W124 m113 suunnitteilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja JimH »

Nojoo

Suunnitteilla mahdollisesti C124 300CE päivittää m113 tekniikalle, kun ei tuosta nyt ainakaan museovehjettä alata tekemään. M113 tulisi olemaan 430, koska tehonsa puolesta tehopainosuhde tulee säilymään sellaisena, että jarruihin ja alustaan ei tarvisi tehdä muutoksia. Myös tuon kasin paino luultavasti hyvin sama ellei vähemmän kun vanhassa m103 moottorissa. 8)

Katsastusinsinöörin kanssa tästä puhuttiin, eikä ainakaan heti mitään ongelmaa keksinyt aiheelle.

Onko joku jo kerinnyt Suomessa tälläisen tekemään? Ulkomailta kyllä videoita ja kuvia löytyy kyseisistä vehkeistä, ainakin sedani kopassa. Jos jollain tietoa käykö jotkin moottorikorvat suoraan vai meneekö omavalmisteiksi? Pakosarjan/simpukan kanssa luultavasti tulee jotain tilapuutetta, mutta kaippa tehtävissä :) kaikki tieto nyt etukäteen tervetullutta, jos sellaista löytyy
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11 (käyttis)
S124 300TE-24 -92 (kesäauto)
C124 300CE -91 (projekti)
W220 S430 -00 (purkuraato)
S211 E320CDI Avantgarde -04 (talviauto)

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
Avatar
Snellu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke 02.10.2019 21:34
Paikkakunta: p-savo

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Snellu »

Youtubessa JMSpeedshop puuhailee farkku 124 koppaan kyseistä tekniikkaa.. Ihan päteviä videoita aiheesta, lontoon kielellä tosin.
-S123 240TD man. -84
-S123 300TD -84
-S124 300TD -92 "Kartanolankku"
-S123 300TDT -82
-W123 200D man. -83 "Keltuainen" (kolhoosi)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18097
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutoskatsastamisessa ainut mahdollinen ongelma olisi, jos moottori olisi niin paljon painavampi että kyseisen aihion etuakselimassat ei riittäisi.
Nykyään kaikenlainen moottorinvaihto on helppoa, kun otteeseen saa laskeskella tehoja tehopainosuhteen mukaisesti.
Tosin katsastuskonttorien välillä on eroja miten tulkitsevat mitäkin, mutta mikäli jossain tuntuu oikein vaikealta voi aina vaihtaa konttoria.
Tuossa taannoin erääseen kirjoittamaani vertailutodistukseen piti toimittaa lisätodistus siitä, että auton alkuperäiset voimansiirron osat ovat vähintään yhtä kestäviä kuin vertailuajoneuvossa, kun kardaani ja perä ovat eri varaosanumeroilla. Se ei ollut ongelma, kun vaan hoksasi hyvän perustelun todistukseen. Mikään "joo on ne"-tyylin lappu ei tietenkään riitä.
wiimax.fi
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Pakosarjoja voisi tsuumailla 208:sta, kun siinä on simpukka. Jos oikein muistan, niin se kääntyy jotenkin kannen takakulmien kohdalta jotenkin sisäänpäin. Tai sitten tehdä tuubisarjat ihan customhommana.

Joo paperilla on hyvä 430 olla mutta myöhemmin päivittää vaikka AmG koneen sinnne.

Milleen oot ajatellut moottoriohjauksen hoitaa? En tiedä onko mailmalla tarjolla mitään tuplatulppa moottoreihin
, mutta en usko että alkuperäisen ecun ja johtosarjan käyttäminen olisi täysin mahdotonta. Ottaa vaan lisää tavaraa luovuttaja autosta.

Mutta hieno projektiajatus kaikenkaikkiaan. M113 on Mercedeksen varmatoimisin ja parhain moottori.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja epk »

google kertoi että m113 5.0 vapari pitäis olla muutaman kilon kevyempi mitä m103 ja m104 joten sen suhteen tuskin ongelmia.
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja JimH »

Elinten luovuttaja nyt hommattuna. S430 vuosimallia 2000.

