Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Auto on 2009 ~450tkm ajettu. Selvittelen P008700 vikakoodia ja sen aiheuttamaa limp modea kun antaa kenkää hiukankaan rivakammin. Lisäksi tulee koodi P025284 eli "output for the quantity control valve has a malfunction". Joka ajolla tulee, tähän asti auto toimii normaalisti ja tehot tuntuu normaaleilta. Autossa on ne OM651 pikkukoneiden alkupään "ongelmattomammat" (delphi?) suuttimet.
Vikakoodi ei suoraan minulle kerro huomataanko paineen notkahdus ensin MP vai KP puolella.
Katsoin iCarsoft testerillä graafina matalapainetta ja se notkahti 4.5bar arvosta hiukan alle neljään kun limppi iskee. Korkeapainepuolella (rail pressure) tuntui aika railakkaasti heittelevän käppyrä, tästä voisi joku fiksu kertoa pitäisikö olla miten tasainen?
Tehty/vaihdettu:
- Throttle body putsattu, tästä tuli vikakoodia myös ja se poistui putsauksella
- Quantity control valve vaihdettu
- Naftasuodatin vaihdettu (en vaihtanut sensorihäkkyrää vaan se on vanhasta suodattimesta)
- Tankin polttoainepumppu vaihdettu. Ei ole katsottu notkahtaako MP paine edelleen vian ilmetessä.
Millään yo. toimenpiteistä ei ole ollut mitään vaikutusta noihin koodeihin tai oirehtimiseen.
Seuraavaksi ajattelisin tehdä seuraavaa jossain järjestyksessä:
- Rail pressure/temp sensorin vaihto
- Kuvat painekäyristä tänne näytille
- Suutinten testauttaminen jossain
Ideoita otetaan vastaan..
Vikakoodi ei suoraan minulle kerro huomataanko paineen notkahdus ensin MP vai KP puolella.
Katsoin iCarsoft testerillä graafina matalapainetta ja se notkahti 4.5bar arvosta hiukan alle neljään kun limppi iskee. Korkeapainepuolella (rail pressure) tuntui aika railakkaasti heittelevän käppyrä, tästä voisi joku fiksu kertoa pitäisikö olla miten tasainen?
Tehty/vaihdettu:
- Throttle body putsattu, tästä tuli vikakoodia myös ja se poistui putsauksella
- Quantity control valve vaihdettu
- Naftasuodatin vaihdettu (en vaihtanut sensorihäkkyrää vaan se on vanhasta suodattimesta)
- Tankin polttoainepumppu vaihdettu. Ei ole katsottu notkahtaako MP paine edelleen vian ilmetessä.
Millään yo. toimenpiteistä ei ole ollut mitään vaikutusta noihin koodeihin tai oirehtimiseen.
Seuraavaksi ajattelisin tehdä seuraavaa jossain järjestyksessä:
- Rail pressure/temp sensorin vaihto
- Kuvat painekäyristä tänne näytille
- Suutinten testauttaminen jossain
Ideoita otetaan vastaan..
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
En jaksa googlettaa noita vikakoodinlukijan juttuja, mutta jos alhaisesta polttoaineen paineesta on kyse niin suutin vuotaa paluupuolelle. Starin kanssa mittaus paluupuolen vuodoille ensimmäiseksi.
wiimax.fi
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Kävin diagnoosissa ja ihan starin perusteella kokenut mb mekaanikko sanoi että suuttimet on tiensä päässä ja kaikki kannattaa vaihtaa kerralla kun ei ole selkeitä eroja ja seuraava menee todennäköisesti pian jos yhden vaihtaa.
Suuttimen tyyppi A6510700587. Ilmeisesti "kunnostetut" ja tarvikesuuttimet on vähän niin ja näin, eli joko uutta genuine/delphiä tai reilusti vähemmän ajettua purkuosaa. Käsittäisin että tämän mallin suuttimet on olleet luotettavasti kuitenkin melko pitkäikäisiä eli tuo purkuosakin voisi olla realistinen vaihtoehto?
Suuttimen tyyppi A6510700587. Ilmeisesti "kunnostetut" ja tarvikesuuttimet on vähän niin ja näin, eli joko uutta genuine/delphiä tai reilusti vähemmän ajettua purkuosaa. Käsittäisin että tämän mallin suuttimet on olleet luotettavasti kuitenkin melko pitkäikäisiä eli tuo purkuosakin voisi olla realistinen vaihtoehto?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 85
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Tammer dieselistä kunnostetut. Ei tarvi enempää miettiä.
08 Clk 220
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
He ei kunnosta itse Delphiä, ainoastaan Boschia. Heidän kautta uudet 482e/kpl tai tehdaskunnostetut 340e/kpl.Raumalainen kirjoitti: ↑To 05.09.2024 16:38 Tammer dieselistä kunnostetut. Ei tarvi enempää miettiä.
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Maailmalta vähän ajetut purkurilta tahi sitten uudet. Ainakaan mitään halvimpia kunnostettuja ei kannata, isoja heittoja saattaa olla ja koodaukset mitä sattuu.
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Tilasin 220tkm ajetut ovokolta, mukaan tulee raili, pumppu, sensorit yms krääsä.
Tällä välin auto on jo kehittänyt senkin oireen että pakokaasua menee tankkiin paluulinjan kautta
Onkos näistä lähtenyt suuttimet miten helposti irti, riittääkö että sillä lukkopalalla vänkkää käyttäen jotain vääntövartta pultinreiässä vai onko tarvittu vetovasaraa tms?
Tällä välin auto on jo kehittänyt senkin oireen että pakokaasua menee tankkiin paluulinjan kautta

