w213 tuulilasin vaihdattaminen
w213 tuulilasin vaihdattaminen
w213 (2021) tuulilasi on menossa vaihtoon. Minkälaisia kokemuksia, hyviä tai huonoja, teillä on eri lasinvaihtofirmoista? Tuleeko kamerat, kalibroinnit yms. tekniset asiat virheettömään kuntoon ns. monimerkkikorjaamolla? Vai pidetäänkö Vehoa oletusarvoisesti parhaana paikkana tähän operaatioon. Hintoja ei nyt tarvitse vertailla, kun homma menee lasivakuutukseen.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Jokut lasiliikkeet saattavat väittää, että ei tarvitse kalibroida, mutta tarvitsee kuitenkin. Sitten viedään Vehoon. Jos on sovittu asiasta, se Vehon kustannus (150€ ?) sisältyy kokonaishintaan.
Itse en ole suoraan vienyt Vehoon, kun MB orginaali lasit ovat järjestään kaikkista haljenneet ennen aikaisesti.
Itse en ole suoraan vienyt Vehoon, kun MB orginaali lasit ovat järjestään kaikkista haljenneet ennen aikaisesti.
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Meillä oli Volvo juur tällä viikolla Carglassilla tuulilasinvaihdossa. Sieltä sai kirjallisen todistuksen, että kamerat on kalibroitu, ja olivat myös etukäteen kertoneet, että mieluiten vaihtaisivat tuulilasin kesäaikaan, jotta saavat varmuudella tehtyä kaistavahdin kameran testauksen kunnolla, koska lumisella tiellä sitä ei saa hoidettua. Keväällä eivät suositelleet vaihtamaan, jotta uusi lasi ei heti hajoaisi taas, kun ilmassa on paljon kiviä ja nastoja.
Itse en vielä ole ajanut kyseistä autoa remontin jälkeen, mutta on siinä niitä kameroita yms. vissiin useampia, kaistavahdin lisäksi liikennemerkkitunnistin ja joku jalankulkijoiden tunnistus ja sateentunnistin pyyhkimille ainakin. Carglassilla noin muuten on aina hommat hoituneet kivasti ja itse pääsee helpolla, kun he hoitavat vakuutusyhtiön kanssa about kaiken, kunhan rekisterinumero on tiedossa. Ja jotenkin tuntui itsestä siltä, että kun tuolla noita laseja vaihdetaan ns. päätyönä, niin se voi ainakin teoriassa onnistua paremmalla rutiinilla kuin merkkiliikkeessä, joka taas tekee tosi paljon muutakin. Se voi tietty olla ihan väärä tuntuma.
Itse en vielä ole ajanut kyseistä autoa remontin jälkeen, mutta on siinä niitä kameroita yms. vissiin useampia, kaistavahdin lisäksi liikennemerkkitunnistin ja joku jalankulkijoiden tunnistus ja sateentunnistin pyyhkimille ainakin. Carglassilla noin muuten on aina hommat hoituneet kivasti ja itse pääsee helpolla, kun he hoitavat vakuutusyhtiön kanssa about kaiken, kunhan rekisterinumero on tiedossa. Ja jotenkin tuntui itsestä siltä, että kun tuolla noita laseja vaihdetaan ns. päätyönä, niin se voi ainakin teoriassa onnistua paremmalla rutiinilla kuin merkkiliikkeessä, joka taas tekee tosi paljon muutakin. Se voi tietty olla ihan väärä tuntuma.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Niin joo, sekin piti sanoa, että merkkiliikkeessä huoltoneuvojana oleva kaveri aikanaan kertoi, että on heillä aika yleistä, että asiakas on käynyt vaihdattamassa tuulilasin eräässä tietyssä (ei mihinkään ketjuun kuuluvassa mutta paikallisesti tunnetussa) tuulilasiliikkeessä. Sen jälkeen asiakas on ottanut heihin yhteyttä ja kertonut, että nyt ei sadetunnistus enää toimi, eikä se tuulilasifirma ollut etukäteen viitsinyt kertoa, että he eivät saa sitä toimimaan. Ja sen jälkeen asiakas on tyypillisesti sen pari viikkoa ainkain ilman sadetunnistinta, kun ei merkkiliikkeeseen pääse noin vain.
Että kyllä toi on hyvin relevantti kysymys, että tekeekö lasiliike oikeasti homman ihan loppuun asti vai sinne päin vain.