Saa nähdä koska alkaan purkamaan, täytyy nyt ensin testailla että tuo moottori toimii täysin 👍🏻

208 pakosarjasta tuli mieleen, että menisiköhän C43 tai CLK430/55 moottorin korvat lähes suoraan tuonne 124:een?🤔
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11 (käyttis)
S124 300TE-24 -92 (kesäauto)
C124 300CE -91 (projekti)
W220 S430 -00 (purkuraato)
S211 E320CDI Avantgarde -04 (talviauto)

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

JimH kirjoitti: La 10.08.2024 08:44 Elinten luovuttaja nyt hommattuna. S430 vuosimallia 2000.

Saa nähdä koska alkaan purkamaan, täytyy nyt ensin testailla että tuo moottori toimii täysin 👍🏻

208 pakosarjasta tuli mieleen, että menisiköhän C43 tai CLK430/55 moottorin korvat lähes suoraan tuonne 124:een?🤔
Asiasta mitään tietämättä C43 korvat voisi mennä suoraan, koska 202 ja 124 ovat aika liki toisiaan. Jos meinaa jäädä liian taakse, niin meinaatko muokata tulipeltiä vai vaihtaa korvia? Jos tekisin M104 swapin uudelleen tenavaan, niin ottaisin sitä vähän taaemmas. Nyt olisi jo iso homma :D
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja JimH »

Tarkoitus tehdä mahdollisimman vähän kuitenkin silpomista, joten kai moottorin korvilla täytyy säätää hyväksi. En oo vielä mitannut, mutta olettaisin tuon kasin kuitenkin olevan vähän lyhyempi kun suoran kutosen🤔
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11 (käyttis)
S124 300TE-24 -92 (kesäauto)
C124 300CE -91 (projekti)
W220 S430 -00 (purkuraato)
S211 E320CDI Avantgarde -04 (talviauto)

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja aroline »

Nyt kiinnostaa. Sama suunnitteilla V126.
Hyvä swap moneen muuhunkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mighty190 kirjoitti: La 10.08.2024 09:38
JimH kirjoitti: La 10.08.2024 08:44 Elinten luovuttaja nyt hommattuna. S430 vuosimallia 2000.

Saa nähdä koska alkaan purkamaan, täytyy nyt ensin testailla että tuo moottori toimii täysin 👍🏻

208 pakosarjasta tuli mieleen, että menisiköhän C43 tai CLK430/55 moottorin korvat lähes suoraan tuonne 124:een?🤔


Asiasta mitään tietämättä C43 korvat voisi mennä suoraan, koska 202 ja 124 ovat aika liki toisiaan. Jos meinaa jäädä liian taakse, niin meinaatko muokata tulipeltiä vai vaihtaa korvia? Jos tekisin M104 swapin uudelleen tenavaan, niin ottaisin sitä vähän taaemmas. Nyt olisi jo iso homma :D
W202/w208 m113 moottori on aika edessä, kansien takana on reilusti tilaa. Nuissahan on myös kallistetut moottorin tyynyt, en muista miten ne oli w124:ssä. Eli kannattaa varmaan kokeilla nuilla w202/w208 moottorin tyynyillä jos noita moottorin korvakoita suunnittelee käyttävänsä
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja JimH »

Sielä se nyt lepää :thumbup: noh, eipä se nyt ole edes kiinni mitenkään muutakuin ässän korvien alle laitettu vähän koroketta. Jokatapauksessa paikka luultavasti noillamain, niin saa käytettyä vielä ilmamassamittaria vakiopaikassa moottorin takana. Yhtäkkiä kuvista päätellen clk/202 korvat eivät vie siltikään moottoria tarpeeksi eteen, vaan sitte joutuisi jotain tekemään tulipellille :problem: tuossa asennossa tilanne on se, että kardaania pitää luultavasti toistakymmentä senttiä pidentää ja laatikon kannaketta siirtää luonnollisesti eteenpäin.
Kuskin pakosarjalla ei tällä hetkellä ainakaan mitään mahdollisuuksia mahtua, käytännössä 8 sylinterin pakoreijän keskellä tasopinnassa nyt simpukan uloin nurkka 😒

Eli vähän mittauksia ja suunnittelemaan moottorin korvia :think:

