S212 250 4 Matic tärinä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Hei!

Vaihdoin otsikon mukaiseen 2011 vuoden autoon moottorin, ja nyt kytkettäessä D tai R päälle jarrua vasten, auto alkaa tärisemään / ravistelemaan. Sama ravistus ilmenee myös, kun rattia kääntää vaihde vapaalla viimeisen kolmanneksen alueelle vasemmalle. Oikealle päin kääntäessä ei ravistusta ilmene, vaikka ratin kääntäisi aivan ääriasentoon oikeallepäin.

Vaihdoin 400tkm ajetuiden moottorin kumityynyjen tilalle 80 tkm ajetut, jotka oli vanhoihin rinnakkan vertaillessa hieman korkeammat. Vanhat siis varmaan entiset ja lässähtäneet? Vai onko s204 250 4 maticin tyynyt erillaiset, mistä nämä oli purettu.. Käsin pyöritellessä ja painellessa nämä 80tkm ajetut ovat selkeästi jäykemmät. Ravistus ei kuitenkaan muuttunut ollenkaan. Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi 171tkm ajetut, toimivina puretut tyynyt, eikä ravistus muuttunut miksikään.

Vaihteiston kannatinkumin vaihdoin myös heti aluksi parempaan, eikä vaikutusta.

Onko kellään muulla ollut vastaavia oireita, ja millä ratkennut. Uusi vaihteiston kannatinkumi on jo tulossa, ja täytyy varmaan uudet koneen kumityynytkin tilata. Vai voiko jokin muu aiheuttaa tämmöistä tärinää?

Ja ohjausvaihde on sähkötehostettu. Onko sen rakenteessa jotain, mikä vois aiheuttaa ton vain vasemmalle loppupäässä käännettäessä tärinän :think:
mersetes22
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 05.04.2022 10:59

Re: S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja mersetes22 »

Voi olla likaa momentinmuuntimessa, tai se menossa rikki. Kokeile, että laitat shudder fixxä vaihteistoöljyn sekaan pari purkkia, josko tärinä loppus. Tommosta https://www.motonet.fi/tuote/lubegard-s ... gLJW_D_BwE , toki voi johtua myös moottorin tukikumista, että väsyneet ja ovat erilaiset c-mallissa kuin e:ssä
w213 E 300e 4matic EQ Power
---
ex:t w222 S 350 Bluetec 4matic, w213 e220d, w221 320 Cdi, w212 220d, w211 220Cdi, w210facelift 220Cdi, w210 220d
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

Re: S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Joo, pitääpä tuota koittaa, ja varmistaa vaihteisto öljyn oikea määrä, kun aivan vähän pääsi valahtaan ulos.. Voiko tuo vasemmallepäin kääntäminen jollain tapaa liittyä turbiiniin? Ohjausvaihde vaatii virtaa -> Laturi vaatii tehoa -> kuormittaa moottoria -> miksi turbiini aloittaa tärinän.🤔
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1152
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Vetoakselitkin, tarkemmin sisänivelet voivat aiheuttaa tärinää. Kannattaa tarkastaa etteivät jumita/ole väljiä
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Simokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.02.2021 17:06

Re: S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja Simokki »

Tärinälle löytyi syy! Oikean puolen vetoakselista oli muljahtanut yksi häränsilmä huonosti, ja auton painon ollessa renkaiden varassa, vetari ei päässyt supistumaan, ja välitti tärinän tyhjäkäynnillä, ja vasemmalle kääntäessä! Nosturilla nostettuna jousti ihan ok, niin oli vaikea löytää..
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S212 250 4 Matic tärinä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Simokki kirjoitti: La 08.06.2024 00:04 Tärinälle löytyi syy! Oikean puolen vetoakselista oli muljahtanut yksi häränsilmä huonosti, ja auton painon ollessa renkaiden varassa, vetari ei päässyt supistumaan, ja välitti tärinän tyhjäkäynnillä, ja vasemmalle kääntäessä! Nosturilla nostettuna jousti ihan ok, niin oli vaikea löytää..
En ole kuullut aiemmin, että paikallaan olevasta vetoakselin nivelestä pääsisi mikään osa muljahtamaan.

Onko tehty mitään remppaa lähiaikoina missä vetoakseli olisi ollut irti?
Vastaa Viestiin