S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
S211 OM648 -03
Homma alkoi seuraavasti: Ajelin motaria ja yht äkkiä musavehkeiden ääni hävisi kokonaan. Äänet olivat poissa ehken n. kymmenen sekunnin ajan ja samalla kun ääni itsestään palasi, pomppasi mittaristoon ilmoistus "Coolant, visit workshop." Pihassa tarkastin, että ei vuotoja ja paisari täynnä nestettä. Myöskään lämpötiloissa ei ollut mitään epänormaalia kyseisen ilmoituksen pompattua. Uskon noiden kahden asian liittyvän jotenkin toisiinsa, koska ilmoitus tuli ihan samalla hetkellä, jolloin ääni palasi.
Tutkin asiaa Starilla ja en löytänyt tuolle mittariston ilmoitukselle mitään muuta loogista selitystä, kuin joku flektiin viittaava vikakoodi. En tietenkään muistanut ottaa kuvaa vikakoodista, mutta joka tapauksessa koodi ei ollut aktiivinen ja flektin ohjaus starilla toimi normaalisti.
Lisäksi useaan eri yksikköön oli tallentunut vikakoodi ylijännitteestä. Ylijännitekoodi oli tallentunut ainakin virtalukkoon, AGW ja ilmastoinnin automatiikkaan.
Mistähän tässä voisi olla kyse? Auto on toiminut muutaman päivän ihan normaalisti, mutta kyselen jo etukäteen mahdollista aiheuttajaa siksi, koska yleensä tämän tyyppiset vihjailevat sitä, että kohta on joku pysyvä vika päällä.
Homma alkoi seuraavasti: Ajelin motaria ja yht äkkiä musavehkeiden ääni hävisi kokonaan. Äänet olivat poissa ehken n. kymmenen sekunnin ajan ja samalla kun ääni itsestään palasi, pomppasi mittaristoon ilmoistus "Coolant, visit workshop." Pihassa tarkastin, että ei vuotoja ja paisari täynnä nestettä. Myöskään lämpötiloissa ei ollut mitään epänormaalia kyseisen ilmoituksen pompattua. Uskon noiden kahden asian liittyvän jotenkin toisiinsa, koska ilmoitus tuli ihan samalla hetkellä, jolloin ääni palasi.
Tutkin asiaa Starilla ja en löytänyt tuolle mittariston ilmoitukselle mitään muuta loogista selitystä, kuin joku flektiin viittaava vikakoodi. En tietenkään muistanut ottaa kuvaa vikakoodista, mutta joka tapauksessa koodi ei ollut aktiivinen ja flektin ohjaus starilla toimi normaalisti.
Lisäksi useaan eri yksikköön oli tallentunut vikakoodi ylijännitteestä. Ylijännitekoodi oli tallentunut ainakin virtalukkoon, AGW ja ilmastoinnin automatiikkaan.
Mistähän tässä voisi olla kyse? Auto on toiminut muutaman päivän ihan normaalisti, mutta kyselen jo etukäteen mahdollista aiheuttajaa siksi, koska yleensä tämän tyyppiset vihjailevat sitä, että kohta on joku pysyvä vika päällä.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Laturi menossa? 204-koppainen ainakin tykkäsi vetää kaikki mahdolliset systeemit hetkellisesti pimeäksi kun laturin säädin oli tulossa tiensä päähän, salavalikosta seurattuna jännitteet huiteli ajoittain jossain päälle 16V
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Näppäile ennen ajoon lähtöä jännitetieto näyttöön ja seuraile miten se käyttäytyy. Laturi voisi olla aiheuttaja, kuten edellä jo racer123 arveli.
wiimax.fi
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Kiitokset vinkeistä! Eipäs tullut edes näin yksinkertainen asia mieleen. Pitääpä alkaa seurailemaan ajossa noita jännitteitä. Eihän tuo olisikaan kun vasta kolmas laturi minun aikana tuohon autoon.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Kattelin 15km mittaisella työmatkalla latausjännitteitä. Tyhjäkäynnillä lataa 14,2V ja satasen vauhdissa jopa 15V. Eihän nuo ihan normaaleille kyllä näytä, vai voiko latausjännitteet olla näillä keleillä noin suuret, jos esim. akku on todella vajaa? Aiemmin mitä olen latausjännitteitä katellut, niin ei tuo juuri koskaan yli 14V lataa.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Kännistyksen jälkeen toi 14,2V on ok, mutta se pitäis laskea pikku hiljaa. Kuulostaa oudolta että jopa 15V vaikka on ajettu
jonkin aikaa. Onhan akku ja laturi varmasti oikeat. Piuhan päähän ja tutkimaan.
