W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Hei,
E250 w212 vm 2011 dieselhiukkassuodatin tukossa ja tehot eivät nouse (DPF fill level 135%). Itsellä ei STAR laitetta ole, joten manuaalinen regenorointi pitäisi suorittaa. Miten manuaalinen DPF regenerointi/pakkopoltto saadaan aikaiseksi?
E250 w212 vm 2011 dieselhiukkassuodatin tukossa ja tehot eivät nouse (DPF fill level 135%). Itsellä ei STAR laitetta ole, joten manuaalinen regenorointi pitäisi suorittaa. Miten manuaalinen DPF regenerointi/pakkopoltto saadaan aikaiseksi?
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Starilla tai muulla diagnostiikka laitteella jolla toiminto onnistuu.
Mitenkään "manuaalisesti" ei
Mitenkään "manuaalisesti" ei
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Eli onko tämä tapa ihan tuhoontuomittu?:
Menetelmä ilman diagnoosityökalua:
Valmistele auto:
1. Varmista, että polttoainesäiliössä on riittävästi polttoainetta (vähintään puolillaan).
2. Tarkista, että moottorin lämpötila on normaali käyttölämpötila (moottorin täytyy olla lämmin).
Ajotapa:
1. Maantieajo: Etsi suora ja tasainen tieosuus, mieluiten maantie tai moottoritie, jossa voit ajaa yhtäjaksoisesti ilman pysähdyksiä.
Nopeus ja kierrokset:
2. Aja noin 60-80 km/h nopeudella ja pidä moottorin kierrokset välillä 2000-2500 rpm. Tämä saattaa tarkoittaa ajamista pienemmällä vaihteella kuin normaalisti.
Kesto:
3. Jatka ajoa näillä ehdoilla vähintään 20-30 minuutin ajan. Tämä antaa moottorinohjausjärjestelmälle mahdollisuuden aloittaa regenerointiprosessi.
Indikaattorit:
4. Kun regenerointi alkaa, voit mahdollisesti huomata muutoksia moottorin käyttäytymisessä, kuten korkeammat pakokaasulämpötilat, hieman korkeammat moottorin kierrokset tai lisääntynyt tuulettimen käyttö.
Ongelmatapauksissa: Jos regenerointi ei onnistu, DPF-suodatin saattaa olla liian tukossa, ja sinun tulee se putsata.
Menetelmä ilman diagnoosityökalua:
Valmistele auto:
1. Varmista, että polttoainesäiliössä on riittävästi polttoainetta (vähintään puolillaan).
2. Tarkista, että moottorin lämpötila on normaali käyttölämpötila (moottorin täytyy olla lämmin).
Ajotapa:
1. Maantieajo: Etsi suora ja tasainen tieosuus, mieluiten maantie tai moottoritie, jossa voit ajaa yhtäjaksoisesti ilman pysähdyksiä.
Nopeus ja kierrokset:
2. Aja noin 60-80 km/h nopeudella ja pidä moottorin kierrokset välillä 2000-2500 rpm. Tämä saattaa tarkoittaa ajamista pienemmällä vaihteella kuin normaalisti.
Kesto:
3. Jatka ajoa näillä ehdoilla vähintään 20-30 minuutin ajan. Tämä antaa moottorinohjausjärjestelmälle mahdollisuuden aloittaa regenerointiprosessi.
Indikaattorit:
4. Kun regenerointi alkaa, voit mahdollisesti huomata muutoksia moottorin käyttäytymisessä, kuten korkeammat pakokaasulämpötilat, hieman korkeammat moottorin kierrokset tai lisääntynyt tuulettimen käyttö.
Ongelmatapauksissa: Jos regenerointi ei onnistu, DPF-suodatin saattaa olla liian tukossa, ja sinun tulee se putsata.
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Automaattinen pakkopoltto käynnistyy tarvittaessa. Mahdollisesti tuo kuvaamasi tapa voi käynnistää pakkopolton jos se moottorinohjaimen mielestä on tarpeen.