Että kyllä toi on hyvin relevantti kysymys, että tekeekö lasiliike oikeasti homman ihan loppuun asti vai sinne päin vain.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Yleisesti ottaen on hyvä nyrkkisääntö se, että jos tuulilasilla on avustavien järjestelmien kameroita, kannattaa autoon vaihtaa alkuperäinen tuulilasi, aina. Tästä on ihan kokemuspohjaa useiden satojen mm. MB:n kanssa. Tärkeää on myös, että kalibroinnit tehdään asianmukaisesti. Kalibrointi ei ole ehkä merkkiliikeriippuvainen asia, koska esimerkiksi Boschin Esitronic järjestelmään erillisenä varusteena saatavilla oleva kalibrointilaite tauluineen on hyvinkin pätevä varsinkin saksalaisten autojen kanssa. Vastaavia laitteita on useilla eri merkillä tarjolla monimerkkikorjaamoiden käyttöön. W212/W204 korimallien kanssa ainakin ILS-valoautomatiikan huono toiminta on melko yleinen vika tarvikelasin kanssa. Samaa havaintoa tehty uudemmissakin mallisarjoissa. W213 kanssa mm. sadetunnistimen istuvuus tarvikelasiin on yleensä täyttä sutta, mitä havaittu.
Täyttä faktaa ei tästä ole, mutta olen keskustellut lasialan ammattilaisen kanssa alkuperäisten ja tarviketuulilasien eroista. Tarvikelaseissa on runsaasti tavattu muoto ja paksuusheittoja, jotka vaikuttavat suoraan kameroiden asentoon ja läpinäkyvyyteen. Jokainen osaa laskea paljonko esimerkiksi milli kameran asennossa tekee 500m päässä..
Tähän niveltyen itse olen päätellyt sen, että tehtailla ”kakkoslaatuiset” tuulilasit laitetaan tarvikepakettiin ja ”ykköslaatuiset” orkkispakettiin. Saint-Gobain ja Pilkington ovat maailman suurimpia tarvikelasien valmistajia ja valmistavat myös poikkeuksetta alkuperäiset ensiasennuslasit.
Tiivistettynä: Viekää autonne tuulilasin vaihtoon Veholle/merkkiliikkeeseen. Suurimmalla osalla nykyautoilijoista on vakuutuksessaan lasivakuutus. Täysin samalla omavastuun hinnalla sen käytätte merkkarilla kuin jossain Carglassilla yms. Tämä ei ole mainos tai toisten arvostelu, pääsette vain tällä ohjeella paljon helpommalla ja auton varusteet pysyvät niin toimivina kuin ne on suunniteltu.
Täyttä faktaa ei tästä ole, mutta olen keskustellut lasialan ammattilaisen kanssa alkuperäisten ja tarviketuulilasien eroista. Tarvikelaseissa on runsaasti tavattu muoto ja paksuusheittoja, jotka vaikuttavat suoraan kameroiden asentoon ja läpinäkyvyyteen. Jokainen osaa laskea paljonko esimerkiksi milli kameran asennossa tekee 500m päässä..
Tähän niveltyen itse olen päätellyt sen, että tehtailla ”kakkoslaatuiset” tuulilasit laitetaan tarvikepakettiin ja ”ykköslaatuiset” orkkispakettiin. Saint-Gobain ja Pilkington ovat maailman suurimpia tarvikelasien valmistajia ja valmistavat myös poikkeuksetta alkuperäiset ensiasennuslasit.
Tiivistettynä: Viekää autonne tuulilasin vaihtoon Veholle/merkkiliikkeeseen. Suurimmalla osalla nykyautoilijoista on vakuutuksessaan lasivakuutus. Täysin samalla omavastuun hinnalla sen käytätte merkkarilla kuin jossain Carglassilla yms. Tämä ei ole mainos tai toisten arvostelu, pääsette vain tällä ohjeella paljon helpommalla ja auton varusteet pysyvät niin toimivina kuin ne on suunniteltu.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Suomen autolasi oy, Vantaa. Kannattaa kiertää kaukaa. Siellä kirjaimellisesti ryssitään yksinkertaisin tuulilasinvaihtokin.kiptum kirjoitti: ↑Pe 05.07.2024 09:19 w213 (2021) tuulilasi on menossa vaihtoon. Minkälaisia kokemuksia, hyviä tai huonoja, teillä on eri lasinvaihtofirmoista? Tuleeko kamerat, kalibroinnit yms. tekniset asiat virheettömään kuntoon ns. monimerkkikorjaamolla? Vai pidetäänkö Vehoa oletusarvoisesti parhaana paikkana tähän operaatioon. Hintoja ei nyt tarvitse vertailla, kun homma menee lasivakuutukseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
2x Pilkington mennyt takuuseen. Lasinlämmitin kameran kohdalla ei toiminut autossani.
W213 220d +W242 electric drive
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Samaa mieltä. Merkkiliikkeessä osaavat myös suuremmalla todennäköisyydellä purkaa ympärillä olevat listat ehjänä. Jollei osaa, niin ainakin löytyy uusia tilalle. Muutaman kerran itsellä käynyt, että yleislasiliikkeen jälkeen listat repsottaa ja/tai tulee vesi sisälle.julB kirjoitti: ↑Ti 09.07.2024 20:22 Yleisesti ottaen on hyvä nyrkkisääntö se, että jos tuulilasilla on avustavien järjestelmien kameroita, kannattaa autoon vaihtaa alkuperäinen tuulilasi, aina. Tästä on ihan kokemuspohjaa useiden satojen mm. MB:n kanssa. Tärkeää on myös, että kalibroinnit tehdään asianmukaisesti. Kalibrointi ei ole ehkä merkkiliikeriippuvainen asia, koska esimerkiksi Boschin Esitronic järjestelmään erillisenä varusteena saatavilla oleva kalibrointilaite tauluineen on hyvinkin pätevä varsinkin saksalaisten autojen kanssa. Vastaavia laitteita on useilla eri merkillä tarjolla monimerkkikorjaamoiden käyttöön. W212/W204 korimallien kanssa ainakin ILS-valoautomatiikan huono toiminta on melko yleinen vika tarvikelasin kanssa. Samaa havaintoa tehty uudemmissakin mallisarjoissa. W213 kanssa mm. sadetunnistimen istuvuus tarvikelasiin on yleensä täyttä sutta, mitä havaittu.
Täyttä faktaa ei tästä ole, mutta olen keskustellut lasialan ammattilaisen kanssa alkuperäisten ja tarviketuulilasien eroista. Tarvikelaseissa on runsaasti tavattu muoto ja paksuusheittoja, jotka vaikuttavat suoraan kameroiden asentoon ja läpinäkyvyyteen. Jokainen osaa laskea paljonko esimerkiksi milli kameran asennossa tekee 500m päässä..
Tähän niveltyen itse olen päätellyt sen, että tehtailla ”kakkoslaatuiset” tuulilasit laitetaan tarvikepakettiin ja ”ykköslaatuiset” orkkispakettiin. Saint-Gobain ja Pilkington ovat maailman suurimpia tarvikelasien valmistajia ja valmistavat myös poikkeuksetta alkuperäiset ensiasennuslasit.
Tiivistettynä: Viekää autonne tuulilasin vaihtoon Veholle/merkkiliikkeeseen. Suurimmalla osalla nykyautoilijoista on vakuutuksessaan lasivakuutus. Täysin samalla omavastuun hinnalla sen käytätte merkkarilla kuin jossain Carglassilla yms. Tämä ei ole mainos tai toisten arvostelu, pääsette vain tällä ohjeella paljon helpommalla ja auton varusteet pysyvät niin toimivina kuin ne on suunniteltu.
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Jep ei kannata yleisliikkeeseen viedä, kamerat kalibroimatta, sulake palanut, listan kiinnike rikki, korjasivat kyllä virheet mutta listan kiinnikettä tuskin enään suostuu kun vasta äsken huomasin.
Ja lasi on aivan täyttä paskaa. Muutaman kuukauden vanha ja hiekkapuhallettu jo. Pienimmätkin roskat tekee jäljen, isommat kivet / nastat sormenpään kokoisen iskemän. Aivan paska saintcobain lasi nykyisin.
Ja lasi on aivan täyttä paskaa. Muutaman kuukauden vanha ja hiekkapuhallettu jo. Pienimmätkin roskat tekee jäljen, isommat kivet / nastat sormenpään kokoisen iskemän. Aivan paska saintcobain lasi nykyisin.
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Eräässä lasiliikkeessä vaihdettiin meidän 211:een tuulilasi ja eipä ollut sadetunnistinta kalibroitu, tihkuasennossa pyyhkijät suti lasia nopeaan tahtiin vaikkei juuri satanut. Eipä se ongelma ollut, omalla Starilla kalibroin systeemin.
Sitten tuli myöhemmin korjaamon työnjohtajana ollessani eräältä asiakkaalta pyyntö lasinvaihtoon ja auton ollessa vain muutaman kymppitonnin ajettu myös pyyntö että tehtäisiin alkuperäisellä lasilla.
Soittelin samaan firmaan ja vanhempi isäntä oli puhelimessa, oli niin #¤%&/(&% kitkuista suhtautumista siihen että meidän kautta olisi tullut lasi että sanoin kiitos kuulemiin enkä sen jälkeen kyseisessä paikassa yhtään lasia vaihdattanut siltä korjaamolta.
Myöhemmin sitten sattuneista syistä vein taas oman 211:n kyseiseen paikkaan lasinvaihtoon, kun jälleen oli lasi halki.
Paikalla oli nykyisin yritystä pyörittävä nuorempi mies ja em. vanhempi isäntä, siis hänen isänsä.
Mainitsin siinä että tuleehan kalibroitua tällä kertaa, kun viimeksi ei tullut, johon nuorempi vastasi että ilman muuta - ja tämä vanhempi alkoi asiasta inttämään että aina on kalibroitu ja uli uli uli uli.
Aivan siinä ja siinä oli että sanon lopulliset hyvästit ja vien auton muualle, mutta nuoremman mukava asiallinen suhtautuminen ja palvelualttius käänsivät vaa`an liikkeen eduksi.
Siellä on monia monia linja-autojen tuulilaseja vaihdatettu parin vuoden aikana.
Tästä tarinasta ei kysyjälle ole mitään hyötyä, mutta joo joskus olisi viisasta vaan vanhempien ymmärtää astua syrjään, ellei ole minkäänlaista asiakaspalvelutaitoa.
On näitä tolloja toki nähty autokorjaamoillakin, läheltäkin joskus.
Toivottavasti sitä itse osaa siirtyä muihin hommiin ellei osaa ihmisten kanssa keskustella hankalistakin asioista
Sitten tuli myöhemmin korjaamon työnjohtajana ollessani eräältä asiakkaalta pyyntö lasinvaihtoon ja auton ollessa vain muutaman kymppitonnin ajettu myös pyyntö että tehtäisiin alkuperäisellä lasilla.
Soittelin samaan firmaan ja vanhempi isäntä oli puhelimessa, oli niin #¤%&/(&% kitkuista suhtautumista siihen että meidän kautta olisi tullut lasi että sanoin kiitos kuulemiin enkä sen jälkeen kyseisessä paikassa yhtään lasia vaihdattanut siltä korjaamolta.
Myöhemmin sitten sattuneista syistä vein taas oman 211:n kyseiseen paikkaan lasinvaihtoon, kun jälleen oli lasi halki.
Paikalla oli nykyisin yritystä pyörittävä nuorempi mies ja em. vanhempi isäntä, siis hänen isänsä.
Mainitsin siinä että tuleehan kalibroitua tällä kertaa, kun viimeksi ei tullut, johon nuorempi vastasi että ilman muuta - ja tämä vanhempi alkoi asiasta inttämään että aina on kalibroitu ja uli uli uli uli.
Aivan siinä ja siinä oli että sanon lopulliset hyvästit ja vien auton muualle, mutta nuoremman mukava asiallinen suhtautuminen ja palvelualttius käänsivät vaa`an liikkeen eduksi.
Siellä on monia monia linja-autojen tuulilaseja vaihdatettu parin vuoden aikana.
Tästä tarinasta ei kysyjälle ole mitään hyötyä, mutta joo joskus olisi viisasta vaan vanhempien ymmärtää astua syrjään, ellei ole minkäänlaista asiakaspalvelutaitoa.
On näitä tolloja toki nähty autokorjaamoillakin, läheltäkin joskus.
Toivottavasti sitä itse osaa siirtyä muihin hommiin ellei osaa ihmisten kanssa keskustella hankalistakin asioista

wiimax.fi
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Tähän asiaan ollaan myös törmätty. Tuntuu olevan käsittämättömän ”pehmeitä” tuulilasit nykyään. Kaippa niissäkin on säästetty sekä painossa että tuotantokustannuksissa. Nyt on muutama automalli sellainen, että tuntuu olevan lasi koko ajan rikki. Esimerkiksi katumaastureissa tuulilasi on jyrkemmässä kulmassa ja lasilla on myös kokoa, joten imee kiviä itseensä. Mahtava cocktail kun ottaa nykylasien pehmeyden siihen vielä kaveriksi.MJPfin kirjoitti: ↑Su 14.07.2024 11:18 Jep ei kannata yleisliikkeeseen viedä, kamerat kalibroimatta, sulake palanut, listan kiinnike rikki, korjasivat kyllä virheet mutta listan kiinnikettä tuskin enään suostuu kun vasta äsken huomasin.
