MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Hei, onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Minulla on ollut pari vuotta halkosavotta ratsuna MB Sprinter 311 CDI lava-auto -06 Sprintshift vaihteistolla. Huomasin aiemmin, että vaihteisto vaihtoi pitemmän seisomisen jälkeen liikkeelle lähtiessä jotenkin laiskan tuntuisesti. Lopuksi vaiteet eivät menneet liikkeelle lähdettäessä päälle ollenkaan, vaan heitti vapaalle. Vaihdoin hydrauliikkapumpun, pumpun releen sekä jarruvalokatkaisijan. Tarkistin pumpun vaihdon yhteydessä myös hydrauliikkanesteen määrän. Nyt vaihteet menevät virta päällä moottori sammuksissa manuaalisesti nätisti päälle (1,2,3,4,5,6,R,N). Moottorin käydessä vaiteet eivät edelleenkään toimi, vaan vaihdekeppiä vispatessa heittää mieluusti vapaalle, joskus suoraan kakkoselle. Mikään vikavalo ei pala mittaristossa. Pumpun moottori surahtelee terveen tuntuisesti joka toisella vaihdolla sekä kuskin oven käydessä. Vanhan hydrauliikkapumpun säkömoottorin hiilet alkoivat olla aika lopussa ja runsaasti hiilipölyä moottorissa, mutta luultavasti toimi vielä joten kuten.
Tilasin Sequ Partsista uuden vaihteiston nopeusanturin sekä hydrauliikkapaineen sensorin. Ne ovat nyt matkalla Berliinistä Puumalaan. Jos ei vika niillä korjaannu, niin itsellä alkaa olla kotikonstit vähissä. Diagnostiikkapistoke on pyöreä, olisikohan 14 nastainen. Hyvistä neuvoista olisin Kiitollinen!
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Vaihdoin vaihteiston nopeusanturin. Ei vaikutusta, vaihteet meni päälle virta kytkettynä, moottori sammuksissa. Moottorin käydessä ei osannut vaihtaa. Vaihdoin paineakun kupessa olevan painesensorin. Samassa yhteydessä vaihdoin myös hydrauliikkanesteen. Sain siinä testaillessa moottorin käydessä myös vaihteiston näyttöön merkin F (Fault). Tämän jälkeen ECUn mitta tuli täyteen. Tähtinokka ei suostunut enää starttaamaan, vaan antoi ääneen, joka muistuttaa tyhjää akkua tai pakkaskäynnistystä "wou..wou..wou". Mersuni on mennyt aiemminkin vastaavaan vikatilaan, saattoi johtua väsähtäneestä jarruvalokatkaisijasta, joka on nyt myös vaihdettu. Aiemmin vanha ratsuni toipui vastaavasta moodista akun kengän irroituksella. Nyt tuntuu siltä, että kotikutoisilla resetoinneilla ei enää selviä, vaan pitäisi ruveta soveltamaan "korkeampaa teknologiaa". Kävi tässä mielessä jo tähtimittarin hankintakin. Sillä saattaisi olla jatkossakin käyttöä. Autolla on ajettu n. 380 000 km (mersun sisäänajo) ja kylmänä vähän täristää. Parempi ratkaisu varmaankin olisi, jos saisi neuvoteltua jonkun aiheeseen valmiiksi perehtyneen auton kupeelle mittalaitteiston kanssa. Noissa testereissäkin on oma oppimiskertoimesa ensaennenkuin, niitä oppii tehokkaasti käyttämään. Maahantuojan edustajan ehdotukset tuntuivat aika Raskailta. Sprintterin diagnostiikkapistoke on pyöreä14 reikäinen, jossa näyttäisi olevan kymmenkunta naaraspistoketta käytössä. Olisikohan Star C3 oikea mittalaite näihin vaivoihin? Löytyyköhän siitä SSG-valikko? Jostakin foorumeilta lueskelin, että tuo valikko käsittelisi tuota robottivaihteiston ohjausta.
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Irrotin eilen päivän päätteksi akun miinusnavan. Kävin äsken kokeilemassa Sprinntteriä käyntiin. Mersun ECU oli yön yli mietittyään leppynyt sen verran, että lähti sentään taas käyntiin. Vaihteet ei edelleenkään toimi moottorin käydessä. "Yritys erehdys periaatteella" osia vaihtamalla en taida enää jatkaa. Auto pitäisi saada mittarin perään. Kytkimen toiminta kiinnostaisi. Mietin, menevätkö vaihteet päälle moottorin seisoessa ilman kytkintä? Onkohan tuolla vaihteistolla oma ohjusyksikkönsä, vai komentaako moottorin ECU suoraan vaihteistoa ja kytkintä? Manuaalisti vaihteet vaihtuvat sukkelasti takeltelematta. Tässä alkaa tulla mekaanista vaihdekeppiä ikävä. Kyllä minulle olisi manuaalivahteinenkin kelvannut. Mutta kun tämä auto on toimiessaan halkoharrastajan unelma. Siinä on sekä kippilava, että hiab nosturi. Kävipä tässä mielessä, jos siirtäisin kippilavan ja nosturin trailerialustan päälle ja toimittaisin tähtinokan mersujen hautausmaalle. Pyöränlaakereiden ja jarrumekanismien kanssa saattaisin pärjätä ilman stessiä..
Rintsifti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 20.04.2024 16:27

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja Rintsifti »

Mietin, että mitähän tekisi tuon Sprinterin kanssa. Kun ei ollut mitään kättä pitempää, kuin yleismittari, niin tuumasin, että mittaampa vaikka akun jännitteen. Näytti 11,68 V. Annoin olla yön yli laturissa ja läksin tänään kokeilemaan onko akkujännitteellä merkitystä. Lähtiessä sanoin vaimolle, että jos mese tulee tuolla kuntoon niin tiskaan koko toukokuun. Mersulla taisi olla sielu. Vaihteet toimivat myös moottorin käydessä. Ainoastaan pakki vähän takelteli. Mittailin akkujännitettä ja totesin, että auton laturi kyllä toimii, mutta akku alkaa olla finaalissa. Latausvalo ei palanut ja jaksoi hyvin startata kylläkin. Vaihdoin autoon toisen käypäsen täyteen ladatun akun ja kokeilin vaikutusta. Pakki takelteli edelleen. Irrotin kuskin penkin ja kaivoin penkin alta esiin vaihteiston ohjausboxin Magneti Marelli A0325459332. Irrotin boxin kupeessa olevat isot kaapeliliittimet ja panoin takaisin paikalleen. Eivät näyttäneet hapettuneilta, mutta saattoihan niissä olla ylimenovastusta. Ei muuta, kuin boxi ja penkki paikalleen ja koeajolle. Ajelin kolme pientä koelenkkiä. Ensin manuaalilla, sitten automaatilla, kolmannen vähän pidemmän sekä että. Automaatti latoi vaihteita päälle ihan mallikkaasti. Vaihteisto totteli myös manuaalista vaihtamista. Kytkimenkin siis täytyi toimia. Voi olla, että kytkimen sopeutus ei olisi pahitteeksi. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että mese pääsisi omin avuin testerin luokse. Pitää vielä käydä läpi noita sähköliitoksia. Esim. se hydrauliikan painesensori antaa hydrauliikkapaineen jännitetietona ojausyksikölle. Siinä ei kestä olla löysiä liitoksia ja ylimenovastusta. Tällaista tänään, Mersu kunnossa ja Äijä tiskaa..
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Satuin nyt tässä lukemaan tämän Rintsiftin stoorin...viestit. Itse tuossa viime vuoden vaihteen molemmin puolin rassasin 311 CDI:n vm. 10/2000 (611.981/W903) Sprintshiftiä. Laatikkokin (716.643) oli auki, kun sinne tuli vaihdettua peruutusvaihteen rattaat sekä synkronirengas, koska ko. mallissa on ollut se vaihteiston haarukka ihan ensimmäistä versiota A2112601309 (siitä taitaa olla tehty ainakin viisi eri kehitysversiota), missä on muutamat heikkoudet. Nyt pakki jälleen pelittää, täysin ongelmitta. Haarukkahässäkästä versio nelonen (A2112603409) sisuksissa. Koko homma kaikkine vaiheineen käynnistyi kuitenkin F-kirjaimesta siinä mittariston näytöllä. Nyt jälkikäteen SUOSITTELEN myös tarkistamaan rungosta moottoriin/vaihteiston runkoon tulevan maadoitusjohdon(!), että se on etenkin siinä moottorityynyn päässä tiukasti kiinni, eikä hapettunut. Jos se on löysällä, niin starttaus temppuilee...Sprintshift sekoilee jne. ei ehkä saa vaihteistoa N-tilaan, jos vahingossa jäänyt A-tilaan tms. vaihde päälle. Ongelmia varmaan voinee tapahtua etenkin moottorin käydessä. Se kuparinen maadoituskaapeli tärisee siinä moottorityynyn kiinnikkeessä... Niin ja se Sprintshiftin pumpun liitin on aivan p--ka...italialaista laatua. Itselläni sen liittimen toinen nasta oli kärähtänyt uuden pumpun vaihtamisen jälkeen, minkä huomasin vasta paremmin tarkastellessa. Sprintshift on kunnolla toimiessaan hieno keksintö!! Vaihteiston pääakseli oli aikas tiukasti kiinni laakerissaan...ja muutakin värkkäämistä oheen kyllä riitti. Sprintshift-hydrauliikan kaikkien palikoiden purkaminen ja kasaaminen laatikon kyljestä on oma hommansa... Berliinin Sequpartsilta tilasin niihin solenoideihin sisuksiin uudet O-tiivisteet...vaihdoin varmuuden vuoksi, kun oli se koko palikka käsillä...irti. Vaihteiden siirtoakselin (shift actuatorin) erikoistiivisteet ovat ihan oma lukunsa...niihin en koskenut, koska eivät vuotaneet. Näkyvästi. Sen vuodon varmaan huomaisi pentosiinin vihreästä väristä siellä vaihteiston yläosan sisällä...eli tarvittaessa vaihteiden asentoanturin aukosta. Solenoidien pienet kiinnitysruuvit (kaksi per solenoidi) voivat olla kohtalaisen kiinni hapettuneita...ei kannata rikkoa hosumalla niiden ruuvien kantojen torxeja...avatessa. Sitten menee homma hankalammaksi. Vinkkiviitosena myös se, että tästä MB:n laatikosta ja Sprintshiftistä löytyy manuaaleja VW Crafterin puolelta (esim. 6-speed manual gearbox 0B7). Niitä voi (kohtalaisen helposti) pientä maksua vastaan ladata VW:n erWin-palvelusta jne. Tuli vähän sekava teksti ajatuksen virralla. Tarttee kait joskus ladata muutamat kuvat jne. Jos ketä enää kiinnostaa...alkavat jo kohta olemaan romuna, näin vanhat Rintterit...
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Kokeilen nyt samalla lisätä pari kuvaa...vaikka eivät pelkästään Sprintshiftiin liittyviä, vaan koko laatikon sisuksiin, myös keppivehkeissä. Muitakin kuvia toki on koko hässäkästä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kuvat on aina hyviä
Mökkillä
'
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Tässä näkyy lisäksi vielä tuon syncron "kuori" tms. Hammastuksineen. Näkyvissä kulumajälkeä...ei ole ihme, että se piti välillä tyhjää lyödessään aikas pahaa ääntä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Pari yleiskuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
AssanHassan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 22.10.2014 11:19

