COMAND NTG4.5 AUX-video

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

COMAND NTG4.5 AUX-video

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Minulla on suunnitteilla COMAND NTG4.5:n jälkiasennus vm. 2010 W212 useammastakin eri syystä. Yksi syy on se, että tuollaisessa olisi yksi lisäliitäntä videoinputille (autossa jo valmiiksi peruutuskamera ja Night Vision), kun olen kehitellyt projektia jonka yhtenä ajatuksena olisi saada väylältä live-dataa COMANDin näytölle. Minun pitäisi siis käyttää COMANDin näyttöä pienen PC:n näyttönä, mutta olen löytänyt WIS:stä heikonlaisesti tietoa siitä, kuinka tuota video-AUXia käytetään, ja erityisesti, millaista signaalia se haluaa. Voi tietysti olla, että en vain ole löytänyt oikeita dokumentteja sieltä :lol:

Jostain ulkomaiselta foorumilta myös luin, että MMI tukee jonkinlaista videoinputia. Pitääkö tämä paikkaansa, kun WIS:ssä mainittiin sen olevan musiikin toistamista varten tietyiltä laitteilta. Millaisen välikaapelin siihen sitten tarvitsee? Käyttääkö tuo AUX-videoliitäntä (Fakra COMANDin takana) ihan tavallista NTSC-komposiittivideosignaalia? Entä tuo MMI-liitäntään tuleva? Mikä olisi yleensäkin paras tapa liittää tuollainen pinei PC COMAND NTG4.5:n siten, että kuvanlaatu olisi paras mahdollinen. Käyttämässäni tietokoneessa on HDMI ja jonkinlainen komposiittivideolähtö, mutta tietysti HDMI:stä pystyy muuntamaan signaalin NTSC-komposiitiksi halvalla adapterilla.

Kirjoittelen sitten itse projektista tänne lisää, kun leipätyöltä kerkiää ja on kuvia esitettäväksi.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: COMAND NTG4.5 AUX-video

Itse itselleni vastaten: kumpikin näköjään kelpaa. Versiokoodauksella voi muuttaa jokaisen videoinputin osalta, käytetäänkö NTSC:tä vai PAL:ia.

Joka tapauksessa komposiittivideon laatu ei päätä huimaa mutta se nyt oli odotettavissa.

Onko muut linjoilla COMAND NTG4:n äärellä? :lol:
(NTG4.5 asennettu jo autoon, testailua vanhalla laitteella pöydällä.)
IMG20241221011411.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: COMAND NTG4.5 AUX-video

Pikkuhiljaa tullut kehiteltyä tätä eteenpäin, kyllä siitä ihan hyvä varmaan tulee. Tänään ensimmäiset testit tien päällä.

Tarkoitus olisi kehitellä tähän vielä toiminto, jolla voi COMAND:in rullalla säädellä näytettäviä arvoja ja kuvaajan aikaskaalaa yms.

Data, joka on saatavissa väylältä ilman erillistä kyselyä, päivittyy kivasti, esimerkiksi kuvassa näkyvä kierrosluku päivittyy 20 uutta pistettä sekunnissa. Sitten arvot, jotka pitää UDS:llä kysellä, tietysti vähän hitaammin koska vastauksessa kestää jonkin aikaa ja se on jaettu useampaan viestiin. Tälle ei oikein mitään voi.

Oikeastaan suurin haaste oli saada COMAND näyttämään videota ajossa. Olisihan tuo CAN-suodattimella mennyt tietysti ilman isompia ihmettelyitä, mutta lopulta onnistui ilmankin. Siinä meinasi epätoivo iskeä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin