Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Nyt talvella olen huomannut, että tehdasasenteinen lisälämmitin ei tykkää käynnistyä napista tai kaukosäätimestä. Nakutuksesta päätellen se erittää, mutta sanoo lopuksi, että inoperative, see owners manual. Lisäksi siinä on se lisälämmityksen symboli, eikä akun kuvaa, josta nopeasti päättelin, että akku ei ole sanomassa itseään irti.
Lisälämmitin menee päälle ja toimii nätisti, kun auton vääntää ensin käymään. Eli ongelmana on juurikin nyt se, että se ei toimi siinä tarkoituksessa jossa sitä tarvittaisiin, eli ei lämmitä konetta ennen käynnistystä. Osaako kukaan jeesiä?
Auto on Mercedes-Benz C 220 CDI 4MATIC. Aivan viimeisiä 2013 vuonna valmistettuja.
Lisälämmitin menee päälle ja toimii nätisti, kun auton vääntää ensin käymään. Eli ongelmana on juurikin nyt se, että se ei toimi siinä tarkoituksessa jossa sitä tarvittaisiin, eli ei lämmitä konetta ennen käynnistystä. Osaako kukaan jeesiä?
Auto on Mercedes-Benz C 220 CDI 4MATIC. Aivan viimeisiä 2013 vuonna valmistettuja.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Erittää vai yrittää? Kauanko lämmitin naputtaa käynnistyksen jälkeen, lähteekö lainkaan humisemaan ja tuleeko lainkaan savua. Voisi olla kiertovesipumppu rikki jos käy ajossa mutta ei parkissa. Lämmittimen vaan pitäisi pöristä hetki ennen ylikuumenemista, kuvauksesta kuulosti siltä että jo hetken naputuksen jälkeen sammuu.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Mulla oli vastaava "vika" pari viikkoa sitten, paljastui että akussa oli jännite päässyt laskemaan sen verran ettei auto siitä vielä hälyttänyt mutta Webasto ei kuitenkaan käynnistynyt (paitsi ajossa tietenkin käynnistyi).
Käynnistyykö Webasto heti pidemmän ajon jälkeen, jolloin akussa ainakin on latinkia? Jos ei niin silloin vika lienee jossain muualla.
Käynnistyykö Webasto heti pidemmän ajon jälkeen, jolloin akussa ainakin on latinkia? Jos ei niin silloin vika lienee jossain muualla.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Ymmärsin että parkissa webasto lähtee käynnistymään kun pumpun naputus kuuluu mutta saattaahan se jänniteraja tulla vastaan vasta kun hehku hetken päällä.JarnoN kirjoitti: ↑Ke 06.12.2023 11:53 Mulla oli vastaava "vika" pari viikkoa sitten, paljastui että akussa oli jännite päässyt laskemaan sen verran ettei auto siitä vielä hälyttänyt mutta Webasto ei kuitenkaan käynnistynyt (paitsi ajossa tietenkin käynnistyi).
Käynnistyykö Webasto heti pidemmän ajon jälkeen, jolloin akussa ainakin on latinkia? Jos ei niin silloin vika lienee jossain muualla.
Ajossa laturi varmaan nostaa jännitteen sen verran ylös heti että riittää webastolle.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Mulla webasto pyöri ehkä minuutin ja sitten sammui kun tuo "vika" oli päällä. Tuon varmaan voisi poissulkea vaikka laittamalla auton laturiin ja koittamalla webastoa käyntiin?
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Eihän tämä vissiin moottoria kuulu lämmittääkään, sisätilaa pelkästäänPeeTeeDee kirjoitti: ↑Ke 06.12.2023 11:33
Lisälämmitin menee päälle ja toimii nätisti, kun auton vääntää ensin käymään. Eli ongelmana on juurikin nyt se, että se ei toimi siinä tarkoituksessa jossa sitä tarvittaisiin, eli ei lämmitä konetta ennen käynnistystä. Osaako kukaan jeesiä?
Auto on Mercedes-Benz C 220 CDI 4MATIC. Aivan viimeisiä 2013 vuonna valmistettuja.

Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Minulla on Webasto HL 18 D tallin lämmittimenä ja se temppuili samalla tavalla. Syyksi paljastui loppuhenkäyksiä vetelevä akku. Ilmeisesti hehku kuormitti niin paljon ettei syttynyt vaan hurisi vähänaikaa ja pysähtyi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Päivityksenä tähän, että akkuhan se siellä oli viimesillään, jopa niin pahasti, ettei hetkeen lähtenyt weba päälle laturinkaan kanssa. Muutaman tunnin latauksen jälkeen, lähti oikeinkin kiltisti käymään ollessaan laturiin kytkettynä.
