6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
OM617 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa ku kaasuttelee. Jos lähtee kiihdyttää tulee paljon valkosta savua ekat pari sekuntia ja sitten muuttuu mustaks vasta.
Tehoa on hyvin.
Mitä tulee mieleen:
- Elementtien päällä olevat takaiskuventtiilit on edelleen om617 alkup, pitäskö ne ottaa 605 myös, kun elementit on siitä kans?
- Suuttimien avautumispaine on 617 vaparin 115 bar, eikä 605 kuuluva 135 bar
- Pumpun ennakko on säädetty samanlailla, kun 617 kuuluu säätää eli drip timing menetelmällä 26 btdc tällä hetkellä, joten ei luulis tostaka kiinni olevan, tyhjäkäynnillä ei tule savua.
Osaisko joku tähän jotain sanoo, kun ei mistään tunnu tähän ratkasua löytyvän.
Tehoa on hyvin.
Mitä tulee mieleen:
- Elementtien päällä olevat takaiskuventtiilit on edelleen om617 alkup, pitäskö ne ottaa 605 myös, kun elementit on siitä kans?
- Suuttimien avautumispaine on 617 vaparin 115 bar, eikä 605 kuuluva 135 bar
- Pumpun ennakko on säädetty samanlailla, kun 617 kuuluu säätää eli drip timing menetelmällä 26 btdc tällä hetkellä, joten ei luulis tostaka kiinni olevan, tyhjäkäynnillä ei tule savua.
Osaisko joku tähän jotain sanoo, kun ei mistään tunnu tähän ratkasua löytyvän.
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
On aika matalan oloinen avautumispaine turbo käyttöön, suosittelen shimmaaman sen johkin 135-140bar nurkille.
Miltä suuttimien sumu kuvio näyttää onko tasainen kaikissa?
Yksi kaksi suutinta mistä kärki kusee niin tulee valkoista kun nafta ei pala lainkaan.
Haiseeko savu pelkälle naftalle?
Miltä suuttimien sumu kuvio näyttää onko tasainen kaikissa?
Yksi kaksi suutinta mistä kärki kusee niin tulee valkoista kun nafta ei pala lainkaan.
Haiseeko savu pelkälle naftalle?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Tarkistin kaikki suuttimet noin vuosi sitten ja ainakin sillon oli kunnossa kaikki, prikkoja hiomalla säädin kaikki siihen 115 bar kun ne heitteli hiukan. Mulla oli joku kuukausi sit 5.5 elementit paikalla säädettynä tappiin ja ei pistäny yhtään valkosta.MJPfin kirjoitti: ↑Ke 10.07.2024 06:53 On aika matalan oloinen avautumispaine turbo käyttöön, suosittelen shimmaaman sen johkin 135-140bar nurkille.
Miltä suuttimien sumu kuvio näyttää onko tasainen kaikissa?
Yksi kaksi suutinta mistä kärki kusee niin tulee valkoista kun nafta ei pala lainkaan.
Haiseeko savu pelkälle naftalle?
Tuon elementtien vaihon jälkeen huomasin heti et pisti valkosta. Jos painaa vähän vaan kaasua ni tulee mustana. Kone käy tällä hetkellä paremmin ku koskaan ennen, ei tärise tyhjäkäynillä juur ollenka, kierrokset tippuu heti, käy aina tasesti jne.
Tänäänki kattelin et tuota valkosta puskee niin paljon et näkyy vielä kilsan päähän joku 1000-1800 rpm ja heti, kun ahdot / kierrokset nousee ni mustaks muuttuu.
Voisin koittaa tuota avautumispaineitten nostamista sinne lähelle 150 bar, jos olis siitä kiinni tuo. Huomasin kans et pakolämmöt nousee ihan hemmetisti, sillon ku valkosta tulee. 0-100 kiihytyksessä nousee johonki 800 jos lähtee paikalta kaasu pohjassa. Hyvin tuo kulkee kuiteskin.
En osaa tuosta savun hajusta sanoa, haisee aikalailla samalle, kun ennenki
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Eli taas sai todeta ettei noi paskat kestä. Edellispäivänä räjähti vaihdelaatikko, meni ihan muussiks 2 ratasta ku lähin kiihdyttää ja hinaamalla kotio. Oli varmaan noin 210 hv / 370nm kiihtyvyyden ja aikasemman dynotuloksen perusteella, sitä valkosta tuli oikeen kunnolla ku laitoin lisää syöttöö taas. Noh vaihdoin toisen laatikon ja rajotin tehot noin 150 hv seudulle ja ei savuta yhtään valkosta, pelkkää mustaa.
