Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari

Viesti Kirjoittaja kaitsunpaja »

Soittelin tuonne Mersulle, että josko suostuisivat ohjelmoimaan itse tehdyt vakionopeussäätimen napit, mutta eivät ala sellaiseen, eikä minulla itsellä ole ohjelmointilaitetta eikä osaamistakaan tuon ohjelmoimiseen (eikä kyllä noiden nappien johdottamiseem ja kytkemiseen luotettavasti). Tämän jälkeen olen etsinyt purkaamot eikä noita viiksiä löydy mistään, ja mersullakin sanoivat, ettei siihen saa enää heiltä uusia viiksiä.
Olisiko kellään tiedossa mistä noita tuohon autoon sopivia viiksiä saisi Euroopasta tai itämailta ja mihin hintaan? Ja löytyykö täältä jäsenistöstä ketään, kuka olisi tehnyt nämä painonapit itse ja ohjelmoinut vastaavan kulkineen? Rek nro on HJG807
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Sprinter 313, 4X4, -06 kevyt kuorma-auto, vakkari

Löysinkin täältä kaverin, jolla on Star, joten pitääkin tutkia vielä noita ihan omien nappien laittoa...
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Osaisiko joku purkaa minulle tuon käyttäjän CDI203 puhelinnumeron, joka on hänen profiilissaan, minä en saa siitä toimivaa numeroa? Jos vaikka joku laittaisi sen minulle yv:llä, niin kysyisin tuosta nappivakkarista, yv:n olen hänelle jo laittanut, mutta en ole vielä vastausta saanut.

Itse asiassa, miksi nuo lähettämäni yv viestit roikkuvat edelleen "lähtevät" kansiossa, ovat olleet siellä jo pari päivää, eivätkä siirry "lähetetty" kansioon??
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kaitsunpaja kirjoitti: Pe 31.05.2024 12:08 Osaisiko joku purkaa minulle tuon käyttäjän CDI203 puhelinnumeron, joka on hänen profiilissaan, minä en saa siitä toimivaa numeroa? Jos vaikka joku laittaisi sen minulle yv:llä, niin kysyisin tuosta nappivakkarista, yv:n olen hänelle jo laittanut, mutta en ole vielä vastausta saanut.

Itse asiassa, miksi nuo lähettämäni yv viestit roikkuvat edelleen "lähtevät" kansiossa, ovat olleet siellä jo pari päivää, eivätkä siirry "lähetetty" kansioon??
YV:t siirtyy lähetettyjen kansioon vasta kun vastaanottaja on viestin lukenut.

Mitä haluaisit vielä puhelimitse kysellä kun CDI203 jo edellä mielestäni kattavasti kommentoi?
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ihan noita asennus/kytkentäohjeita, mitä pitää ottaa huomioon jne
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Nostetaan tätä aihetta.
Onko nyt oikeasti niin, ettei kukaan ole tehnyt näitä nappivakkareita (vaikka tuolla linkin takanakin on tätä keskustelua käyty), tai asentanut itse kytkemällä jonkun muun viiksen ko autoon, että saisi kytkentäohjeita??
jysi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jysi »

Eikös se ole tuolla linkissä selvästi kuvattu?
Osta painonappi jossa 2 sulkeutuvaa kontaktia A ja B = 4 napaa
Kytke ECUun:
19 - molemmille kontakteille A ja B toiseen päähän
16 - kontakti A toinen pää: S123s3 = lisää vauhtia, SET
21 - kontakti B toinen pää: S123s5 = turvakytkin, sulkeutuu aina yhtäaikaa muiden kontaktien kanssa
(Tämä tietysti sillä edellytyksellä että kytkentäkaavio sopii ko. autoon)
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

No nyt tuli jo selvennystä, mutta mikä on tämä turvakytkin, kytkee vakkarin pois päältä? Mistä tuo musta pistoke löytyy, rattiputken alta? Miten nuo pinnit on kytketty tuohon pistokkeeseen, eli mikä kohta on 19, 16 ja 21, meneekö ne tuossa pistokkeessa järjestyksessä vasemmalta oikealle? Miten kytkeä nopeuden pudotus, kytkimen C toiseen päähän 19 ja toiseen? Mistä saan varman kytkentäohjeen ko. autolle, onko kenelläkään kytkentäohjetta tälle sprintterille (hjg807)?
jysi
Mersumies
Mersumies

Turvakytkin selviää siitä kuvasta kun tarkkaan katsoo, eli aina kun jonkin suunnan kontaktit painuu kiinni, samalla painuu myös turvakytkimen kontaktit kiinni.
Jos haluat hidastusnappulankin, tarvitaan siihenkin samanlainen pari kontakteja eli turvakytkin + hidastus
Ei ole nyt tässä juuri käsillä muuta dokumentaatiota, etsin myöhemmin
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

jysi kirjoitti: Ke 05.06.2024 15:53 Turvakytkin selviää siitä kuvasta kun tarkkaan katsoo, eli aina kun jonkin suunnan kontaktit painuu kiinni, samalla painuu myös turvakytkimen kontaktit kiinni.
Jos haluat hidastusnappulankin, tarvitaan siihenkin samanlainen pari kontakteja eli turvakytkin + hidastus
Ei ole nyt tässä juuri käsillä muuta dokumentaatiota, etsin myöhemmin
Ok, kiitos!
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sivu 465: https://www.diysprinter.co.uk/reference ... manual.pdf