Ja lasi on aivan täyttä paskaa. Muutaman kuukauden vanha ja hiekkapuhallettu jo. Pienimmätkin roskat tekee jäljen, isommat kivet / nastat sormenpään kokoisen iskemän. Aivan paska saintcobain lasi nykyisin.

Hyviä pointteja nämä listan irroitukset yms. Merkkarille tosiaan se ei ole mikään kynnys myöntää, että nyt meni rikki. Muutaman kympin listaan ei talous kaadu, nuopa saattaa usein saada jopa vakuutusyhtiölle menemään tietyissä malleissa. Se toistojen määrä + mallikoulutukset yms on myös isossa roolissa joka painaa merkkiliikkeen puoleen kun etsitään tuulilasin vaihdolle sopivinta korjaamoa.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: w213 tuulilasin vaihdattaminen
Tähän tarttuen W211 korimallin tuulilasin muoto on tosiaan melko jämerä. Tarvikemallin ikkunoissa aiemmin mainitsemani muotoheitto voi olla ratkaiseva tässä. Tuulilasin pyyhkijöiden alkuperäisyys on iso merkittävä tekijä myös sadetunnistimen oikeassa toiminnassa juuri tässä korimallissa. Tarvikeosat tuntuvat jättävän kalvon lasin muodon vuoksi juuri sadetunnistimen alueelle. Itse ajelin W211 korimallilla kahdella eri yksilöllä sellaiset 200tkm. Ehdin jo haukkumaan kyseisen sadetunnistimen täysin käyttökelvottomaksi kapineeksi. Jälkimmäisen yksilön kohdalla ostin juuri ennen myyntiä orkkissulat ja totesin, että sehän toimii nyt aivan täydellisesti… ensimmäistä kertaa 200tkm aikana…dealer kirjoitti: ↑Su 14.07.2024 12:10 Eräässä lasiliikkeessä vaihdettiin meidän 211:een tuulilasi ja eipä ollut sadetunnistinta kalibroitu, tihkuasennossa pyyhkijät suti lasia nopeaan tahtiin vaikkei juuri satanut. Eipä se ongelma ollut, omalla Starilla kalibroin systeemin.
Sitten tuli myöhemmin korjaamon työnjohtajana ollessani eräältä asiakkaalta pyyntö lasinvaihtoon ja auton ollessa vain muutaman kymppitonnin ajettu myös pyyntö että tehtäisiin alkuperäisellä lasilla.
Soittelin samaan firmaan ja vanhempi isäntä oli puhelimessa, oli niin #¤%&/(&% kitkuista suhtautumista siihen että meidän kautta olisi tullut lasi että sanoin kiitos kuulemiin enkä sen jälkeen kyseisessä paikassa yhtään lasia vaihdattanut siltä korjaamolta.
Myöhemmin sitten sattuneista syistä vein taas oman 211:n kyseiseen paikkaan lasinvaihtoon, kun jälleen oli lasi halki.
Paikalla oli nykyisin yritystä pyörittävä nuorempi mies ja em. vanhempi isäntä, siis hänen isänsä.
Mainitsin siinä että tuleehan kalibroitua tällä kertaa, kun viimeksi ei tullut, johon nuorempi vastasi että ilman muuta - ja tämä vanhempi alkoi asiasta inttämään että aina on kalibroitu ja uli uli uli uli.
Aivan siinä ja siinä oli että sanon lopulliset hyvästit ja vien auton muualle, mutta nuoremman mukava asiallinen suhtautuminen ja palvelualttius käänsivät vaa`an liikkeen eduksi.
Siellä on monia monia linja-autojen tuulilaseja vaihdatettu parin vuoden aikana.
Tästä tarinasta ei kysyjälle ole mitään hyötyä, mutta joo joskus olisi viisasta vaan vanhempien ymmärtää astua syrjään, ellei ole minkäänlaista asiakaspalvelutaitoa.
On näitä tolloja toki nähty autokorjaamoillakin, läheltäkin joskus.
Toivottavasti sitä itse osaa siirtyä muihin hommiin ellei osaa ihmisten kanssa keskustella hankalistakin asioista![]()
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11