Se savu muuttuu valkoseks jos elementti kääntyy liikaa liian pienillä kierroksilla, joka viittais, että se polttoaine menee liian myöhään tai aikasin sylinteriin jostain syystä, koska savuttaa ja kone pitää semmosta nakuttavaa ääntä, niinku antais jotai startti sprayta imusarjaan.
syöttö on nyt about 65cc ja alkaa tehdä tuota savutusta jonkun 90cc jälkeen, alkaa siis muuttua valkosemmaksi mitä enemmän ulkosta syötönsäätöö avaa.
Luin tuon rack travelin olevan maksimissaan pienempi tuossa elementtien alkuperäisessä EDC pumpussa, kuin tuossa vanhassa om617 m pumpussa, itsellä menee ainakin tuo fuel rack sinne perälle ja ei fyysisesti voi mennä pidemmälle, jos rack travel on liikaa eli elementit kääntyy enemmän, kuin tuossa EDC pumpussa niin voiko olla, että menee syöttö jotenkin pieleen, jos ne elementit on jotenkin koneistettu eri tavalla, kun alkup 5.5mm ja ne ei saa kääntyä liikaa.
Mietin, kun varmasti moni on laittanut 6mm elementtejä aikoinaan kaikennäkösiin 602, 603, 617 jne ja ei ole kukaan valitellut, että alkaa valkosta tulla, vaikka on vaparin avautumispaineet suuttimissa.
Liian vanhoja vehkeita, kun ei ketään kiinnosta nämä, mutta apua tarttee silti ja kukaan ei oikeen vastaile näihin enää
Se savu muuttuu valkoseks jos elementti kääntyy liikaa liian pienillä kierroksilla, joka viittais, että se polttoaine menee liian myöhään tai aikasin sylinteriin jostain syystä, koska savuttaa ja kone pitää semmosta nakuttavaa ääntä, niinku antais jotai startti sprayta imusarjaan.
syöttö on nyt about 65cc ja alkaa tehdä tuota savutusta jonkun 90cc jälkeen, alkaa siis muuttua valkosemmaksi mitä enemmän ulkosta syötönsäätöö avaa.
Luin tuon rack travelin olevan maksimissaan pienempi tuossa elementtien alkuperäisessä EDC pumpussa, kuin tuossa vanhassa om617 m pumpussa, itsellä menee ainakin tuo fuel rack sinne perälle ja ei fyysisesti voi mennä pidemmälle, jos rack travel on liikaa eli elementit kääntyy enemmän, kuin tuossa EDC pumpussa niin voiko olla, että menee syöttö jotenkin pieleen, jos ne elementit on jotenkin koneistettu eri tavalla, kun alkup 5.5mm ja ne ei saa kääntyä liikaa.
Mietin, kun varmasti moni on laittanut 6mm elementtejä aikoinaan kaikennäkösiin 602, 603, 617 jne ja ei ole kukaan valitellut, että alkaa valkosta tulla, vaikka on vaparin avautumispaineet suuttimissa.
Liian vanhoja vehkeita, kun ei ketään kiinnosta nämä, mutta apua tarttee silti ja kukaan ei oikeen vastaile näihin enää

Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Niin siis sulla on mekaanisessa pumpussa edc elementit, ja ihan ite ne sinne laittanut?
Sitten en ihmettelisi savua, siellä voi joku sylinteri saada hitokseen enemmän kamaa kun muut jos sitä pumppua ei ole kalibroitu.
Liikaa ja aivan väärään aikaan niin tulee raakana läpi, mahtaa olla pakolämmöt turbiinissa kohdillaan?
Sitten en ihmettelisi savua, siellä voi joku sylinteri saada hitokseen enemmän kamaa kun muut jos sitä pumppua ei ole kalibroitu.
Liikaa ja aivan väärään aikaan niin tulee raakana läpi, mahtaa olla pakolämmöt turbiinissa kohdillaan?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Ite oon laittanu, mutta mulla on testipenkkikin. Säädin pumpun tuottamaan 103cc ja kyllä ne kaikki elementit on kohdallaan. Elementtejen syötöissä oli heittoa +-4cc ennen hienosäätöä ja nyt on alle 1cc päässä toisistaan, sitä tarkemmaksi ei tolla mun penkillä saa.