Käsittääkseni tässä mallissa weba lämmittää moottoria ainakin jossain määrin. Arvaukseni perustan siihen, että näilläkin -25 pakkasilla, on moottorinlämmön mittari lähtenyt nousemaan sinne 40C paremalle puolelle jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen, kunhan on ollut weba päällä hyvän aikaa ennen starttia.
Käsittääkseni tässä mallissa weba lämmittää moottoria ainakin jossain määrin. Arvaukseni perustan siihen, että näilläkin -25 pakkasilla, on moottorinlämmön mittari lähtenyt nousemaan sinne 40C paremalle puolelle jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen, kunhan on ollut weba päällä hyvän aikaa ennen starttia.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Kyllähän se silloin moottoria lämmittää kun moottori on käynnissä. Kuuma neste lähtee kiertämään moottorissa heti kun moottori käynnistetään.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Saman tyyppinen ongelma ilmeistyi kun ( -13 C250 CDI) vaihdoin autoon uuden akun (AGM). Herjaa että akun jännite on liian alhainen, vaikka tosiasiassa akkun on ihan täynnä eli yli 13V. Sisätä napista lähee kyllä käyntiin nätisti ( auto käynnissä 14,4V). Pitäskös tuo autolle kertoa että akku on vaihdettu.
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
-18 Volle V40 D2
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Onhan se 13 V mitattu sillä hetkellä kun webasto on käynnistymässä? En usko että akun vaihdon "koodauksella" testerillä olisi mitään vaikutusta webaston alijänniteherjaan jos se uusi akku kuitenkin on jo täyteen ladattu. Tietenkin outo juttu jo uusi akku on kunnossa ja täynnä ja webasto valittaa alijännitteestä. Ei varmaan kaapelitkaan löysällä, huomaisi startissa.SeppoTaas kirjoitti: ↑Ma 08.01.2024 08:32 Saman tyyppinen ongelma ilmeistyi kun ( -13 C250 CDI) vaihdoin autoon uuden akun (AGM). Herjaa että akun jännite on liian alhainen, vaikka tosiasiassa akkun on ihan täynnä eli yli 13V. Sisätä napista lähee kyllä käyntiin nätisti ( auto käynnissä 14,4V). Pitäskös tuo autolle kertoa että akku on vaihdettu.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Lähteekö webasto auton sisältä napista normaalisti käyntiin?PeeTeeDee kirjoitti: ↑Ke 06.12.2023 11:33 Nyt talvella olen huomannut, että tehdasasenteinen lisälämmitin ei tykkää käynnistyä napista tai kaukosäätimestä. Nakutuksesta päätellen se erittää, mutta sanoo lopuksi, että inoperative, see owners manual. Lisäksi siinä on se lisälämmityksen symboli, eikä akun kuvaa, josta nopeasti päättelin, että akku ei ole sanomassa itseään irti.
Lisälämmitin menee päälle ja toimii nätisti, kun auton vääntää ensin käymään. Eli ongelmana on juurikin nyt se, että se ei toimi siinä tarkoituksessa jossa sitä tarvittaisiin, eli ei lämmitä konetta ennen käynnistystä. Osaako kukaan jeesiä?
Auto on Mercedes-Benz C 220 CDI 4MATIC. Aivan viimeisiä 2013 vuonna valmistettuja.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Rupesin mittaamaan tätä ja webaston käynnistyksessä jännitteenmittausta tehdessä näytti napajännite 12.7V ja webastohan käynnistyi.DBFI kirjoitti: ↑Ma 08.01.2024 08:48Onhan se 13 V mitattu sillä hetkellä kun webasto on käynnistymässä? En usko että akun vaihdon "koodauksella" testerillä olisi mitään vaikutusta webaston alijänniteherjaan jos se uusi akku kuitenkin on jo täyteen ladattu. Tietenkin outo juttu jo uusi akku on kunnossa ja täynnä ja webasto valittaa alijännitteestä. Ei varmaan kaapelitkaan löysällä, huomaisi startissa.SeppoTaas kirjoitti: ↑Ma 08.01.2024 08:32 Saman tyyppinen ongelma ilmeistyi kun ( -13 C250 CDI) vaihdoin autoon uuden akun (AGM). Herjaa että akun jännite on liian alhainen, vaikka tosiasiassa akkun on ihan täynnä eli yli 13V. Sisätä napista lähee kyllä käyntiin nätisti ( auto käynnissä 14,4V). Pitäskös tuo autolle kertoa että akku on vaihdettu.
Outo oire, on nyt on taas toiminut ihan normaalisti, tietenkin jotan vaikutusta saattaa olla tuolla pakkasen hellittämisellä. Ajosuorite on kuitenkin pää-asiassa noin 40km maantieajoa kaksi kertaa päivässä. En ole tämän tyyppistä webastoa avannut tai hehkua vaihtanut, mahtaanko se olla sellainen "verkko-tyyppinen" oliskos tuolla ollut jotan paskaa... seurataan tilannetta.