jonkin aikaa. Onhan akku ja laturi varmasti oikeat. Piuhan päähän ja tutkimaan.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Oma vastaava lataa näytön mukaan maksimissaan 13,8 luokkaa
wiimax.fi
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Laturi ja akku ovat varmasti oikeat. Akku tosin on 9v vanha, mutta ainakin vielä viime talvena starttasi hienosti kylmiltään -15 pakkasessa. Defan älylaturi latailee akkua aina kun auto lämmityksessä, mutta kerran tuli viime talvena koeponnistettua akun kunto kylmiltään pakkasessa. Mitä piuhan päässä tarkalleen ottaen pitäisi tutkia? Aloitusviestissä on kerrottu, mitä piuhan päästä olen tähän mennessä löytänyt.
Yksi oire on myös se, että vakionopeudensäädin heittää välillä itsensä pois päältä jättämättä muistiin koodeja.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Pitäisi tutkia onko latausjännite oikeasti 15V, jos on sitten ampeerit, teho, akun napajännite, resistanssi. Säädin hoitaa näitä.
Säätimen maksimi jännite on noin 14,5V paikkeilla, jos ylittyy akku kärsii koska rikkihappoliuos alkaa höyrystymään.
Eikä se tee hyvää muillekkaan komponenteille. Jos nuo on väärissä arvoissa, säädin vaihtoon tai koko laturi.
Säätimen maksimi jännite on noin 14,5V paikkeilla, jos ylittyy akku kärsii koska rikkihappoliuos alkaa höyrystymään.
Eikä se tee hyvää muillekkaan komponenteille. Jos nuo on väärissä arvoissa, säädin vaihtoon tai koko laturi.
Re: S211 ylijänniteherjat yms. kummallisuuksia
Saaga tuli näiltä osin päätökseensä.
Vaihdoin romulaturista säätimen paikallaan olevaan laturiin ja latausjännite palasi sinne tuttuun, tasaiseen ja alhaiseen 13,8V lukemaan. On muuten tympeä homma vaihtaa se säädin irroittamatta koko laturia. Ei sillä, että se laturin vaihtokaan olisi mikään mielekäs homma tuohon malliin.
Pois otettu viallinen säädin oli aikoinaan kunnostetun laturin mukana tullut bosch, jossa oli vielä reippaasti hiiliä jäljellä. Nyt paikoilleen mennyt toimiva säädin oli joku merkitön, käytännössä loppuun ajetusta laturista peräisin oleva. Lienee tuohon em. romulaturiin joskus tuo säädin vaihdettu, kun itse laturi muuten oli alkuperäinen. Aika vähissä oli hiilet tuossa, mutta pysyypähän jännite toistaiseksi kunnossa.
On tuossa autossa kyllä lähivuosina ollut paljon laturimurheita. Olen melko varma, että tässä on jotain muutakin kuin huonoa tuuria, mutta hankalaa on tutkia, kun perusasiat vaikuttaisi olevan sähköjen osalta kunnossa.
Kiitoksia vastanneille!
Vaihdoin romulaturista säätimen paikallaan olevaan laturiin ja latausjännite palasi sinne tuttuun, tasaiseen ja alhaiseen 13,8V lukemaan. On muuten tympeä homma vaihtaa se säädin irroittamatta koko laturia. Ei sillä, että se laturin vaihtokaan olisi mikään mielekäs homma tuohon malliin.
Pois otettu viallinen säädin oli aikoinaan kunnostetun laturin mukana tullut bosch, jossa oli vielä reippaasti hiiliä jäljellä. Nyt paikoilleen mennyt toimiva säädin oli joku merkitön, käytännössä loppuun ajetusta laturista peräisin oleva. Lienee tuohon em. romulaturiin joskus tuo säädin vaihdettu, kun itse laturi muuten oli alkuperäinen. Aika vähissä oli hiilet tuossa, mutta pysyypähän jännite toistaiseksi kunnossa.
On tuossa autossa kyllä lähivuosina ollut paljon laturimurheita. Olen melko varma, että tässä on jotain muutakin kuin huonoa tuuria, mutta hankalaa on tutkia, kun perusasiat vaikuttaisi olevan sähköjen osalta kunnossa.
Kiitoksia vastanneille!