Onkos näistä lähtenyt suuttimet miten helposti irti, riittääkö että sillä lukkopalalla vänkkää käyttäen jotain vääntövartta pultinreiässä vai onko tarvittu vetovasaraa tms?
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Toivottavasti käytetyt toimii.lani kirjoitti: ↑Ti 17.09.2024 11:08 Tilasin 220tkm ajetut ovokolta, mukaan tulee raili, pumppu, sensorit yms krääsä.
Tällä välin auto on jo kehittänyt senkin oireen että pakokaasua menee tankkiin paluulinjan kautta
Onkos näistä lähtenyt suuttimet miten helposti irti, riittääkö että sillä lukkopalalla vänkkää käyttäen jotain vääntövartta pultinreiässä vai onko tarvittu vetovasaraa tms?
Ammattitaitoisesti peruskorjatut olisi saanut neljän kappaleen sarjan alle 500€ kun olisi palauttanut vanhat vaihdossa.
https://www.diesel-technik-biberach.de/shop/delphi/
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Vaikuttaa suht hyvältä paikalta, kiitti vinkistä. Mut sen verran kuuluu varoituksia huolletuista että koitan nyt käytettyä. Syteen tai saveen.E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 17.09.2024 14:12 Ammattitaitoisesti peruskorjatut olisi saanut neljän kappaleen sarjan alle 500€ kun olisi palauttanut vanhat vaihdossa.
https://www.diesel-technik-biberach.de/shop/delphi/
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Kyllä, käytetty voi olla hyvä vaihtoehto. Oma kokemus tuon pajan huoltamista suuttimista yli 100 000km.lani kirjoitti: ↑Ti 17.09.2024 15:45Vaikuttaa suht hyvältä paikalta, kiitti vinkistä. Mut sen verran kuuluu varoituksia huolletuista että koitan nyt käytettyä. Syteen tai saveen.E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 17.09.2024 14:12 Ammattitaitoisesti peruskorjatut olisi saanut neljän kappaleen sarjan alle 500€ kun olisi palauttanut vanhat vaihdossa.
https://www.diesel-technik-biberach.de/shop/delphi/
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Suuttimet vaihdettu käytettyihin, koodattu paikallisen pajan ei-star yleistesterillä ja ongelmia edelleen. Huomioita:
- Nyt tulee koodia "Fuel pressure high" heti kun lähtee liikkeelle.
- Tulee myös Quantity Control Valve output signalin outoudesta koodia välillä, ei aina
- Fuel pressure low koodia ei enää tule eikä pakokaasua tuntunut menevän paluulinjaan
- Tyhjäkäynti ravistaa pikkuisen
- Käyntiäänessä kiihdyttäessä pieni napina/sipsutus mitä ei minusta ollut vanhoilla suuttimilla
- Ovokon suuttimista oli yksi koodilla A6510704987 ja muut samalla koodilla kuin omassa eli A6510700589. Luin kuitenkin että tuon pitäisi olla uudistettu versio ja sinänsä yhteensopiva. Mutta onko tästä nyt jotain harmia kun yksi on erilainen?
On varmaa että ainakin yksi vanhan suutin vuoti huolella eli joko uusissa suuttimissa on nyt myös jotain vikaa tai sitten systeemissä toinenkin komponentti on viallinen.