Eikö muiden mallien viikset voisi olla samalla tavalla kytketty, onko tuossa 903:ssa jotain erikoista ?
Ajattelin vaan kun esimerkiksi 203 ( sama osa kuin 906) viiksiä on varmasti joka puolella, ne ei montaa kymppiä maksa, jos sellaisen laittaisi vaan johonkin kohtaan autossa käyttökytkimeksi. Tuntuu että olisi se mukavampi kuin painonappiviritykset.
wiimax.fi
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

dealer kirjoitti: To 06.06.2024 06:47 Sivu 465: https://www.diysprinter.co.uk/reference ... manual.pdf

Eikö muiden mallien viikset voisi olla samalla tavalla kytketty, onko tuossa 903:ssa jotain erikoista ?
Ajattelin vaan kun esimerkiksi 203 ( sama osa kuin 906) viiksiä on varmasti joka puolella, ne ei montaa kymppiä maksa, jos sellaisen laittaisi vaan johonkin kohtaan autossa käyttökytkimeksi. Tuntuu että olisi se mukavampi kuin painonappiviritykset.
Mitä olen romuttamoja kysellyt, niin mistään ei tahdo löytyä mitään noita viiksiä, tai jos on, hinta on ihan jotain muuta kuin pari kymppiä. Ja jos siihen toisen mallin viiksen laittaisikin, niin pitää olla varmaa tietoa/kokemusta miten se kytketään siihen liittimeen ja mitä muuta pitää tehdä. Itse en ainakaan halunnut lähteä kokeilemaan summassa kytkentöjä, vaan kyselen täältä niiltä jotka ovat noita kytkentöjä tehneet
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun varaosanumeron googleen laitoin niin ensimmäinen 203 vipu mitä löytyi on tuossa, 15€ + rahti.
https://ovoko.fi/osat/inm10603-a0085452 ... OS4wLjAuMA..

Summassa kokeilemisiahan ei liene ehdotettukaan, en ainakaan minä. Olettaisin että varmaa kokemusta tarvitaan siinäkin jos jotain nappijuttuja rakentaa. Itseä lähinnä mietityttäisi painonappiviritysten kanssa se että sitten kun toimimaan saa niin entä jos joku painaa useampaa nappia yhtaikaa jne...

Mutta nythän sinulla on jo jonkin verran tietoa nappien kytkennöistä, kyllä se ennen pitkää onnistuu !
wiimax.fi
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

dealer kirjoitti: To 06.06.2024 16:33 Kun varaosanumeron googleen laitoin niin ensimmäinen 203 vipu mitä löytyi on tuossa, 15€ + rahti.
https://ovoko.fi/osat/inm10603-a0085452 ... OS4wLjAuMA..

Summassa kokeilemisiahan ei liene ehdotettukaan, en ainakaan minä. Olettaisin että varmaa kokemusta tarvitaan siinäkin jos jotain nappijuttuja rakentaa. Itseä lähinnä mietityttäisi painonappiviritysten kanssa se että sitten kun toimimaan saa niin entä jos joku painaa useampaa nappia yhtaikaa jne...

Mutta nythän sinulla on jo jonkin verran tietoa nappien kytkennöistä, kyllä se ennen pitkää onnistuu !
Jeps, enpä käytettyjä ulkomailta etsinyt, halpoja näyttävät olevan, ja liene ilman johtosarjoja. Ja ei voi sanoa, että minulla tietoa on tarpeeksi, joten odotellaan noita vastauksia minun kysymyksiin, ja josko joku joka noita on oikeasti rakentanutkin, vastaisi. Samahan se on, jos napit kytkee väärin, olipa sitten viiksi tai napit, voiko sitten joku paikka särkyä, en tiedä.
x_ismo
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Eiköhön johtojen väärin kytkemisessä köy niin että tulee joku muu toiminto kuin mitä toivottiin tai sitten ei mitään. Melko rohkeasti uskaltaisin noita kokeilla.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
jysi
Mersumies
Mersumies

jysi kirjoitti: Ke 05.06.2024 15:53 Ei ole nyt tässä juuri käsillä muuta dokumentaatiota, etsin myöhemmin
Tuli väliin vähän kesähommia ja sain vielä sotkettua omat tietokoneetkin sen verran sekaisin että nyt on ainoa tiedonlähde vanha StarFinder joka ei näytä edes kuvia...

Alkuperäinen viiksi on A001 540 14 45. Samaa osaa on käytetty Sprintereiden ja LT:n lisäksi muutamassa ML:ssä (163.154, 172, 174 eli 320, 430, 55 AMG)

W203-viiksestä ensimmäinen vastaan tullut kytkentäkaavio kertoi että siinä on tuo yhteinen jännitesyöttö nastassa 2 kun näissä se on nastassa 6. (Lisäksi siellä on rajoitintoiminnon kytkin ja merkkivalo mutta ne voi jättää huomiotta). Saahan sen siitäkin kytkettyä kun vaihtelee pinnit sopivasti.

En nyt ehdi enempää osallistua tähän harjoitukseen, aikaisintaan sitten joskus kun ehdin laittaa omat systeemit kuntoon.
kaitsunpaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Voisiko joku tehdä palveluksen ja vinkata CDI203:lle että hänen perään on kyselty ko. asiassa, hän ei ole vieläkään lukenut yv:tä
Vastaa Viestiin