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
-18 Volle V40 D2
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Onko tässä mallissa ohjelmoitavissa Starilla tuota webaa siten että kohdistaisi lämmitystä moottorille enemmän? Onko jotain ohjeita tähän, ettei mene masiina sekaisin?
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Yhden faceliftin olen kokeillut ja siinä toimi muutos eli vesiventtiilin poiskoodaus samoin kuten muissakin:
viewtopic.php?p=1371193
viewtopic.php?p=1371193
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Joo ton pitäis toimia, mutta omalla vastuulla. Merkkiliikkeestä turha kysyä.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Kiitoksia jysille. Ylempään viitaten, onko tässä siis jonkin sortin riskejä? Ymmärrän että Veholla eivät ala tuollaisia räpläämään, mutta jos tuolla ”pajalla” tehtäisiin, niin onko jotain mitä olisi tässä kohtaa hyvä tietää?
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Taitaa suurin riski olla hups-ilmiö eli alkuperäiset asetukset vahingossa häviää = koodausmuutoksia tehdessä vanhat asetukset aina ensin talteen tiedostoon, minkä tarpeeksi monta hups-ilmiötä aikaansaanut on yleensä oppinutkin tekemään.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Ei kai siinä kummempia, sitä paitsi jokainen tekee omalleen mitä haluaa.
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
No niin tutkimuksia jatkettu kun webasto ei suostunut käynnistymään kaukosäätimestä eikä napista. Auto-Com testerillä tuota hämmästelin ja lisälämmitin näytti source jännitteksi webaston käynnistuyksessä 11,9V vaikka akun napajännite oli 12.7V. Oli mennyt lukkotilaan, sain tuolla Auto-Commilla avattua sen, näytti käyttötuntimääräksi 58000 tuntia... lähti avauksen jälkeen taas käyntiin. Tuossa webaston käynnistyksessä ei näyttänyt olevan vaikutusta onko moottori käynnissä vai ei webaston "source" näytti jännitteeksi 12V kun auto oli käynnissä ja latausjännite 14.4V. Kun pääsee talliin tutkimaan niin hämmästellään lisää.
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
-18 Volle V40 D2
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Selvisikö tämä tilanne jo?
Eihän kyse ollut vain niin yksinkertaisesta asiasta, että -28°/-38° talvidieselillä moottori kyllä käy samepistettä kylmemmässäkin koska polttoainelinjassa on lämmitin, mutta samea soppa tukkii lämmittimen ohuen polttoaineputken heti ensimmäiseen mutkaan?
Eihän kyse ollut vain niin yksinkertaisesta asiasta, että -28°/-38° talvidieselillä moottori kyllä käy samepistettä kylmemmässäkin koska polttoainelinjassa on lämmitin, mutta samea soppa tukkii lämmittimen ohuen polttoaineputken heti ensimmäiseen mutkaan?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Ei se tästä ole kiinni, ei täällä etelässä ole noin paljoa ollut pakkasta kun tuo -24. On tuota sen verran käytetty että mahdolliset kesälaadut on jo poltettu kierrosta. Yhden pitkään seisoneen transporterin kanssa tappelin kerran ja siinä oli kesälaatuinen aine tankissa, "turhaan" irrotin olisi varmaan toiminut polttoaineen vaihdolla. Webasto mesessä on tehdasasenteinen, itseä epäilyttää että höyrystinverkko on tiensä päässä. Nyt vaan ei ole käytössä tallia (tallissa toinen auto remontissa) jossa vois asiaa enemmän tutkia. Kovin kummalliselta vaan näytti nuo Auto-Com antamat tulokset, pitää ehkä koettaa käydä kaverilla STARin tutkittavana.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 16.01.2024 23:28 Selvisikö tämä tilanne jo?
Eihän kyse ollut vain niin yksinkertaisesta asiasta, että -28°/-38° talvidieselillä moottori kyllä käy samepistettä kylmemmässäkin koska polttoainelinjassa on lämmitin, mutta samea soppa tukkii lämmittimen ohuen polttoaineputken heti ensimmäiseen mutkaan?
EX -13 C250 CDI S204
-18 Volle V40 D2
-18 Volle V40 D2
Re: Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
Ettei se 58000 ollut minuutteja
Kannattaa huomioida että jännite Webastolla on huomattavasti alhaisempi kuin akun napajännite, erityisesti siinä vaiheessa kun hehkuttaa.

Kannattaa huomioida että jännite Webastolla on huomattavasti alhaisempi kuin akun napajännite, erityisesti siinä vaiheessa kun hehkuttaa.