Ja selvitykseksi, tuo toimii täydellisesti alemmilla syötöillä, mutta kun siitä haluaa ajaa vähän enemmän läpi, niin sitten alkaa tulla ongelmia. Saahan noilla yli 50% enemmän, kuin 5.5 elementeillä ilman mitään ongelmia. Turbotettu vapari on, ni pakolämpomittari löytyy, lämmöt on tuolla 150hv säädöllä 600c max 0-120 kiihdytyksessä. Jos ottaa maksimit pumpusta ni ne on yli 800c, eli jotain menee pieleen, kun ilmaa kone saa tarpeeksi kuiteskin.
Ja selvitykseksi, tuo toimii täydellisesti alemmilla syötöillä, mutta kun siitä haluaa ajaa vähän enemmän läpi, niin sitten alkaa tulla ongelmia. Saahan noilla yli 50% enemmän, kuin 5.5 elementeillä ilman mitään ongelmia. Turbotettu vapari on, ni pakolämpomittari löytyy, lämmöt on tuolla 150hv säädöllä 600c max 0-120 kiihdytyksessä. Jos ottaa maksimit pumpusta ni ne on yli 800c, eli jotain menee pieleen, kun ilmaa kone saa tarpeeksi kuiteskin.
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Ennakko karkaa kun avautumispaine alhainen, sitä kamaa tulee niin paljon että ne jää auki on mun veikkaus.
Ei ole noiden pumppu vehkeiden kanssa tullut pelattua varmaan kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Sä lyöt sinne tavaraa 2-3 kertaa normaalin määrän ja suutin aukeaa aikaisin kun paine alhainen, ei sumuunnu tarpeeksi ja jäähdyttää esikammiota, sit syttyy kun syttyy ja loput ruiskutetaan pakoputkeen. Lämmöt tapissa, savua eikä voimaa.
Ei ole noiden pumppu vehkeiden kanssa tullut pelattua varmaan kohta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Sä lyöt sinne tavaraa 2-3 kertaa normaalin määrän ja suutin aukeaa aikaisin kun paine alhainen, ei sumuunnu tarpeeksi ja jäähdyttää esikammiota, sit syttyy kun syttyy ja loput ruiskutetaan pakoputkeen. Lämmöt tapissa, savua eikä voimaa.
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Ennakon laittasin tyyliä 22-24 eykk. Vakiopumpun ennakko on ainakin 24.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Nostin avautumispaineet 150 bar ja vaihoin toiset hyvät kärjet, edelleen sama vika. Semmonen lisäys, jos ottaa ahdot pois kokonaan ni sitten ei toi valkonen lopu ollenka, nakuttaa ihan hemmetisti ja ei oo yhtään voimaa ennenku vähentää kaasua.
Aloin miettiin voisko millään olla se koneen asteikko pielessä joitain asteita ja siten ois pumpun ennakko pielessä, käy meinaan aika pehmeellä äänellä vaikka 2 astetta vakiota enemmän ennakkoa. Jos nyt lukee, sieltä damper astetaulukosta, että on 26 astetta ja todellinen ennakko olis vaikka 21.
Onko kellään sellasta diesel ajotusvaloa jos pääsis koittaan sillä?
Aloin miettiin voisko millään olla se koneen asteikko pielessä joitain asteita ja siten ois pumpun ennakko pielessä, käy meinaan aika pehmeellä äänellä vaikka 2 astetta vakiota enemmän ennakkoa. Jos nyt lukee, sieltä damper astetaulukosta, että on 26 astetta ja todellinen ennakko olis vaikka 21.
Onko kellään sellasta diesel ajotusvaloa jos pääsis koittaan sillä?
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Kannattaa tarkistaa se dampperin kehä että ei ole pyörähtänyt, eli tdc on oikeasti siinä nollan kohdalla.
Tai sit vaan käännät sinne ennakkoa korvakuulolla jos pehmeästi käy tyhjää. Sen kuuluu nakuttaa ei käydä pehmeästi.
Tai sit vaan käännät sinne ennakkoa korvakuulolla jos pehmeästi käy tyhjää. Sen kuuluu nakuttaa ei käydä pehmeästi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Villi veikkaus myöhäisellä on, valkoinen sauhu(ei paavin valinta kuitenkan kysessä) ja pakopuoli kuuman,
asia mitä iät ajat ihmettelyt on tuo vakiomerkeihhin luottamine kun viritellä joskus kaliitakin osia käytten mutta sitten ei otetta sitä mitä saisi lähes ilmaiseksi eli ajotuksen tarkistus kunnolla ei mistää tehdas merkeistä,
siitä ajoitus lampustakaan(seliinen on jossain varston perillä) ei ole mitään hyötyä jos ei ole tarkaa merkkiä mitä sillä katsoo
asia mitä iät ajat ihmettelyt on tuo vakiomerkeihhin luottamine kun viritellä joskus kaliitakin osia käytten mutta sitten ei otetta sitä mitä saisi lähes ilmaiseksi eli ajotuksen tarkistus kunnolla ei mistää tehdas merkeistä,
siitä ajoitus lampustakaan(seliinen on jossain varston perillä) ei ole mitään hyötyä jos ei ole tarkaa merkkiä mitä sillä katsoo
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Ton avautumispaineitten nostamisen jälkeen ajotus taas myöhäsemmällä. Laitoin ennakkoa niin paljon ku säätovara riitti ja ei mun mielestä vaikuttanu millään tavalla siihen savutukseen, kone käy huomattavasti terävämmin Taitaa tuosta damperin taulukosta olla about 31 btdc tuo ennakko nyt, 3 astetta menee varmaan myöhäsemmälle kun 35 bar korkeemmat avautumispaineet, kun vakiona eli vastaa vakio 28 btdc. Kyllä tuossa jotain on jos 4 astetta enemmän ennakkoa, kuin vakiona ja sanoisin, että lisääkin voisi hyvin olla.
On vaan oltava sellanen juttu, että se sössii sen syötön jotenkin, jos elementtikisko liikkuu liikaa. Oon aika varma jos laittas jotku 7.5mm elementit ni ei olis ongelmaa. Muuten sanoisin, että 6mm elementeillä täydellä syötöllä on liian pitkä injection duration ja alkaa savuttaa jo valkosta, kun menee liian pitkäksi syöttö, mutta sitten olis pitäny ton lisä ennakon vaikuttaa jotain.
Tuo saa nyt olla, kun ei vaihteisto kestänyt viikkoa pidempään tuota täyttä syöttöä, vaikka savuttikin vielä täys ahdoilla. Jos jaksaa niin laitan siihen tuon gs-6 37dz jossain kohtaa, ni kattoo hajooko toi 617 sitten jo seuraavaks.
Katon varmaan sen damper kehän ainaski vielä, ei jaksais pumppua irrottaa, et sais lisää ennakkoo.
Jos jollain jotain ideoita ni ehdottakaa ihmeessä ni koitan korjaako ongelman.

On vaan oltava sellanen juttu, että se sössii sen syötön jotenkin, jos elementtikisko liikkuu liikaa. Oon aika varma jos laittas jotku 7.5mm elementit ni ei olis ongelmaa. Muuten sanoisin, että 6mm elementeillä täydellä syötöllä on liian pitkä injection duration ja alkaa savuttaa jo valkosta, kun menee liian pitkäksi syöttö, mutta sitten olis pitäny ton lisä ennakon vaikuttaa jotain.
Tuo saa nyt olla, kun ei vaihteisto kestänyt viikkoa pidempään tuota täyttä syöttöä, vaikka savuttikin vielä täys ahdoilla. Jos jaksaa niin laitan siihen tuon gs-6 37dz jossain kohtaa, ni kattoo hajooko toi 617 sitten jo seuraavaks.
Katon varmaan sen damper kehän ainaski vielä, ei jaksais pumppua irrottaa, et sais lisää ennakkoo.
Jos jollain jotain ideoita ni ehdottakaa ihmeessä ni koitan korjaako ongelman.





Re: 6mm elementeillä savuttaa valkosta eikä mustaa
Selvitä nyt ihan ensin mikä on todellinen ennakko, missä se kehä oikeasti on.
Jos se on liikkunut niin sulla voi olla ennakko aivan mitä sattuu.
Jos se on liikkunut niin sulla voi olla ennakko aivan mitä sattuu.