Onko muuten 722.6 olemassa 100mm kardaanin laipalla? Meinasin tuosta 722.3 siirtää laipan, mutta boori oli eri kokoinen. Saisi mahdollisesti pidettyä orkkis kardaanin siten, tai sitten ruveta sekoittamaan w220, w211 ja w124 kardaaneja jotka löytyy valmiiksi 😅
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11 (käyttis)
S124 300TE-24 -92 (kesäauto)
C124 300CE -91 (projekti)
W220 S430 -00 (purkuraato)
S211 E320CDI Avantgarde -04 (talviauto)

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja jnes »

Tässä on kyllä mielenkiintoinen projekti. :thumbup: Ahdasta varmaan tulee varsinkin noiden pakosarjojen kanssa. :think: seurantaan menee
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Onko muuten 722.6 olemassa 100mm kardaanin laipalla? Meinasin tuosta 722.3 siirtää laipan, mutta boori oli eri kokoinen. Saisi mahdollisesti pidettyä orkkis kardaanin siten, tai sitten ruveta sekoittamaan w220, w211 ja w124 kardaaneja jotka löytyy valmiiksi 😅
[/quote]

Jos tuota ristikon/rättinivelen pultti jakoa tarkoitat 100mm, niin on ja kaiken kokoiset yoket näyttäisi 722.6xx laatikoista olevan saman kokoisella boorilla, siis laatikon ulostuloakseli ja sen stefa saman kokoisia.
Juur ittelle laittelin coupeen w202 osista toimivan kokonaisuuden v8 moottorin perästä tulleeseen laatikkoon. :thumbup:

Mitäs muuten vanhalle moottorille on käynyt? :roll:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja JimH »

juha.liuksiala kirjoitti: To 15.08.2024 16:49
Jos tuota ristikon/rättinivelen pultti jakoa tarkoitat 100mm, niin on ja kaiken kokoiset yoket näyttäisi 722.6xx laatikoista olevan saman kokoisella boorilla, siis laatikon ulostuloakseli ja sen stefa saman kokoisia.
Juur ittelle laittelin coupeen w202 osista toimivan kokonaisuuden v8 moottorin perästä tulleeseen laatikkoon. :thumbup:

Mitäs muuten vanhalle moottorille on käynyt? :roll:
Okei, näin olin varaosakuvista katsovinani. Ainakin 210 nelipyttysissä 100mm laippaa. Täytyy metsästää sellainen.👍🏻

Ei sille vanhalle moottorille tai laatikolle varsin mikään tullut, ihan käyntikuntoinen ja tuli sillä paketilla ajettuakin joitain tuhansia kilometriä. Tästä autostahan alkuperäinen moottori+vaihteisto on jonnekkin hävinnyt kun kuulemma hajonneet, niin hommasin sitten samanlaisen paketin tilalle 😁 nyt vain alkoi tekemään mieli jotain muuta, kun ei tuon auton kunto muutenkaan miellytä, niin lisätehoilla ehkä saa jonkinmoista mielenkiintoa😂
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11 (käyttis)
S124 300TE-24 -92 (kesäauto)
C124 300CE -91 (projekti)
W220 S430 -00 (purkuraato)
S211 E320CDI Avantgarde -04 (talviauto)

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 m113 suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

JimH kirjoitti: Ke 14.08.2024 20:07 Sielä se nyt lepää :thumbup: noh, eipä se nyt ole edes kiinni mitenkään muutakuin ässän korvien alle laitettu vähän koroketta. Jokatapauksessa paikka luultavasti noillamain, niin saa käytettyä vielä ilmamassamittaria vakiopaikassa moottorin takana. Yhtäkkiä kuvista päätellen clk/202 korvat eivät vie siltikään moottoria tarpeeksi eteen, vaan sitte joutuisi jotain tekemään tulipellille :problem: tuossa asennossa tilanne on se, että kardaania pitää luultavasti toistakymmentä senttiä pidentää ja laatikon kannaketta siirtää luonnollisesti eteenpäin.
Kuskin pakosarjalla ei tällä hetkellä ainakaan mitään mahdollisuuksia mahtua, käytännössä 8 sylinterin pakoreijän keskellä tasopinnassa nyt simpukan uloin nurkka 😒

Eli vähän mittauksia ja suunnittelemaan moottorin korvia :think:
W202/w208 korissa v-koneiden kanssa simpukka on eri sekä se on alempana kuin rivikoneisisissa, tällä on varmasti tehty tilaa pakosarjoja varten.
Vastaa Viestiin