Hiukkassuodattimen täyttöasteen kuvaus prosentteina on hieman omituinen, välillä 0-100% täyttöaste on ok, välillä 100-200% regenerointi käynnistyy automaattisesti eikä siis yli 100% täyttöaste ole vika. Kun mennään yli 200% automaattista regenerointia ei enää voi tapahtua. Täyttöasteen maksimiarvo prosentteina on 400.
Selvitä syy miksi automaattinen regenerointi on estynyt, tuolla täyttömäärällä ei pitäisi vielä tulla vikatilaa hiukkassuodattimen täyttöasteen takia.
Hiukkassuodattimen täyttöasteen kuvaus prosentteina on hieman omituinen, välillä 0-100% täyttöaste on ok, välillä 100-200% regenerointi käynnistyy automaattisesti eikä siis yli 100% täyttöaste ole vika. Kun mennään yli 200% automaattista regenerointia ei enää voi tapahtua. Täyttöasteen maksimiarvo prosentteina on 400.
Selvitä syy miksi automaattinen regenerointi on estynyt, tuolla täyttömäärällä ei pitäisi vielä tulla vikatilaa hiukkassuodattimen täyttöasteen takia.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Hei,
Diagnoosin mukaan automaattinen pakkopoltto/regenerointi suoritettu 212 000km sitten. Voiko automaattisen regeneroinnin estää viallinen DPF paine-eroanturi?
Diagnoosin mukaan automaattinen pakkopoltto/regenerointi suoritettu 212 000km sitten. Voiko automaattisen regeneroinnin estää viallinen DPF paine-eroanturi?
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Jos auto on vikatilassa niin automaattista polttoa ei tapahdu. Viallinen paine-eroanturi estää myös polton.
Moni muukin viallinen anturi estää polton, mutta näistä yleensä aiheutuu tuo vikatilakin.
Moni muukin viallinen anturi estää polton, mutta näistä yleensä aiheutuu tuo vikatilakin.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Ok, kävin hakemassa uuden DPF paine-eroanturin. Katsotaan jos lähtisi tällä toimimaan.
Kiitos neuvoista!
Kiitos neuvoista!
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Aika kovaa hommaa arpomalla vaihdella osia, ongelmahan tässä tapauksessa ei kerrotun mukaan ole se ettei DPF poltto käynnisty vaan vikatila ja tehot kateissa.
Siitä seuraa toki se ettei DPF poltto käynnisty ennen kuin vika on korjattu ja vikamuisti tyhjennetty (tai tyhjentynyt kun autoa riittävästi käytetty ilman olemassa olevaa vikaa)
No, onhan se yleisimmästä päästä vioittuva osa toki tuo paine-erotunnistin. Seuraavaksi - jos ei tule kuntoon - ahtopainetunnistin, kaasuläppäkotelo, letkujen tarkastus (ahto- ja alipaine-sellaisten) jne...
Siitä seuraa toki se ettei DPF poltto käynnisty ennen kuin vika on korjattu ja vikamuisti tyhjennetty (tai tyhjentynyt kun autoa riittävästi käytetty ilman olemassa olevaa vikaa)
No, onhan se yleisimmästä päästä vioittuva osa toki tuo paine-erotunnistin. Seuraavaksi - jos ei tule kuntoon - ahtopainetunnistin, kaasuläppäkotelo, letkujen tarkastus (ahto- ja alipaine-sellaisten) jne...
wiimax.fi
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
Auto lähti toimimaan DPF paine-eroanturin vaihdon jälkeen. Tehot löytyy taas ja merkkivalon sai nollattua. Hiukkassuodattimen täyttöaste tippui vaihdon jälkeen arvoon 95%.
Suhteellisen edullinen (42€) ja helpossa paikassa aloittaa viankartoitus. Onneksi lähti tällä toimimaan.
Suhteellisen edullinen (42€) ja helpossa paikassa aloittaa viankartoitus. Onneksi lähti tällä toimimaan.
Re: W212 manuaalinen hiukkassuodattimen regenerointi/pakkopoltto (DPF)
No mutta hienoa ! Sanoisiko että päävoitto tällä kertaa.
wiimax.fi