Re: MB Sprinter Sprintshift ei vaihda

Viesti Kirjoittaja AssanHassan »

Aikaisempiin viesteihini jatkona vielä se toteamus, jota eivät Vehon työnjohdon tiskilläkään varmuudella osanneet määritellä, että siis kun ko. Sprinterin laatikko oli auki, Sprintshiftin kaikki palikat irti jne. Kaksoismassavauhtipyörä, asetelma kytkinlevyineen sekä hydr.painelaakeritötterö vaihdettu uudempiin vähänkuluneisiin jne. Lähteekö käyntiin jne. ajokykyiseksi? Ilman testeriä... Laatikko Sprintshift-hydrauliikkapalikkansa kanssa oli kasattu siten, että se/vaihteisto oli lähtökohtaisesti N-asennossa. Ekan kerran virrat päälle laittaessa mittariston näytössä näkyi erinäisiä vaihdelukuja...taisi olla 6-5-4-3-2-1-N, kun se kelaa/siirtelee ne läpi. Sitten N-asennossa virta-avaimesta auto käynnistyi aivan laakista. Itse olin lähinnä kait huulet pyöreänä ihmetellen... Eikä ole temppuillut. Muutaman sata kilsaa ajettuani se kävi "Vehon testerissä kiinni, Sprintshift-vanhuksen tuntevalla nuoremman polven asentajalla", joka sillä ajeli siellä eestaas, että sai ne jotkut erinäiset arvot moottorikierrosten/väännön jne. osalta synkronoitua Sprintshiftin ohjausyksikköön tai jotakin. Tarkempaa dataa tästäkään proseduurista ei suuresti netistä löydy...että mitä siinä moottoriohjauksen ja vaihteisto-ohjauksen yms. osalta "synkronoidaan" keskenään. En ole ns. ammattilainen, että sikäli oli varsin positiivinen kuvio, kun homma lähti pelittämään sataprosenttisesti...ihan ainahan eivät nämä hommat onnistune...
Vastaa Viestiin