella, ja sitten vaihdetaan uusi.
Kyllä ne taitaa paloina lähteä liikkeelle.
Fortea en ole kokeillut, mutta ainakin CRC:n vastaava litku ajoi kottaraiset tankista putsariin, ja kokonaisina . Sutari kerralla täynnä jaskaa.
No joo korjataan että jos lähtee paloina paska liikkeelle, niin eikö aineen loppujen lopuksi pitäisi liuottaa ne irronneet kimpaleet suodattimesta ja muualta ?
Benzo kirjoitti:No joo korjataan että jos lähtee paloina paska liikkeelle, niin eikö aineen loppujen lopuksi pitäisi liuottaa ne irronneet kimpaleet suodattimesta ja muualta ?
Benzo kirjoitti:No joo korjataan että jos lähtee paloina paska liikkeelle, niin eikö aineen loppujen lopuksi pitäisi liuottaa ne irronneet kimpaleet suodattimesta ja muualta ?
En jaksanu seurata, vaihdoin uuden viltterin
Mersu ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti kysymyksessä, kun Mersun ruiskun Pa-suodattimesta ei näe onko se tukossa vai ei
Benzo kirjoitti:No joo korjataan että jos lähtee paloina paska liikkeelle, niin eikö aineen loppujen lopuksi pitäisi liuottaa ne irronneet kimpaleet suodattimesta ja muualta ?
En jaksanu seurata, vaihdoin uuden viltterin
Mersu ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti kysymyksessä, kun Mersun ruiskun Pa-suodattimesta ei näe onko se tukossa vai ei
Suodattimen johtava ajatushan on kerätä paska pois kiertämästä. Itse kun laitoin aikoinaan fortea Tojotan moottoriin (öljyn sekaan) niin vaihdoin ensin suodattimen uuteen koska vanha filtteri voi revetä p*skan paljoudesta. Reilua tyhjäkäyntiä vaadittu aika ja uusille öljyille tottakai vielä uusi suodatin. Olipa melkoinen yllätys itsellekkin kuinka painava suodattimesta tuli kun otin fortella kyllästetyt öljyt pois...
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Olisiko toi peli sittenkin noin hienostunut, ja tarkka siitä mitä sille juottaa, ei tuota mahdollisuutta ainakaan kukaan tyrmännyt Cool.
Mitä ilmeisimmin uumoiluni osui näillänäkymin oikeaan.
Eli moottori on sitten todennäköisesti automaattisesti muutanut jonkun oktaanisäädön, ja sytytystä, "mutta hieman myöhästynyt" jollakin osa-alueella kun sammui, koska se teki sen heti kun sai Fortea kitusiinsa, ja uuden startin jälkeen ei ole ollut mitään outoa. Lännen nopein se ei ainakaan tuon teorian mukaan olisi, ampus kyllä mutta unohti ladata, vai mitenkäs se oli
Vääntöä ja tehoa tuli hiukan lisää ja tämä on tosi.
Epäilen suuresti ilmavuotoa polttoaineen nylonputkissa, tai tarkemmin niiden liitoksissa olevissa O-renkaissa.
- Auto kävi niin kauan, kun suodattimessa riitti tavaraa ja sitten sammui. Siirtopumppu ei kerinnyt nostaa tarpeeksi tavaraa, koska letkuissa oli senverran ilmaa. Kun saat auton käyntiin, niin seuraappa niitä läpinäkyviä polttoaine putkia meneekö niissä ilmaa.
Auto käy hienosti eikä ole mitään oireita, ainut outo asia oli aineen laiton jälkeen auto sammui käynnistyksen jälkeen, mutta lähti heti normaalisti käyntiin ja pelasi normaalisti, ja edelleen toimii aivan normaalisti, ihmetytti vaan se "katkeaminen". Miten se voi saada ilmaa aineen laiton jälkeen? Voisikohan olla että aine aiheutti hetkellisen ilmataskun, tms
Bensakone ja pieni sellainen en ole edes sukulaisille tohtinut kertoa kuutiotilavuutta, kait se on niitä köyhän duunarin valtiosalaisuuksia, itselle on tehot riittänyt vallan mainiosti, mutta minähän tyydyn luonnollisesti vähään.
ajettu on vain sadantonnin pintaan, "Suomi-auto" täydellisellä huoltokirjalla
Benzo kirjoitti:Bensakone ja pieni sellainen en ole edes sukulaisille tohtinut kertoa kuutiotilavuutta, kait se on niitä köyhän duunarin valtiosalaisuuksia, itselle on tehot riittänyt vallan mainiosti, mutta minähän tyydyn luonnollisesti vähään.
ajettu on vain sadantonnin pintaan, "Suomi-auto" täydellisellä huoltokirjalla
Unohda sitten toi mun äskeinen... Oletin diisseliksi, kun ei ollut mainintaa
Tuota edellisen kirjoittajan toimintamallia minäkin arvelisin syyksi. Jos olet ehtoolla laittanut litkut sisään ja aamulla on vasta lähdetty liikkeelle, niin melkoisen määrän paskaa on se aine ehtinyt irroittaa tankista. Sitten kun pumppu on lähtenyt käyntiin, niin oikeen tiitiäisen jättipotti lähtee liikkeelle ja tukkii pumpun imupuolen kokonaan. Auto sammuu kun paine suotimen jälkeen laskee.