Mutta millä logiikalla tässä päädytään nyt liian matalan sijasta liian korkeaan paineeseen? Voiko viallinen suutin ylipäänsä aiheuttaa paineheilahdusta korkealle puolelle esimerkiksi jumittamalla ja jättämällä avautumatta?
Alla kuvat miltä rail-paine näyttää kun ollaan tukevasti limpissä ja toisessa kuvassa miten tilanne kehittyy kun kaasua alkaa varovasti painaa vikakoodit nollattuna. Aika hurjasti heilahtelee tuossa karvankin verran kaasua painaessa.. kuuluisiko mennä noin?
- Nyt tulee koodia "Fuel pressure high" heti kun lähtee liikkeelle.
- Tulee myös Quantity Control Valve output signalin outoudesta koodia välillä, ei aina
- Fuel pressure low koodia ei enää tule eikä pakokaasua tuntunut menevän paluulinjaan
- Tyhjäkäynti ravistaa pikkuisen
- Käyntiäänessä kiihdyttäessä pieni napina/sipsutus mitä ei minusta ollut vanhoilla suuttimilla
- Ovokon suuttimista oli yksi koodilla A6510704987 ja muut samalla koodilla kuin omassa eli A6510700589. Luin kuitenkin että tuon pitäisi olla uudistettu versio ja sinänsä yhteensopiva. Mutta onko tästä nyt jotain harmia kun yksi on erilainen?
On varmaa että ainakin yksi vanhan suutin vuoti huolella eli joko uusissa suuttimissa on nyt myös jotain vikaa tai sitten systeemissä toinenkin komponentti on viallinen.
Mutta millä logiikalla tässä päädytään nyt liian matalan sijasta liian korkeaan paineeseen? Voiko viallinen suutin ylipäänsä aiheuttaa paineheilahdusta korkealle puolelle esimerkiksi jumittamalla ja jättämällä avautumatta?
Alla kuvat miltä rail-paine näyttää kun ollaan tukevasti limpissä ja toisessa kuvassa miten tilanne kehittyy kun kaasua alkaa varovasti painaa vikakoodit nollattuna. Aika hurjasti heilahtelee tuossa karvankin verran kaasua painaessa.. kuuluisiko mennä noin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Suuttimien koodit syötetty ecuun?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
On. Sain pajalta screenshotin missä koodit on oikein, mutta en voi toki varmaksi sanoa että onko 1..4 järjestys oikein päin, screenshotin listassa ne ovat etummaisesta takimmaiseen.
Mulla on ovokolta samassa kasassa tulleet KP-pumppu, rail paineen anturi ja säädin. Pumpun vaihdossa on työnsä ja säätimen ei pitäisi kait olla aktiivinen edes tuossa kohtaa moottorin käyntiä. Mut paineanturin vois koittaa?
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Rail pressure anturi vaihdettu, ei vaikuttanut mitenkään.
Tässä vielä muutama käppyrä rail paineesta kun varovaisesti lähtee kiihdyttämään, vasemmanpuolimmaiset vaihdetulla paineanturilla ja ykkösvaihde pakotettuna ja oikeanpuoleinen vanhalla (taisi vaihtaa kakkoselle kesken kiihdytyksen). Nuo tärinät tulee siis ihan muutaman sekunnin ajanjaksolla.

Ja tässä yksi kuva "rail pressure fluctuations" arvosta:

Eihän suutinten koodauksen lisäksi ole vielä jotain adaptaatioiden resettiä / uudelleenoppimisen käynnistystä mikä olis pitänyt tehdä?
KP-pumppu vaihtoon vai oliko nämä suuttimet nyt vaan paskat?
Tässä vielä muutama käppyrä rail paineesta kun varovaisesti lähtee kiihdyttämään, vasemmanpuolimmaiset vaihdetulla paineanturilla ja ykkösvaihde pakotettuna ja oikeanpuoleinen vanhalla (taisi vaihtaa kakkoselle kesken kiihdytyksen). Nuo tärinät tulee siis ihan muutaman sekunnin ajanjaksolla.

Ja tässä yksi kuva "rail pressure fluctuations" arvosta:

Eihän suutinten koodauksen lisäksi ole vielä jotain adaptaatioiden resettiä / uudelleenoppimisen käynnistystä mikä olis pitänyt tehdä?
KP-pumppu vaihtoon vai oliko nämä suuttimet nyt vaan paskat?
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
onko sitä märänsäädintä koitettu vaihtaa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Mittasin suutinten ohivuodot uusista suuttimista:


Ja korjausarvot testerissä näyttää nyt tältä:

Osaako joku selittää miten nuo korjausarvot kalibroituu, ihan itsekseen lennossa vai pitääkö Starilla ajaa jotain?


Ja korjausarvot testerissä näyttää nyt tältä:

Osaako joku selittää miten nuo korjausarvot kalibroituu, ihan itsekseen lennossa vai pitääkö Starilla ajaa jotain?
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Testasin mitata rail pressure anturin oskilloskoopilla:

Samaan aikaan testeri näytti:

Mittasin aluksi anturista ja sitten vielä ecun liittimen juuresta sekä käyttäen skoopin maana anturimaata ja auton runkoa - aina sama tulos. Eli skoopin signaali nätti mutta eculla piikkaa hulluna. Pitänee avata ja kattoa onko kylmäjuotosta... vai tuleeko mieleen mitään teoriaa miksi ecun näkemys voisi noin paljon poiketa skoopatusta?

Samaan aikaan testeri näytti:

Mittasin aluksi anturista ja sitten vielä ecun liittimen juuresta sekä käyttäen skoopin maana anturimaata ja auton runkoa - aina sama tulos. Eli skoopin signaali nätti mutta eculla piikkaa hulluna. Pitänee avata ja kattoa onko kylmäjuotosta... vai tuleeko mieleen mitään teoriaa miksi ecun näkemys voisi noin paljon poiketa skoopatusta?
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
onko tuo virtaviestinen anturi?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Olettaisin että jänniteviestinen:
https://autoditex.com/page/common-rail- ... -27-1.html
https://autoditex.com/page/common-rail- ... -27-1.html
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Oliko ecult mittaillessa johdot kiinni,lani kirjoitti: ↑To 03.10.2024 22:24 Testasin mitata rail pressure anturin oskilloskoopilla:
Samaan aikaan testeri näytti:
Mittasin aluksi anturista ja sitten vielä ecun liittimen juuresta sekä käyttäen skoopin maana anturimaata ja auton runkoa - aina sama tulos. Eli skoopin signaali nätti mutta eculla piikkaa hulluna. Pitänee avata ja kattoa onko kylmäjuotosta... vai tuleeko mieleen mitään teoriaa miksi ecun näkemys voisi noin paljon poiketa skoopatusta?
jos oli niin mieleen tulee että jossain välillä on johtoja
oikosessa,
kokeile ottaa liitimet irti ecusta ja laitta scoopista singnalia johtoon, sitten katsoa näkyykö sitä muualla kuin ko anturin singnali johdossa,
onhan suutiemien paina alua sopeutukset myös tehty ?
Mökkillä
'
'
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Oli kaikki johdot kiinni mitatessa. Muuten se menee limppiin ja ecu alkaa näyttää jotain näennäissignaalia oikean painemittauksen sijaan. Tuo signaalin simuloiminen eculle vois olla viisasta ennen ecun avaamista. Ehkä jopa moottori sammuksissa onnistuu ja ecua täristämällä voisi saada näkyviin piikkejäFinlandMerceds kirjoitti: ↑Pe 04.10.2024 14:09
Oliko ecult mittaillessa johdot kiinni,
jos oli niin mieleen tulee että jossain välillä on johtoja
oikosessa,
kokeile ottaa liitimet irti ecusta ja laitta scoopista singnalia johtoon, sitten katsoa näkyykö sitä muualla kuin ko anturin singnali johdossa,
Suutinten vaihdon jälkeen on tehty ainoastaan suutinkoodien syöttö ja ilmausohjelma ei-Star testerillä. Star pajalle on niin paljon jonoa etten ole sinne päässyt ja mistään en ole saanut varmaa tietoa mitä juttuja sillä vielä tehtyjen asioiden lisäksi pitäisi ajaa.
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Noniin.. selvisi että tuo iCarSoft testeri vaan piirsi sitä painekäyrää päin helvettiä eli ei ole nyt syytä epäillä mitään ECU vikaa tällä hetkellä.
Sain painekäyrän rauhallisesta kierrosten nostosta 2k+ rpmään ulos geneerisellä obd testerillä:

Eli paineanturi näyttää hyvältä, KP pumpun tuotto ja paineen stabiilius näyttää hyvältä. Mutta paine karkaa 1600bar asti melkein heti ja iCarSoft näyttää siinä kohtaa -700bar "pressure fluctuation" kohdassa eli se paineen säätö ei nyt näyttäis toimivan,
Vaihdan seuraavaksi orkkis määränsäätöventtiilin takaisin..
Sain painekäyrän rauhallisesta kierrosten nostosta 2k+ rpmään ulos geneerisellä obd testerillä:

Eli paineanturi näyttää hyvältä, KP pumpun tuotto ja paineen stabiilius näyttää hyvältä. Mutta paine karkaa 1600bar asti melkein heti ja iCarSoft näyttää siinä kohtaa -700bar "pressure fluctuation" kohdassa eli se paineen säätö ei nyt näyttäis toimivan,
Vaihdan seuraavaksi orkkis määränsäätöventtiilin takaisin..
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Vaihdoin takaisin original Y94 / määränsäätöventtiilin ja nyt auto toimii taas
Keväällä auto siis toimi tuolla febin venttiilillä samalla tavalla kuin orkkiksella eli jotenkin se on tässä onnistunut rikkoontumaan matkalla.
Tyhjäkäynti vielä vähäsen ravistaa, täytynee käydä vielä luetuttamassa ne suutinten koodit että ovat varmasti tallentuneet oikein. Voi toki olla nyt vaan vielä ecun oppimimen puolitiessä ja joka paikassa reippaasti karstaa.

Tyhjäkäynti vielä vähäsen ravistaa, täytynee käydä vielä luetuttamassa ne suutinten koodit että ovat varmasti tallentuneet oikein. Voi toki olla nyt vaan vielä ecun oppimimen puolitiessä ja joka paikassa reippaasti karstaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Fuel pressure too low vikakoodi + limp mode S212 OM651
Hyvä että toimii,lani kirjoitti: ↑Su 06.10.2024 15:46 Vaihdoin takaisin original Y94 / määränsäätöventtiilin ja nyt auto toimii taasKeväällä auto siis toimi tuolla febin venttiilillä samalla tavalla kuin orkkiksella eli jotenkin se on tässä onnistunut rikkoontumaan matkalla.
Tyhjäkäynti vielä vähäsen ravistaa, täytynee käydä vielä luetuttamassa ne suutinten koodit että ovat varmasti tallentuneet oikein. Voi toki olla nyt vaan vielä ecun oppimimen puolitiessä ja joka paikassa reippaasti karstaa.
kannatta tarkistta sen säätimet johdot(jos ei vilä ollut tarkistettu)
monesti tuollayappa korjantumiset johttuu siitä että johdot hiukan liikahtaa osi vaihdelessa
Mökkillä
'
'