Fuel cleaner pitäis laittaa mahdollisimman tyhjään tankkiin, eli alle 10 litraa ainetta jäljellä ja heti pitäisi lähteä ajamaan. Ajaa pitäisi niin kauan, että polttoaineen saanti alkaa nihkata kierroksilla ja sitte lisäillä noin 5-10 litraa ja ajaa se pois. Sitte uusi suodatin paikalle ja tankki täyteen.
Ainehan on siitä kummallista, että se tosiaan tehoaa. Samoin kuin ne Forten muutkin tuotteet.
Noinkin tosiaan on tehty, eli tankki on poistettu kokonaan kierrosta ja lientä on kierrätetty vain irtonaisen astian ja suotimen läpi. Ajossa tuo on hieman hankalaa tosin...
Aine on nimenomaan tarkoitettu laitettavaksi aika pian suodattimen vaihdon jälkeen, eihän ohjeissa neuvota enää vaihtamaan uutta suodatinta kun aine on ajettu loppuun
Terve!
Nyt Venäjän reissun jälkeen ajattelin ennalta-ehkäisevästi kokeilla Forte -käsittelyä. Sekä naftan joukkoon laitettavaa, että motor flushia. Kokemuksia ja kehuja on ristiin rastiin. Edellisten omistajien käyttämistä naftoista ei tiedä, samaten Venäjän löpö voipi olla aika kuraa. En usko että nämä mitään ihmeitä tekee. Mutta onko litkut tosiaan (aika korkean) hintansa arvoisia?
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
ON, käynti parani kummassakin Mersussa jossa tuota olen käyttänyt, hyvähän se oli ennenkin, mutta tarkkana autonpitäjänä olen vakuuttunut että aine toimii,, ainakin minun kohdallani.
ja nyt annoin ääneni sille polttoaineen sekaan laitettavalle, toisesta "versiosta" ei ole kokemuksia.
No kiitosta vinkistä! Kyllä ko. ainetta sitten pitää hommata! Oppia ikä kaikk´
Kunhan tässä ensin saadaan PoriJazzit voiton puolelle!
Olisi myös mahdollisuus hommata tätä litkua edullisesti suoraan maahantuojalta - jonkinlainen yhteistilaus voisi olla kova sana, jos kerran aine pitää sen mitä lupaa..? Palataanpa asiaan!
t. Tero M
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Itse käytin omassa autossani kahta eri ainetta, bensan sekaan laitettavaa. Mitään vaikutusta ei ollut käyntiin tai kulkuun. Olisko ollu Fuel system cleaner ja Gas Treatment. Ihan vaan sen takia ku ilmatteeks saatiin työpaikalla pari pulloa mieheen
Itsekkin tein tuon käsittelyn koneelle (en muista oliko fortea vai vastaavaa) mut purkissa luki että pullollinen täyteen tankkii.. saataisiko se vaikuttaa jos tuolla oli vain se 10L menovettä?
Ainakaan fortea ei suositella täyteen tankkiin laittamaan, juurikin sen takia että sen teho on todellakin minimaalinen tuolloin. Itse laitoin aineet tankkiin kun polttoainemittari näytti noin 1/4, eikä mitään ongelmaa ollut.
Mitään vaikutusta ei ole täyteen tankkiin, paras hyöty tulee kun polttoainetta on jäljellä noin 15-20 litraa max, ja ajat tankin aivan tyhjäksi, sitten tankki täyteen ja vot.
Tässä taas huomattiin että yhdelle "auttaa" ja toiselle ei mitään vaikutusta, mutta jos jonkinlaisia "ongelmia" on, kannattanee ihmeessä aloittaa Fortesta, se on edullinen konsti kokeilla.
Laitoin ensimmäisen ja samalla viimeisen kerran kuusmukiseen diisseliin dieseltreatmentputscleaner (???) no se forten diesel puhdistus pullon n. 20l:aan dieseliä. Käynti terävöityi ja pian alkoi suuttimet jumittaan. Kävi noin viidellä ja kierroksilla aiwan sydämmestä kouraisi.. Kakstahti öljyä tippa suuttimille ja litra tankkiin (oli ehditty jo tankata täyteen). 10 km:n päästä alkoi taas kulkeen normaalisti. Ei ikinä ennen eikä, vielä, sen jälkeen ole koneesta (suuttimista) niin ikäviä ääniä kuulunut!
On niitä aineita jotkut kehunutkin mutta itte en enää autoon laita
Niin ja autossa ei ollut vikaa, tuli vaan tilaisuus kokeilla.
Jopa tehon ja väännön lisää lupailtiin...
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha